۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیتی وضع نمی‌کند


۱۳۸۹/۱۰/۲۴
درست است که اکنون تعداد تانکرهایی که اجازه یافته اند زیاد شده اند اما ما دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد 

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد.
       انور الحق احدی گفت هرچند دولت ایران بر اساس تفاهمنامه هیات افغانی با مقام‌های این کشور به تعدادی از تانکرهای نفتی افغانستان اجازه ورود به افغانستان را داده است اما تعداد تانکرهای یاد شده در حد تعهد ایران به جانب افغانستان نیست.
      وزیر تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید بر بنیاد ارقام دریافتی از بند اسلام قلعه در غرب کشور روزانه تا 30 تانکر اجازه ورود به خاک افغانستان را از جانب ایران دریافت می‌کنند.
       وی در ادامه می گوید ایران باید حق ترانزیتی افغانستان را در نظر بگیرد و به تانکرهای افغانستان اجازه دهد وارد افغانستان شوند.
      انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان اظهار کرد خواهش ما از کشور همسایه مان ایران، این است که آنها حق ترانزیت افغانستان را مراعات کنند. حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیت وضع نمی‌کند که باید 20 تانکر، 30 تانکر یا 40 تانکر باشد.
       انور الحق احدی افزود در چند روز گذشته تعداد تانکرهایی که اجازه یافته‌اند زیاد شده اند اما ما می‌خواهیم تانکرهای ما بدون قید و شرط اجازه یابند.
       روزنامه هشت صبح در ادامه نوشته است مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که از طریق سفارت ایران در کابل به این مشکل تاجران افغان رسیدگی خواهند کرد.
      پس از آن که دولت ایران مانع انتقال تانکرهای مواد نفتی به افغانستان شد، بهای پترول و دیزل در کشور افزایش یافته است و درحال حاضر یک لیتر به بیش از 60 افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسد.
      مقام‌های ایرانی دلیل جلوگیری از انتقال تانکرهای نفتی به افغانستان را استفاده نیروهای ناتو و امریکایی از آنها می‌خوانند اما وزارت تجارت کشور می‌گوید تیل‌های یاد شده برای استفاده‌ مردم عادی افغانستان می‌باشد.
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر