۱۳۸۹ دی ۵, یکشنبه

نیروهای خارجی توافق امنیتی را نقض کرده اند


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
نیروهای خارجی در عملیاتی در کابل که منجر به کشته شدن دو محافظ یک شرکت تجارتی افغان شد، فراتر از صلاحیتهای خود عمل کرده و توافق امنیتی را نقض کرده اند 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت افغانستان میگوید نیروهای خارجی در عملیاتی در کابل که منجر به کشته شدن دو محافظ یک شرکت تجارتی افغان شد، فراتر از صلاحیتهای خود عمل کرده و توافق امنیتی را نقض کرده اند.
     روز جمعه در عملیات نیروهای بین المللی بر یک شرکت تجارتی به نام افغان تایگر در کابل، دو محافظ این شرکت کشته شدند. نیروهای آیساف گفتند از این محل حمله به سفارت ایالات متحده امریکا در کابل طرح ریزی شده بود.
     نیروهای آیساف گفتند اطلاعاتی به دست آورده بودند مبنی بر این که دو موتری که مواد انفجاری در آنها جاسازی شده، در این شرکت تجارتی به صورت مخفی نگهداشته میشوند.
      براساس اطلاعات دویچه ولو، وزارت داخله افغانستان میگوید نیروهای بینالمللی در این حمله شان خلاف اصول رفتار کرده اند.
      زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت وزارت داخله تحقیقات جدی را راه اندازی کرد که نتیجه تحقیقات نشان داد این عملیات نیروهای بین المللی خلاف اصول رفتار حرفهای بوده است.
      زمری بشری افزود این یک حادثه غم انگیز و جانسوز بود. نیروهایی که در این عملیات سهم داشتند، بدون اعتنا به اصول و قراردادهایی که از پیش وجود داشت، عملیاتی را در داخل کابل انجام دادند.
      وزارت داخله افغانستان میگوید مسئولیت کنترول نظم کابل در سال 2008 به پولیس کشور واگذار شده بود. صرفا نیروهای داخلی میتوانند در درون پایتخت دست به عملیات نظامی بزنند و در صورت ضرورت، از نیروهای بین المللی خواستار کمک میشوند.
      زمری بشری، سخنگوی وزارت داخله افغانستان همچنان افزود در عملیات روز جمعه در کابل، پولیس ویژه سهم داشته است اما آنها در خط مقدم عملیات حضور نداشته اند.
      قابل ذکر است که مقامهای نیروهای بینالمللی هنوز در مورد این اظهارات وزارت داخله افغانستان واکنش نشان نداده اند.

از نفوذ طالبان در افغانستان کاسته شده است؟!


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
بدنبال گسترش هجوم نیروهای آمریکایی به ولایات جنوبی،فرماندهان طالبان مجبور به ترک مناطق شده‌ اند و بدنه رهبری طالبان در افغانستان نیز درحال متلاشی شدن است 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روزنامه گاردین در گزارش خود می نویسد حملات گسترده نیروهای آمریکایی علیه طالبان در ولایات جنوبی افغانستان، از نفوذ نیروهای طالبان در این مناطق و در کل کشور کاسته‌ است.
     به دنبال گسترش هجوم نیروهای آمریکایی و افزایش حملات شبانه آنها به ولایات جنوبی از جمله قندهار، بسیاری از فرماندهان طالبان مجبور به ترک این مناطق شده‌ اند و قطع ارتباط میان رهبران طالبان و جنگجویان به بروز اختلاف میان فرماندهان طالبان و به طور کلی متلاشی شدن بدنه رهبری طالبان در افغانستان انجامیده است.
     به گفته ساکنین این مناطق، هجوم نیروهای آمریکایی که موجب خروج فرماندهان ارشد طالبان از این مناطق شده به توان نظامی شبه‌ نظامیان محلی طالبان ضربه وارد کرده و از نفوذ آنان در این مناطق کاسته است.
     طالبان اکنون خود به تنهایی و بدون رهبری به مبارزه با نیروهای ائتلاف مشغولند و به گفته افراد محلی، به دلیل قطع ارتباط آنان با رهبران طالبان، از میزان حملات آنان کاسته شده است.
     یکی از افراد محلی به روزنامه گاردین گفته است دو ماه پیش طالبان همه جا بودند. آنها نیروهای ناتو را هر روز مورد حمله قرار می ‌دادند و مدام به جستجو و بازداشت افرادی که با دولت همکاری می ‌کردند می ‌پرداختند اما پس از آغاز عملیات بزرگ آمریکا، تمامی فرماندهان فرار کردند و جنگجویان محلی اکنون در خانه می ‌مانند یا به عنوان کارگر روزمزد کار می ‌کنند و حتی دالر دریافت می‌کنند.
     بر اساس این گزارش، نواحی هم مرز با قندهار از مراکز اصلی مورد هجوم نیروهای آمریکایی برای واداشتن طالبان به عقب ‌نشینی و خروج از قندهار هستند.
     ساکنان محلی این مناطق بر این باورند که این اقدامات امکان برقراری ارتباط میان فرماندهان و جنگجویان محلی طالبان را به شدت با مشکل روبرو کرده است.

ریختن خون افغانها برای خارجی‌ها اهمیتی ندارد


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
برای جلوگیری از كشته شدن افراد بی گناه، بهتر است نظامیان خارجی به بیرون از ولایات انتقال یابند. این طرح، كاهش تلفات نظامیان خارجی را نیز در پی دارد 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رمضان بشردوست، عضو پارلمان سابق افغانستان نیروهای خارجی مستقر در ولایات را مسئول كشتار غیرنظامیان خواند و افزود نیروهای خارجی باید برای تامین امنیت، بلخ را ترك كرده و به خارج از آن منتقل شوند.
      رمضان بشردوست افزود ریختن خون غیرنظامیان افغان برای خارجی‌ها اهمیتی ندارد، به همین دلیل برای جلوگیری از كشته شدن افراد بی گناه، بهتر است نظامیان خارجی به بیرون از ولایات انتقال یابند.
      این عضو پارلمان افغانستان در گفتگو با فارس نیوز تصریح كرد نظامیان خارجی‌ باید روزها از ساعت هفت صبح تا ساعت 19 عصر در داخل شهر تردد نكنند زیرا آنها هدف حملات انتحاری هستند.
      وی همچنین افزود این طرح، كاهش تلفات نظامیان خارجی را نیز در پی دارد اما چون جان این نظامیان برای مقامات بلندپایه آنها ارزشی ندارد، آنها دستور تخلیه شهر را برای نیروهای خود صادر نمی‌كنند.
      رمضان بشردوست با بیان این كه اكثر نظامیان آمریكایی مستقر در افغانستان افراد فقیری هستند گفت این افراد برای یافتن لقمه‌ای نان وارد افغانستان شده‌اند و خون آنها برای مقامات آمریكایی هیچ ارزشی ندارد.
      وی تاكید كرد ناتو و آمریكا به دعوت و درخواست دولت افغانستان وارد كشور نشده‌اند، بلكه آنها در شرایطی خاص با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل وارد این كشور شده‌اند.
     به گفته نامزد سابق ریاست جمهوری افغانستان، دولت افغانستان در تصمیمات و اقداماتی كه نیروهای خارجی انجام می دهند هیچ نقشی ندارد.

در آستانه ششم جدی...


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت 

      به گزار ش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در آستانه ششم جدی هستیم .31 سال پیش در چنین روزهایی کشور ما تحت عنوان کمک یک کشور دوست و با درخواست حزبی به ظاهر مردمی و مدافع طبقات محروم و دولتی به ظاهر ضداستعمار، مورد اشغال قرار گرفت.
     ششم جدی 1358 خورشیدی لشکر 40 اردوی اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان حمله کرد، این حمله سرنوشت بسیاری از افغانها از جمله رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان را تغییر داد، حفیظ الله امین که در آن زمان رهبر حزب و رئیس جمهوری افغانستان بود، کشته شد و ببرک کارمل که در تبعید به سر می برد به قدرت رسید.
     این حمله در واقع به حاکمیت جناح خلق حزب دموکراتیک افغانستان که با سقوط جمهوریت داوود خان قدرت را به دست گرفته بودند، پایان داد و جناح پرچم را که رهبران آن در تبعید و یا زندان بودند به قدرت رساند.
     از عوارض و عواقب اشغال افغانستان توسط شوروی سابق می توان به موج فزاینده حضور قدرتهای فرا منطقه ای در منطقه اشاره کرد و که به بهانه رهایی افغانستان از اشغال شوروی وقت در پی حفظ منافع خود بوده اند و آنچه که در این بین بیش از هر چیزی قربانی می شد مردم و منافع افغانستان بود.
     در چنین اوضاعی شماری از جبهه های جهادی نیز در جهت اهداف قدرتهای فرا منطقه ای شکل گرفته و ابزار دست آنان برای منافع خود در منطقه شده بودند چراکه بسیاری از قدرتها و کشورها یا برای حفاظت از منافع مادی و یا رویکردهای معنوی و ایدوئولوژیک خود حضوری پرنگ در افغانستان یافته و این سرزمین میدان رقابتها و دشمنی های تاریخی ابرقدرتهای شرق و غرب و قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای شده بود.
     اینها همه غیر از زیانهای جبران ناپذیر انسانی ، سیاسی و اقتصادی است که از رهگذر اشغال افغانستان دامن این دیار را فرا گرفت و تبعات تلخ و تاریک ان هنوز هم در حیات سیاسی و اجتماعی ما مشهود است.
     گفتنی است که در تجاوز نيروهای ارتش سرخ شوروی وقت، به افغانستان که با مقاومت گسترده و طولانی و پر شهامت، مجاهدین روبرو شد، حدود دو ميليون نفر از هموطنانمان بخاطر دفاع از وطن در مقابل قشون سرخ شوروی کشته شدند و حدود پنج ميليون ديگر نيز به کشورهای خارجی مهاجرت نمودند.
     ارتش سرخ شوروی سابق که یکی از قدرتمندترین کشورها در آن زمان محسوب می گردید بلاخره بعد از ده سال مقاومت مردم، از کشورمان خارج شد، اما از آن زمان تا کنون ملت افغانستان روز خوش را سپری نکرده اند.
      بیش از 30 سال تمام از لشکر کشی اتحاد شوروی به افغانستان می‌گذرد، طی این مدت اتحاد شوروی راه زوال پیمود و در افغانستان چند نظام سیاسی یکی در پی دیگری روی صحنه آمدند و کنار رفتند و سر انجام ایالات متحده آمریکا، رقیب اتحاد شوروی، در نقش قدم آن کشور گام نهاد و وارد افغانستان شد.
  

مارشال فهیم؛ توقع ما از ایران زیاد است...


  ۱۳۸۹/۱۰/۵
ما از ایران به عنوان کشور هم زبان توقع زیادی داریم ؛ بحث سهولت رفت و آمد و مجوز كار برای اتباع افغانی كه در ایران زندگی می‌كنند، از جمله مباحثی بود كه میان ما و مقامات ایرانی انجام شد كه قرار شد این مشكلات رفع شود 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مارشال محمد قسیم‌ فهیم ، معاون اول رئیس جمهور کرزی به همراه محمدرضا رحیمی همتای ایرانی اش ‌ظهر امروز یكشنبه ‌در پایان سفر خود به ایران در یك نشست خبری مشترك شركت كردند و ‌‌به تشریح دستاوردهای این ‌سفر ‌پرداختند.
      ماشال فهیم در این نشست خبری گفت افغانستان كشوری است كه جدیداً در بازسازی اقدام كرده و بازارهای مساعدی برای تجار جمهوری اسلامی ایران دارد. وی در خصوص درخواست‌های افغانستان از جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت ما ایران را كشور هم زبان می‌دانیم و توقع ما نیز از ایران زیاد است.
      معاون اول رئیس جمهور ادامه داد بحث سهولت رفت و آمد و مجوز كار برای اتباع افغانی كه در ایران زندگی می‌كنند، از جمله مباحثی بود كه میان ما و مقامات ایرانی انجام شد كه قرار شد این مشكلات رفع شود.
      فهیم همچنین با اشاره به بحث صورت گرفته میان ایران و افغانستان درباره زندانیان و اعدام افغان ها خاطرنشان كرد طی ملاقات‌هایی كه با رئیس جمهور، معاون اول و رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران داشتیم راههای جدی در تخفیف مجازات‌ها دادند.
      محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور ایران نیز در این نشست خبری با بیان اینكه سفر معاون اول رئیس جمهور افغانستان به همراه چند تن از وزرای این كشور به ایران در جهت ارتقای روابط در حوزه‌های مختلف بود، گفت افغانستان برای ایران در وضعیت ممتازی قرار دارد و به جهت خویشاوندی، هم‌زبانی و هم كیشی افغانستان و ایران، این كشور برای ایران نسبت به سایر كشورها در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد كه به همین خاطر با آسودگی در كنار هم قرار گرفته‌ایم.
     وی همچنین ادامه داد میان هیأت افغانی و وزرای كشورمان مذاكرات خوبی به ویژه در بخش اقتصادی انجام شد.
     وی با بیان اینكه مبادلات اقتصادی میان ایران و افغانستان ‌فراتر از یك میلیارد دالر است،‌ خاطرنشان كرد با سفر مارشال فهیم به ایران به طور قطعی مبادلات اقتصادی میان دو كشور ارتقای قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.
     رحیمی با بیان اینكه مذاكرات صورت گرفته میان هیأت افغانی و هیئت ایرانی نویدبخش گسترش روابط بین دو كشور است، اظهار داشت: بنا شد روادید تجار را طبق فهرستی كه بین دو كشور رد و بدل می‌شود، جهت ارتقای روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان حذف كنیم و در چابهار و مشهد نیز امكانات بیشتری ایجاد كنیم.
      وی مسائل اقتصادی، فرهنگی، عمران و آبادانی، شركت بیشتر ایران در بازسازی افغانستان، پذیرش دانشجو تحت عنوان بورسیه، احداث دانشگاه در افغانستان و ایجاد راه آهن در كشور را از جمله درخواست‌های مارشال فهیم از ایران برشمرد و اظهار داشت عمده این درخواست‌های افغانستان از ایران را پذیرفته‌ایم و قرار است مورد عمل قرار دهیم.
      رحیمی با تأكید بر اینكه ایران و افغانستان اعضای یك پیكر هستند كه برای ارتباط بیشتر باید همه مسائل خود را به كار ببریم، گفت هیچ مانعی در سر راه تعمیق روابط بین ایران و افغانستان وجود ندارد.
      وی افزود در خصوص استرداد مجرمین و زندانی‌های افغانی در ایران نیز توافقات خوبی بین مسئولان ایران و این كشور صورت گرفته و رئیس قوه قضاییه ایران نیز در دیدار معاون اول رئیس جمهور افغانستان وعده‌های خوبی را داده‌اند.
      بر اساس گزارشی از فارس، در پایان سفر 3 روزه مارشال فهیم به‌ ایران، همچنین ‌2 یادداشت تفاهم همكاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالی افغانستان به امضا رسید.

با خروج از افغانستان؛ جنوب آسیا بی ثبات می شود !


 ۱۳۸۹/۱۰/۵
رییس پیشین بخش حقوق بشر سازمان ملل بر این باور است که خروج سربازان خارجی از افغانستان كه حامد كرزی به آن اصرار دارد؛ باعث بی ثباتی جنوب آسیا خواهد شد 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، لوئیس آربور، رییس پیشین بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که خروج سربازان خارجی از افغانستان كه حامد كرزی، رییس جمهور افغانستان به آن اصرار دارد؛ باعث بی ثباتی منطقه جنوب آسیا خواهد شد.
     وی می گوید، بی ثباتی در منطقه جنوب آسیا برای كانادا و سایر اعضای جامعه جهانی قابل قبول نیست.
     این دیپلمات كانادایی حضور نیروهای كشورش را در افغانستان با اهمیت خواند و گفت ارتش كانادا در جنگ این كشور تاكنون 154 نفر كشته و یك هزار و 500 نفر زخمی داده است.
     وی افزود اگرچه جامعه جهانی منتظر نتایج برنامه های صلح حكومت افغانستان است، اما با توجه به فساد گسترده، انتخابات تقلب آمیز ریاست جمهوری و پارلمانی، جامعه جهانی برای دولت كرزی اعتباری قایل نیست و به همین علت امیدی برای پیروزی روند صلح با مخالفین مسلح وجود ندارد.
      رییس پیشین بخش حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت كه گروه طالبان برای خروج سربازان خارجی از افغانستان لحظه شماری می كنند.
      این دیپلمات كانادایی در ادامه پیشنهاد كرده است كه با توجه به شرایط كنونی، جامعه جهانی باید بیشتر روی اصلاح نظام اداری و از میان برداشتن فساد در افغانستان تلاش كند؛ همانگونه كه صدراعظم كانادا گفته است درصورت عدم مبارزه دولت كابل با فساد، كشورش دیگر حاضر به كمك مالی به افغانستان نیست.
      به باور آربور، جامعه جهانی در افغانستان دو راه را در پیش رو دارد كه یكی را باید انتخاب كند؛ تعدیل قانون اساسی در این كشور و یا آغاز یك جنگ دیگر داخلی. به گزارش روزنامه ویسا، وی به جزییات طرح تعدیل قانون اساسی افغانستان اشاره ای نكرد.

در پاسخ به در خواست طالبان؛ ترکیه میزبان مذاکرات صلح می شود


  ۱۳۸۹/۱۰/۵
در پی در خواست طالبان مبنی بر آغاز مذاكرات صلح در یک کشور سوم و بی طرف؛ رییس جمهور کرزی از ترکیه خواست تا میزبانی گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان را برعهده گیرد 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اگر ترکیه میزبان گفتگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان شود، دولت افغانستان خرسند خواهد شد.
     این موضوع در حاشیه نشست رؤسای جمهوری تركیه، افغانستان و پاكستان كه عصر جمعه در استانبول برگزار شد، از سوی رییس جمهور کرزی عنوان شد.
     رییس جمهور کرزی در گفتگو با خبرنگاران در مورد پیشنهاد گروه طالبان گفت اگر ترکیه قبول كند كه چنین دری گشوده شود، ما نیز از آن استقبال خواهیم كرد.
     این اظهارات در حالی بیان می شود که پیش از این ملا عبدالسلام ضعیف ، سفیر سابق طالبان در اسلام آباد در یک مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف گفته است طالبان برای آغاز مذاكرات صلح ابتدا به پایگاهی مطمئن نیاز دارد و در غیر این صورت مذاكره ممكن نخواهد بود.
     عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه نیز تأکید کرد که کشورش آماده است تا هرچه که می تواند انجام دهد به خاطر آیندۀ افغانستان انجام خواهد داد.
     گفتنی است که ترکیه با افغانستان و پاکستان روابط نزدیک دارد و در گذشته هم برای چندین بار میزبان نشست های کلیدی میان این دو همسایه بوده است.ترکیه به عنوان یک کشور عضو پیمان ناتو در سال‌های گذشته در کنار سایر اعضای این پیمان در افغانستان علیه القاعده و طالبان جنگیده است. میزبانی ترکیه می‌تواند تضمین با اطمینانی برای مصونیت طالبان در جریان مذاکره باشد و از جانب دیگر برای ناتو هم میانجی‌گری یک عضوش این اطمینان را خواهد داد که از اصول این پیمان در جریان مذاکرات صلح تخطی نخواهد شد.
      از سوی دیگر دوستی و نفوذ ترکیه بر پاکستان و نفوذ پاکستان بر جنبش طالبان، می‌تواند زمینه خوبی برای آغاز و سرعت مذاکرات باشد.
      در هر صورت امیدواریم با تلاش شورای عالی صلح و میزبانی ترکیه در این راستا موفقیت های چشمگیری بدست آید و صلح به کشور جنگ زده ما باز گردد.

ايران از هيچ كمكی برای افغانستان دريغ ‌نمی‌كند


۱۳۸۹/۱۰/۴
رابطه ایران و افغانستان رابطه‌ای قلبی، خویشاوندی و جدایی‌ناپذیر است و هر دو كشور باید در جهت استحكام و تعمیق هرچه بیشتر روابط تلاش كنند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران در دیدار با محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان با اشاره به اشتراكات زبانی، فرهنگی و دینی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان گفت رابطه ایران و افغانستان رابطه‌ای قلبی، خویشاوندی و جدایی‌ناپذیر است و هر دو كشور باید در جهت استحكام و تعمیق هرچه بیشتر روابط تلاش كنند.
     محمدرضا رحیمی یادآور شد قدرتهای استكباری با بوجود آوردن حادثه یازده سپتامبر و به بهانه مبارزه با تروریسم دست به اشغال افغانستان زدند و با كشتار و خونریزی امنیت و آسایش ملت افغانستان را به مخاطره انداختند.
     معاون اول رئیس جمهور ادامه داد در هر نقطه از جهان هر جا كه جنگ و خونریزی به راه می‌افتد، این جنگ و خونریزی متوجه مسلمانان است و مشكلات موجود در یمن، پاكستان، افغانستان، كشمیر و بوسنی هرزه گوین دلیلی بر این ادعا‌ است.
     براساس اطلاعات فارس نیوز، وی با تاكید بر اینكه آینده روشن و پر امیدی پیش روی ملت افغانستان وجود دارد، گفت دوران ظلم و ستم به نقطه پایان خواهد رسید و در آینده ای نزدیک حاكمیت تمام عیار افغانستان به دست ملت بزرگ این كشور خواهد افتاد.
     محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران بر ضرورت تسریع در اجرایی شدن توافقات صورت گرفته میان دو كشور تاكید كرد و گفت ایران آمادگی دارد در تمامی بخش‌ها به ملت دوست، مسلمان و برادر كمک كند.
     محمد قسیم فهیم نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان اظهار داشت ملت افغانستان هیچگاه حمایت‌های همه‌جانبه ایران از ملت افغانستان در شرایط سخت بویژه در دوران مقاومت ملی افغانستان را فراموش نخواهند كرد.
     معاون اول رئیس جمهور افغانستان با بیان اینكه ایران امروز به یك نقطه پر امید برای همه مسلمانان جهان تبدیل شده است، گفت ایران از توانمندی‌های فراوانی برخوردار است و پیشرفت ایران در عرصه‌های جهانی همه ملت‌های مسلمان را شادمان كرده است.

بودن یا نبودن مسأله این است!


۱۳۸۹/۱۰/۴
بن لادن بهانه ای برای حضور در افغانستان...
در پی انتشار یک نوار ویدیویی تازه منسوب به بن لادن، تحلیلگران و مشاوران امنیتی سابق كاخ سفید اعلام کردند به نظر آنها بن لادن مرده است و زنده جلوه دادن او توسط دولت امریكا صرفاً توجیهی است برای حضور امریکا در افغانستان

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اسامه بن لادن، رهبر القاعده بهانه ای است تا نیروهای آمریکایی بتوانند افغانستان را اشغال نمایند.
      روزنامه واشنگتن تایمز به نقل از رابرت وینر، مشاور پیشین كاخ سفید و جیمز لوییز ، تحلیلگر امنیتی امریکا می نویسد؛ بن لادن زنده نیست و حکومت آمریکا بمنظور به دست آوردن حمایت مردم این کشور از مبارزه در برابر فعالیتهای شبکه القاعده و نشر تصاویر بن لادن را بهانه خوبی برای اشغال افغانستان ساخته است.
      روز جمعه در پی انتشاریك نوار ویدیویی تازه منسوب به بن لادن تحلیلگران و مشاوران امنیتی سابق كاخ سفید گفتند به نظرآنها بن لادن مرده است و زنده جلوه دادن او توسط دولت امریكا صرفا توجیهی است برای حضور امریکا در افغانستان.
      رابرت وینر، مشاور امنیتی كاخ سفید در زمان بوش و جیمز لوییز، تحلیلگر امنیتی امریكا در مقاله ای كه روزنامه واشنگتن تایمزمنتشر كرده است گفته اند آیا بن لادن زنده است یا مرده ؟ گزارش ارزیابی های كاخ سفید از شرایط افغانستان و پاكستان علیرغم 10 سال جستجو حتی كوچكترین اشاره ای به نام و وضعیت او نكرده است؟ اگردولت امریكا راست می گوید یا یك ویدیوی واقعی از بن لادن را به مردم نشان بدهند و یا قبر او را این تحلیگران امنیتی امریكا گفته اند از سال 2004 تا كنون ما هیچ ویدیویی تازه ای از بن لادن ندیده ام و فقط نوار های صوتی منسوب به او را شنیده ایم و پرسیده اند چرا مسؤلین امنیتی از تلاش های القاعده حمایت می كنند كه می خواهند بگویند او هنوز زنده است؟
      وینر و لوییز در رابطه با ساختگی بودن تصاویر منسوب به بن لادن به برخی نمایش های تلویزیونی امریكا و این كه چطور هنر پیشگان از طریق صورت سازی و گریم كردن چهره شخصیت های مشهور این كشور را تقلید می كنند اشاره كرده و به این نتیجه گیری رسیده اند كه تصاویر ویدیویی موجود از بن لادن همگی ساختگی هستند.
      این دو نفر در ادامه نوشته اند دولت آمریكا در واقع با نیروهای القاعده همراهی و همكاری دارد و افزودند؛ القاعده می خواهد كه آمریكا و جهان باور كنند كه بن لادن هنوز زنده است برای این كه تصویر بن لادن یعنی شبحی از رعب و وحشت یازدهم سپتامبر و استفاده از چنین شبحی به جلب حمایت مردم از افزایش نیروی نظامی در آن طرف دنیا و ادامه جاسوسی و زیر نظر گرفتن مردم در داخل كشور كمك می كند.

ضعف ناتو در مبارزه با مواد مخدر؛


 ۱۳۸۹/۱۰/۴
وجود 500 لابراتوار مواد مخدر در بدخشان!!!
رییس اداره‌ مبارزه با مواد مخدر روسیه ضمن انتقاد از عملکرد ناتو در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اعلام کرد که 500 لابراتور مواد مخدر در ولایت بدخشان وجود دارد که تمام مواد مخدر آن وارد روسیه می شود 

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روسیه معتقد است، ناتو هیچ نقش مؤثری در مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان نداشته است. 
     ویکتور ایوانوف، رییس اداره‌ مبارزه با مواد مخدر روسیه می‌گوید که بر اساس معلومات اداره‌ وی، حدود 500 لابراتور مواد مخدر در ولایت بدخشان وجود دارد که تمام مواد مخدر آن به روسیه می‌رسد.
     ایوانوف اظهار داشت ؛ ناتو هیچ نقش موثری در مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان نداشته و از زمان آغاز عملیات ناتو در افغانستان، تولید هروئین در این کشور 40 برابر شده است. وی همچنین از ناتو به خاطر بی توجهی به مسئله تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، هنگام برگزاری نشست سران این سازمان در لیزبن پرتغال انتقاد کرد.
     در همین حال روسیه از ماه گذشته همکاری ها با اتحادیه اروپا برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را افزایش داده است.
     آمارهای رسمی دولت روسیه حاکی از آن است که همه ساله بین 30 تا 40 نفر از مردم این کشور به خاطر اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.
     وی می‌افزاید که مقامات استخباراتی پاکستان هم موجودیت این لابراتوارها را در مناطق شمالی افغانستان تصدیق می‌کنند.
    به گفته ایوانوف، هرویین تولید شده در این لابراتوارها از راه کشورهای شمالی افغانستان داخل روسیه می‌شود.
    وی در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس گفته است که در سال 2010 در یک عملیات مشترک امریکا، روسیه و افغانستان در مناطق شرق افغانستان، 4 لابراتوار تولید هرویین تخریب و یک تن هرویین از بین برده شد.
    وی می‌افزاید، چنین عملیات‌ها باید ادامه پیدا کند و آنها به 500 عملیاتی از این قبیل نیاز دارند تا تاثیر واقعی بر تولید مواد مخدر در افغانستان داشته باشد.
     به گفته ایوانوف، هم اکنون در حدود 5 میلیون نفر در روسیه معتاد به مواد مخدر می‌باشند که بیش از یک و نیم میلیون آنها ازهرویین افغانستان استفاده می‌کنند.
    خبرگزاری ایتارتاس به نقل از ویکتور ایوانوف می‌نویسد که در کشورهای آسیای میانه که از طریق آنها مواد مخدر افغانستان به روسیه و ممالک دیگر می‌رسد، دست‌اندرکاران مواد مخدر به گروه‌های قدرتمند مافیایی تبدیل شده‌اند.این گروه‌ها ثروت‌های هنگفت را به دست آورده و تعداد زیاد افراد مسلح را استخدام کرده و اسلحه‌ بی‌شمار را خریداری کرده‌اند و مهمتر این که این گروهها اکنون در حکومت‌ها نیز رخنه کرده‌اند.
به گفته ایوانوف، بعضی از این گروهها بیشتر از حکومت‌ها در آسیای میانه ثروت دارند.
     رییس اداره‌ مبارزه با مواد مخدر روسیه می‌گوید، آنها بالای قوانینی کار می‌کنند که ثروت این افراد کنترل شود و آنها منابع درآمد خود را درج نمایند، زیرا اشخاصی هستند که در ویلاهای خود نشسته، هیچ کار و بار رسمی ندارند، ولی میلیون‌ها دالر در حسابات آنها سرازیر می‌شود.
      به گفته‌ ایوانوف، اگر قانون پیشنهادی در این مورد به مرحله اجرا گذاشته شود، ثروت‌های هنگفت این افراد غصب شده و برای معالجه معتادان مواد مخدر استفاده خواهد شد
      این اظهارات در حالی بیان می شود که برخی رسانه ها اعلام کرده اند که والی بدخشان وجود این لابراتورها را در این ولایت به شدت رد کرده است.

در رأس یک هیأت عالی رتبه ؛ مارشال فهیم عازم ایران شد...


http://files.afghanpaper.com/pics/201012/201012250508442727.jpg
۱۳۸۹/۱۰/۴
توسعه و تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور ، گسترش همکاری دو جانبه در عرصه های اقتصادی، تجارتی و جلب همکارهای ایران به افغانستان از جمله اهداف این سفر عنوان شده است 



      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری عصر روز جمعه در رأس یک هیات عالی رتبه دولتی عازم کشور ایران شد.
     گفتنی است که این سفر بر اساس دعوت رسمی معاون اول ریاست جمهوری ایران صورت گرفته است.
     مارشال فهیم را در این سفر وزرای تجارت و صنایع، فواید عامه، امور مهاجرین و عودت کنندگان، سرپرست های وزارت های تحصیلات عالی، ترانسپورت و هوانوردی، شهردار کابل، معینان وزارت های عدلیه و مالیه، رئیس دفتر و دستیار معاونیت اول ریاست جمهوری، تیم کاری وزارت امور خارجه و مطبوعات همراهی می نمایند.
     توسعه و تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور ، گسترش همکاری دو جانبه در عرصه های اقتصادی، تجارتی و جلب همکارهای ایران به افغانستان از جمله اهداف این سفر عنوان شده است.
     قرار است در این سفر پیرامون مشکلات مهاجرین و سرنوشت زندانیان افغان، جلب همکاری کشور ایران در قسمت احداث مرحله چهارم پروژه خط آهن خواف هرات و در مورد ورود تانکرهای تیل به افغانستان با مقامات آن کشور بحث و تبادل نظر گردد.
     همچنان در نظر است معاون اول ریاست جمهوری ضمن بازدید از سفارت افغانستان مقیم تهران با نمایندگان مهاجرین افغان مقیم ایران دیدار و گفتگو نماید.

یک هفته، فرصت طلایی به نامزدان معترض داده شد


۱۳۸۹/۱۰/۳
دادگاه عالی افغانستان دوسیه نامزدان معترض را برای تفکیک دعوای حقوقی و جزایی به محکمه ابتدایی فرستاده است و برای نامزدان معترض یک هفته وقت داده تا اسناد موثق را به این محکمه بسپارند 



      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دادگاه عالی افغانستان دوسیه آن عده از نامزدانی را که از سوی دادستانی عالی به دادگاه عالی فرستاده شده، برای تفکیک دعوای حقوقی و جزایی به محکمه ابتدایی فرستاده است.
     این دوسیه ها پس از تفکیک دعوای جزایی و حقوقی به محکمه خاص فرستاده می شود که برای تحقیق این دوسیه ها به کار آغاز خواهد کرد.
     در همین حال، از نامزدان معترض خواسته شده است تا اسناد موثق را در رابطه با دوسیه های خود آماده و ظرف یک هفته به این محکمه بفرستند.
     با آن که شماری از نامزدان معترض وقت تعیین شده از سوی دادگاه عالی را برای ارائه اسناد موثق کم می دانند اما می گویند تا تاریخ تعیین شده اسناد را در رابطه با تقلب و تخطی جمع آوری می کنند.
     پس از آنکه دادگاه عالی افغانستان دوسیه نامزدان معترض را به محکمه ابتدایی فساد اداری ولایت کابل بسپارد، برای نامزدان معترض یک هفته وقت داد تا اسناد موثق را به این محکمه بسپارند.
     داوود سلطان زوی که به نمایندگی از نامزدان معترض با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت اسنادی نزد آنان موجود است که تقلب در انتخابات را ثابت می سازد.
      داوود سلطان زوی از نامزدان معترض کابل و ولایات خواست تا هر چه زودتر با وی در تماس شوند و اسناد خود را به شکل منظم به محکمه بسپارند.
      نماینده سایر نامزدان در ادامه گفت این وقت بسیار کم است اما با در نظر داشت حکم محکمه، ما آن را محترم می شماریم.
      وی اظهار داشت من از تمام نامزدان معترض خواهش می کنم تا در اسرع وقت با ما در کابل در تماس شوند تا برای این کار مرکزیت ببخشیم و آن را سریع تر بسازیم.
      قابل ذکر است که دوسیه نامزدان معترض از سوی دادستانی عالی ترتیب و به دادگاه عالی افغانستان سپرده شده است.
      داکتر عبدالمالک کاموی، رئیس عمومی قوه قضایه دادگاه عالی گفت پس از آن که محکمه ابتدایی دعوای جزایی و حقوقی را تفکیک کرد، این دوسیه ها در اختیار محکمه اختصاصی جدید قرار می گیرد.
      داکتر کاموی فرستادن اسناد موثق را از سوی نامزدان معترض ضروری می داند تا این محکمه با استفاده از این اسناد تصامیم خود را اعلام نماید.
      وی در این مورد گفت با ایجاد محکمه اختصاصی مشخص خواهد شد که به چه اسناد و شواهد دیگری نیاز است تا بر اساس آن فیصله صورت گیرد.
     دادگاه عالی افغانستان در حالی دست به این اقدام زده است که وحید عمر، سخنگوی رییس جمهور کرزی اعلام کرد که رییس جمهور کرزی به تاریخ اول ماه دلو پس از آن که اعضای مجلس بزرگان را معرفی کرد، پارلمان جدید را افتتاح خواهد کرد.

متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو


۱۳۸۹/۱۰/۳
متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو
مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم 



     دفتر ریاست جمهوری افغانستان به متن سخنرانی رئیس جمهور کرزی را در نشست ایکو اشاره کرده است که آن را در زیر مشاهده می کنید:

                                       بسم الله الرحمن الرحيم
          برادرم رئيس جمهور عبدالله گل،
          جلالتمابان روسای هيات ها،
           نمايندگان محترم:

     مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم. استانبول شهريست که در جريان سال روان ميزبان نشستهای متعددی در مورد افغانستان و منطقه بوده است.
     همچنان می خواهم از دبير کل سازمان ايکو و تيم ايشان بخاطر ارائه گزارش دستاوردها و پيشرفتهای اخير اين سازمان بعد از نشست اخير در تهران اظهار سپاس و شکران کنم. روند موسوم به پروسه کابل در جريان سال روان، ما شاهد تدوير يک سری از جلسات و نشست های مهم بين المللی در کابل و
شهر لزبن در مورد افغانستان بوده ايم. در اين نشست ها روی برنامه های کاری مان برای بهبود امنيت و تسريع رشد اقتصادی افغانستان با همکاران بين المللی و منطقوی بحث های داشته ايم.
     اين برنامه ها بيانگر پنج ستون مهم امنيت، توسعه اقتصادی، حکومت داری بهتر، همکاری های منطقوی و روند مصالحه و ادغام مجدد می باشند که تحقق اين پنج عنصر مهم در واقع برای ما کمک ميکند تا از صلاحيت و حاکميت خود برای رفتن به سوی يک افغانستان امن، مرفه و ديموکراتيک استفاده نمائيم.
     ماه گذشته ما در شهر لزبن توافق کرديم تا روند انتقال مسئوليت های امنيتی، حکومت داری و توسعه را تا سال 2014 ميلادی تکميل نمائيم. ما تمامی تلاش های ممکنه را برای تحقق به موقع و غيرقابل برگشت اين روند انجام خواهيم داد.
     ديدگاه افغانستان برای همکاری منطقی منطقه ما هنوز با تهديدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطيت، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و نيز چالش های مانند فقر، عدم مصئونيت غذائی، امنيت انرژی و نيز تغييرات اقليمی روبرو است. بنابرين، همکاری منطقوی منحيث يک اصل عمده در سياست خارجی افغانستان و منحيث جز اساسی ستراتيژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهميت ويژه است.
     ديد ستراتيژيک مان برای همکاری های منطقوی همانا کمک به ثبات و سعادت منطقه بوده و نيز فراهم آوری زمينه برای افغانستان تا نقش خود به عنوان پل زمينی را باز يابد. برای تحقق اين ديدگاه، ما آماده هستيم تا با تمامی کشور های عضو سازمان ايکو برای مساعد ساختن فرصت مناسب جهت استفاده موثر از ظرفيت ها و فرصت های کافی در منطقه ما بيشتر از پيش کار نمائيم.
     همچنان، ما همه هنوز نياز داريم تا تلاش های خود را برای تحقق هرچه موثرتر برنامه ايکو برای 2015 که هدف آن رساندن اين سازمان به يک نهاد پرتحرک و با کفايت منطقوی است تحکيم بخشيم. توسعه، تسهيل و تقويت تجارت توسعه تجارت منطقوی از طريق همگرائی اقتصاد کشور ها دارای اهميت حياتی برای ارائه فرصت های اقتصادی در منطقه ما می باشد.
     افغانستان منحيث عضو اين سازمان و به عنوان پل زمينی برای وصل کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهيلات ترانزيتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبيق توافقنامه تجارت ايکو ما را در راه رفتن به سوی ايجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در ديدگاه 2015 ايکو پيش بينی شده است، کمک ميکند.
      خرسند هستم که توافقنامه ترانزيت و تجارت ميان افغانستان و پاکستان که به تاريخ 28 اکتوبر در کابل امضا شد ميتواند زمينه رشد و گسترش همکاری های ترانزيت ميان کشور های منطقه را فراهم نمايد.
     تقويت سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی تحکيم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمايت از فرصت های سرمايه گذاری در منطقه بايد بصورت موثر تعقيب شود. ما به نوبه خود، مسرت داريم که زمينه های لازم را برای توسعه سکتور خصوصی فراهم کرده و راه را برای توسعه همکاری و مشارکت مختلط مخصوصا برای رفع موانع ساختاری جستجو نمائيم.
     طوريکه در نخستين کنفرانس بين المللی سرمايه گذاری در دوبی و چهارمين نشست سازمان کنفرانس اقتصادی منطقوی در استانبول مطرح گرديد، ما يک تعداد از قوانين بهتر بازرگانی و مقررات مربوط به حمايت از سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ايجاد کرده ايم.
با درنظرداشت اينکه وضعيت تجارت منطقوی و سرمايه گذاری در منطقه ايکو هنوز در سطح پائين قرار دارد، باور دارم که حمايت و توسعه سرمايه گذاری ايکو و انکشاف سکتور خصوصی بايد از طريق بانک تقويت تجارت ايکو هر چه بيشتر تسريع گردد. ميخواهم به اطلاع برسانم که افغانستان آماده است تا به بانک تجارت ايکو بپيوندد.
     وصل و پيوند منطقوی در حاليکه اهميت بهبود مواصلات از طريق زيربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه را درک ميکنيم، در نظرداريم جاده های جديد اعمار نموده و سرک های کنونی را بهبود و بازسازی نمائيم و راه های آهن را با کشور های منطقه اعمار کنيم. به گونه مثال، راه آهن حيرتان-مزارشريف، راه اهن سنگان -هرات و امادگی برای ارزيابی امکانات جهت ايجاد راه اهن قندهار-چمن را زير کار داريم.
     همچنان خرسندم که کاروان موتر های ايکو و ابتکار راه ابريشم از مسير سرک های جديدالتاسيس در شمال افغانستان در سپتمبر سال روان عبور کرد. همکاری ها در ساحه انرژی همکاری ها در ساحه انرژی لازم است منحيث يک اولويت اساسی در صدر کار های اين سازمان قرار داشته و نياز است تا همکاری های انرژی ميان کشور های عضو اين سازمان در ساحات مختلف بشمول استفاده متنوع از منابع و بازار های انرژی ، توسعه سرمايه گذاری در پروژه های
سکتور انرژی و بهبود امنيت انرژی صورت گيرد.
     خوش حالم که به اطلاع ميرسانم که پيشرفت های زيادی در زمينه تحقق دو پروژه عمده همکاریهای انرژی مانند پروژه موسوم به کاسا 1000 که چهار کشور عضو را شامل ميشود انجام شده است.
     هفته قبل، ما پروژه خط لوله گاز تاپی را در عشق آباد به امضا رسانيديم که در واقع گام مهم ديگری در راستای تطبيق اين پروژه محسوب ميگردد و خود نماينگر نمونه عالی از همکاریهای منطقوی می باشد.
     همينگونه، زراعت نقش خيلی مهمی را در افزايش عوايد داخلی کشورهای مان ايفا ميکند و بايد هرچه بيشتر تقويت يابد. بيش از 70 فيصد جمعيت افغانستان در مناطق روستائی زندگی ميکنند و بنابرين مصئونيت غذائی و توليدات دوامدار زراعتی از اهميت بلندی برای مان برخوردار است. پژوهش و تکنالوژی نوين ميتواند سطح توليدات زراعتی را افزايش داده و مصئونيت غذائی را بهبود بخشد.
     آرزو دارم افغانستان بتواند از چنين برنامه ها و پروژه های اين سازمان در ساحه توسعه زراعت استفاده نمايد. مواد مخدر مواد مخدر يک تهديد مشترک در برابر همه ماست. اين پديده دهشت افگنی و شبکه های جرايم بين المللی را تقويت نموده و باعث بی ثباتی منطقه ما شده است. مبارزه با مواد مخدر نيازمند
     روش جامع می باشد، روشی که مسايل مانند کشت، توليد، مصرف و فراهم آوری مواد کمياوی را که از بيرون وارد کشور مان ميشود، مورد رسيدگی قرار دهد. مديريت بهتر سرحدات و تشريک اطلاعات ميان مراجع امنيتی مان از عناصر خيلی مهم برای حل معضلات مانند دهشت افگنی، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته می باشند.
     افغانستان تلاش های زيادی را برای مبارزه با اين پديده منفی انجام داده است و تعداد ولاياتی که امروز کشت خاشخاش در آنها به صفر تقليل يافته است به 22 ميرسد.
     از همکاران منطقوی و بين المللی خود ميخواهيم تا معيشت بديلی را حمايت نموده و شرايط دسترسی زارعين افغان به بازارهای خود را مساعد ساخته و نيز آرزو دارم که افغانستان بتواند از برنامه های اين سازمان در ساحه مبارزه با مواد مخدر مستفيد گردد.
     يکبار ديگر ميخواهم مراتب تشکرات قلبی خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل بخاطر ميزبانی گرم ايشان از من و هيت افغانی و نيز از حمايت متداوم شما از روند بازسازی و توسعه در افغانستان سپاسگزاری کنم.

متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو


۱۳۸۹/۱۰/۳
متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو
مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم 



     دفتر ریاست جمهوری افغانستان به متن سخنرانی رئیس جمهور کرزی را در نشست ایکو اشاره کرده است که آن را در زیر مشاهده می کنید:

                                       بسم الله الرحمن الرحيم
          برادرم رئيس جمهور عبدالله گل،
          جلالتمابان روسای هيات ها،
           نمايندگان محترم:

     مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم. استانبول شهريست که در جريان سال روان ميزبان نشستهای متعددی در مورد افغانستان و منطقه بوده است.
     همچنان می خواهم از دبير کل سازمان ايکو و تيم ايشان بخاطر ارائه گزارش دستاوردها و پيشرفتهای اخير اين سازمان بعد از نشست اخير در تهران اظهار سپاس و شکران کنم. روند موسوم به پروسه کابل در جريان سال روان، ما شاهد تدوير يک سری از جلسات و نشست های مهم بين المللی در کابل و
شهر لزبن در مورد افغانستان بوده ايم. در اين نشست ها روی برنامه های کاری مان برای بهبود امنيت و تسريع رشد اقتصادی افغانستان با همکاران بين المللی و منطقوی بحث های داشته ايم.
     اين برنامه ها بيانگر پنج ستون مهم امنيت، توسعه اقتصادی، حکومت داری بهتر، همکاری های منطقوی و روند مصالحه و ادغام مجدد می باشند که تحقق اين پنج عنصر مهم در واقع برای ما کمک ميکند تا از صلاحيت و حاکميت خود برای رفتن به سوی يک افغانستان امن، مرفه و ديموکراتيک استفاده نمائيم.
     ماه گذشته ما در شهر لزبن توافق کرديم تا روند انتقال مسئوليت های امنيتی، حکومت داری و توسعه را تا سال 2014 ميلادی تکميل نمائيم. ما تمامی تلاش های ممکنه را برای تحقق به موقع و غيرقابل برگشت اين روند انجام خواهيم داد.
     ديدگاه افغانستان برای همکاری منطقی منطقه ما هنوز با تهديدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطيت، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و نيز چالش های مانند فقر، عدم مصئونيت غذائی، امنيت انرژی و نيز تغييرات اقليمی روبرو است. بنابرين، همکاری منطقوی منحيث يک اصل عمده در سياست خارجی افغانستان و منحيث جز اساسی ستراتيژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهميت ويژه است.
     ديد ستراتيژيک مان برای همکاری های منطقوی همانا کمک به ثبات و سعادت منطقه بوده و نيز فراهم آوری زمينه برای افغانستان تا نقش خود به عنوان پل زمينی را باز يابد. برای تحقق اين ديدگاه، ما آماده هستيم تا با تمامی کشور های عضو سازمان ايکو برای مساعد ساختن فرصت مناسب جهت استفاده موثر از ظرفيت ها و فرصت های کافی در منطقه ما بيشتر از پيش کار نمائيم.
     همچنان، ما همه هنوز نياز داريم تا تلاش های خود را برای تحقق هرچه موثرتر برنامه ايکو برای 2015 که هدف آن رساندن اين سازمان به يک نهاد پرتحرک و با کفايت منطقوی است تحکيم بخشيم. توسعه، تسهيل و تقويت تجارت توسعه تجارت منطقوی از طريق همگرائی اقتصاد کشور ها دارای اهميت حياتی برای ارائه فرصت های اقتصادی در منطقه ما می باشد.
     افغانستان منحيث عضو اين سازمان و به عنوان پل زمينی برای وصل کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهيلات ترانزيتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبيق توافقنامه تجارت ايکو ما را در راه رفتن به سوی ايجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در ديدگاه 2015 ايکو پيش بينی شده است، کمک ميکند.
      خرسند هستم که توافقنامه ترانزيت و تجارت ميان افغانستان و پاکستان که به تاريخ 28 اکتوبر در کابل امضا شد ميتواند زمينه رشد و گسترش همکاری های ترانزيت ميان کشور های منطقه را فراهم نمايد.
     تقويت سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی تحکيم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمايت از فرصت های سرمايه گذاری در منطقه بايد بصورت موثر تعقيب شود. ما به نوبه خود، مسرت داريم که زمينه های لازم را برای توسعه سکتور خصوصی فراهم کرده و راه را برای توسعه همکاری و مشارکت مختلط مخصوصا برای رفع موانع ساختاری جستجو نمائيم.
     طوريکه در نخستين کنفرانس بين المللی سرمايه گذاری در دوبی و چهارمين نشست سازمان کنفرانس اقتصادی منطقوی در استانبول مطرح گرديد، ما يک تعداد از قوانين بهتر بازرگانی و مقررات مربوط به حمايت از سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ايجاد کرده ايم.
با درنظرداشت اينکه وضعيت تجارت منطقوی و سرمايه گذاری در منطقه ايکو هنوز در سطح پائين قرار دارد، باور دارم که حمايت و توسعه سرمايه گذاری ايکو و انکشاف سکتور خصوصی بايد از طريق بانک تقويت تجارت ايکو هر چه بيشتر تسريع گردد. ميخواهم به اطلاع برسانم که افغانستان آماده است تا به بانک تجارت ايکو بپيوندد.
     وصل و پيوند منطقوی در حاليکه اهميت بهبود مواصلات از طريق زيربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه را درک ميکنيم، در نظرداريم جاده های جديد اعمار نموده و سرک های کنونی را بهبود و بازسازی نمائيم و راه های آهن را با کشور های منطقه اعمار کنيم. به گونه مثال، راه آهن حيرتان-مزارشريف، راه اهن سنگان -هرات و امادگی برای ارزيابی امکانات جهت ايجاد راه اهن قندهار-چمن را زير کار داريم.
     همچنان خرسندم که کاروان موتر های ايکو و ابتکار راه ابريشم از مسير سرک های جديدالتاسيس در شمال افغانستان در سپتمبر سال روان عبور کرد. همکاری ها در ساحه انرژی همکاری ها در ساحه انرژی لازم است منحيث يک اولويت اساسی در صدر کار های اين سازمان قرار داشته و نياز است تا همکاری های انرژی ميان کشور های عضو اين سازمان در ساحات مختلف بشمول استفاده متنوع از منابع و بازار های انرژی ، توسعه سرمايه گذاری در پروژه های
سکتور انرژی و بهبود امنيت انرژی صورت گيرد.
     خوش حالم که به اطلاع ميرسانم که پيشرفت های زيادی در زمينه تحقق دو پروژه عمده همکاریهای انرژی مانند پروژه موسوم به کاسا 1000 که چهار کشور عضو را شامل ميشود انجام شده است.
     هفته قبل، ما پروژه خط لوله گاز تاپی را در عشق آباد به امضا رسانيديم که در واقع گام مهم ديگری در راستای تطبيق اين پروژه محسوب ميگردد و خود نماينگر نمونه عالی از همکاریهای منطقوی می باشد.
     همينگونه، زراعت نقش خيلی مهمی را در افزايش عوايد داخلی کشورهای مان ايفا ميکند و بايد هرچه بيشتر تقويت يابد. بيش از 70 فيصد جمعيت افغانستان در مناطق روستائی زندگی ميکنند و بنابرين مصئونيت غذائی و توليدات دوامدار زراعتی از اهميت بلندی برای مان برخوردار است. پژوهش و تکنالوژی نوين ميتواند سطح توليدات زراعتی را افزايش داده و مصئونيت غذائی را بهبود بخشد.
     آرزو دارم افغانستان بتواند از چنين برنامه ها و پروژه های اين سازمان در ساحه توسعه زراعت استفاده نمايد. مواد مخدر مواد مخدر يک تهديد مشترک در برابر همه ماست. اين پديده دهشت افگنی و شبکه های جرايم بين المللی را تقويت نموده و باعث بی ثباتی منطقه ما شده است. مبارزه با مواد مخدر نيازمند
     روش جامع می باشد، روشی که مسايل مانند کشت، توليد، مصرف و فراهم آوری مواد کمياوی را که از بيرون وارد کشور مان ميشود، مورد رسيدگی قرار دهد. مديريت بهتر سرحدات و تشريک اطلاعات ميان مراجع امنيتی مان از عناصر خيلی مهم برای حل معضلات مانند دهشت افگنی، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته می باشند.
     افغانستان تلاش های زيادی را برای مبارزه با اين پديده منفی انجام داده است و تعداد ولاياتی که امروز کشت خاشخاش در آنها به صفر تقليل يافته است به 22 ميرسد.
     از همکاران منطقوی و بين المللی خود ميخواهيم تا معيشت بديلی را حمايت نموده و شرايط دسترسی زارعين افغان به بازارهای خود را مساعد ساخته و نيز آرزو دارم که افغانستان بتواند از برنامه های اين سازمان در ساحه مبارزه با مواد مخدر مستفيد گردد.
     يکبار ديگر ميخواهم مراتب تشکرات قلبی خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل بخاطر ميزبانی گرم ايشان از من و هيت افغانی و نيز از حمايت متداوم شما از روند بازسازی و توسعه در افغانستان سپاسگزاری کنم.

۱۳۸۹/۱۰/۳
متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو
مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم 



     دفتر ریاست جمهوری افغانستان به متن سخنرانی رئیس جمهور کرزی را در نشست ایکو اشاره کرده است که آن را در زیر مشاهده می کنید:

                                       بسم الله الرحمن الرحيم
          برادرم رئيس جمهور عبدالله گل،
          جلالتمابان روسای هيات ها،
           نمايندگان محترم:

     مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم. استانبول شهريست که در جريان سال روان ميزبان نشستهای متعددی در مورد افغانستان و منطقه بوده است.
     همچنان می خواهم از دبير کل سازمان ايکو و تيم ايشان بخاطر ارائه گزارش دستاوردها و پيشرفتهای اخير اين سازمان بعد از نشست اخير در تهران اظهار سپاس و شکران کنم. روند موسوم به پروسه کابل در جريان سال روان، ما شاهد تدوير يک سری از جلسات و نشست های مهم بين المللی در کابل و
شهر لزبن در مورد افغانستان بوده ايم. در اين نشست ها روی برنامه های کاری مان برای بهبود امنيت و تسريع رشد اقتصادی افغانستان با همکاران بين المللی و منطقوی بحث های داشته ايم.
     اين برنامه ها بيانگر پنج ستون مهم امنيت، توسعه اقتصادی، حکومت داری بهتر، همکاری های منطقوی و روند مصالحه و ادغام مجدد می باشند که تحقق اين پنج عنصر مهم در واقع برای ما کمک ميکند تا از صلاحيت و حاکميت خود برای رفتن به سوی يک افغانستان امن، مرفه و ديموکراتيک استفاده نمائيم.
     ماه گذشته ما در شهر لزبن توافق کرديم تا روند انتقال مسئوليت های امنيتی، حکومت داری و توسعه را تا سال 2014 ميلادی تکميل نمائيم. ما تمامی تلاش های ممکنه را برای تحقق به موقع و غيرقابل برگشت اين روند انجام خواهيم داد.
     ديدگاه افغانستان برای همکاری منطقی منطقه ما هنوز با تهديدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطيت، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و نيز چالش های مانند فقر، عدم مصئونيت غذائی، امنيت انرژی و نيز تغييرات اقليمی روبرو است. بنابرين، همکاری منطقوی منحيث يک اصل عمده در سياست خارجی افغانستان و منحيث جز اساسی ستراتيژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهميت ويژه است.
     ديد ستراتيژيک مان برای همکاری های منطقوی همانا کمک به ثبات و سعادت منطقه بوده و نيز فراهم آوری زمينه برای افغانستان تا نقش خود به عنوان پل زمينی را باز يابد. برای تحقق اين ديدگاه، ما آماده هستيم تا با تمامی کشور های عضو سازمان ايکو برای مساعد ساختن فرصت مناسب جهت استفاده موثر از ظرفيت ها و فرصت های کافی در منطقه ما بيشتر از پيش کار نمائيم.
     همچنان، ما همه هنوز نياز داريم تا تلاش های خود را برای تحقق هرچه موثرتر برنامه ايکو برای 2015 که هدف آن رساندن اين سازمان به يک نهاد پرتحرک و با کفايت منطقوی است تحکيم بخشيم. توسعه، تسهيل و تقويت تجارت توسعه تجارت منطقوی از طريق همگرائی اقتصاد کشور ها دارای اهميت حياتی برای ارائه فرصت های اقتصادی در منطقه ما می باشد.
     افغانستان منحيث عضو اين سازمان و به عنوان پل زمينی برای وصل کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهيلات ترانزيتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبيق توافقنامه تجارت ايکو ما را در راه رفتن به سوی ايجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در ديدگاه 2015 ايکو پيش بينی شده است، کمک ميکند.
      خرسند هستم که توافقنامه ترانزيت و تجارت ميان افغانستان و پاکستان که به تاريخ 28 اکتوبر در کابل امضا شد ميتواند زمينه رشد و گسترش همکاری های ترانزيت ميان کشور های منطقه را فراهم نمايد.
     تقويت سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی تحکيم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمايت از فرصت های سرمايه گذاری در منطقه بايد بصورت موثر تعقيب شود. ما به نوبه خود، مسرت داريم که زمينه های لازم را برای توسعه سکتور خصوصی فراهم کرده و راه را برای توسعه همکاری و مشارکت مختلط مخصوصا برای رفع موانع ساختاری جستجو نمائيم.
     طوريکه در نخستين کنفرانس بين المللی سرمايه گذاری در دوبی و چهارمين نشست سازمان کنفرانس اقتصادی منطقوی در استانبول مطرح گرديد، ما يک تعداد از قوانين بهتر بازرگانی و مقررات مربوط به حمايت از سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ايجاد کرده ايم.
با درنظرداشت اينکه وضعيت تجارت منطقوی و سرمايه گذاری در منطقه ايکو هنوز در سطح پائين قرار دارد، باور دارم که حمايت و توسعه سرمايه گذاری ايکو و انکشاف سکتور خصوصی بايد از طريق بانک تقويت تجارت ايکو هر چه بيشتر تسريع گردد. ميخواهم به اطلاع برسانم که افغانستان آماده است تا به بانک تجارت ايکو بپيوندد.
     وصل و پيوند منطقوی در حاليکه اهميت بهبود مواصلات از طريق زيربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه را درک ميکنيم، در نظرداريم جاده های جديد اعمار نموده و سرک های کنونی را بهبود و بازسازی نمائيم و راه های آهن را با کشور های منطقه اعمار کنيم. به گونه مثال، راه آهن حيرتان-مزارشريف، راه اهن سنگان -هرات و امادگی برای ارزيابی امکانات جهت ايجاد راه اهن قندهار-چمن را زير کار داريم.
     همچنان خرسندم که کاروان موتر های ايکو و ابتکار راه ابريشم از مسير سرک های جديدالتاسيس در شمال افغانستان در سپتمبر سال روان عبور کرد. همکاری ها در ساحه انرژی همکاری ها در ساحه انرژی لازم است منحيث يک اولويت اساسی در صدر کار های اين سازمان قرار داشته و نياز است تا همکاری های انرژی ميان کشور های عضو اين سازمان در ساحات مختلف بشمول استفاده متنوع از منابع و بازار های انرژی ، توسعه سرمايه گذاری در پروژه های
سکتور انرژی و بهبود امنيت انرژی صورت گيرد.
     خوش حالم که به اطلاع ميرسانم که پيشرفت های زيادی در زمينه تحقق دو پروژه عمده همکاریهای انرژی مانند پروژه موسوم به کاسا 1000 که چهار کشور عضو را شامل ميشود انجام شده است.
     هفته قبل، ما پروژه خط لوله گاز تاپی را در عشق آباد به امضا رسانيديم که در واقع گام مهم ديگری در راستای تطبيق اين پروژه محسوب ميگردد و خود نماينگر نمونه عالی از همکاریهای منطقوی می باشد.
     همينگونه، زراعت نقش خيلی مهمی را در افزايش عوايد داخلی کشورهای مان ايفا ميکند و بايد هرچه بيشتر تقويت يابد. بيش از 70 فيصد جمعيت افغانستان در مناطق روستائی زندگی ميکنند و بنابرين مصئونيت غذائی و توليدات دوامدار زراعتی از اهميت بلندی برای مان برخوردار است. پژوهش و تکنالوژی نوين ميتواند سطح توليدات زراعتی را افزايش داده و مصئونيت غذائی را بهبود بخشد.
     آرزو دارم افغانستان بتواند از چنين برنامه ها و پروژه های اين سازمان در ساحه توسعه زراعت استفاده نمايد. مواد مخدر مواد مخدر يک تهديد مشترک در برابر همه ماست. اين پديده دهشت افگنی و شبکه های جرايم بين المللی را تقويت نموده و باعث بی ثباتی منطقه ما شده است. مبارزه با مواد مخدر نيازمند
     روش جامع می باشد، روشی که مسايل مانند کشت، توليد، مصرف و فراهم آوری مواد کمياوی را که از بيرون وارد کشور مان ميشود، مورد رسيدگی قرار دهد. مديريت بهتر سرحدات و تشريک اطلاعات ميان مراجع امنيتی مان از عناصر خيلی مهم برای حل معضلات مانند دهشت افگنی، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته می باشند.
     افغانستان تلاش های زيادی را برای مبارزه با اين پديده منفی انجام داده است و تعداد ولاياتی که امروز کشت خاشخاش در آنها به صفر تقليل يافته است به 22 ميرسد.
     از همکاران منطقوی و بين المللی خود ميخواهيم تا معيشت بديلی را حمايت نموده و شرايط دسترسی زارعين افغان به بازارهای خود را مساعد ساخته و نيز آرزو دارم که افغانستان بتواند از برنامه های اين سازمان در ساحه مبارزه با مواد مخدر مستفيد گردد.
     يکبار ديگر ميخواهم مراتب تشکرات قلبی خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل بخاطر ميزبانی گرم ايشان از من و هيت افغانی و نيز از حمايت متداوم شما از روند بازسازی و توسعه در افغانستان سپاسگزاری کنم.

۱۳۸۹/۱۰/۳
متن سخنرانی رئيس جمهور کرزی در نشست ايکو
مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم 



     دفتر ریاست جمهوری افغانستان به متن سخنرانی رئیس جمهور کرزی را در نشست ایکو اشاره کرده است که آن را در زیر مشاهده می کنید:

                                       بسم الله الرحمن الرحيم
          برادرم رئيس جمهور عبدالله گل،
          جلالتمابان روسای هيات ها،
           نمايندگان محترم:

     مسرت دارم که در يازدهمين اجلاس سران کشورهای عضو ايکو صحبت می کنم و با استفاده از اين فرصت مراتب امتنان خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل و مردم برادر ترکيه بخاطر ميزبانی ايشان از يازدهمين نشست ايکو در شهر زيبای استانبول تقديم می دارم. استانبول شهريست که در جريان سال روان ميزبان نشستهای متعددی در مورد افغانستان و منطقه بوده است.
     همچنان می خواهم از دبير کل سازمان ايکو و تيم ايشان بخاطر ارائه گزارش دستاوردها و پيشرفتهای اخير اين سازمان بعد از نشست اخير در تهران اظهار سپاس و شکران کنم. روند موسوم به پروسه کابل در جريان سال روان، ما شاهد تدوير يک سری از جلسات و نشست های مهم بين المللی در کابل و
شهر لزبن در مورد افغانستان بوده ايم. در اين نشست ها روی برنامه های کاری مان برای بهبود امنيت و تسريع رشد اقتصادی افغانستان با همکاران بين المللی و منطقوی بحث های داشته ايم.
     اين برنامه ها بيانگر پنج ستون مهم امنيت، توسعه اقتصادی، حکومت داری بهتر، همکاری های منطقوی و روند مصالحه و ادغام مجدد می باشند که تحقق اين پنج عنصر مهم در واقع برای ما کمک ميکند تا از صلاحيت و حاکميت خود برای رفتن به سوی يک افغانستان امن، مرفه و ديموکراتيک استفاده نمائيم.
     ماه گذشته ما در شهر لزبن توافق کرديم تا روند انتقال مسئوليت های امنيتی، حکومت داری و توسعه را تا سال 2014 ميلادی تکميل نمائيم. ما تمامی تلاش های ممکنه را برای تحقق به موقع و غيرقابل برگشت اين روند انجام خواهيم داد.
     ديدگاه افغانستان برای همکاری منطقی منطقه ما هنوز با تهديدات جدی مانند دهشت افگنی، افراطيت، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و نيز چالش های مانند فقر، عدم مصئونيت غذائی، امنيت انرژی و نيز تغييرات اقليمی روبرو است. بنابرين، همکاری منطقوی منحيث يک اصل عمده در سياست خارجی افغانستان و منحيث جز اساسی ستراتيژی ملی انکشاف افغانستان دارای اهميت ويژه است.
     ديد ستراتيژيک مان برای همکاری های منطقوی همانا کمک به ثبات و سعادت منطقه بوده و نيز فراهم آوری زمينه برای افغانستان تا نقش خود به عنوان پل زمينی را باز يابد. برای تحقق اين ديدگاه، ما آماده هستيم تا با تمامی کشور های عضو سازمان ايکو برای مساعد ساختن فرصت مناسب جهت استفاده موثر از ظرفيت ها و فرصت های کافی در منطقه ما بيشتر از پيش کار نمائيم.
     همچنان، ما همه هنوز نياز داريم تا تلاش های خود را برای تحقق هرچه موثرتر برنامه ايکو برای 2015 که هدف آن رساندن اين سازمان به يک نهاد پرتحرک و با کفايت منطقوی است تحکيم بخشيم. توسعه، تسهيل و تقويت تجارت توسعه تجارت منطقوی از طريق همگرائی اقتصاد کشور ها دارای اهميت حياتی برای ارائه فرصت های اقتصادی در منطقه ما می باشد.
     افغانستان منحيث عضو اين سازمان و به عنوان پل زمينی برای وصل کشور های منطقه متعهد است تا تمامی تسهيلات ترانزيتی را فراهم نموده و معتقد است که تطبيق توافقنامه تجارت ايکو ما را در راه رفتن به سوی ايجاد منطقه تجارت آزاد در منطقه همانگونه که در ديدگاه 2015 ايکو پيش بينی شده است، کمک ميکند.
      خرسند هستم که توافقنامه ترانزيت و تجارت ميان افغانستان و پاکستان که به تاريخ 28 اکتوبر در کابل امضا شد ميتواند زمينه رشد و گسترش همکاری های ترانزيت ميان کشور های منطقه را فراهم نمايد.
     تقويت سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی تحکيم نقش سکتور خصوصی در پروژه های منطقوی و حمايت از فرصت های سرمايه گذاری در منطقه بايد بصورت موثر تعقيب شود. ما به نوبه خود، مسرت داريم که زمينه های لازم را برای توسعه سکتور خصوصی فراهم کرده و راه را برای توسعه همکاری و مشارکت مختلط مخصوصا برای رفع موانع ساختاری جستجو نمائيم.
     طوريکه در نخستين کنفرانس بين المللی سرمايه گذاری در دوبی و چهارمين نشست سازمان کنفرانس اقتصادی منطقوی در استانبول مطرح گرديد، ما يک تعداد از قوانين بهتر بازرگانی و مقررات مربوط به حمايت از سرمايه گذاری و توسعه سکتور خصوصی را در افغانستان ايجاد کرده ايم.
با درنظرداشت اينکه وضعيت تجارت منطقوی و سرمايه گذاری در منطقه ايکو هنوز در سطح پائين قرار دارد، باور دارم که حمايت و توسعه سرمايه گذاری ايکو و انکشاف سکتور خصوصی بايد از طريق بانک تقويت تجارت ايکو هر چه بيشتر تسريع گردد. ميخواهم به اطلاع برسانم که افغانستان آماده است تا به بانک تجارت ايکو بپيوندد.
     وصل و پيوند منطقوی در حاليکه اهميت بهبود مواصلات از طريق زيربنا ها و نقش انها در رشد اقتصاد کشور های منطقه را درک ميکنيم، در نظرداريم جاده های جديد اعمار نموده و سرک های کنونی را بهبود و بازسازی نمائيم و راه های آهن را با کشور های منطقه اعمار کنيم. به گونه مثال، راه آهن حيرتان-مزارشريف، راه اهن سنگان -هرات و امادگی برای ارزيابی امکانات جهت ايجاد راه اهن قندهار-چمن را زير کار داريم.
     همچنان خرسندم که کاروان موتر های ايکو و ابتکار راه ابريشم از مسير سرک های جديدالتاسيس در شمال افغانستان در سپتمبر سال روان عبور کرد. همکاری ها در ساحه انرژی همکاری ها در ساحه انرژی لازم است منحيث يک اولويت اساسی در صدر کار های اين سازمان قرار داشته و نياز است تا همکاری های انرژی ميان کشور های عضو اين سازمان در ساحات مختلف بشمول استفاده متنوع از منابع و بازار های انرژی ، توسعه سرمايه گذاری در پروژه های
سکتور انرژی و بهبود امنيت انرژی صورت گيرد.
     خوش حالم که به اطلاع ميرسانم که پيشرفت های زيادی در زمينه تحقق دو پروژه عمده همکاریهای انرژی مانند پروژه موسوم به کاسا 1000 که چهار کشور عضو را شامل ميشود انجام شده است.
     هفته قبل، ما پروژه خط لوله گاز تاپی را در عشق آباد به امضا رسانيديم که در واقع گام مهم ديگری در راستای تطبيق اين پروژه محسوب ميگردد و خود نماينگر نمونه عالی از همکاریهای منطقوی می باشد.
     همينگونه، زراعت نقش خيلی مهمی را در افزايش عوايد داخلی کشورهای مان ايفا ميکند و بايد هرچه بيشتر تقويت يابد. بيش از 70 فيصد جمعيت افغانستان در مناطق روستائی زندگی ميکنند و بنابرين مصئونيت غذائی و توليدات دوامدار زراعتی از اهميت بلندی برای مان برخوردار است. پژوهش و تکنالوژی نوين ميتواند سطح توليدات زراعتی را افزايش داده و مصئونيت غذائی را بهبود بخشد.
     آرزو دارم افغانستان بتواند از چنين برنامه ها و پروژه های اين سازمان در ساحه توسعه زراعت استفاده نمايد. مواد مخدر مواد مخدر يک تهديد مشترک در برابر همه ماست. اين پديده دهشت افگنی و شبکه های جرايم بين المللی را تقويت نموده و باعث بی ثباتی منطقه ما شده است. مبارزه با مواد مخدر نيازمند
     روش جامع می باشد، روشی که مسايل مانند کشت، توليد، مصرف و فراهم آوری مواد کمياوی را که از بيرون وارد کشور مان ميشود، مورد رسيدگی قرار دهد. مديريت بهتر سرحدات و تشريک اطلاعات ميان مراجع امنيتی مان از عناصر خيلی مهم برای حل معضلات مانند دهشت افگنی، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته می باشند.
     افغانستان تلاش های زيادی را برای مبارزه با اين پديده منفی انجام داده است و تعداد ولاياتی که امروز کشت خاشخاش در آنها به صفر تقليل يافته است به 22 ميرسد.
     از همکاران منطقوی و بين المللی خود ميخواهيم تا معيشت بديلی را حمايت نموده و شرايط دسترسی زارعين افغان به بازارهای خود را مساعد ساخته و نيز آرزو دارم که افغانستان بتواند از برنامه های اين سازمان در ساحه مبارزه با مواد مخدر مستفيد گردد.
     يکبار ديگر ميخواهم مراتب تشکرات قلبی خود را خدمت رئيس جمهور عبدالله گل بخاطر ميزبانی گرم ايشان از من و هيت افغانی و نيز از حمايت متداوم شما از روند بازسازی و توسعه در افغانستان سپاسگزاری کنم.

۱۳۸۹ آذر ۲۵, پنجشنبه

كرزي: روز عاشورا را سرمشق زندگی خود قرار دهید


  ۱۳۸۹/۹/۲۵
باید روز عاشورا را سرمشق خود قرار دهیم زیرا این روز دربرگیرنده موازین اخلاقی و تامین عدالت اجتماعی عاری از ظلم است.این روز درس خوبی برای حفظ امنیت كشور و تلاش برای ایجاد اخوت میان مردم است 


         به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان اظهار داشت قیام عاشورا به عنوان درسی از اندیشه مبارزه و درس ماندگاری از ایثار و فداكاری در اذهان حامیان و مدافعان حقوق محرومین در برابر ظلم و استبداد در جوامع بشری تا روز قیامت ادامه خواهد یافت.
         حامد کرزی در محفل با شكوهی كه به مناسبت بزرگداشت از دهم محرم الحرام قیام عاشورا در کابل دایر گردیده بود ابراز داشت ظلم و استبداد از بین نرفته است بلکه تا هنوز در جوامع بشری بیداد می كند، بخصوص برای مردم افغانستان، پاکستان، ایران و دیگر كشورهای منطقه كه برای رهایی از ظلم و استبداد مبارزه می كنند.
         رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت مردمان این سرزمین همواره مورد خشونت قرار می گیرند، در برابرظلم و تجاوز قربانی می دهند، قریه ها و دهاتشان ویران می شود، مثال واضح و زنده آن حملات انتحاری است كه همواره توسط دشمنان صلح و امنیت در بعضی كشورها راه اندازی شده و اطفال، زنان و مردان معصوم را قربانی می گیرد.
        براساس اطلاعات وخت، وی همچنان گفت باید این روز را سرمشق زندگی خود قرار دهیم زیرا این روز دربرگیرنده موازین اخلاقی، خوبی ها، خودگذری ها، پند و تامین عدالت اجتماعی عاری از ظلم است.
        حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان علاوه كرد این روز درس خوبی برای حفظ امنیت كشور و تلاش برای ایجاد اخوت و برادری 
در میان مردم ما خواهد بود.
         حامد کرزی همچنان یک بار دیگر در مراسم بزرگداشت از این روز خجسته از تمامی مخالفین مسلح دولت خواست تا جنگ را كنار گذاشته و به پروسه صلح بپیوندند.
          دهم محرم الحرام همه ساله از طرف اهل تشیع در سراسر جهان تجلیل می شود كه براساس مدارک اسلامی در این روز حضرت امام حسین، نوه پیامبر اسلام حضرت محمد به شهادت رسیده است.

سخنگوی طالبان: خیال تسلط بر كشور افغانستان را از ذهن بیرون كنید


 ۱۳۸۹/۹/۲۴
به خارجیها توصیه می کنیم که حضور نظامى خود را در افغانستان پایان دهند و خیال تسلط بر كشور افغانستان را از ذهن بیرون كنند. 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یوسف احمدی، سخنگوی طالبان مرگ هالبروك را نتیجه بحران افغانستان بیان كرده است.
      سخنگوی طالبان به پژواك گفته است هالبروك كه در گذشته شهرت خوبی كسب كرده بود، بر اثر بحران افغانستان به بیماری قلبی دچار شد و این بیماری عامل مرگ وی شد.
      به گفته سخنگوی طالبان، بحران افغانستان در زمان تجاوز شوروى سابق، سبب سكته برژنیف، كنستانتین چرینكوف و ولادیمیر اندروپوف، سه مقام بلند پایه شوروی نیز شد.
      وی ادعا كرده است كه نشانه‌هاى فعلی حاكی از آن است كه مقامات مختلفی در گروه‌های سیاسى و نظامى آمریكا نیز به این بیماری مبتلا شده اند.
       سخنگوی طالبان به مقامات آمریكایی توصیه كرده است تا حضور نظامى خود را در افغانستان پایان دهند و خیال تسلط بر كشور افغانستان را از ذهن بیرون كنند.
       ریچارد هالبروك، نماینده ویژه آمریكا در امور افغانستان و پاكستان بر اثر پارگی شریان آئورت در بیمارستانی در واشنگتن درگذشت.

اعلامیه اتحادیه ملی ژورنالیستان ؛ فریب مشوره های غلط افراد مغرض را نخورید...


 ۱۳۸۹/۹/۲۴
گروهی از شهروندان کشورهای مختلف که ظاهراً کارشناسان مسایل افغانستان هستند، در یک نامه سرگشاده به اوباما، خواستار مذاکرات مستقیم آمریکا با طالبان شده اند که در نتیجه آن به زعم خودشان باید یک حکومت ائتلافی با حضور طالبان در افغانستان به وجود بیاید! 


بسم الله الرحمن الرحیم

        در همین هفته گروهی از شهروندان کشور های مختلف که ظاهراً کارشناسان مسایل جهانی و تحلیلگران مسایل افغانستان هستند، در یک نامه سرگشاده به باراک اوباما،رییس جمهور ایالات متحد امریکا، خواستار مذاکرات مستقیم ایالات متحده با طالبان شده اند که در نتیجه آن به زعم خودشان باید یک حکومت ائتلافی با حضور طالبان در افغانستان به وجود بیاید.
      در بخشی از این نامه که احمد رشید پاکستانی، یکی از تهیه کنندگان آن است، طالبان"یک جنبش ملی که در غرب و شمال کشور حضور قدرتمند دارند" توصیف شده اند.
      در قسمت دیگری از این نامه، آمده است: "چه دوست داشته باشید، چه نداشته باشید، طالبان در چشم انداز سیاسی افغانستان، بخش جدا ناپذیر و قدیمی هستند و ما نیاز داریم که سعی در مذاکره با آنان داشته باشیم، تا به یک راه حل سیاسی، دست پیدا کنیم.رهبران طالبان نشان داده اند که مایل به مذاکره هستند"
      این کارشناسان همچنان گفته اند که تشکیل دولت جدید افغانستان بدون سهم دادن به طالبان توافقات بن که در نتیجه آن اداره موقت افغانستان به وجود آمد؛ اشتباه بوده است.
      اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، که مجموعه ای از آگاهترین و مطرح ترین خبرنگاران، تحلیلگران و دست اندرکاران رسانه ها در کشور است، محتویات نامه سرگشاده این به اصطلاح کارشناسان را گمراه کننده، دور از منطق و به سود تروریزم جهانی می داند.
      طالبان به هیچ صورتی یک جنبش ملی نیستند.درمجموعه ای که از آن به نام طالبان یاد می شود، گروه های تروریستی، القاعده،طالبان پاکستانی و افغان، گروه های سیاسی مذهبی پاکستان،بخشی از استخبارات ارتش پاکستان، مافیای مواد مخدر و گروه های جنایت کار شامل استند که به هیچ صورت نمایانگر ملی بودن آن نیست.
      حضور طالبان در غرب و شمال افغانستان هم بیشتر از این که ناشی از قدرتمندی آنان و مردم پسند بودن شان باشد، از ضعف دولت مرکزی و سهل انگاری نیرو های خارجی منشأ می گیرد. جدیت اندک نیرو های داخلی و خارجی در دو سه ماه اخیر در شمال کشور نشان داده است که گلیم طالبان و دیگر گروه های تروریستی مانند حزب اسلامی، به زودی از این مناطق برچیده شده می تواند؛ چون پایگاه مردمی ندارند.
       آن بخش این نامه که مشوره ایست تا با طالبان به صورت مستقیم مذاکره شود،به این معناست که تروریزم بین المللی به رسمیت شناخته شده و به عنوان یک طرف مذاکره پذیرفته شود. اگر قرار بر این است که با تروریستان بر سر مساله افغانستان مذاکره صورت گیرد، به این می ماند که جامعه جهانی با القاعده وارد مذاکره شود تا مشکلات امنیتی در کشور های دیگر مانند عراق، سودان و.... به یکبارگی حل و فصل شود.
       در این نامه گفته شده که رهبران طالبان تمایل به مذاکره دارند، در حالی که در حد اقل پنج سال اخیر، با وجود این که رییس جمهور کرزی بارها خواهش مذاکره با آنان را مطرح کرده است، هیچ نشانه ای از تمایل آنان برای گفتگو با دولت افغانستان دیده نشده است.
      در حالی که نویسندگان این نامه خود را کارشناسان می دانند و یا به همین نام مشهور شده اند، ساده لوحی شان به اندازه ایست که انتظار داشته اند، طالبان در کنفرانس بن شرکت می داشتند و در تشکیل حکومت بعد از رژیم خود شان، سهیم می بوده اند.
      در حالی که بسیار روشن است که حضور ناتو و ائتلاف جهانی مبارزه علیه تروریزم در افغانستان، با هدف سرنگونی و از بین بردن گروه ترووریستی طالبان، القاعده و حامیان آنان صورت گرفته، پس چگونه می توان انتظار داشت که این نیرو ها در تشکیل اداره موقت کشور، سهیم می بودند.
       اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از جامعه جهانی، به ویژه ایالات متحده و به طور خاص از باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده که نامه این به اصطلاح کارشناسان، عنوانی وی نوشته شده، تقاضا دارد تا به این گونه یاوه سرایی ها و مشوره های غلط و خطرناک وقعی قایل نشده و حمایت خود از افغانستان را تا سرکوبی و ریشه کن شدن کامل گروه های تروریستی در این منطقه ادامه دهند.
      اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، همچنان از نهاد های جامعه مدنی و مدافع حقوق بشر می طلبد تا در برابر این گونه نظریه پردازی ها و مشوره دهی ها با شدت و قاطعیت ایستادگی کنند تا سرنوشت افغانستان، بار دیگر به دست طالبان یا تروریستان نیافتد.
     عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان

پاکستانیها می کوشند در میان پشتونها نفاق را دامن زنند


  ۱۳۸۹/۹/۲۳
مفکوره پاکستانیها نشان می دهد که چگونه بحران افغانستان از زیر دستان مرموز و فتنه انگیرشان چاق تر می شود و چگونه آنها می خواهند با بحران آفرینی همچنان دشمنی میان اقوام افغانستان را فربه تر کنند

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سمیناری در وزارت خارجه افغانستان برگزار شده بود که در آن شماری از چهره های هندی و پاکستانی در جمعی از افغان ها پیرامون راههای بهبود بخشی روابط منطقه ای میان کشورهای منطقه صحبت می کردند.
     در این سمینار چند اشتراک کننده از هر سه کشور پیرامون موضوع صحبت نمودند اما جالب این بود که سخن های هیچ یک از طرفین مساله راه مشترک نداشت تا بتوان از آنها یک جمع بندی واحدی کرد. در صحبت های انجام شده در این سیمینار، خط قرمز و کشیده ای میان سخنگویان هند و پاکستان و حتی میان افغانستان و پاکستان به نظر می رسید.
     شاید نفس این صحبت ها خوب باشد اما موضع گیری پاکستانی ها در حمایت از طالبان به بهانه حمایت از جنبش مقاومت پشتون های قبیله ای( به گفته رستم شاه مهمند) به گونه آشکاری به معنای نفاق افکنی میان مردم افغانستان است.
     در این میان، یکی از سخنرانان که آقای رستم شاه مهمند بود به صراحت از طالبان به عنوان مقاومت پشتون ها یاد کرده و آشکارا گفت تا وقتی نظام به اکثریت پشتون نرسد، اوضاع در افغانستان بهبود نمی یابد.
     افزون بر این ها سخنرانان دیگر پاکستانی، به گونه آشکاری (به زعم خودشان) از مظالم هندوستان در کشمیر یاد کردند و به این ترتیب مجلسی که برای دستیابی به یک تفاهم برگزار شده بود، با صحبت های تند و تیز و خصومت آمیز مبدل شد.
     نکته آشکار در این نشست همانا مفکوره پاکستانی ها بود که نشان می داد چگونه بحران افغانستان از زیر دستان مرموز و فتنه انگیرشان چاق تر می شود و چگونه آنها می خواهند با بحران آفرینی همچنان دشمنی میان اقوام افغانستان را فربه تر کنند.
     فشرده سخن این است که اکنون پاکستانی ها می کوشند حتی در میان پشتون ها نیز نفاق را دامن بزنند تا آنها نیز میان خود بیفتند و آتش در منطقه مشتعل تر شود.
     روزنامه آرمان ملی در ادامه نوشته است پشتون های قبیله ای، اصطلاح تازه سیاسمتداران پاکستانی است تا به آنها بنمایانند که مالک وطنی به نام افغانستان شما هستید.
     واقعیت تلخ و جانگداز این است که افغانستان از سی سال بدین سو هر لحظه جامی را سر می کشد که در آن دست های فتنه انگیر پاکستانی ها زهر کشنده می اندازد تا ما آرام آرام کشته شویم و به تباهی کامل برسیم.
     واقعیت این است که بحران افغانستان بی هیچگونه تردیدی از سوی پاکستانی ها دامن زده شده است و آنها هستند که اکنون خواهان حاکمیت پشتون های قبیله ای بوده که مرادشان طالبان هستند.
     نکته جالب در سخنان رستم شاه مهمند این است که او در ضمن سخنانش با صراحت از پیروزی نزدیک مقاومت طالبان دم می زد. این نوع اظهارات خود نشانگر آن است که مقامات پاکستانی تا چه حد و مرزی دستشان در بحران کنونی افغانستان دراز است.