۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

کشور را به سوی بی اعتمادی دوباره،پیش نبرید


۱۳۸۹/۹/۲۱
درپی تاخیر گشایش پارلمان؛
کشور را به سوی بی اعتمادی دوباره،پیش نبرید
افغانستان در مسیری بسیار خطرناک قرار دارد،باید مجلس نمایندگان به کار خود آغاز کند.بهانه ها پایان یافته است و راههایی برای قانونی ساختن آن نیز عملی شده است

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بیش از دو هفته از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی در افغانستان می گذرد.
       در حالی که شرایط در کشور خوب نیست و ضرورت موجودیت پارلمان به گونه ای جدی احساس می شود، با آنهم رئیس جمهور در کار گشایش پارلمان افغانستان تعلل نشان می دهد.
      این در حالیست که هیچ ملحوظ قانونی در مورد این به عقب انداختن آغاز کار پارلمان موجود نیست.
      مطابق قانون انتخابات افغانستان، تصمیم گیری درمورد اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و بررسی شکایات در مورد انتخابات به کمیسیون های مستقل انتخابات و کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی تعلق دارد.
      به گفته شمارى از آگاهان و براساس اطلاعات روزنامه آرمان ملی، در واقع هر دو کمیسیون تابحال کارهای خود را به نحو احسن انجام داده اند. در چنین اوضاع و احوالی نهادهای دیگر نباید در کار انتخابات مداخله کنند زیرا موردی موجود نیست که بتوان بر آن استناد کرد و کار پارلمان را به تعویق انداخت.
      روشن است که برخی افراد می کوشند تا نتایج بدست آمده از انتخابات پارلمانی افغانستان را بی اعتبار سازند که در این صورت کشور به سوی یک بی اعتمادی و بی باوری دیگر به پیش خواهد رفت.
      واقعیت این است که در انتخابات ماه سنبله در افغانستان جعل و تقلب صورت گرفته است اما این کار به اندازه ای نیست که بتوان آن را دستاویز قرار داد و یک بار دیگر دولت و حکومت را به پای چالش های جدیدی برد.
      واضح است که حساب کسانی که در انتخابات شرکت نکرده اند و از حق قانونی خویش استفاده ننموده اند هم از آنانی که در انتخابات شرکت کرده اند جدا است و این بهانه نمی شود تا مشروعیت انتحابات را زیر سوال ببرد.
      شاید دولت بتواند از اوضاع به گونه دیگری بهره گیری کند اما نباید از یاد ببرد که آنگاه اوضاع نیز می تواند برهم نیز بخورد.
      به نظر همگان، باید مجلس نمایندگان به کار خود آغاز کنند. بهانه ها پایان یافته است و راه هایی برای قانونی ساختن آن نیز عملی شده است.
      افغانستان در مسیری بسیار خطرناک قرار دارد، ثبات یابی و استمرار حاکمیت قانون و آغاز روند برگردانی صلح، هم این را می طلبد که همه نیرو ها را باید بسیج کرد تا موانع را از سر راه برداریم و کشور را به سمت تحولات مثبت و نیک سوق دهیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر