۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

در پاسخ به در خواست طالبان؛ ترکیه میزبان مذاکرات صلح می شود


  ۱۳۸۹/۱۰/۵
در پی در خواست طالبان مبنی بر آغاز مذاكرات صلح در یک کشور سوم و بی طرف؛ رییس جمهور کرزی از ترکیه خواست تا میزبانی گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان را برعهده گیرد 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اگر ترکیه میزبان گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان شود، دولت افغانستان خرسند خواهد شد.
     این موضوع در حاشیه نشست رؤسای جمهوری تركیه، افغانستان و پاكستان كه عصر جمعه در استانبول برگزار شد، از سوی رییس جمهور کرزی عنوان شد.
     رییس جمهور کرزی در گفتگو با خبرنگاران در مورد پیشنهاد گروه طالبان گفت اگر ترکیه قبول كند كه چنین دری گشوده شود، ما نیز از آن استقبال خواهیم كرد.
     این اظهارات در حالی بیان می شود که پیش از این ملا عبدالسلام ضعیف ، سفیر سابق طالبان در اسلام آباد در یک مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفته است طالبان برای آغاز مذاكرات صلح ابتدا به پایگاهی مطمئن نیاز دارد و در غیر این صورت مذاكره ممكن نخواهد بود.
     عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه نیز تأکید کرد که کشورش آماده است تا هرچه که می تواند انجام دهد به خاطر آیندۀ افغانستان انجام خواهد داد.
     گفتنی است که ترکیه با افغانستان و پاکستان روابط نزدیک دارد و در گذشته هم برای چندین بار میزبان نشست های کلیدی میان این دو همسایه بوده است.ترکیه به عنوان یک کشور عضو پیمان ناتو در سال‌های گذشته در کنار سایر اعضای این پیمان در افغانستان علیه القاعده و طالبان جنگیده است. میزبانی ترکیه می‌تواند تضمین با اطمینانی برای مصونیت طالبان در جریان مذاکره باشد و از جانب دیگر برای ناتو هم میانجی‌گری یک عضوش این اطمینان را خواهد داد که از اصول این پیمان در جریان مذاکرات صلح تخطی نخواهد شد.
      از سوی دیگر دوستی و نفوذ ترکیه بر پاکستان و نفوذ پاکستان بر جنبش طالبان، می‌تواند زمینه خوبی برای آغاز و سرعت مذاکرات باشد.
      در هر صورت امیدواریم با تلاش شورای عالی صلح و میزبانی ترکیه در این راستا موفقیت های چشمگیری بدست آید و صلح به کشور جنگ زده ما باز گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر