۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

مارشال فهیم؛ توقع ما از ایران زیاد است...


  ۱۳۸۹/۱۰/۵
ما از ایران به عنوان کشور هم زبان توقع زیادی داریم ؛ بحث سهولت رفت و آمد و مجوز كار برای اتباع افغانی كه در ایران زندگی می‌كنند، از جمله مباحثی بود كه میان ما و مقامات ایرانی انجام شد كه قرار شد این مشكلات رفع شود 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مارشال محمد قسیم‌ فهیم ، معاون اول رئیس جمهور کرزی به همراه محمدرضا رحیمی همتای ایرانی اش ‌ظهر امروز یكشنبه ‌در پایان سفر خود به ایران در یك نشست خبری مشترك شركت كردند و ‌‌به تشریح دستاوردهای این ‌سفر ‌پرداختند.
      ماشال فهیم در این نشست خبری گفت افغانستان كشوری است كه جدیداً در بازسازی اقدام كرده و بازارهای مساعدی برای تجار جمهوری اسلامی ایران دارد. وی در خصوص درخواست‌های افغانستان از جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت ما ایران را كشور هم زبان می‌دانیم و توقع ما نیز از ایران زیاد است.
      معاون اول رئیس جمهور ادامه داد بحث سهولت رفت و آمد و مجوز كار برای اتباع افغانی كه در ایران زندگی می‌كنند، از جمله مباحثی بود كه میان ما و مقامات ایرانی انجام شد كه قرار شد این مشكلات رفع شود.
      فهیم همچنین با اشاره به بحث صورت گرفته میان ایران و افغانستان درباره زندانیان و اعدام افغان ها خاطرنشان كرد طی ملاقات‌هایی كه با رئیس جمهور، معاون اول و رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران داشتیم راههای جدی در تخفیف مجازات‌ها دادند.
      محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینكه سفر معاون اول رئیس جمهور افغانستان به همراه چند تن از وزرای این كشور به ایران در جهت ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف بود، گفت افغانستان برای ایران در وضعیت ممتازی قرار دارد و به جهت خویشاوندی، هم‌زبانی و هم كیشی افغانستان و ایران، این كشور برای ایران نسبت به سایر كشورها در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد كه به همین خاطر با آسودگی در كنار هم قرار گرفته‌ایم.
     وی همچنین ادامه داد میان هیأت افغانی و وزرای كشورمان مذاكرات خوبی به ویژه در بخش اقتصادی انجام شد.
     وی با بیان اینكه مبادلات اقتصادی میان ایران و افغانستان ‌فراتر از یك میلیارد دالر است،‌ خاطرنشان كرد با سفر مارشال فهیم به ایران به طور قطعی مبادلات اقتصادی میان دو كشور ارتقای قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.
     رحیمی با بیان اینكه مذاكرات صورت گرفته میان هیأت افغانی و هیئت ایرانی نویدبخش گسترش روابط بین دو كشور است، اظهار داشت: بنا شد روادید تجار را طبق فهرستی كه بین دو كشور رد و بدل می‌شود، جهت ارتقای روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان حذف كنیم و در چابهار و مشهد نیز امكانات بیشتری ایجاد كنیم.
      وی مسائل اقتصادی، فرهنگی، عمران و آبادانی، شركت بیشتر ایران در بازسازی افغانستان، پذیرش دانشجو تحت عنوان بورسیه، احداث دانشگاه در افغانستان و ایجاد راه آهن در كشور را از جمله درخواست‌های مارشال فهیم از ایران برشمرد و اظهار داشت عمده این درخواست‌های افغانستان از ایران را پذیرفته‌ایم و قرار است مورد عمل قرار دهیم.
      رحیمی با تأكید بر اینكه ایران و افغانستان اعضای یك پیكر هستند كه برای ارتباط بیشتر باید همه مسائل خود را به كار ببریم، گفت هیچ مانعی در سر راه تعمیق روابط بین ایران و افغانستان وجود ندارد.
      وی افزود در خصوص استرداد مجرمین و زندانی‌های افغانی در ایران نیز توافقات خوبی بین مسئولان ایران و این كشور صورت گرفته و رئیس قوه قضاییه ایران نیز در دیدار معاون اول رئیس جمهور افغانستان وعده‌های خوبی را داده‌اند.
      بر اساس گزارشی از فارس، در پایان سفر 3 روزه مارشال فهیم به‌ ایران، همچنین ‌2 یادداشت تفاهم همكاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالی افغانستان به امضا رسید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر