۱۳۸۹ آذر ۱۱, پنجشنبه

سازمان ملل خواهان آغاز بکار پارلمان جدید


۱۳۸۹/۹/۱۱
نماینده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در کشور با استقبال از اعلام نتایج نهایی ولایت غزنی؛ شروع به كار پارلمان جدید را یك گام مهم در راستای تقویت حكومتداری دمكراتیك در افغانستان دانست 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد در افغانستان، طی انتشار یک اعلامیه ای خواستار آغاز کار پارلمان جدید افغانستان شد.
      در بیانیه آمده است که این مقام سازمان ملل با استقبال از اعلام نتایج نهایی ولایت غزنی گفته است كه شروع به كار پارلمان جدید، یك گام مهم در راستای تقویت حكومتداری دمكراتیك در افغانستان است.
      گفتنی است که دمیستورا در حالی خواستار آغاز کار پارلمان جدید می شود که دادستانی کل بنا بر تقلبات گسترده نتایج این انتخابات را غیر قانونی اعلام کرده است.
      نماینده ویژه سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد همچنین از تلاش های مسؤلین انتخابات در برگزاری این پروسه در شرایط بسیار دشوار قدردانی نمود و تصریح كرد با آنكه شاهد موارد قابل ملاحظه ای از بی نظمی و تقلب در انتخابات پارلمان این كشور بوده ایم، اما كمیسبون انتخابات و كمیسیون بررسی شكایات انتخاباتی برای رسیدگی به موارد بی نظمی و تقلب مطابق قانون انتخابات و قانون اساسی كشور عمل كردند.
      گفتنی است که دومین دور انتخابات پارلمانی با چند ماه تاخیر در 27 سنبله با حضور 2500 نامزد برای کسب 249 کرسی برگزار شد، كه نتایج اولیه آن در 28 میزان اعلام شد. نتایج نهایی نیز در سوم قوس به نشر رسید اما کمیسیون انتخابات اعلام کرد بنا به دلایلی که مشکلات فنی نامیده شد نتیجه ولایت غزنی سه روز بعد اعلام خواهد شد، این تصمیم كمیسیون با واكنش های تند مردم ، نمایندگان و احزاب سیاسی رو برو شد.
      تأخیر در اعلام نتایج غزنی و ادامه تظاهرات کشور را با بحران سیاسی رو برو ساخت، تعدادی از نمایندگان معترض و هواداران آنان با انجام تظاهرات خواهان ابطال نتیجه نهایی انتخابات بودند.
      قابل ذکر است که ولایت غزنی در مجلس 11 کرسی دارد و براساس فهرست نهایی برندگان غزنی، همه این یازده کرسی را نامزدانی از قوم هزاره به خود اختصاص داده اند و از پشتونهای غزنی کسی به مجلس نمایندگان راه نیافته است.
      همین مسئله باعث شده بود کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، اعلام نتایج انتخابات غزنی را همزمان با اعلام نتایج ولایات دیگر اعلام نکند تا ببیند که چگونه هیچیک از نامزدان مربوط به قوم پشتون در غزنی، موفق به ورود به مجلس نشده اند.
      رئیس جمهور نیز پیش از این گفته بود که در انتخابات پارلمانی در ولایت غزنی، توازن قومی رعایت نشده است اما کمیسیون انتخابات اکنون فهرست برندگان ولایت غزنی را بدون تغییر اعلام کرد و تاکید می کند که این فهرست نهایی و تغییر ناپذیر است.
      و به این ترتیب با اعلام و تأیید نتایج غزنی بحران موجود در كشور پایان و پارلمان اول رسماً پایان یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر