۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

رويترز:جام صبر کشورهای غربی در افغانستان لبریز شده است!


۱۳۸۹/۹/۱۰

انتخابات ریاست جمهوری مشروعیت حکومت آقای کرزی را با سوال روبرو ساخت و اکنون انتخابات پارلمانی به این شکل صلاحیت و مشروعیت نمایندگان مردم را نیز به شک و تردید روبرو ساخته است 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دو انتخابات پی هم در افغانستان، یکی انتخابات ریاست جمهوری و دیگری انتخابات پارلمانی که هردو با تقلب کاری و فساد آلوده بود، اعتبار رییس جمهور کرزی را کاهش داده و جام صبر کشورهای غربی را لبریز ساخته است.
     انتخابات ریاست جمهوری مشروعیت حکومت آقای کرزی را با سوال روبرو ساخت و اکنون انتخابات پارلمانی به این شکل صلاحیت و مشروعیت نمایندگان مردم را نیز به شک و تردید روبرو ساخته است.
     تحلیلگران یک تصویر تیره و تار را در مورد حکومت آقای کرزی که همیشه متکی به غرب بود و اکنون خواهان خروج تدریجی قوای آن ها از افغانستان می باشد، ترسیم می کنند.
     این در حالیست که کشورهای غربی نیز از فساد اداری و کار ناچیزی که در ساحه ایجاد ظرفیت ها و تقویهء موسسات دموکراسی در افغانستان انجام شده، خسته شده اند.
     کندیس راندیوکس، کارمند اداره بین المللی بررسی بحران ها اظهار داشت که اداره رییس جمهور کرزی تمام ثروت سیاسی خود را به مصرف رسانیده است، آن هم در حالی که ایالات متحده و ناتو که از سال 2001 بدین سو میلیاردها دالر را به افغانستان داده، می خواهند عملیات نظامیشان را در افغانستان تا سال 2014 کاهش بدهند.
    اداره بین المللی بررسی بحران ها در گزارش اخیر خود می نویسد بدون کمک های خارجی حکومت آقای کرزی سقوط خواهد کرد، طالبان بخش اعظم کشور را تحت کنترل خواهند گرفت و ترس از آن وجود دارد که افغانستان دوباره به گرداب جنگ های داخلی دهه 1990 فرو رود.
     به نوشته رویترز، بعد از سی سال جنگ امیدواری هایی که در چند سال اخیر در ساحه صلح، اعمار مجدد موسسات اداری افغانستان از جمله سیستم عدلی افغانستان و قوای امنیتی افغانستان، ایجاد شده بود، دوباره کاهش یافته است.
     همزمان با این که مشروعیت حکومت رییس جمهور کرزی روزبروز بیشتر با سوال روبرو می شود، آقای کرزی وقت زیاد خود را در تلاش برای حفظ توازن بین منافع خانوادگی، فرماندهان محلی، قدرتمندان با نفوذ و جامعه جهانی مصرف می کند که این تلاش ها در موجودیت درجه بالای فساد اداری و رشوت، فعالیت حکومت را خنثی ساخته، مانع اصلاحات شده است.
     رییس جمهور کرزی که یک زمانی شریک مهم غرب به شمار می رفت، امروز برای غرب مانند یک بار دوش می باشد. در چنین حالتی مردم عام افغانستان در سر دو یک راهی قرار گرفته اند.
     عضو شورای بین المللی امنیت و ترقی مک دانلدز به خبرگزاری رویترز گفته است هیچ جای شک وجود ندارد که مردم عام افغانستان به انتخابات علاقه دارند، مخصوصا نسل جوان اما همزمان با آن کسانیکه قدرت در قبضه آن هاست، از هر وسیله ممکن استفاده خواهند کرد تا قدرت از چنگ آن ها خارج نشود. در جامعه جهانی نیز نه تمایل سیاسی و نه هم تجربه کافی وجود دارد که بتواند راه بیرون رفت از این بحران را پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر