۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

سرانجام نتایج نهایی انتخابات غزنی اعلام شد!


۱۳۸۹/۹/۱۰

غزنی در مجلس یازده کرسی دارد و براساس فهرست نهایی،همه این یازده کرسی را نامزدانی از قوم هزاره به خود اختصاص داده اند و از پشتونهای غزنی کسی به مجلس نمایندگان راه نیافته است،در اصل هیچ تغییری در نتیجه بوجود نیامد 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرانجام کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را اعلام کرده است.
      غزنی تنها ولایتی بود که نتایج انتخاباتی آن به دلیل مشکلات فنی اعلام نشده بود.
      اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی غزنی، ظاهرا به دلیل ادعاها در مورد تقلب گسترده در این ولایت، به تاخیر افتاده بود اما پس از بررسی های کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، هیچ تغییری در نتیجه نهایی انتخابات پارلمانی ولایت غزنی بوجود نیامده است.
      براساس اطلاعات بی بی سی، ولایت غزنی در مجلس نمایندگان یازده کرسی دارد و براساس فهرست نهایی برندگان غزنی، همه این یازده کرسی را نامزدانی از قوم هزاره به خود اختصاص داده اند و از پشتونهای غزنی کسی به مجلس نمایندگان راه نیافته است.
     همین مسئله باعث شده بود کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، اعلام نتایج انتخابات غزنی را همزمان با اعلام نتایج ولایات دیگر اعلام نکند تا ببیند که چگونه هیچیک از نامزدان مربوط به قوم پشتون در غزنی، موفق به ورود به مجلس نشده اند.
     حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان پیش از این گفته بود که در انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی، توازن قومی رعایت نشده است اما کمیسیون انتخابات افغانستان اکنون فهرست برندگان ولایت غزنی را بدون تغییر اعلام کرد و تاکید می کند که این فهرست نهایی و تغییر ناپذیر است.
    تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ولایت غزنی، با اعتراضات زیادی روبرو شده بود. اخیرا کمیته صیانت از آرای غزنی از سوی برخی از نمایندگان هزاره در مجلس نمایندگان ایجاد شد.
     اعضای این کمیته اعلام کردند که اگر نتایج ولایت غزنی بدون دلیل موجه و قناعت بخش، تغییر کند، هزاره ها به اعتراضهای مدنی گسترده دست خواهند زد.
     اعلام نتایج نهایی ولایت غزنی در واقع به پایان کار کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسدگی به شکایات انتخاباتی است که سرانجام موفق شدند بعد از نزدیک به سه ماه به کار برگزاری انتخابات و نتایج جنجالی آن نقطه پایان بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر