۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

پیام هالبروک برای افغانستان: هرچه زودتر جنگ را در افغانستان تمام کنید

۱۳۸۹/۹/۲۳

مرگ هالبروک در حالیست که هم علاقمندی متحدان ایالات متحده امریکا نسبت به ادامه ماموریت نظامی کم شده و هم تردیدهای مردم افغانستان نسبت به این جنگ روز به روز افزایش می یابد 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان اندکی پیش از مرگش به جراح پاکستانیش گفت که باید هرچه زودتر جنگ را در افغانستان تمام کنید.
     این درحالیست که افغاستان در یک بحران استراتژیکی سیاسی با کشورهای منطقه قرار دارد.
     استاد نجیب الله محمود، کارشناس مسایل حقوقی و سیاسی در افغانستان مرگ ریچارد هالبروک را یک خلا سیاسی عنوان نمود و گفت ریچارد هالبروک آگاهی کاملی از اوضاع افغانستان، پاکستان و همچنان کشيدگی هایی میان هر دو کشور داشت.
     به گفته وی، نتایج نظریات هالبروک می تواند برای استراتژی بعدی امریکا موثر باشد زیرا در مدت ماموریت ایشان در افغانستان با مقامات ارشد پاکستانی و افغانی دیدار نموده بود.
     وی افزود امریکا یک کشور معظم است که از ابعاد مختلف مسله افغانستان را به بررسی می گیرد اما در درازمدت می تواند افراد جدیدی را در این پست تعین نماید تا ماموریت باقیمانده هالبروک را در افغانستان و پاکستان تعقیب نماید.
     وي مي گويد اشخاصی چون زلمی خلیل زاد، مک کرستال و همچو افراد نخبه دیگر که تا اندازه زیادی در مسایل افغانستان دخیل هستند می توانند این ماموریت را به پیش ببرند.
     روزنامه واشنگتن پست این موضوع را از قول یک عضو خانواده هولبروک که نامش را نگرفت، گزارش داده است.
     ریچارد هالبروک، نماینده خاص امریکا در افغانستان و پاکستان دیروز در سن 69 سالگی در گذشت. قابل ذکر است که او دچار مریضی قلبی بود.
     مرگ وی، یک خلای بزرگی را در بخش ملکی ستراتیژی امریکا در منطقه ایجاد کرده است.
     دستاوردهای نظامی اخیر در افغانستان، در اداره رییس جمهور اوباما، این خوشبینی را به میان آورد که اگر تحرک طالبان کاملا تغییر نکرده، حداقل با کندی روبرو شده است.
     هرچند اردوی افغانستان فعلا قادر به گرفتن مسئولیت امنیتی نیست اما شمار افراد شامل اردوی ملی در حال افزایش است و تواناییشان نیز در حال رشد می باشد.
     فساد اداری و شورش ها در افغانستان، پروژه های مختلفی را که به خاطر بازسازی زیربناها در کشور راه اندازی شده اند، مختل کرده است.
     مرگ هالبروک در حالیست که قرار است رییس جمهور اوباما، روز پنجشنبه بررسی استراتژی جنگی افغانستان را اعلام کند.
     اکنون تعداد زیادی از کارشناسان امور خارج از چوکات حکومت کشور، این سوال را مطرح می کنند که در کل آیا استراتژی امریکا در افغانستان می تواند حفظ شود یا خیر؟
      از سوی دیگر، واشنگتن پوست به یک موضوع دیگر نیز اشاره می کند که مرگ هالبروک در حالیست که هم علاقمندی متحدان ایالات متحده امریکا نسبت به ادامه ماموریت نظامی کم شده و هم تردیدهای مردم افغانستان نسبت به این جنگ روز به روز افزایش می یابد.
     ریچارد هالبروک کارمندانش را از میان بخش های مختلف انتخاب کرده بود، یعنی دانشمندان و کارشناسانی که به طور کافی در مورد فرهنگ و زبان های منطقه آشنایی داشتند اما اکنون مرگ هالبروک، احتمالا یک مشکل بزرگی را که اداره اوباما از قبل با آن رو برو است، افزایش خواهد داد.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر