۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

آیا این اظهار ویکی لیکس درست است؟


 ۱۳۸۹/۹/۱۴
داوودزی:من بجای رئیس جمهور کرزی شرمسار هستم
در گزارش ویکی لیکس آمده است که رییس دفتر رییس جمهور کرزی معافیت و رهایی قاچاقبران مواد مخدر را از سوی حامد کرزی شرم آور خوانده است اما اعتراف کرده است که کاری از دست وی برنمی آید .

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در یک گزارش ویکی لیکس آمده است که رییس دفتر رییس جمهور کرزی معافیت و رهایی قاچاقبران مواد مخدر را از سوی حامد کرزی شرم آور خوانده است.
      بر بنیاد گزارش ویکی لیکس آقای داوودزی به مقام های امریکایی گفته است که وی به جای رئیس جمهور از این اقدام شرمسار است اما کاری از دست وی ساخته نیست.
      در اسناد محرمانه دپلوماتیک ایالات متحد امریکا که از سوی ویکی لیکس افشا شده اند، براساس اطلاعات طلوع نیوز، آمده است که رییس جمهور کرزی با عفو قاچاقبران مواد مخدر به علل سیاسی رییس دفترش را اهانت کرده است.
      در این اسناد افشا شده آمده است که عمر داوودزی پارسال به سفیر ایالات متحد امریکا گفته است که به خاطر رهایی پنج پولیس مرزی که به اتهام مواد مخدر بازداشت شده بودند شرمگین شده است، این 5 پولیس از سوی رییس جمهور کرزی رها شده بودند.
     اسناد ویکی لیکس می رسانند که جنرال داوود داوود، معین پیشین مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله نیز رهایی قاچاقبران مواد مخدر را از سوی رییس جمهور یک فشار بزرگ روانی بر خودش و ضربه سختی بر نیروهای مبارزه با مواد مخدر دانسته است.
     جنرال داوود گفته است شماری از اعضای خانواده رییس جمهور کرزی، در بدل رهایی قاچاقبران مواد مخدر پول دریافت می کنند.
     در بخش دیگری از این اسناد گفته شده است که معصوم استانکزی، مشاور رییس جمهور گفته است که از سوی قاچاقبران مواد مخدر و طالبان و حتی به گونه غیرمستقیم از سوی رییس جمهور کرزی درباره رهایی قاچاقبران مواد مخدر و طالبان تهدید شده است.
      معصوم استانکزی گفته است حامد کرزی در این تهدیدات به گونه ای آشکار دست نداشته است اما باور دارم که آقای کرزی، در گفتگوهایم با مخالفان مسلح دولت به شمول دو قاچاقبر مواد مخدر که از سوی افراد مسلح شخصی همراهی می شدند، دست داشته است.
      معصوم استانکزی گفته است که پس از دریافت دستور رییس جمهور و نیز برای حفظ جان خویش دو تن از نامزدان انتخابات شورای ولایتی هلمند را که به قاچاق مواد مخدر و هم دست بودن با مخالفان مسلح متهم بودند، رها کرده است.
     ویکی لیکس از زبان این مقام حکومت افغانستان نگاشته است که وی در یک نشست به گونه ای روشن از سوی مخالفان مسلح دولت، تهدید شد.
      در اسناد ویکی لیکس آمده است که رهایی این افراد از سوی رییس جمهور کرزی به علت پشتیبانی آنان از حامد کرزی در دومین انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
      در همین حال، حامد کرزی روز شنبه در نشستی خبری که در کابل با نخست وزیر پاکستان داشت در پیوند با اسناد افشا شده گفت که وی نسبت به اسناد افشا شده راهبردی امریکا از سوی ویکی لیکس بی باور است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر