۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

طالبان مانع آموزش دختران نمی‌شوند!!!


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
وزیر معارف کشور بر این باور است که بازگشایی مکاتب دخترانه در مناطق ناامن که به نحوی تحت کنترل طالبان است، می تواند نشانه ای از تغییر رفتار طالبان تلقی شود 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فاروق وردک، وزیر معارف کشور که در سفر رسمی در بریتانیا بسر می‌برد گفته است به نظر می‌رسد طالبان این آماد‌گی را دارند که دیگر در مناطق تحت کنترل خود مانع آموزش دختران نشوند.
      به گفته، وی هم اکنون ٤٠٠ مکتب در این مناطق بازگشایی شده است.
      آقای وردک در گفتگو با بی بی سی تأکید کرد که اگرچه طالبان رسماً در این مورد چیزی نگفته اند، اما بازگشایی مکاتب دخترانه در مناطق ناامن که به نحوی تحت کنترل طالبان است، می تواند نشانه ای از تغییر رفتار طالبان تلقی شود.
      وزیر معارف می گوید ما موفق شدیم به کمک خداوند و همکاری بزرگان قومی و متنفذین محلی، ٤٠٠ مکتب را در مناطق نا امن بازگشایی کنیم، این مکاتب پسرانه و دخترانه هستند.
     وی همچنین افزود دولت موفق شده است برای بازگشایی مکاتب همکاری کسانی را در این راه جلب کند که قبلاً به دلیل عدم آگاهی از اهمیت معارف مخالف بازگشایی مکاتب بودند.
     فاروق وردک می گوید هیچ توافق رسمی با طالبان وجود ندارد که آنها دست از مخالفت با آموزش دختران بردارند، اما رئیس جمهور کرزی، خود او و همچنین از طریق روحانیون بارها از طالبان خواسته شده است که بگذارند در مکاتب به روی دانشجویان باز باشد.
     وی تأکید کرد کار و زار وسیعی را در این زمینه به راه انداخته و شواهدی در دست دارند که نشان می دهد تلاشهایش نتیجه داده است. وردک می گوید در هر جایی که مکتبی بسته بوده، با اهالی محل تماس گرفته شده و به آنها توضیح داده شده که مخالفت های سیاسی نباید سبب، محروم شدند دختران و پسران از آموزش شود.
      در زمان حاکمیت طالبان، دختران حق رفتن به مکتب را نداشتند و زنان نمی‌توانستند کار کنند و یا در فعالیت‌های اجتماعی سهمی داشته باشند.
      طالبان تاکنون واکنشی به اظهارات وزیر معارف نشان نداده است اما حدود سه ماه پیش ذبیح‌الهآ مجاهد، در یک گفتگو با بی‌بی‌سی در مورد موضع طالبان در قبال زنان و آموزش دختران گفت، اندیشیدن به این مسائل فعلاً برای طالبان اولویت ندارد.
      وی در آن گفتگو تصریح کرد که فعلاً آزادی افغانستان از اشغال، اساسی‌ترین مشغله ذهنی طالبان است، اما اگر طالبان بار دیگر به قدرت برسند، مطابق قرآن و سنت پیامبر رفتار خواهند کرد!
     درهر صورت امیدواریم اظهارات وزیر معارف درمورد طالبان به حقیقت بپیوندد و دیگر شاهد بسته شدن هیچ مکتبی در کشور نبوده و روز به روز افغانستان به سوی پیشرفت و ترقی در حرکت باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر