۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

آمریکا تا چه حدی وعده هایش را محقق کرده است؟


۱۳۸۹/۱۰/۱۱
معلوم نیست چگونه آمریکا افغانستان را بعد از عقب نشینی ترک خواهد کرد؟ آیا این یک عقب نشینی همراه با پیروزی خواهد بود یا همراه با شکست؟ 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روزنامه دارالخلیج امارات در مقاله ای با عنوان تنگنای آمریکا درافغانستان نوشت بعد از گذشت یک سال از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا استراتژی جدیدی را در خصوص جنگ در افغانستان اعلام کرد، به نظر می رسد که دیگر راهی نیافته مگر اینکه مجبور به بازنگری در این استراتژی شده است.
       مسائل مهمی وجود دارد که بر مسئولیت اجرای بازنگری بر استراتژی آمریکا می افزاید به ویژه اینکه دعوت به بازنگری در استراتژی مذکور را مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بسیار پیش از این مطرح کرده بود و بعد از تصویب این استراتژی که تنها به مدت سه ماه به اجرا درآمد وی مجبور به کناره گیری از منصبش آن هم به علت انتقاد از سیاستهای دولت شد و این استراتژی عبارت بود از اینکه باید بر عملیات نظامی علیه طالبان و القاعده افزود.
      بعد از مک کریستال، جنرال دیوید پتروئیس، بر سر کار آمد که این اقدام را می توان گام اول در چارچوب بازنگری در استراتژی آمریکا عنوان کرد اما مرگ ریچارد هالبروک، فرستاده آمریکا در افغانستان و پاکستان بسیار غافلگیرانه بود و خلا سیاسی را در استراتژی مذکور برجای گذاشت.
     الخلیج در ادامه با اشاره به وعده های دولت آمریکا به عقب نشینی از افغانستان این سوال را مطرح می کند که واشنگتن تاکنون چه مقدار از وعده های خود را در افغانستان محقق کرده است و چگونه آمریکا افغانستان را بعد از عقب نشینی ترک خواهد کرد؟ آیا این یک عقب نشینی همراه با پیروزی خواهد بود یا عقب نشینی همراه با شکست؟
     ابهامات موجود در روند بازنگری اوباما در استراتژی جنگ افغانستان، همه و همه بیانگر وجود تردیدی است که بر این مسئله سایه افکنده است.
     اما همه شواهد حاکی از آن است که استراتژی افغانستان همچنان استراتژی بحران زده ای است و افغانستان هم اولین طرفی به شمار می رود که تاوان این استراتژی بحران زده را می پردازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر