۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

پرویز مشرف: كرزی گزینه مطلوب امریكا نیست!!!


۱۳۸۹/۱۰/۱۹
رییس جمهور پیشین پاكستان ضمن اشاره به اینکه حامد کرزی بهترین گزینه در اختیار امریكا و ریاست جمهوری افغانستان نیست گفت امریكا و ناتو باید در افغانستان از خود خویشتن‌داری نشان دهند و دولتی قانونی و قدرتمند را در این کشور روی کار بیاورند 

پرویز مشرف، رییس جمهور پیشین پاكستان در مصاحبه با روزنامه‌ فارین پالیسی گفته است كه او به دلیل دولت و نظام ضعیفی كه در افغانستان موجود می‌باشد، مخالف سرسخت تعیین ضرب‌الاجل زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است.
      به گفته‌ مشرف اگر امریكایی‌ها ناگهان در تابستان 2011 بار و بنه خود را جمع کنند و بروند، ما با چالش‌های فراوانی در منطقه روبرو خواهیم شد. این حرکت می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در منطقه شود.
      آقای مشرف گفته است كه ابتدا باید در افغانستان دولتی قانونی و قدرتمند روی کاربیاید. وی افزود، اعلام ضرب‌الاجل زمانی برای خروج از افغانستان اشتباه بود چرا که طالبان از هم اکنون خود را برای قدرت ورزی مهیا می‌کنند. زمان در حال حاضر در اختیار طالبان است. آنها پنهان شده و خود را برای خروج ناگهانی در سال 2011 میلادی مهیا می‌کنند.
      رییس جمهور پیشین پاكستان درعین حال گفت امریكا و ناتو باید در افغانستان از خود خویشتن‌داری نشان دهند و البته دولتی قانونی و قدرتمند را در افغانستان روی کار بیاورند. به باور وی حامد کرزی بهترین گزینه در اختیار امریكایی‌ها و ریاست جمهوری افغانستان نیست.
     به باور وی، امریكایی‌ها و دولت افغانستان باید با چهره‌های میانه‌رو طالبان وارد مصالحه و معامله شوند.
    مشرف خاطر نشان كرده است من در سال های 2001 و 2003 بر لزوم ارتباط گیری با طالبان تأکید کردم و این در حالی است که دولت افغانستان و کاخ سفید این روزها به فکر این مساله به عنوان تنها راهکار موجود افتاده است .
     مشرف افزود در این سالها همواره هر اتفاقی در افغانستان رخ داده است، پاکستانی‌ها مسبب آن اعلام شده اند. در حالی كه به گفته‌ی او اگر این گناه پاکستان است که نمی‌تواند القاعده و طالبان را متوقف کند، پس افغانستان ، ایالات متحده و نیروهای غربی حاضر در منطقه هم به همان اندازه در این مسیر مقصر هستند.
     در همین حال وزیر امور خارجه پاكستان در دیدار با نماینده ویژه امریكا گفته است كه رسیدن به افغانستان پایدار در توجه و تأمین منافع اساسی پاكستان نهفته است.
     شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاكستان در دیدار با فرانك روگیرو، نماینده ویژه امریكا در امور افغانستان و پاكستان با تأكید بر موضع قبلی خود در قبال ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریكایی در مناطق قبیله‌نشین پاكستان، این حملات را خلاف رسیدن به هدف افغانستانی پایدار و آرام دانست.
     وی با بیان اینكه پاكستان به عنوان همسایه افغانستان از هیچ تلاشی در تسهیل روند صلح در این كشور و تثبیت آن فروگذار نخواهد كرد، تأكید كرد كه لازم است پاكستان و امریكا با یكدیگر همراه باشند.
     در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون نشست سه جانبه‌ افغانستان، پاكستان وامریكا كه قرار است در ماه آینده در واشنگتن برگزار ‌شود، بر لزوم آمادگی كامل برای رسیدن به بیشترین و ملموس‌ترین دستاوردهای ممكن تأكید كردند.
    قریشی و روگیرو در پایان این نشست ابراز اطمینان كردند سفر آصف علی زرداری، رییس جمهور پاكستان به واشنگتن و سفر باراك اوباما رییس جمهور امریكا به پاكستان در سال جاری میلادی به طور قابل ملاحظه‌ای در تقویت روند روابط 2 جانبه و پیشبرد این روابط به مراحل بالاتر نقش بسزایی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر