۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه


۱۳۸۹/۱۰/۳
متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو
مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم 



     دفتر ریاست جمهوری افغانستان به متن سخنرانی رئیس جمهور کرزی را در نشست ایکو اشاره کرده است که آن را در زیر مشاهده می کنید:

                                       بسم الله الرحمن الرحيم
          برادرم رئيس جمهور عبدالله گل،
          جلالتمابان روسای هيات ها،
           نمايندگان محترم:

     مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم. استانبول شهريست که در جريان سال روان ميزبان نشستهای متعددی در مورد افغانستان و منطقه بوده است.
     همچنان می خواهم از دبير کل سازمان ايکو و تيم ايشان بخاطر ارائه گزارش دستاوردها و پيشرفتهای اخير اين سازمان بعد از نشست اخير در تهران اظهار سپاس و شکران کنم. روند موسوم به پروسه کابل در جريان سال روان، ما شاهد تدوير يک سری از جلسات و نشست های مهم بين المللی در کابل و
شهر لزبن در مورد افغانستان بوده ايم. در اين نشست ها روی برنامه های کاری مان برای بهبود امنيت و تسريع رشد اقتصادی افغانستان با همکاران بين المللی و منطقوی بحث های داشته ايم.
     اين برنامه ها بيانگر پنج ستون مهم امنيت، توسعه اقتصادی، حکومت داری بهتر، همکاری های منطقوی و روند مصالحه و ادغام مجدد می باشند که تحقق اين پنج عنصر مهم در واقع برای ما کمک ميکند تا از صلاحيت و حاکميت خود برای رفتن به سوی يک افغانستان امن، مرفه و ديموکراتيک استفاده نمائيم.
     ماه گذشته ما در شهر لزبن توافق کرديم تا روند انتقال مسئوليت های امنيتی، حکومت داری و توسعه را تا سال 2014 ميلادی تکميل نمائيم. ما تمامی تلاش های ممکنه را برای تحقق به موقع و غيرقابل برگشت اين روند انجام خواهيم داد.
     ديدگاه افغانستان برای همکاری منطقی منطقه ما هنوز با تهديدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطيت، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و نيز چالش های مانند فقر، عدم مصئونيت غذائی، امنيت انرژی و نيز تغييرات اقليمی روبرو است. بنابرين، همکاری منطقوی منحيث يک اصل عمده در سياست خارجی افغانستان و منحيث جز اساسی ستراتيژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهميت ويژه است.
     ديد ستراتيژيک مان برای همکاری های منطقوی همانا کمک به ثبات و سعادت منطقه بوده و نيز فراهم آوری زمينه برای افغانستان تا نقش خود به عنوان پل زمينی را باز يابد. برای تحقق اين ديدگاه، ما آماده هستيم تا با تمامی کشور های عضو سازمان ايکو برای مساعد ساختن فرصت مناسب جهت استفاده موثر از ظرفيت ها و فرصت های کافی در منطقه ما بيشتر از پيش کار نمائيم.
     همچنان، ما همه هنوز نياز داريم تا تلاش های خود را برای تحقق هرچه موثرتر برنامه ايکو برای 2015 که هدف آن رساندن اين سازمان به يک نهاد پرتحرک و با کفايت منطقوی است تحکيم بخشيم. توسعه، تسهيل و تقويت تجارت توسعه تجارت منطقوی از طريق همگرائی اقتصاد کشور ها دارای اهميت حياتی برای ارائه فرصت های اقتصادی در منطقه ما می باشد.
     افغانستان منحيث عضو اين سازمان و به عنوان پل زمينی برای وصل کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهيلات ترانزيتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبيق توافقنامه تجارت ايکو ما را در راه رفتن به سوی ايجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در ديدگاه 2015 ايکو پيش بينی شده است، کمک ميکند.
      خرسند هستم که توافقنامه ترانزيت و تجارت ميان افغانستان و پاکستان که به تاريخ 28 اکتوبر در کابل امضا شد ميتواند زمينه رشد و گسترش همکاری های ترانزيت ميان کشور های منطقه را فراهم نمايد.
     تقويت سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی تحکيم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمايت از فرصت های سرمايه گذاری در منطقه بايد بصورت موثر تعقيب شود. ما به نوبه خود، مسرت داريم که زمينه های لازم را برای توسعه سکتور خصوصی فراهم کرده و راه را برای توسعه همکاری و مشارکت مختلط مخصوصا برای رفع موانع ساختاری جستجو نمائيم.
     طوريکه در نخستين کنفرانس بين المللی سرمايه گذاری در دوبی و چهارمين نشست سازمان کنفرانس اقتصادی منطقوی در استانبول مطرح گرديد، ما يک تعداد از قوانين بهتر بازرگانی و مقررات مربوط به حمايت از سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ايجاد کرده ايم.
با درنظرداشت اينکه وضعيت تجارت منطقوی و سرمايه گذاری در منطقه ايکو هنوز در سطح پائين قرار دارد، باور دارم که حمايت و توسعه سرمايه گذاری ايکو و انکشاف سکتور خصوصی بايد از طريق بانک تقويت تجارت ايکو هر چه بيشتر تسريع گردد. ميخواهم به اطلاع برسانم که افغانستان آماده است تا به بانک تجارت ايکو بپيوندد.
     وصل و پيوند منطقوی در حاليکه اهميت بهبود مواصلات از طريق زيربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه را درک ميکنيم، در نظرداريم جاده های جديد اعمار نموده و سرک های کنونی را بهبود و بازسازی نمائيم و راه های آهن را با کشور های منطقه اعمار کنيم. به گونه مثال، راه آهن حيرتان-مزارشريف، راه اهن سنگان -هرات و امادگی برای ارزيابی امکانات جهت ايجاد راه اهن قندهار-چمن را زير کار داريم.
     همچنان خرسندم که کاروان موتر های ايکو و ابتکار راه ابريشم از مسير سرک های جديدالتاسيس در شمال افغانستان در سپتمبر سال روان عبور کرد. همکاری ها در ساحه انرژی همکاری ها در ساحه انرژی لازم است منحيث يک اولويت اساسی در صدر کار های اين سازمان قرار داشته و نياز است تا همکاری های انرژی ميان کشور های عضو اين سازمان در ساحات مختلف بشمول استفاده متنوع از منابع و بازار های انرژی ، توسعه سرمايه گذاری در پروژه های
سکتور انرژی و بهبود امنيت انرژی صورت گيرد.
     خوش حالم که به اطلاع ميرسانم که پيشرفت های زيادی در زمينه تحقق دو پروژه عمده همکاریهای انرژی مانند پروژه موسوم به کاسا 1000 که چهار کشور عضو را شامل ميشود انجام شده است.
     هفته قبل، ما پروژه خط لوله گاز تاپی را در عشق آباد به امضا رسانيديم که در واقع گام مهم ديگری در راستای تطبيق اين پروژه محسوب ميگردد و خود نماينگر نمونه عالی از همکاریهای منطقوی می باشد.
     همينگونه، زراعت نقش خيلی مهمی را در افزايش عوايد داخلی کشورهای مان ايفا ميکند و بايد هرچه بيشتر تقويت يابد. بيش از 70 فيصد جمعيت افغانستان در مناطق روستائی زندگی ميکنند و بنابرين مصئونيت غذائی و توليدات دوامدار زراعتی از اهميت بلندی برای مان برخوردار است. پژوهش و تکنالوژی نوين ميتواند سطح توليدات زراعتی را افزايش داده و مصئونيت غذائی را بهبود بخشد.
     آرزو دارم افغانستان بتواند از چنين برنامه ها و پروژه های اين سازمان در ساحه توسعه زراعت استفاده نمايد. مواد مخدر مواد مخدر يک تهديد مشترک در برابر همه ماست. اين پديده دهشت افگنی و شبکه های جرايم بين المللی را تقويت نموده و باعث بی ثباتی منطقه ما شده است. مبارزه با مواد مخدر نيازمند
     روش جامع می باشد، روشی که مسايل مانند کشت، توليد، مصرف و فراهم آوری مواد کمياوی را که از بيرون وارد کشور مان ميشود، مورد رسيدگی قرار دهد. مديريت بهتر سرحدات و تشريک اطلاعات ميان مراجع امنيتی مان از عناصر خيلی مهم برای حل معضلات مانند دهشت افگنی، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته می باشند.
     افغانستان تلاش های زيادی را برای مبارزه با اين پديده منفی انجام داده است و تعداد ولاياتی که امروز کشت خاشخاش در آنها به صفر تقليل يافته است به 22 ميرسد.
     از همکاران منطقوی و بين المللی خود ميخواهيم تا معيشت بديلی را حمايت نموده و شرايط دسترسی زارعين افغان به بازارهای خود را مساعد ساخته و نيز آرزو دارم که افغانستان بتواند از برنامه های اين سازمان در ساحه مبارزه با مواد مخدر مستفيد گردد.
     يکبار ديگر ميخواهم مراتب تشکرات قلبی خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل بخاطر ميزبانی گرم ايشان از من و هيت افغانی و نيز از حمايت متداوم شما از روند بازسازی و توسعه در افغانستان سپاسگزاری کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر