۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

درپی توقیف تانکرهای نفت در ایران؛ اعتراضات در افغانستان ادامه دارد...


 ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
متاسفانه رهبری تظاهرات را نجیب الله کابلی شخص بدنام مذهبی برعهده داشت که در ترویج بی بند و باری اجتماعی و توهین به اعتقادات مذهبی شهرت دارد. 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تعدادی از ساکنان کابل برای دومین بار در چند روز اخیر علیه توقیف تانکرهای نفت در مرز ایران، علیه این کشور تظاهرات کردند.
     این مظاهره که صبح روز جمعه ازمقابل سفارت ایران در کابل آغاز و تا دفترسازمان ملل متحد ادامه یافت صدها تن از شهروندان کابل در ان شرکت نموده بودند.
     نجیب الله کابلی که رهبری این مظاهره را بر عهده داشت در گزارشی به رسانه ها گفت در صورتی که کشور ایران به خواسته های ما توجه نکند در آینده تظاهرات گسترده ای را علیه منافع آن کشور در سراسر افغانستان به راه می اندازیم.
     گفتنی است که در پایان این گردهمایی، تظاهرکنندگان قطعنامه ای حاوی خواست های خود تصویب کردند. در بخشی از این قطعنامه آمده است : از دولت افغانستان، از وزارت خارجه، وزارت مالیه و وزارت تجارت جداً تقاضا می کنیم که به عمل بالمثل دست بزنند و کالاهای ایرانی را تحریم نمایند.
     این در حالی است که روز چهارشنبه نیز شماری از شهروندان کابل در مقابل سفارت ایران راهپیمایی کردند و از دولت ایران خواستند که به تانکرهای متوقف شده اجازه حرکت و ورود به افغانستان را بدهد.
     معترضان، ضمن انتقاد از اقدام ایران در توقیف تانکرهای حامل مواد سوخت، از شهروندان افغان خواستند تا برای کاهش مصرف مواد سوختی، از وسایط نقلیه ای چون دو چرخه استفاده کنند.
     این در حالی است که اخیراً مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود که به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.
    هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند، اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزها شرقی ایران متوقف ماندند.
    گفته می شود این تانکرها حامل پطرول، دیزل و نفت هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.
     ایران معتقد است این تانکرها جهت مصرف نظامیان ناتو به افغانستان ترانزیت می شود.اما مقامات دولت اعلام کردند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.
     در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای کشور به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در کشور شده است.
     متاسفانه رهبری تظاهرات را نجیب الله کابلی شخص بدنام مذهبی برعهده داشت که در ترویج بی بند و باری اجتماعی و توهین به اعتقادات مذهبی شهرت دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر