۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

نیروهای خارجی توافق امنیتی را نقض کرده اند


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
نیروهای خارجی در عملیاتی در کابل که منجر به کشته شدن دو محافظ یک شرکت تجارتی افغان شد، فراتر از صلاحیتهای خود عمل کرده و توافق امنیتی را نقض کرده اند 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت افغانستان میگوید نیروهای خارجی در عملیاتی در کابل که منجر به کشته شدن دو محافظ یک شرکت تجارتی افغان شد، فراتر از صلاحیتهای خود عمل کرده و توافق امنیتی را نقض کرده اند.
     روز جمعه در عملیات نیروهای بین المللی بر یک شرکت تجارتی به نام افغان تایگر در کابل، دو محافظ این شرکت کشته شدند. نیروهای آیساف گفتند از این محل حمله به سفارت ایالات متحده امریکا در کابل طرح ریزی شده بود.
     نیروهای آیساف گفتند اطلاعاتی به دست آورده بودند مبنی بر این که دو موتری که مواد انفجاری در آنها جاسازی شده، در این شرکت تجارتی به صورت مخفی نگهداشته میشوند.
      براساس اطلاعات دویچه ولو، وزارت داخله افغانستان میگوید نیروهای بینالمللی در این حمله شان خلاف اصول رفتار کرده اند.
      زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت وزارت داخله تحقیقات جدی را راه اندازی کرد که نتیجه تحقیقات نشان داد این عملیات نیروهای بین المللی خلاف اصول رفتار حرفهای بوده است.
      زمری بشری افزود این یک حادثه غم انگیز و جانسوز بود. نیروهایی که در این عملیات سهم داشتند، بدون اعتنا به اصول و قراردادهایی که از پیش وجود داشت، عملیاتی را در داخل کابل انجام دادند.
      وزارت داخله افغانستان میگوید مسئولیت کنترول نظم کابل در سال 2008 به پولیس کشور واگذار شده بود. صرفا نیروهای داخلی میتوانند در درون پایتخت دست به عملیات نظامی بزنند و در صورت ضرورت، از نیروهای بین المللی خواستار کمک میشوند.
      زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان همچنان افزود در عملیات روز جمعه در کابل، پولیس ویژه سهم داشته است اما آنها در خط مقدم عملیات حضور نداشته اند.
      قابل ذکر است که مقامهای نیروهای بینالمللی هنوز در مورد این اظهارات وزارت داخله افغانستان واکنش نشان نداده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر