۱۳۸۹ آذر ۱۵, دوشنبه

جای بسی تأسف است! بیش از 7 میلیون گرسنه در کشور!


۱۳۸۹/۹/۱۵
در گزارشی از سازمان ملل آمده است با وجود میليونها دالر کمکی که به افغانستان سرازير شده است؛ بیش از 7 میلیون افغان از گرسنگی رنج می برند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که در حدود 7.4 میلیون تن در افغانستان از گرسنگی رنج می برند.
      این سازمان اخیراً يک درخواست 678 میليون دالري براي کمکهاي انساني به افغانستان داده است. از نظر اين سازمان با وجود میليونها دالری که به افغانستان سرازير شده است، يک چهارم مردم گرسنه مي باشند.
      کاترين براگ، معاون دبيرکل ملل متحد در امور فعالیتهای بشردوستانه در این راستا گفته است که خطر قحطی در افغانستان وجود دارد و میليونها انسان ديگر در افغانستان به کمکهاي غذايي خارجي متکي اند . از هر 5 طفل يکي آنها پيش از رسيدن به سن 5 سالگي مي ميرند.
      وی همچنین گفت که افغانستان به خاطر خسارات جنگ و فاجعه های طبیعی به کمک های دوامدار در سال ۲۰۱۱ نیاز دارد. او می گوید سال 2011 سالی مهمی برای افغانستان و مردم این کشور است. اکنون زمان تردید نیست. ما نیاز به حمایت مالی از تمام نهادهای بشردوستانه داریم تا بتوانیم آن را در اختیار نیازمندان قرار بدهیم.
      براگ که معاون بخش کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل نیز است اظهار داشت؛ افزون بر پیشرفت در شماری از بخش ها، خسارات جنگی که در حال حاضر جریان دارد و فاجعه های طبیعی بر مردم افغانستان به صورت گسترده باقی مانده است که نیاز به کمک های حیاتی دارند.
      سالانه کمک های چندین میلیون دالری جامعۀ جهانی به افغانستان ریخته می شوند و مقدار هنگفت این پول ها در بخش های ناامن کشور که طالبان بیشتر فعال هستند به مصرف می رسد تا مردم تشویق شوند که با طالبان نپیوندند.
      یک مقدار دیگراین کمک های پولی در کیسۀ مشاوران خارجی ریخته می شود و مقداری دیگرهم دربخش های امنیتی به مصرف می رسد.
      کمیتۀ جهانی صلیب سرخ نیز هشدار داده است که اگر دولت افغانستان و طالبان به توافق سیاسیی دست نیابند، وضعیت بشری درافغانستان ازاین هم بدتر خواهد شد.
      بر اساس آمار برنامه انکشافي سازمان ملل متحد، ازنگاه شاخص انکشاف ، افغانستان درجمع 169 کشور مقام 155 را دارد. در اين شاخص وضع صحي ، سطح دانش و درآمد انسانها درنظرگرفته شده است.
      کاترين براگ گفته است که جنگ و منازعه در افغانستان ظرفيت و قابل دسترس بودن خدمات اساسي را براي مردم پايين آورده است. وی همچنین افزود ما اميدواريم دوباره برنامه کمکهاي انساني به افغانستان را مطرح کنيم که برمبناي انگيزه هاي خالص بشرخواهانه، غيرجانبدارانه ، بي طرفي و بهترقابل دسترس بودن براي مردم قرار داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر