۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

عوامل تظاهرات را شناسایی کنید؛ احتمال تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت!


 ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
هر چند ایران قصد مقابله با مثل را ندارد اما در صورت عدم شناسایی عامل اصلی حرکت مشکوک روز پنجشنبه، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد.
     در پی تظاهرات باشندگان کابل در مقابل سفارت ایران ، فداحسین مالکی، سفیر ایران درکابل در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، از مقامات کشور خواست عوامل تظاهرات در مقابل سفارت ایران در کابل را شناسایی و بازداشت کند.
     وی در عین حال تظاهرکنندگان در مقابل سفارت ایران را عناصر غربیِ مغرض خواند و برخی رسانه‌های افغانستان را به همسویی با غرب متهم کرد.
     مالکی همچنین گفت که در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری عوامل تظاهرات روز پنجشنبه، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور، وجود دارد.
     گفتنی است که درادامه اعتراضات، دهها تن روز پنجشنبه دراعتراض به توقیف تانکرهای سوخت تاجران افغان در مرزهای ایران در برابر سفارت ایران در کابل تظاهرات کردند.
      فداحسین مالكی گفته است که مقامات افغان در تماس تلفنی با وی مراتب تأسف خود را از این بابت ابراز داشتند و قول دادند كه نسبت به بازداشت عوامل اصلی تعرض مغرضانه اقدام خواهند كرد. وی ادامه داد آنان در همین حال درخواست كردند كه ایران اجازه ندهد با حركت مشكوك و مغرضانه گروهی نسبت به سفارت ایران در كابل، مشكلاتی برای مهاجران افغان در ایران بوجود آید و یا مقدار سوختی كه به صورت ترانزیت از خاك ایران به افغانستان حمل می‌شود، قطع شود.
     مالكی افزود تعرض مغرضانه كسانی كه در راهپیمایی اندك روز پنجشنبه شركت كرده بودند، از سوی برخی عناصر و عوامل غربی كه مخالف گسترش و بهبود روابط دو كشور هستند، صورت گرفته بود و در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری عوامل آن امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد.
     اما در همین حال برخی از کارشناسان و آگاهان سیاسی می گویند که هیچ کسی حق منع تظاهرات را ندارد؛ چنانکه در ماده 36 قانون اساسی افغانستان آمده است اتباع افغانستان حق دارند برای تأمین مقاصد جایز و صلح آمیز، بدون حمل سلاح ،طبق قانون، اجتماع و تظاهرات کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر