۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

افغانستان کشوری غیرآزاد است...


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
نهاد تحقیقاتی فریدم هاوس که همه ساله در مورد محدویت های آزادی در کشورهای مختلف جهان گزارشی را منتشر میکند؛ اعلام کرد که افغانستان در ردیف کشورهای غیر آزاد قرار گرفت 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان در ردیف کشورهای غیر آزاد قرار گرفت .
      نهاد تحقیقاتی فریدم هاوس یا خانه آزای که مقر آن درنیویارک قرار دارد، گزارش خود را در مورد محدویت های آزادی در کشورهای مختلف جهان انتشار داد.
      این مرکزتحقیقاتی پیرامون میزان محدودیت و یا ساحه آزادی در کشورهای جهان هرساله گزارشی را ازآخرین تحولات در این زمینه انتشارمی دهد.
      این سازمان درگزارش خود در کنارکشورهای غیرآزاد، بنا برارزیابی این سازمان، مانند ایران، برما، عراق، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، بلاروس و چند کشور، افغانستان را نیز در ردیف کشورهای غیرآزاد جهان مورد ارزبابی قرارداده است.
      در این میان کشورهائی مانند پاکستان، ارمنستان، بوسنیا، گرجستان، قرقیزستان، اوکراین و چند کشور دیگر در ردیف دوم، یعنی دارای آزادی های نسبی قرار گفته اند.
       خانه آزادی همه ساله برای نمایش گراف ارزیابی خود اعداد یک تا هفت را انتخاب می کند .کشورهای دارای بیشترین آزادی ها با نمره 1 و کشورهای دارای کمترین آزادی ها با نمره ۷ نمایش داده می شوند. افغانستان که در سال ۲۰۰۹ به نمره ۵ دست یافته بود در گزارش سال ۲۰۱۰ میلادی به نمره 6 تنزل داده شده است.
      در این گزارش حكومت افغانستان نسبت به سال گذشته، در مرحله‌ نزولی آزادی‌‎های سیاسی - مدنی در میان كشورهای جهان قرار گرفته و گفته شده است كه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 میلادی كه با تقلبات و تخطی‌های گسترده‌ میلیونی به همراه بود، عدم مشروعیت سیاسی - اجتماعی را به عنوان معضلی بزرگ، پیش پای رییس جمهوری افغانستان قرار داده است.
      این نهاد تحقیقاتی در بخش دیگری از گزارش خود خاطرنشان می‌کند که نمی‌توان گفت که در افغانستان دموکراسی بر پایه‌ یک انتخابات آزاد وجود دارد. اگرچه در افغانستان شاهد انتخابات بوده ایم؛ ولی همچنان نارسایی‌های عمده در زمینه‌ وجود نهادهای سیاسی لازم، اداره‌ توانمند امور و شفافیت در کارکرد نهادهای دولتی به چشم می‌خورد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر