۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

پاکستانیها می کوشند در میان پشتونها نفاق را دامن زنند


  ۱۳۸۹/۹/۲۳
مفکوره پاکستانیها نشان می دهد که چگونه بحران افغانستان از زیر دستان مرموز و فتنه انگیرشان چاق تر می شود و چگونه آنها می خواهند با بحران آفرینی همچنان دشمنی میان اقوام افغانستان را فربه تر کنند

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سمیناری در وزارت خارجه افغانستان برگزار شده بود که در آن شماری از چهره های هندی و پاکستانی در جمعی از افغان ها پیرامون راههای بهبود بخشی روابط منطقه ای میان کشورهای منطقه صحبت می کردند.
     در این سمینار چند اشتراک کننده از هر سه کشور پیرامون موضوع صحبت نمودند اما جالب این بود که سخن های هیچ یک از طرفین مساله راه مشترک نداشت تا بتوان از آنها یک جمع بندی واحدی کرد. در صحبت های انجام شده در این سیمینار، خط قرمز و کشیده ای میان سخنگویان هند و پاکستان و حتی میان افغانستان و پاکستان به نظر می رسید.
     شاید نفس این صحبت ها خوب باشد اما موضع گیری پاکستانی ها در حمایت از طالبان به بهانه حمایت از جنبش مقاومت پشتون های قبیله ای( به گفته رستم شاه مهمند) به گونه آشکاری به معنای نفاق افکنی میان مردم افغانستان است.
     در این میان، یکی از سخنرانان که آقای رستم شاه مهمند بود به صراحت از طالبان به عنوان مقاومت پشتون ها یاد کرده و آشکارا گفت تا وقتی نظام به اکثریت پشتون نرسد، اوضاع در افغانستان بهبود نمی یابد.
     افزون بر این ها سخنرانان دیگر پاکستانی، به گونه آشکاری (به زعم خودشان) از مظالم هندوستان در کشمیر یاد کردند و به این ترتیب مجلسی که برای دستیابی به یک تفاهم برگزار شده بود، با صحبت های تند و تیز و خصومت آمیز مبدل شد.
     نکته آشکار در این نشست همانا مفکوره پاکستانی ها بود که نشان می داد چگونه بحران افغانستان از زیر دستان مرموز و فتنه انگیرشان چاق تر می شود و چگونه آنها می خواهند با بحران آفرینی همچنان دشمنی میان اقوام افغانستان را فربه تر کنند.
     فشرده سخن این است که اکنون پاکستانی ها می کوشند حتی در میان پشتون ها نیز نفاق را دامن بزنند تا آنها نیز میان خود بیفتند و آتش در منطقه مشتعل تر شود.
     روزنامه آرمان ملی در ادامه نوشته است پشتون های قبیله ای، اصطلاح تازه سیاسمتداران پاکستانی است تا به آنها بنمایانند که مالک وطنی به نام افغانستان شما هستید.
     واقعیت تلخ و جانگداز این است که افغانستان از سی سال بدین سو هر لحظه جامی را سر می کشد که در آن دست های فتنه انگیر پاکستانی ها زهر کشنده می اندازد تا ما آرام آرام کشته شویم و به تباهی کامل برسیم.
     واقعیت این است که بحران افغانستان بی هیچگونه تردیدی از سوی پاکستانی ها دامن زده شده است و آنها هستند که اکنون خواهان حاکمیت پشتون های قبیله ای بوده که مرادشان طالبان هستند.
     نکته جالب در سخنان رستم شاه مهمند این است که او در ضمن سخنانش با صراحت از پیروزی نزدیک مقاومت طالبان دم می زد. این نوع اظهارات خود نشانگر آن است که مقامات پاکستانی تا چه حد و مرزی دستشان در بحران کنونی افغانستان دراز است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر