۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

در آستانه ششم جدی...


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت 

      به گزار ش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در آستانه ششم جدی هستیم .31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت.
     ششم جدی 1358 خورشیدی لشکر 40 اردوی اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، این حمله سرنوشت بسیاری از افغانها از جمله رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را تغییر داد، حفیظ الله امین که در آن زمان رهبر حزب و رئیس جمهوری افغانستان بود، کشته شد و ببرک کارمل که در تبعید به سر می برد به قدرت رسید.
     این حمله در واقع به حاکمیت جناح خلق حزب دموکراتیک افغانستان که با سقوط جمهوریت داوود خان قدرت را به دست گرفته بودند، پایان داد و جناح پرچم را که رهبران آن در تبعید و یا زندان بودند به قدرت رساند.
     از عوارض و عواقب اشغال افغانستان توسط شوروی سابق می توان به موج فزاینده حضور قدرتهای فرا منطقه ای در منطقه اشاره کرد و که به بهانه رهایی افغانستان از اشغال شوروی وقت در پی حفظ منافع خود بوده اند و آنچه که در این بین بیش از هر چیزی قربانی می شد مردم و منافع افغانستان بود.
     در چنین اوضاعی شماری از جبهه های جهادی نیز در جهت اهداف قدرتهای فرا منطقه ای شکل گرفته و ابزار دست آنان برای منافع خود در منطقه شده بودند چراکه بسیاری از قدرتها و کشورها یا برای حفاظت از منافع مادی و یا رویکردهای معنوی و ایدوئولوژیک خود حضوری پرنگ در افغانستان یافته و این سرزمین میدان رقابتها و دشمنی های تاریخی ابرقدرتهای شرق و غرب و قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای شده بود.
     اینها همه غیر از زیانهای جبران ناپذیر انسانی ، سیاسی و اقتصادی است که از رهگذر اشغال افغانستان دامن این دیار را فرا گرفت و تبعات تلخ و تاریک ان هنوز هم در حیات سیاسی و اجتماعی ما مشهود است.
     گفتنی است که در تجاوز نيروهای ارتش سرخ شوروی وقت، به افغانستان که با مقاومت گسترده و طولانی و پر شهامت، مجاهدین روبرو شد، حدود دو ميليون نفر از هموطنانمان بخاطر دفاع از وطن در مقابل قشون سرخ شوروی کشته شدند و حدود پنج ميليون ديگر نيز به کشورهای خارجی مهاجرت نمودند.
     ارتش سرخ شوروی سابق که یکی از قدرتمندترین کشورها در آن زمان محسوب می گردید بلاخره بعد از ده سال مقاومت مردم، از کشورمان خارج شد، اما از آن زمان تا کنون ملت افغانستان روز خوش را سپری نکرده اند.
      بیش از 30 سال تمام از لشکر کشی اتحاد شوروی به افغانستان می‌گذرد، طی این مدت اتحاد شوروی راه زوال پیمود و در افغانستان چند نظام سیاسی یکی در پی دیگری روی صحنه آمدند و کنار رفتند و سر انجام ایالات متحده آمریکا، رقیب اتحاد شوروی، در نقش قدم آن کشور گام نهاد و وارد افغانستان شد.
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر