۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

مانع تردد تانكرهای سوخت به افغانستان نشده ایم؟!


۱۳۸۹/۱۰/۲۰
ایران برای تررد تانکرهای سوخت به افغانستان ممنوعیت ایجاد نکرده است بلکه باید بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و کنترلهای لازم انجام شود 
     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران در مورد ابراز گلایه افغان‌ها از اعمال محدودیت تردد تانكرهای حامل سوخت و كمبود سوخت گفت آنچه مسلم است این است كه رفت و آمد و ترانزیت سوخت در كشور ایران نیازمند مراقبت و دقت است.
     سید شمس الدین حسینی افزود تصمیمی كه به صورت عمومی در كشور ایران گرفته شده، این است كه بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و مراقبت‌ها تقویت شود.
     وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد که به هیچ وجه موضوع توقف یا ممنوعیت تردد تانكرهای سوخت به افغانستان مطرح نیست بلكه باید كنترل‌های لازم در این باره صورت گیرد.
     وی همچنین افزود سوخت از جمله مواردی است كه باید در آمد و شد و ترانزیت آن دقت بیشتری صورت گیرد و این دقت هم اکنون در حال انجام است.
     شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد اصلا بحث ممنوعیت صادرات سوخت به افغانستان مطرح نیست.
     همچنین ناصر علی مددی جهرمی، معاون حقوقی گمرك در کشور ایران درباره محدودیت برای تردد تانكرهای سوخت به افغانستان گفت گمرك مانع تردد این تانكرها نشده و هیچ بحثی در این باره وجود ندارد.
     ناصر علی مددی جهرمی تاكید كرد گمركات كشور ایران همه عملیات مرتبط با تشریفات اداری و قانونی را انجام می‌دهند، در مورد سوخت نیز محدودیت‌هایی پیش آمده و به گمرك اعلام شده كه در گمركات اجرا می‌شود.
     براساس اطلاعات فارس نیوز و بی بی سی، پیشتر، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود تا به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.
     هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزهای شرقی ایران متوقف ماندند.
     مقامهای دولت افغانستان گفته اند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.
      به گفته منابع رسمی، نیروهای ناتو سوخت مورد نیاز خود را از مسیرهای دیگری از جمله خاک پاکستان دریافت می کنند و سوخت ارسالی از طریق خاک ایران مورد استفاده آنان نیست.
      غلام محمد ییلاقی، سرپرست وزارت تجارت افغانستان به رسانه های کشور گفت اقدام ایران از جلوگیری از ترانزیت مواد سوخت از این کشور به افغانستان، مغایر قوانین بین المللی است.
      به گفته منابع افغان، این تانکرها حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.
       در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای افغانستان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در افغانستان شده است.
       تقریبا تمام مواد نفتی مورد نیاز افغانستان از خارج تامین می شود و حدود 30 درصد آن از طریق ایران به بازارهای افغانستان می رسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر