۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

درپی افزایش اعتراضات؛ هیچ تغییری در سیاستهای ایران ایجاد نخواهد شد


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
از حکومت افغانستان می خواهیم تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات را کنترل نمایند.پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به دنبال توقف بیش از 1900 تانکر حامل مواد نفتی در مرز ایران که همزمان با افزایش قیمت مواد سوختی اعتراضات مردم را در پی داشت، مقامات ایران خواستار میزان مصرف مواد سوختی در افغانستان شده اند.
      اعتراضات مردمی بر سر توقف تانکرهای سوخت افغانستان در کشور ایران درحالی به اوج خود می رسد که در مرکز و شماری از ولایات، مردم با راه اندازی تظاهرات این عملکرد ایران را تقبیح کردند.
      اما غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل دلیل توقف تانکرهای حامل مواد سوخت افغانستان در آن کشور را وجود شبهات در منابع مصرف کننده آن عنوان می کند.
      غلام رضا جاودان گفت ما یکباره با افزایش چشم گیر واردات سوخت از سوی افغانستان رو به رو شدیم که از لحاظ منطقی برای ما قابل درک نبود.

      سخنگوی سفارت ایران در کابل می افزاید با توجه به این که ناتو برای تامین سوخت مورد نیاز خویش به دنبال راهی دیگر است، ایران نگرانی دارد که مواد سوخت وارداتی به افغانستان مورد مصرف نیروهای ناتو قرار گیرد.
     وی همچنین تصریح کرد ما با ناتو و سیاست هایشان مشکل داریم، بنابراین نمی خواهیم نیازمندی های آنها از طریق ایران تمویل گردد.
      غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل از حکومت افغانستان می خواهد تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات آن را کنترل نمایند.
     غلام رضا جاودان می گوید تایید حکومت افغانستان برای آنان شرط است و پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند.
     مشاور و سخنگوی سفیر ایران افزود ملاک ما نیاز مردم افغانستان است و حکومت افغانستان نیز باید این اطمینان را به ما بدهد که این سوخت مورد استفاده دیگران قرار نمی گیرد.
     وی در ادامه صجبتهای اختصاصیش با روز اذعان می دارد با آنکه تاکنون آماری از سوی دولت افغانستان به آنها داده نشده است، روزانه بیش از یک میلیون لیتر مواد سوختی وارد افغانستان می گردد.
     وی تاکید می کند تظاهرات و اعتراضات برخی حلقات تنظیم شده هیچ تغییری را در سیاست های پیش روی ایران ایجاد نخواهد کرد.
     او می گوید افغانستان تا به حال بحثی دراین قبال با ایران نداشته است وآنها مصرانه خواهان حل این مسئله می باشند.
     از سوی دیگر، کار شناسان سیاسی توقف تانکرهای مواد نفتی در خاک ایران را در مغایرت با طرزالعمل ها و قانون ترانزیت میان دو کشور می خوانند.
     به باور این نظریه پردازان، ادامه این وضع افزایش بیشتر بهای مواد سوختی را در پی داشته که اغلب بر شانه های مردم و مصرف کنندگان اصلی آن سنگینی می کند.
     از سوی دیگر، مسئولان اتاق تجارت کشور در اعتراض به این عملکرد ایران بر وضع تحریم های اقتصادی علیه آن کشور تاکید دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر