۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

دیدار رئیس جمهور کرزی با رئیس جمهور روسیه


  ۱۳۸۹/۱۱/۱
در این دیدار، رهبران هر دو کشور موقفشان را در مورد روابط دو جانبه، وضعیت در افغانستان و سایر کشورهای منطقه ابراز داشته و حل مشکلات منطقه ای را مورد بحث قرار دادند 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان امروز جمعه با دیمتری میدودیف، رییس جمهور روسیه به منظور تقویت روابط تجارتی دو کشور ملاقات کرد.

هر دو جانب توافقاتی را در زمینه همکاری های اقتصادی به امضاء رساندند و روی گسترش روابط تجارتی تاکید کردند.

هر دو رهبر به دنبال ملاقات در یک کنفرانس خبری مشترک ظاهر شدند و دیمتری میدودیف این دیدار حامد کرزی را یک صفحه جدید در روابط بین دو کشور خواند.

در اعلامیه مشترک که به دنبال این ملاقات انتشار یافت آمده است که رهبران هر دو کشور موقفشان را در مورد روابط دو جانبه، وضعیت در افغانستان و سایر کشورهای منطقه ابراز داشته و حل مشکلات منطقه ای را مورد بحث قرار دادند.

حامد کرزی گفت از سال 2002 بدین سو روابط ما به طور دومدار در حال تقویت و بهبود بوده است. اولا به خاطر این که روسیه خود را در نگرانی ها و خطراتی شریک می داند که سایر کشورها نیز در افغانستان، پاکستان و در مجموع در این بخش از جهان خود را شریک می دانند.

همچنین رئیس جمهور افغانستان در آستانه دیدار خود به تلویزیون روسیه گفت وی در تلاش انکشاف روابط تجارتی میان دو کشور است و تنها برای کمک های بین المللی بیشتر سعی نمی کند.

حامد کرزی به تلویزیون روسیه گفت به نزدیکی میان افغانستان و روسیه نیاز می باشد. به این نزدیکی نه تنها از لحاظ کمک روسیه با افغانستان در زمینه بازسازی کشور و بالا بردن ظرفیت ها در نهادهای آن، بلکه برای تجارت و سرمایه گذاری نیز نیاز می باشد.

وی هم چنین در برابر اتهامات که حکومتش اقدامات کافی را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به روسیه و سایر کشورهای اروپایی انجام نداده، از خود دفاع کرد.

رییس جمهور روسیه گفت تبادلات تجارتی میان افغانستان و روسیه رو به ازدیاد بوده و طی چند سال اخیر چهار برابر افزایش یافته و به حدود 500 میلیون دالر رسیده است.

به گفته وی، یک مثال گسترش روابط میان روسیه و افغانستان همکاری در بخش تولید برق است. شرکت های روسیه در زمینه عصری سازی بند نغلو، تولید برق در مناطق کوهستانی افغانستان و اعمار بندهای بزرگ در سایر ولایات و ایجاد فابریکه تولید برق حرارتی در مزار شریف، بازسازی فابریکه کود برق مزار شریف و تونل سالنگ آماده می باشند.

دیمتری میدودیف، رییس جمهور روسیه گفت روسیه می خواهد همسایه نزدیک ما افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل و مرفه ببیند که دارای نهادهای دولتی موثر باشد و بتوانند در دهه های آینده، به طور مستقلانه انکشاف افغانستان را تضمین کنند.

دیمتری میدودیف گفت آن ها امیدوار هستند که افغانستان در نهایت قادر به تامین امنیت خود شود و فدراسیون روسیه آماده همکاری همه جانبه با افغانستان در این زمینه می باشد.

اکنون در افغانستان گروهها و حلقات سیاسی و مذهبی متعددی وجود دارند که نسبت به نیات روسیه شک دارند و توسعه روابط با آن کشور را پیش از وقت تلقی می کنند. البته گروه هایی هم هستند که طرفدار توسعه روابط با روسیه اند.

در چنین وضعیتی آیا ممکن است که کابل و مسکو مناسبات تیره چند دهه اخیر خود را فراموش کنند و روابط خود را به طور گسترده از سرآغاز کنند؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر