۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

در پی ادامه روند توقف تانکرهای تیل؛ تعیین ضرب العجل یک هفته ای برای ایران...


۱۳۸۹/۱۰/۲۱ 
اگر ظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به افغانستان را پیدا نکنند اتاق تجارت و صنایع کشور به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مسؤلان اتاق تجارت وصنایع کشور در اعتراض به توقف تانکرهای مواد سوختی در ایران اعلام کردند اگرظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به کشور را پیدا نکنند این نهاد به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد.
       آنان این اقدام ایران را برخلاف وعده ها و در مغایرت با تفاهمنامه ها وتوافقنامه های بین المللی ،سازمان های اقتصادی منطقوی و کشور های منطقه می دانند.
      قربان حقجو ، رییس اتاق تجارت و صنایع کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری ضمن بیان این مطلب گفت که برای دولت ایران یک هفته وقت می دهند تا تانکر های تیل را رها کنند. وی افزود در غیر آن تاجران وسرمایه گزارن افغان دست به توقف زدن صادرات و واردات ، توقف ورود کالا های ایرانی به افغانستان، تعلیق تمام سرمایه گزاری های سرمایه گزاران افغان در ایران و تحریم نشست اتاق تجارت اکو که قرار است در هفته آینده در تهران برگزارشود خواهند زد.
       بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنايع کشور ، ازحدود ٤٠ روز به اين سو ٩٠٠ تانکر تيل تجار افغان در نزديک بندر اسلام قلعه هرات و ٨٠٠ تانکر ديگر در بندر نيمروز در خاک ايران توسط مسؤلين امنيتى ايران متوقف گرديده است . ایران نگران استفاده نیروهای خارجی از مواد سوختی است که از طریق خاک ایران به افغانستان وارد می شود . اما دولت و تجار کشور بارها و بارها اعلام کرده اند که مقصد این مواد سوخت، بازارهای افغانستان و خانه های مردم عادی کشور است.
     رییس اتاق تجارت وصنایع کشور همچنین گفت که دولت افغانستان باید اقدامات جدی را از طریق فشارهای دپلوماتیک،اقدام بالمثل، رجوع با توافقنامه های ترانزیتی وسازمانهای اکو وسارک این مشکلات را با کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان حل کند وانجام دهد.
      به گفته حقجو اگر دولت افغانستان زمینه های لازم تجارت وترانزیت را در داخل کشور مساعد سازند،تاجران وسرمایه گزارن افغان می توانند تیل، گاز و مواد دیگر را از راههای کشورهای آسیا میانه و روسیه از طریق بنادر حیرتان، شیرخان بندر، تورغندی وآقینه وارد کنند تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.
      این اظهارات در حالی بیان می گردد که سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران در مورد ابراز گلایه افغان‌ها از اعمال محدودیت تردد تانكرهای حامل سوخت و كمبود سوخت گفت آنچه مسلم است این است كه رفت و آمد و ترانزیت سوخت در كشور ایران نیازمند مراقبت و دقت است.
      وی افزود تصمیمی كه به صورت عمومی در كشور ایران گرفته شده، این است كه بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و مراقبت‌ها تقویت شود.وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد که به هیچ وجه موضوع توقف یا ممنوعیت تردد تانكرهای سوخت به افغانستان مطرح نیست بلكه باید كنترل‌های لازم در این باره صورت گیرد.
      در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای کشورمان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر