۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

انتقال رهبران طالبان با هواپیماهای سازمان ملل


۱۳۸۹/۹/۲۳
آمادگی ها در روند مذاکرات صلح؛
انتقال رهبران طالبان با هواپیماهای سازمان ملل
سازمان ملل به آن سران طالبان که خواهان گفتگو با دولت افغانستان هستند اجازه می دهد که با استفاده ازهواپیماهای این سازمان، به گونۀ مصون به کابل بیایند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سازمان ملل به آن سران طالبان که خواهان گفتگو با دولت افغانستان هستند اجازه می دهد که با استفاده ازهواپیماهای این سازمان، به گونۀ مصون به کابل بیایند.
     به گفته یک عضو شورای عالی صلح که خواست نامش گرفته نشود، یک هیأت بلند پایۀ سازمان ملل متحد در سفری به کابل، آمادگی این سازمان را برای هرگونه کمک در عملی شدن روند گفتگو ها ابراز داشته است.
     این عضو شورای عالی صلح به طلوع نیوز گفت که این شورا در حذف نام های شماری از اعضای طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای دست کشیدن این افراد را از خشونت و هراس افگنی، لازم می داند.
     این هیأت چهارنفری سازمان ملل متحد در سفری که از رسانه ها پنهان نگه داشته شد، در دو روز گذشته در کابل بوده اند و دراین مدت به گونۀ پی هم با اعضای شورای عالی صلح دیدار و گفتگو کرده اند.
     یک عضو این هیأت از دفتر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و دو تن دیگر از مرکز این سازمان در نیویارک نمایندگی می کردند؛ اما روشن نیست که فرد چهارم چه کسی بوده است.
      در گفتگو ها میان این هیأت و شورای عالی صلح، استافن دیمیستورا ، نماینده ویژۀ سازمان ملل، برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح، حکیم مجاهد یک عضو پیشین گروه طالبان، معصوم استانکزی مشاور رییس جمهور کرزی و عضو شورای عالی صلح و شماری دیگر حضورداشتند.
     در این دیدارها، شورای عالی صلح برای پیشرفت در روند گفتگو ها با مخالفان مسلح دولت، خواهان بیشتر شدن تلاش ها برای جلب اعتماد مخالفان به این روند شده است.
    گزینش کشوری دیگر برای عملی شدن این گفتگوها درآن جا، از پیشنهاد هایی است که از سوی شورای عالی صلح در این دیدار ها مطرح شده است؛ این شورا در عین زمان تأکید می ورزد که در صورت عملی شدن این گفتگو ها در کابل و یا بخشی دیگر از افغانستان هم، باید مصونیت آن سران طالبان که می خواهند به این روند بپیوندند، در نظر گرفته شود.
     گفته می شود این هیأت سازمان ملل متحد به همکاری دراین راستا متعهد شده است و حتی اعضای این هیأت از آمادگی سازمان ملل متحد برای انتقال این سران طالبان با هواپیماهای این سازمان به کابل سخن گفته اند.
     با این هم این عضو شورای عالی صلح می گوید که تنها پس از مطمئن شدن این شورا به دست کشیدن این سران طالبان از خشونت ها و هراس افکنی، باید نام های شماری از آنان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، از این فهرست حذف شوند و تا هنگامی که این اعتماد به دست نیاید که این افراد به گذشتۀ شان بر نخواهند گشت، دراین راستا کاری نخواهد شد.
     سازمان ملل متحد به آن سران طالبان که خواهان گفتگو با دولت افغانستان هستند اجازه می دهد که با هواپیماهای این سازمان به گونه مصون به کابل بیایند.
      به گفته یک عضو شورای عالی صلح که خواست نامش گرفته نشود، یک هیئت بلندپایه سازمان ملل در سفرش به کابل آمادگی این سازمان را برای هرگونه کمک در عملی شدن روند گفتگوها ابراز داشته است.
       این عضو شورای عالی صلح به طلوع نیوز می گوید که این شورا در حذف نام های شماری از اعضای طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل دست کشیدن این افراد را از خشونت و هراس افکنی لازم می داند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر