۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

زنان افغان هدف جدید دولتمردان غربی !


 ۱۳۸۹/۱۱/۳
اگر زنان افغانی به سراغ ما نمی آیند خوب ما به سراغ آنها می رویم. آمریکا قصد دارد این جوجه اردک های زشت (زنان افغان) را به قوهای زیبایی بدل کند که تا کنون دولتمردان افغانستان قدر آنان را ندانسته اند 

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ، ترنت هیکمن فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان در جدید ترین سخنان خود اظهار داشته است که آمریکا قصد دارد با مد نظر قرار دادن الگوهای توسعه غربی و ارزش های آمریکایی به سراغ زنان افغانستان برود.
     وی در این باره اظهار داشته است که اگر زنان افغانی به سراغ ما نمی آیند خوب ما به سراغ آنها می رویم. آمریکا قصد دارد این جوجه اردک های زشت (زنان افغان) را به قوهایی زیبایی بدل کند که تا کنون دولتمردان افغانستان قدر آنان را ندانسته اند.
     مج نینا داماتو فرمانده اردوگاه تفنگداران دریایی آمریکا در ولایت هلمند راجع به اجرایی کردن این طرح گفت: آمریکاییها ترویج سواد را نخستین گام برای تحقق اصلاحات زنان افغان می دانند در همین راستا از ماه آینده زنان افغانی می توانند از طریق برنامه ای در رادیو، جهان جدیدشان را شکل دهند از این راه که با در دست داشتن تنها یک کاغذ و قلم هر روز این برنامه رادیویی ۳۰ دقیقه ای را که حروف الفبای پشتو، خواندن کلمات و دستور زبان را درس می دهد دنبال کنند.
وی افزود: این برنامه رادیویی برای زنان ۲۵ تا ۴۰ ساله افغانی در نظر گرفته شده که تا به حال پایشان را در مکتب نگذاشته اند یا بدون همراهی یکی از مردان خانواده شان جایی نرفته اند.
      ظاهرا این طرح عملی است زیرا رادیوهای دستی چینی که نیروهای نظامی بین المللی در چهار سال گذشته بین دهها هزار افغانی پخش کرده اند از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار است به حدی که بر اساس گزارشها حدود ۸۴ فیصد از افغانها و از جمله زنان هر روز به این رادیوها گوش می دهند.
      این طرح آمریکایی در درجه اول بسیار خوب جلوه می کند زیرا میزان پایین سواد مانعی در راه ثبات جامعه و همچنین ایجاد هویت ملی می باشد و از آنجایی که شوروی و رهبران طالبان متعمداً نرخ سواد را پایین آورده اند، اکنون میزان سواد در کشورمان 30 فیصد است که این رقم در ولایتی مانند هلمند در مورد مردان هشت فیصد و در زنان یک فیصد است.
      اما واضح است که اجرای این طرح باعث گرایش هرچه بیشتر افغانها به غرب و فرهنگ و رسوم غربی می شود. لذا برخی از آگاهان مسائل اجتماعی و فعالان حقوق زنان بر این باورند که پروژه غربی سازی زنان در افغانستان که توسط آمریکا دنبال می شود، تبعاتی همچون افزایش چشمگیر آرایش، برداشتن حجاب، مانکن گرایی و برگزاری فشن شو های دختران افغان را در پی خواهد داشت.
      مسلما غربیها به قدرت زنان در طول تاریخ آگاهی کامل دارند و می دانند اگر بتوانند کنترل زنان جامعه افغانی را تا حدودی به دست گیرند، به راحتی می توانند فرهنگ و عقاید خود را در افغانستان پیدا نمایند و هنگامی که فرهنگ کشوری تغییر کرد، تغییر سرنوشت زندگی انها به گونه ای که دیگران میخواهند، کار آسانی است.
      لذا این سوال بیش از پیش مطرح می شود که چرا اجرای چنین طرحی از سوی وزارت معارف افغانستان صورت نمیگیرد؟ ما مخالف سوادآموزی و شرکت فعال زنان در عرصه های مختلف نیستیم، ولی چرا غربیها زنان افغان را آموزش دهند؟ روشن است که اگر آنها یک کلمه بیاموزند در پی آن دیگر اهداف خود را نیز اجرایی می کنند و برای طرح ریزی مقاصدشان از هم اکنون برنامه می چینند؟
       همین اکنون به وضوح می توان دید که بدون فعالیت علنی شبکه های رسانه ای غربی در افغانستان، چقدر زنان افغانستان دچار غرب زدگی شده اند و ملزم بودن به عقاید مسلمانی خود را فراموش کرده اند. حال تجسم کنید اگر این بار خود غربیها عملا بصورت واضح وارد عرصه شوند، احتمال چه خطراتی از جمله کشف حجاب وجود دارد!
      با این تفاصیل ضرورت هرچه بیشتر فرهنگ سازی از سوی دولتمردان بخصوص وزارت فرهنگ و وزارت معارف بیشتر جلوه گر می شود. لذا خطاب به این دو وزیر و همه مسئولان ذی ربط می گوییم که عالی جنابان به جایی اینکه هر روز به فکر نقشه ای جدید برای رسیدن به مقاصد شخصی تان باشید، کمی هم به فکر فرهنگ مردم کشورتان باشید تا غربیها نامسلمان برای خانواده شما جمهوری خواهان مسلمان تصمیم نگیرند؟

دیدار رئیس جمهور کرزی با رئیس جمهور روسیه


  ۱۳۸۹/۱۱/۱
در این دیدار، رهبران هر دو کشور موقفشان را در مورد روابط دو جانبه، وضعیت در افغانستان و سایر کشورهای منطقه ابراز داشته و حل مشکلات منطقه ای را مورد بحث قرار دادند 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان امروز جمعه با دیمتری میدودیف، رییس جمهور روسیه به منظور تقویت روابط تجارتی دو کشور ملاقات کرد.

هر دو جانب توافقاتی را در زمینه همکاری های اقتصادی به امضاء رساندند و روی گسترش روابط تجارتی تاکید کردند.

هر دو رهبر به دنبال ملاقات در یک کنفرانس خبری مشترک ظاهر شدند و دیمتری میدودیف این دیدار حامد کرزی را یک صفحه جدید در روابط بین دو کشور خواند.

در اعلامیه مشترک که به دنبال این ملاقات انتشار یافت آمده است که رهبران هر دو کشور موقفشان را در مورد روابط دو جانبه، وضعیت در افغانستان و سایر کشورهای منطقه ابراز داشته و حل مشکلات منطقه ای را مورد بحث قرار دادند.

حامد کرزی گفت از سال 2002 بدین سو روابط ما به طور دومدار در حال تقویت و بهبود بوده است. اولا به خاطر این که روسیه خود را در نگرانی ها و خطراتی شریک می داند که سایر کشورها نیز در افغانستان، پاکستان و در مجموع در این بخش از جهان خود را شریک می دانند.

همچنین رئیس جمهور افغانستان در آستانه دیدار خود به تلویزیون روسیه گفت وی در تلاش انکشاف روابط تجارتی میان دو کشور است و تنها برای کمک های بین المللی بیشتر سعی نمی کند.

حامد کرزی به تلویزیون روسیه گفت به نزدیکی میان افغانستان و روسیه نیاز می باشد. به این نزدیکی نه تنها از لحاظ کمک روسیه با افغانستان در زمینه بازسازی کشور و بالا بردن ظرفیت ها در نهادهای آن، بلکه برای تجارت و سرمایه گذاری نیز نیاز می باشد.

وی هم چنین در برابر اتهامات که حکومتش اقدامات کافی را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر به روسیه و سایر کشورهای اروپایی انجام نداده، از خود دفاع کرد.

رییس جمهور روسیه گفت تبادلات تجارتی میان افغانستان و روسیه رو به ازدیاد بوده و طی چند سال اخیر چهار برابر افزایش یافته و به حدود 500 میلیون دالر رسیده است.

به گفته وی، یک مثال گسترش روابط میان روسیه و افغانستان همکاری در بخش تولید برق است. شرکت های روسیه در زمینه عصری سازی بند نغلو، تولید برق در مناطق کوهستانی افغانستان و اعمار بندهای بزرگ در سایر ولایات و ایجاد فابریکه تولید برق حرارتی در مزار شریف، بازسازی فابریکه کود برق مزار شریف و تونل سالنگ آماده می باشند.

دیمتری میدودیف، رییس جمهور روسیه گفت روسیه می خواهد همسایه نزدیک ما افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل و مرفه ببیند که دارای نهادهای دولتی موثر باشد و بتوانند در دهه های آینده، به طور مستقلانه انکشاف افغانستان را تضمین کنند.

دیمتری میدودیف گفت آن ها امیدوار هستند که افغانستان در نهایت قادر به تامین امنیت خود شود و فدراسیون روسیه آماده همکاری همه جانبه با افغانستان در این زمینه می باشد.

اکنون در افغانستان گروهها و حلقات سیاسی و مذهبی متعددی وجود دارند که نسبت به نیات روسیه شک دارند و توسعه روابط با آن کشور را پیش از وقت تلقی می کنند. البته گروه هایی هم هستند که طرفدار توسعه روابط با روسیه اند.

در چنین وضعیتی آیا ممکن است که کابل و مسکو مناسبات تیره چند دهه اخیر خود را فراموش کنند و روابط خود را به طور گسترده از سرآغاز کنند؟

نامه های سربازان آلمانی از افغانستان بررسی می شود

۱۳۸۹/۱۰/۳۰

 نامه های سربازان آلمانی از افغانستان بررسی می شود

اکثریت نامه های باز شده از سربازان مستقر در ولایت مزار شریف بوده که در سه ماه گذشته به آلمان ارسال شده است 

به گزارش روزنامه ( فرانکفرتر رونشو) نامه های ارسالی سربازان آلمانی از افغانستان به آلمان مرتب باز شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
مسؤول نیروهای ارتش آلمان در پارلمان این کشور گفته است : بر اساس شواهد کافی اتهام جرم می تواند مطرح شود.
مسؤول نیروهای ارتش آلمان در پارلمان این کشور آقای هلموت کنیگ هوس به وزیر دفاع آلمان آقای گوتنبرگ مکتوبی اطلاع داده و درخواست تحقیق را در این مورد شده است.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع المان روز چهارشنبه در برلین گفته است که این وزارت اتهام مطرح شده را بسیار جدی می گیرد.
مسؤول بخش ارتش آلمان در پارلمان گفته است، او در مسافرتش به افغانستان این جریان را از سربازان آلمانی در افغانستان مطلع شده است. سربازان آلمانی به او گفته اند نامه های ارسالی شان به آلمان باز شده و به ادرس ها رسیده است و شمار زیادی نیز باز شده ولی بدون محتوا به ادرس های ارسالی رسیده است.

تا حال معلوم نیست که این نامه ها در کجا و توسط چه افرادی بازشده است که در هر صورت این عمل برای دعوای یک جرم بالقوه وجود دارد.

مسؤول بخش نیروهای ارتش آلمان در پارلمان گفته است که اکثریت این نامه های باز شده از سربازان مستقر در ولایت مزار شریف بوده که در سه ماه گذشته به آلمان ارسال شده است.

گرچه این گزارش شام روزسه شنبه از طریق یک رسانه آلمانی به نشر رسیده است ، ولی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اکثریت روزنامه ها ، رادیو ها و تلویزیون آلمان خبر کنترول نامه های سربازان آلمانی مستقر در افغانستان که به فامیل و دوستان شان به آلمان فرستاده شده است ، مورد بحث و بررسی قرار داده اند و رادیوها مرتب این گزارش را نشر می کنند.

آقای گوتنبرگ وزیردفاع آلمان این عمل را یک جرم می داند که باید به شدت مورد پیگیری قرار گیرد.

مسؤول نیروهای ارتش آلمان در پارلمان ابعاد گسترده این گزارش را در اواخر شام روز چهارشبنه چنین بیان نمود: در هرهفته بیش از 200 هزار نامه از طرف عساکر آلمانی از طریق امکانات ترانسپورتی ارتش آلمان از افغانستان به المان می رسد و بعدا از طریق شرکت پست آلمان به ادرس های مربوطه انتقال می یابد.

به گفته اقای کنیگ هوس شماری از این پاکت ها بدون نامه به ادرس ها رسیده است و شمار زیادی از این نامه ها نیز کاملا مفقود شده است.

اینکه تا چه مدتی طول خواهد کشید تا مجرمین این جریان گرفتار شوند ، معلوم نیست ولی اینکه اعتماد نیروهای آلمانی به ارسال نامه از افغانستان به فامیل شان مدت ها طول خواهد کشید معلوم است.

این خبر در حالی منتشر می شود که پارلمان آلمان به تاریخ 28 ماه جنوری تمدید مامورت نیروهای آلمانی در افغانستان را مورد بررسی قرار می دهد.


 

رییس موقت پارلمان انتخاب شد

۱۳۸۹/۱۰/۳۰

در آخرین روز هفته آشنایی؛

رییس موقت پارلمان انتخاب شد

محمد سرور عثمانی، نامزد پیروز از ولایت فراه در آخرین روز از هفته آشنایی نامزدان پیروز مجلس نمایندگان به حیث رئیس موقت پارلمان انتخاب شد به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نامزدان برنده در پارلمان در آخرین روز هفته آشنایی رئیس موقت مجلس را انتخاب کردند.
محمد سرور عثمانی، نامزد پیروز از ولایت فراه در آخرین روزاز هفته آشنایی نامزدان پیروز مجلس نمایندگان به حیث رئیس موقت مجلس نمایندگان برگزیده شد.
ناهید فرید نامزد پیروز ولایت هرات در انتخابات مجلس نمایندگان و نیز مسعود نورزی نامزد برنده ولایت هلمند در انتخابات مجلس نمایندگان از سوی نامزدان پیروز به حیث منشی و نائب منشی مجلس نمایندگان برگزیده شده اند. 
از سوی دیگر نامزدان پیروز با صدور قطعنامه ای تمام فیصله ها و موجودات ین دادگاه ویژه را غیر قانونی می دانند و نیز خواهان گشایش پارلمان در روز سوم ماه دلو هستند.
نامزدان پیروز مجلس نمایندگان در حالی هیأت اداری مجلس موقت را برگزیدند که دادگاه ویژه خواهان بررسیهای بیشتر درباره نتایج نهایی انتخابات مجلس نمایندگان شده است .
در همین حال به گزارش طلوع نیوز، داکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی تغییر و امید از به تعویق انداختن گشایش پارلمان انتقاد می کند و می گوید رهبر این حکومت معتقد به اصل حاکمیت قانون نیست. 
آقای عبدالله می افزاید که قوه قضائیه به سلیقه و خواست آقای کرزی و فراتر از قانون عمل کرده اند.
گفتنی است که روز گذشته محکمه اختصاصی حقوقی انتخابات ، طی مکتوبی که توسط دادستانی کل به دفتر ریاست جمهوری انتقال یافت تقاضای به تعویق انداختن افتتاح شورای ملی افغانستان را نموده بود زیرا این محکمه به منظور تکمیل تحقیقات و عملی کردن اجرات لازمه نیاز به یک ماه زمان دیگر دارد. 
رییس جمهور کرزی نیز با احترام به تقاضای این محکمه به مثابه مرجع قضایی کشور، افتتاح پارلمان جدید را تا سوم حوت سال جاری به تعویق انداخت.

1389/10/29 چهارشنبه

بارديگر نيروهاي امريكايي به قرآن كريم بي حرمتي كردند

نيروهايي امريكايي با حمله به مدرسه علميه امام صادق (ع) منطقه سوخته ولسوالي ناهور ولايت غزني، محراب مسجد اين مدرسه را تخريب، يك روحاني را كشته و به قرآن شريف بي حرمتي كردند.

به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري صداي افغان ,حجت الاسلام والمسلمين عليجان زاهدي مسئول بنياد جهاد و معاون سياسي حزب وحدت ملي اسلامي افغانستان گفت: هلي كوپترهاي نظامي امريكايي با حمله به منطقه سوخته ولسوالي ناهور ولايت غزني، سه فرد ملكي را كشته و به قرآن شريف بي حرمتي كردند.

به گفته آقاي زاهدي، نيروهاي امريكايي در شب پانزدهم جدي سال روان، با حمله نظامي به منطقه سوخته ناهور ولايت غزني 2 تن از افراد ملكي را كشته و سپس اجساد آنان را تيرباران كردند.

زاهدي افزود: نيروهاي امريكايي پس ازاين عمل، سراجساد را هدف فير مرمي داده به طوري كه چهره اين افراد قابل شناسايي نمي باشد.

معاون حزب وحدت ملي اسلامي افغانستان، خاطرنشان كرد: «سربازان امريكايي با حمله به مدرسه علميه امام صادق (ع) يكتن از روحانيان ساكن در اين مدرسه را مورد حمله قرار داده و مقابل سگ خود انداختند، به طوري كه شكم وي توسط سگ دريده شده است

زاهدي گفت: سربازان امريكايي به سينه و صورت اين روحاني تيراندازي كرده كه چهره وي قابل تشخيص نمي باشد.

او تصريح كرد: «نيروهايي امريكايي پس از تخريب محراب مسجد اين مدرسه علميه، به يك جلد قرآن شريف بي حرمتي كرده و به سوي آن تيراندازي و آن را سوراخ سوراخ كرده اند

حجت الاسلام زاهدي خاطرنشان كرد: فرداي آن شب، بيش از 2 هزار تن از مردم منطقه اجساد را به ولايت غزني انتقال داده و خواستار رسيدگي به اين قضيه از سوي دولت شدند. اما مقامات محلي گفته اند كه آنها هيچ گونه اطلاعي از اين عمليات نداشته و هيچگونه توجيهي هم براي عمليات در اين منطقه امن نمي باشد.

ولسوالي ناهور به دليل عدم حضور مخالفين مسلح از مناطق امن ولايت غزني محسوب مي شود كه تاكنون هيچگونه عمليات مسلحانه اي از آن عليه دولت انجام نشده است.

پيش از اين نيز در ماه ميزان سال 1388 نيروهاي امريكايي با حمله به يكي از مناطق ولايت ميدان وردك، و هتك حرمت قرآن كريم، آن را به آتش كشيده بودند كه عكس العمل شديد علماء و تظاهرات ضد امريكايي دانشجويان و مردم در شهرهاي مختلف افغانستان را بدنبال داشت.

۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

ایران می توانست بهتر از این عمل کند


۱۳۸۹/۱۰/۲۶
این تصمیم دولت ایران سبب شده تا یکبار دیگر خاطرات خوب ایرانیها از ذهن مردم افغانستان پاک شود و با دیدگاه بدی نسبت به این همسایه، از جامعه بین المللی تقاضا کنند بر ایران فشار وارد نمایند تا از ادامه توقف تانکر های مواد سوختی متعلق به افغانستان در سرحدش دست بردارد 

      به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ، پس از گذشت حدودا دو ماه از توقف تانکرهای تیل در مرز ایران، دامنه اعتراضات مردمی افغانستان به جهت گرانتر شدن مواد سوختی در کشور، همچنان ادامه دارد.
      طی چند روز گذشته سفارت ایران در کابل و قونسلگری این کشور در هرات محل تجمع معترضین افغان واقع شده است و مردم سعی کردند به هر طریقی که شده صدای اعتراض خود را به گوش مقامات ایرانی برسانند، ولی ظاهرا مسئولین ایرانی این مسدود کردن مرز را حق طبیعی خویش می دانند و حتی محترم
عبیدالله عبید سفیر افغانستان در تهران را نیز به وزارت خارجه خوانده اند، تا از عملکرد مردم کابل دراین رابطه شدیدا انتقاد نمایند.
     نگرانی در این رابطه باعث گردید تا حتی معاون اول محترم کرزی به ایران سفر کند، که سفرش بی نتیجه ماند. لذا امروز یکشنبه نیز داکتر انوالحق احدی وزیر تجارت و صنایع افغانستان در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت: ایران بدون دلیل موجه این تانکر های تیل را در ایران متوقف ساخته که این مساله باعث بالا رفتن نرخ تیل در کشور شده است.
     وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفتگو های مقامات افغان با ایران را در خصوص حل مشکل توقف تانکر های تیل در مرز ایران بی نتیجه خواند و افزود: با وجودیکه حکومت افغانستان برای حل این بحران مذاکرات را با مقامات ایرانی دوام خواهد داد، ولی لازم می دانم که بگویم ما از پیشرفت کار بسیار ناراضی هستیم.
     وی همچنین ابراز داشت: افغانستان خواهان دوستی بیشتر با کشور ایران است و توقع بیشتری از دوستانی ایرانی خود دارد، ولی در صورت تداوم این تحریم پیش بینی نشده، مجبور هستیم تصمیمات جدیدی اتخاذ نماییم تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.
     بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی منطقه معتقدند ایران در تصمیم گیری در این رابطه اشتباه کرده است. مقامات ایران مدعی شده اند که هدف آنها از ممنوعیت انتقال تیل از طریق خاک آن کشور به افغانستان بیم از مورد استفادهء قرار گرفتن این مواد توسط نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان است. ولی با یک نگاه ساده متوجه می شود که این دلیل پوچ است، زیرا اگر قرار بود این مواد وارد بازارهای داخلی افغانستان نشود و مورد بهره برداری نیروهای خارجی قرار گیرد، چرا در هشت سال گذشته این مسیر مسدود نبود؟
    همین مطلب سبب شده تا عده ای متوقف ساختن تانکر های تیل در سرحد ایران را بخشی از بازی بزرگ ایران علیه غرب بدانند و بگویند ایران در شرق میانه بازی بزرگی را علیه ایالات متحده امریکا و متحدینش براه انداخته است که این کنترل عبور و مرور مواد سوختی بخشی از این بازی خونین می باشد.
      در این میان برخی از قدرتها که خواهان بر هم خوردن رابطه بین دو همسایه می باشند این طرز تفکر را رواج داده اند که ایران حق ترانزیت افغانستان را پایمال کرده است و می خواهد از این طریق برخی امتیازات را به نفع خود دریافت کند.
      از سوی دیگر این تصمیم دولت ایران سبب شده تا یکبار دیگر خاطرات خوب ایرانیها از ذهن مردم افغانستان پاک شود و با دیدگاه بدی نسبت به این همسایه، از سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی تقاضا کنند بر ایران فشار وارد نمایند تا از ادامه توقف تانکر های مواد سوختی متعلق به افغانستان در سرحدش دست بردارد
      همچنین این مطلب باعث گردیده تا تاجران مواد نفتی به فکر راههای دیگری از کشورهای روسیه، قزاقزستان برای وارد کردن مواد سوختی به کشور بیفتند که می توانند در کنار بندر آقنه ترکمنستان و راه های زمینی پاکستان منابع خوبی برای تامین مواد نفتی کشورمان باشند.
     تمام این موضوعات نشان میدهد که ایران در تصمیمش مبنی بر اجازه خروج ندادن تانکرهای ترانزیتی افغانستان، دچار عجله و اشتباه شده است و می توانست بهتر از این عمل کند تا بحران به این اندازه نرسد زیرا تفکران منفی به حدی بر علیه ایران است که زمزمه ای از سوی برخی تاجران درباره تحریم کالاهای وارداتی ایران در سراسر کشور به گوش می رسد. که مطمئنا تاجران می توانند به خاطرعرضه ي بهتر، حق انتخاب را داشته باشند که از کدام کشور کالاهای تجاری را وارد و از کدام کشور وارد نکنند و در مجموع این به ضرر گمرک ایران نیز خواهد بود.
    به هر حال امیدواریم هرچه زودتر مقامات ایرانی در این فصل سرما، با در نظر داشت وضعیت مردم افغانستان تصمیم مناسب تری اتخاذ نمایند تا علاوه بر اینکه روابط بین دو کشور همسایه حفظ شود، منافع هر دو طرف نیز در آن اعمال شده باشد.

۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

در پي درخواست ايران براي بازداشت تظاهرات كنندگان : حكومت قصد ندارد عليه قانون و آزادي بيان عمل نمايد


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
حکومت قصد ندارد علیه قانون و آزادی بیان عمل کند. کابل، تهران نیست و بربنیاد قانون اساسی افغانستان، هر کس حق دارد در هر موردی نظر خود را ابراز کند 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت افغانستان درخواست سفارت ایران در کابل را مبنی بر بازداشت تظاهرکنندگان در برابر سفارتخانه آن کشور، رد کرده است.
      رفیع فردوس، مشاور مرکز رسانه های حکومت افغانستان به رسانه ها گفته است حکومت قصد ندارد علیه قانون و آزادی بیان عمل کند و حکومت قصد ندارد علیه این قانون عمل کند.
      رفیع فردوس افزود کابل، تهران نیست و بربنیاد قانون اساسی افغانستان، هر کس حق دارد در هر موردی نظر خود را ابراز کند.
      به دنبال تظاهرات شماری از شهروندان پایتخت در روز پنجشنبه، سفیر ایران در کابل هشدار داد که در صورت عدم شناسایی و بازداشت تظاهر کنندگان، حکومت ایران در مورد ترانزیت مواد نفتی و برخی مسایل دیگر با افغانستان، تجدیدنظر خواهد کرد.
     این در حالیست که براساس اطلاعات صبح بخیر افغانستان و بی بی سی، تظاهر کنندگان برای چهارمین بار، از حکومت ایران خواسته اند تا به توقف تانکرهای مواد نفتی تاجران افغان خاتمه دهد.
     برخی از کارشناسان و آگاهان سیاسی نیز می گویند هیچ کس حق منع تظاهرات را ندارد، چنانچه در ماده 36 قانون اساسی افغانستان آمده است اتباع افغانستان حق دارند بدون حمل سلاح، برای تامین مقاصد جایز و صلح آمیز، اجتماع و تظاهرات کنند.
     در مورد تظاهرات روز پنجشنبه ایران می گوید تظاهرکنندگان عوامل غربی بودند که مخالف بهبود روابط دو کشور هستند.
     حدود یکهزار و ششصد تانکر حامل مواد سوخت از حدود یک ماه قبل تاکنون در مرزهای ایران متوقف شده است.

سیاست نامعلوم دولت، طمع سیری ناپذیر همسایگان


۱۳۸۹/۱۰/۲۴
تا زمانیکه دولت یک سیاست خارجی واضح و روشن در قبال کشورهای مختلف نداشته باشد، تا موقعی که منافع ملی ما مشخص نگردد و تا هنگامی که خواسته های همسایگان مشخص و تعیین نگردد، ما مجبوریم در مقابل منافع متفاوتی که به ما پیشنهاد می شود، گردنمان را کج کنیم 

      به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ، وضعیت استراتژیک افغانستان و نبود یک دولت مقتدر مرکزی در سه دهه اخیر، سبب گردیده تا کشورمان به عنوان یک کشور تاثیر گذار در بین کشورهای منطقه و فرا منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.
      به حدی که هر کدام از کشورهای همسایه و منطقه ای به همراه کشورهای اروپایی و آمریکایی تلاش می کنند تا از دیگر رقبا عقب نمانند و هر کس به فکر منافع و پیشرفتهای خود باشد. لازمه این رقابت نیز این است که هر کشور در برابر عمل رقیب خود عکس العمل نشان دهد و این وضعیت سبب شده تا افغانستان در میان این همه کشمکش گرفتار بماند.
     عده ای بر این باورند که دولت نتوانسته از امکانات و ظرفیتهای موجود برای برون رفت از این چالشهای ایجاد شده، استفاده نماید. اما واقعیت این است که حکومت در حد خود تلاشش را نموده، اما متاسفانه دولت درک صحیحی از پیوند با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان ندارد.
      در ابتدای تشکیل دولت جدید در هشت سال پیش، حکومت بصورت آشکار به دولتهای غربی گرایش پیدا کرد. بعد از سه سال که غربیها نتوانستند همه نیازهای دولتمردان افغان را برآورده سازند، افغانستان به سمت ایران، روسیه و حتی کم و بیش به سمت چین متمایل شد که نهایتا از این رفتار نیز پشیمان گردید. اکنون نیز حکومت به سمت پاکستان و عربستان سعودی کشیده شده است که اشتباه ترین گزینه برای آینده افغانستان است.
      کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند این سیاست حزب باد بودن دولت، سبب گردیده تا دیگر کشورها سه نوع واکنش در قبال سیاست خارجی ما داشته باشند. برخی کشورها درباره افغانستان صادقانه تصمیم می گیرند، بعضی کشورها معمولا محافظه کارانه عمل می کنند و بیشتر برخورد محتاطانه دارند و البته تعدادی از کشورها نیز سیاستهای خصمانه و دور از منافع افغانستان دارند که روابطشان در ظاهر خوب اما در باطن خراب است.
     جنگهای طولانی سه دهه اخیر سبب شده افغانستان به مرکز تضادهای جهانی و گره های منطقوی تبدیل شود. هماهنگی و تضادهای کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان، هندوستان، عربستان و ترکیه در داخل افغانستان نما پیدا می کند. وقتی روابط هند و پاکستان خراب می شود، انفجارش در کابل است. هنگامی که روابط ایران و عربستان به تیرگی می گراید، اثراتش در وضعیت اقتصادی افغانستان است.
     از سوی دیگر اگر با یکی بسازی باید با دیگران بر هم بزنی. زمانیکه سیاست پاکستان را به رسمیت بشناسیم، حاضر به تفاهم با ماست ولی حمایت هند را از دست می دهیم. اگر درباره آب هلمند با ایران به تفاهم برسیم، دولت عربستان ساز مخالف می زند.
    این از تقابل کشورها با یکدیگر. اما برخی از همسایگان حتی در سیاست خودشان نیز پایدار نیستند. بطور مثال سخنگوی دولت می گوید ما حاضریم برای حفظ روابطمان با جمهوری اسلامی افغانستان حتی با سیاست غربیها مخالفت کنیم ولی در عمل می بینیم که اکنون بیشتر تحریم ها از سوی ایران است.
پاکستان هم که در 10 سال گذشته صرفا به فکر منافع خود بوده تا افغانستان تحت تاثیر اسلام آباد باشد تا حدی که رقابت با هند سبب شده تا پاکستان به هر نحوی که شده منافع هند را در افغانستان متضرر کند تا جایی که وزیر خارجه هند تقاضای تامین امنیت نیروهایش در کشورمان را داشته باشد.
      ترکیه نیز که دوست قدیمی پاکستان می باشد، در حالی اکنون با شورای عالی صلح همکاری می نماید که مطمئنا این همکاری در نهایت به نفع اسلام آباداست. زیرا ترکیه و پاکستان توانسته اند گروه طالبان را از یک گروه تروریستی به یک گروه شورشی و مخالف دولت تبدیل نماید. این یعنی اینکه دیگر جامعه جهانی با طالبان جدا شده از القاعده کاری ندارد و خود دولت باید با گروه مخالفش سازگاری پیدا کند.
      از سوی دیگر قرار شده تا طالبان در ترکیه نمایندگی سیاسی داشته باشند. این دو مطلب خواسته دیرینه پاکستان است که طالبان هم مشروعیت سیاسی در منطقه پیدا کنند هم در داخل کشور مشروعیت داشته باشند. نکته قابل توجهی که در قبال سیاست ترکیه هست این که ترکیه عضو ناتوست اما هیچگاه نیروهای ترک از سوی طالبان مورد حمله قرار نگرفتند با اینکه در ناامن ترین مناطق افغانستان فعالیت دارند. این مطلب نشان می دهد که ترکها تا چه اندازه با طالبان رابطه نزدیک دارند و تا چه اندازه با پاکستان همسو هستند.
      حکومت حتی راه خود را نیز گم کرده است. اگر طالبان یک نیروی کاملا افغانی است که براساس عقاید خودجوششان می جنگند، باید رهبران آنان را پیدا نمود و با آنها مذاکره کرد ولی اگر طالبان ریشه پاکستانی دارند، باید با سازمان استخبارات پاکستان مصالحه نمود. بعد از گذشت دو سال از برنامه صلح ما هنوز برنامه جامع و مدونی نیز نداریم تا مورد بازنگری و تحقیق قرار گیرد و هرچه تاکنون صحبت شده صرفا شفاهی و در حد حرف باقیمانده است.
       در این میان آمریکایی ها نیز به عنوان اصلی ترین مهره تاثیر گذار در افغانستان، سیاست خود را آنگونه که می خواهند اجرا می کنند. اگر کدام برنامه دولت با برنامه های آنان همخوانی داشت، انجام می دهند در غیر آن می گذارند، دولت افغانستان همچنان برای خود جست و خیر کند.
       لذا هیچ چاره ای نیست جز اینکه دولت هرچه زودتر در راستای منافع ملی و بین المللی افغانستان، سیاست جدیدی اتخاذ کند و سیاست خارجی خود را تقویت نماید. البته ما نباید از سیاست خارجی مان انتظار معجزه داشته باشیم زیرا با بی نهایت چالش روبرو هستیم ولی آنچه مسلم است اینکه تا زمانیکه خودمان برای خودمان کاری نکنیم، دیگر کشورهای برای ما کاری نمیکنند.
      پیشنهاد آگاهان مسائل سیاسی به دولتمردان افغانستان نیز این است که تنها راه حل اتمام این کشمکشها یک تفاهم بین کشورهای همسایه و کشورهای غربی است که لازمه آن یک سیاست قوی و دیپلماسی اساسی از سوی دولت است.
     به این معنا که دولت افغانستان باید بتواند بطور مساوی و شفاف منافع مشروع کشورهای کمک کننده به افغانستان را تامین کند. واضح است که هر کشور به میزان کمکهایش توقع دارد حرفهایش مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه دولت افغانستان تا کنون نتوانسته این توازن را برقرار نماید.
     در حال حاضر با سفر مقامات یک کشور به افغانستان، دیگر کشورها این تشویش را دارند که این سفر صرفا یک سفر دیپلوماتیک نیست و قرار است معامله صورت گیرد. چرا که در سی سال گذشته دولتهای مختلف افغانستان روی همین معاملات سیاسی استوار بوده اند تا یک سیاست واضح و روشن..
     لذا اگر دولت بتواند یک سیاست واضح و روشن و شفاف در قبال هر کشور داشته باشد، دیگر این تشویشها ادامه ندارد. ما متاسفانه هنوز منافع ملی افغانستان را تشریح نکردیم، از منافع دیگر کشورهای ذی دخل در افغانستان نیز آگاهی نداریم، تا بتوانیم به یک راه حل اساسی و زود رس دست یابیم.
      تا زمانی هم که منافع خودمان مشخص نشود، تفاوتها و اشتراکات کشورهای حاضر در افغانستان تعیین نگردد، ما مجبوریم گردن مان را در مقابل منافع متفاوتی که به ما پیشنهاد می شود، کج کنیم.
      اگر این وضعیت بلاتکلیفی سیاست خارجی دولت ادامه پیدا کند، از آنجایی که جاسوسهای کشورهای مختلف در افغانستان بیکار نیستند و حکومت نیز به خاطر فساد بیش از حد از پشتوانه مردمی برخوردار نمی باشد، دیر یا زود یا باید شاهد یک جنگ داخلی خانمان سوز دیگر باشیم یا شاهد براندازی نظامی که نتوانست حتی تکلیف خودش را با همسایگان و غربیها مشخص نماید.
 

درپی افزایش اعتراضات؛ هیچ تغییری در سیاستهای ایران ایجاد نخواهد شد


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
از حکومت افغانستان می خواهیم تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات را کنترل نمایند.پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به دنبال توقف بیش از 1900 تانکر حامل مواد نفتی در مرز ایران که همزمان با افزایش قیمت مواد سوختی اعتراضات مردم را در پی داشت، مقامات ایران خواستار میزان مصرف مواد سوختی در افغانستان شده اند.
      اعتراضات مردمی بر سر توقف تانکرهای سوخت افغانستان در کشور ایران درحالی به اوج خود می رسد که در مرکز و شماری از ولایات، مردم با راه اندازی تظاهرات این عملکرد ایران را تقبیح کردند.
      اما غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل دلیل توقف تانکرهای حامل مواد سوخت افغانستان در آن کشور را وجود شبهات در منابع مصرف کننده آن عنوان می کند.
      غلام رضا جاودان گفت ما یکباره با افزایش چشم گیر واردات سوخت از سوی افغانستان رو به رو شدیم که از لحاظ منطقی برای ما قابل درک نبود.

      سخنگوی سفارت ایران در کابل می افزاید با توجه به این که ناتو برای تامین سوخت مورد نیاز خویش به دنبال راهی دیگر است، ایران نگرانی دارد که مواد سوخت وارداتی به افغانستان مورد مصرف نیروهای ناتو قرار گیرد.
     وی همچنین تصریح کرد ما با ناتو و سیاست هایشان مشکل داریم، بنابراین نمی خواهیم نیازمندی های آنها از طریق ایران تمویل گردد.
      غلام رضا جاودان، سخنگوی سفارت ایران در کابل از حکومت افغانستان می خواهد تا مقدار نیاز سوختی خود را به ایران اعلام کند تا آنها نیز متناسب با آن میزان واردات آن را کنترل نمایند.
     غلام رضا جاودان می گوید تایید حکومت افغانستان برای آنان شرط است و پس از آن ایران هیچ دلیلی برای توقف تانکرهای سوخت افغانستان نمی بیند.
     مشاور و سخنگوی سفیر ایران افزود ملاک ما نیاز مردم افغانستان است و حکومت افغانستان نیز باید این اطمینان را به ما بدهد که این سوخت مورد استفاده دیگران قرار نمی گیرد.
     وی در ادامه صجبتهای اختصاصیش با روز اذعان می دارد با آنکه تاکنون آماری از سوی دولت افغانستان به آنها داده نشده است، روزانه بیش از یک میلیون لیتر مواد سوختی وارد افغانستان می گردد.
     وی تاکید می کند تظاهرات و اعتراضات برخی حلقات تنظیم شده هیچ تغییری را در سیاست های پیش روی ایران ایجاد نخواهد کرد.
     او می گوید افغانستان تا به حال بحثی دراین قبال با ایران نداشته است وآنها مصرانه خواهان حل این مسئله می باشند.
     از سوی دیگر، کار شناسان سیاسی توقف تانکرهای مواد نفتی در خاک ایران را در مغایرت با طرزالعمل ها و قانون ترانزیت میان دو کشور می خوانند.
     به باور این نظریه پردازان، ادامه این وضع افزایش بیشتر بهای مواد سوختی را در پی داشته که اغلب بر شانه های مردم و مصرف کنندگان اصلی آن سنگینی می کند.
     از سوی دیگر، مسئولان اتاق تجارت کشور در اعتراض به این عملکرد ایران بر وضع تحریم های اقتصادی علیه آن کشور تاکید دارد.
 

عوامل تظاهرات را شناسایی کنید؛ احتمال تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت!


 ۱۳۸۹/۱۰/۲۵
هر چند ایران قصد مقابله با مثل را ندارد اما در صورت عدم شناسایی عامل اصلی حرکت مشکوک روز پنجشنبه، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد.
     در پی تظاهرات باشندگان کابل در مقابل سفارت ایران ، فداحسین مالکی، سفیر ایران درکابل در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا، از مقامات کشور خواست عوامل تظاهرات در مقابل سفارت ایران در کابل را شناسایی و بازداشت کند.
     وی در عین حال تظاهرکنندگان در مقابل سفارت ایران را عناصر غربیِ مغرض خواند و برخی رسانه‌های افغانستان را به همسویی با غرب متهم کرد.
     مالکی همچنین گفت که در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری عوامل تظاهرات روز پنجشنبه، امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور، وجود دارد.
     گفتنی است که درادامه اعتراضات، دهها تن روز پنجشنبه دراعتراض به توقیف تانکرهای سوخت تاجران افغان در مرزهای ایران در برابر سفارت ایران در کابل تظاهرات کردند.
      فداحسین مالكی گفته است که مقامات افغان در تماس تلفنی با وی مراتب تأسف خود را از این بابت ابراز داشتند و قول دادند كه نسبت به بازداشت عوامل اصلی تعرض مغرضانه اقدام خواهند كرد. وی ادامه داد آنان در همین حال درخواست كردند كه ایران اجازه ندهد با حركت مشكوك و مغرضانه گروهی نسبت به سفارت ایران در كابل، مشكلاتی برای مهاجران افغان در ایران بوجود آید و یا مقدار سوختی كه به صورت ترانزیت از خاك ایران به افغانستان حمل می‌شود، قطع شود.
     مالكی افزود تعرض مغرضانه كسانی كه در راهپیمایی اندك روز پنجشنبه شركت كرده بودند، از سوی برخی عناصر و عوامل غربی كه مخالف گسترش و بهبود روابط دو كشور هستند، صورت گرفته بود و در صورت عدم شناسایی و یا دستگیری عوامل آن امکان تجدیدنظر تهران در ترانزیت سوخت و دیگر مسائل بین دو کشور وجود دارد.
     اما در همین حال برخی از کارشناسان و آگاهان سیاسی می گویند که هیچ کسی حق منع تظاهرات را ندارد؛ چنانکه در ماده 36 قانون اساسی افغانستان آمده است اتباع افغانستان حق دارند برای تأمین مقاصد جایز و صلح آمیز، بدون حمل سلاح ،طبق قانون، اجتماع و تظاهرات کنند.

طالبان مانع آموزش دختران نمی‌شوند!!!


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
وزیر معارف کشور بر این باور است که بازگشایی مکاتب دخترانه در مناطق ناامن که به نحوی تحت کنترل طالبان است، می تواند نشانه ای از تغییر رفتار طالبان تلقی شود 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، فاروق وردک، وزیر معارف کشور که در سفر رسمی در بریتانیا بسر می‌برد گفته است به نظر می‌رسد طالبان این آماد‌گی را دارند که دیگر در مناطق تحت کنترل خود مانع آموزش دختران نشوند.
      به گفته، وی هم اکنون ٤٠٠ مکتب در این مناطق بازگشایی شده است.
      آقای وردک در گفتگو با بی بی سی تأکید کرد که اگرچه طالبان رسماً در این مورد چیزی نگفته اند، اما بازگشایی مکاتب دخترانه در مناطق ناامن که به نحوی تحت کنترل طالبان است، می تواند نشانه ای از تغییر رفتار طالبان تلقی شود.
      وزیر معارف می گوید ما موفق شدیم به کمک خداوند و همکاری بزرگان قومی و متنفذین محلی، ٤٠٠ مکتب را در مناطق نا امن بازگشایی کنیم، این مکاتب پسرانه و دخترانه هستند.
     وی همچنین افزود دولت موفق شده است برای بازگشایی مکاتب همکاری کسانی را در این راه جلب کند که قبلاً به دلیل عدم آگاهی از اهمیت معارف مخالف بازگشایی مکاتب بودند.
     فاروق وردک می گوید هیچ توافق رسمی با طالبان وجود ندارد که آنها دست از مخالفت با آموزش دختران بردارند، اما رئیس جمهور کرزی، خود او و همچنین از طریق روحانیون بارها از طالبان خواسته شده است که بگذارند در مکاتب به روی دانشجویان باز باشد.
     وی تأکید کرد کار و زار وسیعی را در این زمینه به راه انداخته و شواهدی در دست دارند که نشان می دهد تلاشهایش نتیجه داده است. وردک می گوید در هر جایی که مکتبی بسته بوده، با اهالی محل تماس گرفته شده و به آنها توضیح داده شده که مخالفت های سیاسی نباید سبب، محروم شدند دختران و پسران از آموزش شود.
      در زمان حاکمیت طالبان، دختران حق رفتن به مکتب را نداشتند و زنان نمی‌توانستند کار کنند و یا در فعالیت‌های اجتماعی سهمی داشته باشند.
      طالبان تاکنون واکنشی به اظهارات وزیر معارف نشان نداده است اما حدود سه ماه پیش ذبیح‌الهآ مجاهد، در یک گفتگو با بی‌بی‌سی در مورد موضع طالبان در قبال زنان و آموزش دختران گفت، اندیشیدن به این مسائل فعلاً برای طالبان اولویت ندارد.
      وی در آن گفتگو تصریح کرد که فعلاً آزادی افغانستان از اشغال، اساسی‌ترین مشغله ذهنی طالبان است، اما اگر طالبان بار دیگر به قدرت برسند، مطابق قرآن و سنت پیامبر رفتار خواهند کرد!
     درهر صورت امیدواریم اظهارات وزیر معارف درمورد طالبان به حقیقت بپیوندد و دیگر شاهد بسته شدن هیچ مکتبی در کشور نبوده و روز به روز افغانستان به سوی پیشرفت و ترقی در حرکت باشد.

افغانستان کشوری غیرآزاد است...


۱۳۸۹/۱۰/۲۵
نهاد تحقیقاتی فریدم هاوس که همه ساله در مورد محدویت های آزادی در کشورهای مختلف جهان گزارشی را منتشر میکند؛ اعلام کرد که افغانستان در ردیف کشورهای غیر آزاد قرار گرفت 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، افغانستان در ردیف کشورهای غیر آزاد قرار گرفت .
      نهاد تحقیقاتی فریدم هاوس یا خانه آزای که مقر آن درنیویارک قرار دارد، گزارش خود را در مورد محدویت های آزادی در کشورهای مختلف جهان انتشار داد.
      این مرکزتحقیقاتی پیرامون میزان محدودیت و یا ساحه آزادی در کشورهای جهان هرساله گزارشی را ازآخرین تحولات در این زمینه انتشارمی دهد.
      این سازمان درگزارش خود در کنارکشورهای غیرآزاد، بنا برارزیابی این سازمان، مانند ایران، برما، عراق، قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان، آذربایجان، بلاروس و چند کشور، افغانستان را نیز در ردیف کشورهای غیرآزاد جهان مورد ارزبابی قرارداده است.
      در این میان کشورهائی مانند پاکستان، ارمنستان، بوسنیا، گرجستان، قرقیزستان، اوکراین و چند کشور دیگر در ردیف دوم، یعنی دارای آزادی های نسبی قرار گفته اند.
       خانه آزادی همه ساله برای نمایش گراف ارزیابی خود اعداد یک تا هفت را انتخاب می کند .کشورهای دارای بیشترین آزادی ها با نمره 1 و کشورهای دارای کمترین آزادی ها با نمره ۷ نمایش داده می شوند. افغانستان که در سال ۲۰۰۹ به نمره ۵ دست یافته بود در گزارش سال ۲۰۱۰ میلادی به نمره 6 تنزل داده شده است.
      در این گزارش حكومت افغانستان نسبت به سال گذشته، در مرحله‌ نزولی آزادی‌‎های سیاسی - مدنی در میان كشورهای جهان قرار گرفته و گفته شده است كه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 میلادی كه با تقلبات و تخطی‌های گسترده‌ میلیونی به همراه بود، عدم مشروعیت سیاسی - اجتماعی را به عنوان معضلی بزرگ، پیش پای رییس جمهوری افغانستان قرار داده است.
      این نهاد تحقیقاتی در بخش دیگری از گزارش خود خاطرنشان می‌کند که نمی‌توان گفت که در افغانستان دموکراسی بر پایه‌ یک انتخابات آزاد وجود دارد. اگرچه در افغانستان شاهد انتخابات بوده ایم؛ ولی همچنان نارسایی‌های عمده در زمینه‌ وجود نهادهای سیاسی لازم، اداره‌ توانمند امور و شفافیت در کارکرد نهادهای دولتی به چشم می‌خورد.
 

حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیتی وضع نمی‌کند


۱۳۸۹/۱۰/۲۴
درست است که اکنون تعداد تانکرهایی که اجازه یافته اند زیاد شده اند اما ما دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد 

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید دولت ایران باید بدون قید و شرط به تانکرهای نفتی تاجران افغان اجازه ورود به افغانستان را دهد.
       انور الحق احدی گفت هرچند دولت ایران بر اساس تفاهمنامه هیات افغانی با مقام‌های این کشور به تعدادی از تانکرهای نفتی افغانستان اجازه ورود به افغانستان را داده است اما تعداد تانکرهای یاد شده در حد تعهد ایران به جانب افغانستان نیست.
      وزیر تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید بر بنیاد ارقام دریافتی از بند اسلام قلعه در غرب کشور روزانه تا 30 تانکر اجازه ورود به خاک افغانستان را از جانب ایران دریافت می‌کنند.
       وی در ادامه می گوید ایران باید حق ترانزیتی افغانستان را در نظر بگیرد و به تانکرهای افغانستان اجازه دهد وارد افغانستان شوند.
      انور الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان اظهار کرد خواهش ما از کشور همسایه مان ایران، این است که آنها حق ترانزیت افغانستان را مراعات کنند. حق ترانزیت افغانستان کدام محدودیت وضع نمی‌کند که باید 20 تانکر، 30 تانکر یا 40 تانکر باشد.
       انور الحق احدی افزود در چند روز گذشته تعداد تانکرهایی که اجازه یافته‌اند زیاد شده اند اما ما می‌خواهیم تانکرهای ما بدون قید و شرط اجازه یابند.
       روزنامه هشت صبح در ادامه نوشته است مقام‌های وزارت تجارت افغانستان می‌گویند که از طریق سفارت ایران در کابل به این مشکل تاجران افغان رسیدگی خواهند کرد.
      پس از آن که دولت ایران مانع انتقال تانکرهای مواد نفتی به افغانستان شد، بهای پترول و دیزل در کشور افزایش یافته است و درحال حاضر یک لیتر به بیش از 60 افغانی در بازارهای کابل به فروش می‌رسد.
      مقام‌های ایرانی دلیل جلوگیری از انتقال تانکرهای نفتی به افغانستان را استفاده نیروهای ناتو و امریکایی از آنها می‌خوانند اما وزارت تجارت کشور می‌گوید تیل‌های یاد شده برای استفاده‌ مردم عادی افغانستان می‌باشد.
  

۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

كمك 12 ميليون دلاري ژاپن به وزارت توسعه روستايي افغانستان

1389/10/19 يكشنبهژاپن و وزارت توسعه روستايي افغانستان تفاهمنامه اي را به ارزش 12 ميليون دلار به امضا رساندند.
به گزارش اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي به نقل از خبرگزاري فارس، اين تفاهمنامه  ميان "جارالله منصوري " وزير توسعه روستايي افغانستان و "نوبوهيكو هانازاتو " نماينده سازمان همكاري‌هاي بين المللي ژاپن ( JICA) در كابل به امضا رسيد.
هانازاتو در زمان امضا اين قرارداد گفت: قرار است اين بودجه در زمينه راهسازي، توسعه كشاورزي و آموزش و پرورش روستاها به مصرف برسد.
نماينده جايكا، با بيان اين كه اين كمك زير نظر مردم افغانستان به مصرف خواهد رسيد، گفت: اين پروژه بطور آزمايشي در ولايات "كابل "، "بلخ " و "باميان " اجرا مي‌شود و در صورت موفقيت، در ديگر ولايات اجرا خواهد شد.
ژاپن از كشورهاي بزرگ كمك‌كننده در افغانستان است و ميزان كمك‌هاي اين كشور به افغانستان از سال 2001 تاكنون 150 ميليون دلار است.
دولت ژاپن همچنين موضوع كمك به بيمارستان‌هاي نظامي ارتش افغانستان را در دست بررسي دارد

در پی ادامه روند توقف تانکرهای تیل؛ تعیین ضرب العجل یک هفته ای برای ایران...


۱۳۸۹/۱۰/۲۱ 
اگر ظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به افغانستان را پیدا نکنند اتاق تجارت و صنایع کشور به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مسؤلان اتاق تجارت وصنایع کشور در اعتراض به توقف تانکرهای مواد سوختی در ایران اعلام کردند اگرظرف مدت یک هفته تانکرهای تیل اجازه ورود به کشور را پیدا نکنند این نهاد به نمایندگی از تجار افغان به اقدام بالمثل دست خواهند زد.
       آنان این اقدام ایران را برخلاف وعده ها و در مغایرت با تفاهمنامه ها وتوافقنامه های بین المللی ،سازمان های اقتصادی منطقوی و کشور های منطقه می دانند.
      قربان حقجو ، رییس اتاق تجارت و صنایع کشور روز دوشنبه در یک نشست خبری ضمن بیان این مطلب گفت که برای دولت ایران یک هفته وقت می دهند تا تانکر های تیل را رها کنند. وی افزود در غیر آن تاجران وسرمایه گزارن افغان دست به توقف زدن صادرات و واردات ، توقف ورود کالا های ایرانی به افغانستان، تعلیق تمام سرمایه گزاری های سرمایه گزاران افغان در ایران و تحریم نشست اتاق تجارت اکو که قرار است در هفته آینده در تهران برگزارشود خواهند زد.
       بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنايع کشور ، ازحدود ٤٠ روز به اين سو ٩٠٠ تانکر تيل تجار افغان در نزديک بندر اسلام قلعه هرات و ٨٠٠ تانکر ديگر در بندر نيمروز در خاک ايران توسط مسؤلين امنيتى ايران متوقف گرديده است . ایران نگران استفاده نیروهای خارجی از مواد سوختی است که از طریق خاک ایران به افغانستان وارد می شود . اما دولت و تجار کشور بارها و بارها اعلام کرده اند که مقصد این مواد سوخت، بازارهای افغانستان و خانه های مردم عادی کشور است.
     رییس اتاق تجارت وصنایع کشور همچنین گفت که دولت افغانستان باید اقدامات جدی را از طریق فشارهای دپلوماتیک،اقدام بالمثل، رجوع با توافقنامه های ترانزیتی وسازمانهای اکو وسارک این مشکلات را با کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان حل کند وانجام دهد.
      به گفته حقجو اگر دولت افغانستان زمینه های لازم تجارت وترانزیت را در داخل کشور مساعد سازند،تاجران وسرمایه گزارن افغان می توانند تیل، گاز و مواد دیگر را از راههای کشورهای آسیا میانه و روسیه از طریق بنادر حیرتان، شیرخان بندر، تورغندی وآقینه وارد کنند تا در آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.
      این اظهارات در حالی بیان می گردد که سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران در مورد ابراز گلایه افغان‌ها از اعمال محدودیت تردد تانكرهای حامل سوخت و كمبود سوخت گفت آنچه مسلم است این است كه رفت و آمد و ترانزیت سوخت در كشور ایران نیازمند مراقبت و دقت است.
      وی افزود تصمیمی كه به صورت عمومی در كشور ایران گرفته شده، این است كه بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و مراقبت‌ها تقویت شود.وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد که به هیچ وجه موضوع توقف یا ممنوعیت تردد تانكرهای سوخت به افغانستان مطرح نیست بلكه باید كنترل‌های لازم در این باره صورت گیرد.
      در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای کشورمان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما شده است.

مانع تردد تانكرهای سوخت به افغانستان نشده ایم؟!


۱۳۸۹/۱۰/۲۰
ایران برای تررد تانکرهای سوخت به افغانستان ممنوعیت ایجاد نکرده است بلکه باید بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و کنترلهای لازم انجام شود 
     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران در مورد ابراز گلایه افغان‌ها از اعمال محدودیت تردد تانكرهای حامل سوخت و كمبود سوخت گفت آنچه مسلم است این است كه رفت و آمد و ترانزیت سوخت در كشور ایران نیازمند مراقبت و دقت است.
     سید شمس الدین حسینی افزود تصمیمی كه به صورت عمومی در كشور ایران گرفته شده، این است كه بر تردد سوخت مراقبت جدی صورت گیرد و مراقبت‌ها تقویت شود.
     وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد که به هیچ وجه موضوع توقف یا ممنوعیت تردد تانكرهای سوخت به افغانستان مطرح نیست بلكه باید كنترل‌های لازم در این باره صورت گیرد.
     وی همچنین افزود سوخت از جمله مواردی است كه باید در آمد و شد و ترانزیت آن دقت بیشتری صورت گیرد و این دقت هم اکنون در حال انجام است.
     شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد کشور ایران تاكید كرد اصلا بحث ممنوعیت صادرات سوخت به افغانستان مطرح نیست.
     همچنین ناصر علی مددی جهرمی، معاون حقوقی گمرك در کشور ایران درباره محدودیت برای تردد تانكرهای سوخت به افغانستان گفت گمرك مانع تردد این تانكرها نشده و هیچ بحثی در این باره وجود ندارد.
     ناصر علی مددی جهرمی تاكید كرد گمركات كشور ایران همه عملیات مرتبط با تشریفات اداری و قانونی را انجام می‌دهند، در مورد سوخت نیز محدودیت‌هایی پیش آمده و به گمرك اعلام شده كه در گمركات اجرا می‌شود.
     براساس اطلاعات فارس نیوز و بی بی سی، پیشتر، مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود تا به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.
     هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزهای شرقی ایران متوقف ماندند.
     مقامهای دولت افغانستان گفته اند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.
      به گفته منابع رسمی، نیروهای ناتو سوخت مورد نیاز خود را از مسیرهای دیگری از جمله خاک پاکستان دریافت می کنند و سوخت ارسالی از طریق خاک ایران مورد استفاده آنان نیست.
      غلام محمد ییلاقی، سرپرست وزارت تجارت افغانستان به رسانه های کشور گفت اقدام ایران از جلوگیری از ترانزیت مواد سوخت از این کشور به افغانستان، مغایر قوانین بین المللی است.
      به گفته منابع افغان، این تانکرها حامل بنزین، گازوئیل و نفت سفید هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.
       در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای افغانستان به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در افغانستان شده است.
       تقریبا تمام مواد نفتی مورد نیاز افغانستان از خارج تامین می شود و حدود 30 درصد آن از طریق ایران به بازارهای افغانستان می رسد.

در پی سفر وزیر خارجه آلمان به پاکستان؛ افشای طرح خروج آلمان از افغانستان..


۱۳۸۹/۱۰/۱۹
حکومت آلمان طرح خروج نیروهایش از افغانستان را تهیه کرده است و طی ماه جاری میلادی از پارلمان این کشور نیز خواهد خواست تا آن را تصویب کند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حکومت آلمان طرح خروج نیروهایش از افغانستان را تهیه کرده است و طی ماه جاری میلادی از پارلمان این کشور نیز خواهد خواست تا آن را تصویب کند.
      این طرح توسط وزارتهای دفاع و خارجه آلمان تهیه شده در بازدید گیودو وستروله، وزیر خارجه آلمان از پاکستان افشا شده است.
      این طرح قرار است هفته آینده به کابینه آنگلا مرکل ، صدراعظم این کشور ارسال و سپس در تاریخ 28 ماه جاری میلادی به پارلمان جهت تصویب فرستاده شود.
     پیش بینی می شود که پارلمان آلمان این طرح را که مورد حمایت اپوزیسیون نیز می باشد تصویب نماید.
     در بخشی از این طرح آمده است که حکومت آلمان قادر است تا نیروهای خود را در افغانستان کاهش دهد. گفتنی است که آلمان در میان کشورهای عضو ناتو با داشتن 4600 سرباز دارای جایگاه سوم نظامی در افغانستان است.
    این طرح قرار است در حالی به تصویب برسد که مردم آلمان از جنگ در افغانستان پشتیبانی نمی کنند.
    رییس ستاد مشترک ارتش و یک وزیر این کشور به ارتباط حمله هوایی که سال گذشته بنا بر اوامر افسران آلمانی در قندوز صورت گرفت و در نتیجه غیر نظامیان نیز کشته شدند از وظایف شان کنار رفتند.
    رییس جمهور سابق آلمان نیز که هنگام بازدید از افغانستان گفته بود آلمان برای حمایت از منافع تجارت خارجی خود باید از نیروهای مسلح استفاده کند به استعفا مجبور ساخته شد.
    طرح خروج نیروهای آلمانی پس از سفر گیودو وستروله، وزیر خارجه آلمان به پاکستان افشا شد. وی در این سفر همچنین از نقش پاکستان در مبارزه علیه جنگجویان قدردانی کرد اما خواستار همکاری بیشتر کابل و اسلام آباد در برابر تهدید ها شد.
   

پرویز مشرف: كرزی گزینه مطلوب امریكا نیست!!!


۱۳۸۹/۱۰/۱۹
رییس جمهور پیشین پاكستان ضمن اشاره به اینکه حامد کرزی بهترین گزینه در اختیار امریكا و ریاست جمهوری افغانستان نیست گفت امریكا و ناتو باید در افغانستان از خود خویشتن‌داری نشان دهند و دولتی قانونی و قدرتمند را در این کشور روی کار بیاورند 

پرویز مشرف، رییس جمهور پیشین پاكستان در مصاحبه با روزنامه‌ فارین پالیسی گفته است كه او به دلیل دولت و نظام ضعیفی كه در افغانستان موجود می‌باشد، مخالف سرسخت تعیین ضرب‌الاجل زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان است.
      به گفته‌ مشرف اگر امریكایی‌ها ناگهان در تابستان 2011 بار و بنه خود را جمع کنند و بروند، ما با چالش‌های فراوانی در منطقه روبرو خواهیم شد. این حرکت می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در منطقه شود.
      آقای مشرف گفته است كه ابتدا باید در افغانستان دولتی قانونی و قدرتمند روی کاربیاید. وی افزود، اعلام ضرب‌الاجل زمانی برای خروج از افغانستان اشتباه بود چرا که طالبان از هم اکنون خود را برای قدرت ورزی مهیا می‌کنند. زمان در حال حاضر در اختیار طالبان است. آنها پنهان شده و خود را برای خروج ناگهانی در سال 2011 میلادی مهیا می‌کنند.
      رییس جمهور پیشین پاكستان درعین حال گفت امریكا و ناتو باید در افغانستان از خود خویشتن‌داری نشان دهند و البته دولتی قانونی و قدرتمند را در افغانستان روی کار بیاورند. به باور وی حامد کرزی بهترین گزینه در اختیار امریكایی‌ها و ریاست جمهوری افغانستان نیست.
     به باور وی، امریكایی‌ها و دولت افغانستان باید با چهره‌های میانه‌رو طالبان وارد مصالحه و معامله شوند.
    مشرف خاطر نشان كرده است من در سال های 2001 و 2003 بر لزوم ارتباط گیری با طالبان تأکید کردم و این در حالی است که دولت افغانستان و کاخ سفید این روزها به فکر این مساله به عنوان تنها راهکار موجود افتاده است .
     مشرف افزود در این سالها همواره هر اتفاقی در افغانستان رخ داده است، پاکستانی‌ها مسبب آن اعلام شده اند. در حالی كه به گفته‌ی او اگر این گناه پاکستان است که نمی‌تواند القاعده و طالبان را متوقف کند، پس افغانستان ، ایالات متحده و نیروهای غربی حاضر در منطقه هم به همان اندازه در این مسیر مقصر هستند.
     در همین حال وزیر امور خارجه پاكستان در دیدار با نماینده ویژه امریكا گفته است كه رسیدن به افغانستان پایدار در توجه و تأمین منافع اساسی پاكستان نهفته است.
     شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاكستان در دیدار با فرانك روگیرو، نماینده ویژه امریكا در امور افغانستان و پاكستان با تأكید بر موضع قبلی خود در قبال ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریكایی در مناطق قبیله‌نشین پاكستان، این حملات را خلاف رسیدن به هدف افغانستانی پایدار و آرام دانست.
     وی با بیان اینكه پاكستان به عنوان همسایه افغانستان از هیچ تلاشی در تسهیل روند صلح در این كشور و تثبیت آن فروگذار نخواهد كرد، تأكید كرد كه لازم است پاكستان و امریكا با یكدیگر همراه باشند.
     در این دیدار همچنین دو طرف پیرامون نشست سه جانبه‌ افغانستان، پاكستان وامریكا كه قرار است در ماه آینده در واشنگتن برگزار ‌شود، بر لزوم آمادگی كامل برای رسیدن به بیشترین و ملموس‌ترین دستاوردهای ممكن تأكید كردند.
    قریشی و روگیرو در پایان این نشست ابراز اطمینان كردند سفر آصف علی زرداری، رییس جمهور پاكستان به واشنگتن و سفر باراك اوباما رییس جمهور امریكا به پاكستان در سال جاری میلادی به طور قابل ملاحظه‌ای در تقویت روند روابط 2 جانبه و پیشبرد این روابط به مراحل بالاتر نقش بسزایی خواهد داشت.

برای داشتن یک نظام سیاسی سالم؛ اردوی ملی باید از سیاست دور باشد...


۱۳۸۹/۱۰/۱۹

رییس جمهور کرزی در دیدار با قوماندانان قطعات اردوی ملی و سایر ارگان های امنیتی اعلام کرد تا زمانی که وزارت دفاع ملی از سیاست دور نشود نظام سالم سیاسی در افغانستان به میان نخواهد آمد 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رییس جمهور کرزی روز شنبه در دیدار با قوماندانان قطعات اردوی ملی و سایر ارگان های امنیتی خواهان یک اردوی بی طرف و به دور از سیاست در افغانستان شد.

به باور وی تا زمانی که وزارت دفاع ملی از سیاست دور نشود نظام سالم سیاسی در افغانستان به میان نخواهد آمد.

رییس جمهور در این دیدار به سیاسی شدن اردو در زمان حاکمیت حزب خلق اشاره می کند و می گوید که این کار سبب شد که پس از سرنگون شدن این نظام اردوی افغانستان در هم شکند و سربازان آن مصروف فعلیتهای سیاسی شدند.

حامد کرزی گفت، به دنبال سقوط رژیم حامی شوروی در افغانستان وضعیت اردو نسبت به گذشته ناگوار تر شد، سرباز و وسایط آن بر تنظیم های مجاهدین توزیع شدند و از آنجا بود که سقوط اردو آغاز گردید.

به گفته وی سرباز و سلاح اردو برای اهداف سیاسی در برابر کشور خودشان مورد استفاده قرار گرفت و امروز نتیجه آن را می بینیم.

وی در عین حال از وزارت دفاع ملی میخواهد تا در آموزش و تجهیز اردوی ملی به گونه جدی تلاش کند تا روی این نیروها ارتش دیگر کشورها را آموزش دهند.

به گفته رییس جمهور تا زمانی که گزینش افراد در وزارت دفاع ملی بر بنیاد رقابت آزاد و دانش و بدون در نظر داشت قوم انجام نشود اردوی ملی نیرومند نخواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد که برای تجهیز شدن اردوی ملی با وسایل پیشرفته هوایی و زمینی با کشورهای کمک کننده در تماس است.

هدف رئیس جمهور از تعدیل قانون اساسی چیست؟


۱۳۸۹/۱۰/۱۸
اعلام تعدیل در قانون اساسی که قبلا بیشتر از سوی مخالفان سیاسی شعار داده می شد،حال از گلوی رئیس دولت بیرون آمده است اما جای تردید نیست که اهداف آنان متفاوت است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در هفتمین سالروز تصویب قانون اساسی جدید کشور سخن از آوردن تعدیل در ماده های قانون اساسی به میان آورد؛ بحثی که او با آن مخالفت شدید می کرد.
      حامد کرزی گفت قانون اساسی ما مشکلاتی دارد، شاید زمانی مردم افغانستان از طریق یک مجلس بزرگان جمع شده و در اصلاح قانون اساسی اقدام کنند، برخی از نکات قانون اساسی است که ما را به مشکل دچار کرده و باید آنها را اصلاح کنیم اما ما باید قانون اساسی خود وقت دهیم تا خود را ثابت کرده و این ممکلت و این خاک و مردم را به آینده های بهتر برساند.
     بدون تردید، تعدیل در مواد قانون اساسی کار غیرمعمولی نیست بلکه با توجه به پیشرفت در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شاید ضروری نیز باشد، اما تعدیلات باید برای مردمی کردن هرچه بیشتر قدرت، باز کردن زمینه های پیشرفت و در کل مطابق با منافع مردم صورت گیرد.
اما زمزمه های تعدیل قانونی اساسی در یک جرگه دیگر، حتی قبل از آغاز انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته مطرح گردیده بود زیرا رئیس جمهور در آن زمان در رویارویی بسیار جدی با آمریکا قرار گرفته بود و حتی کاخ سفید روی بدیل برای جایگزینی فردی دیگر برای ریاست جمهوری افغانستان فکر می کرد و از همین جهت بود که بحث آمدن دوباره خلیلزاد به عنوان رئیس جمهوری افغانستان که او خوابش را در زمان نمایندگی ویژه اش دیده بود، داغ بود.
        چنین می نماید که طرح تعدیل قانونی اساسی کشور بیشتر ادامه همان موضوعات قبل از انتخابات ریاست جمهوری است. در آن زمان نیز این شایعات قوت گرفته بود که اگر غربی ها بطور قطع بدیل دیگری را برای کنار زدن حاکد کرزی از قدرت به میدان بیاورند، رئیس جمهور کرزی مجلسی را دایر خواهد کرد که با تعدیل قانون اساسی خود را بدون دردسر دوباره رئیس جمهور اعلام کند.
     همه به یاد دارند که مسیر کابل_واشنگتن در آن روزها پرتردد بود. دلیل هم این بود که چه کسی می تواند شانس بدیل را از سوی کاخ سفید بدست آورد، آقای اشرف غنی احمدزی، داکتر عبدالله عبدالله و خود رئیس جمهور کرزی روزها را در آنجا سپری کردند اما همای بخت به دلیل یک مانور حامد کرزی که در آن اوبامای تازه کار را مغلوب کرد، بر سرش دوباره نشست و حریفان عقب زده شدند. حامدکرزی با اعلام این موضوع که حاضر است قدرت خود را کاهش دهد، از سد حریفان مقرون پیروزی و جایگزینی گذشت و اوباما را در موقعیت دشوار قرار داد.
     به هر حال، اعلام تعدیل در قانون اساسی که قبلا بیشتر از سوی مخالفان سیاسی شعار داده می شد، حال از گلوی رئیس دولت بیرون آمده است اما جای تردید نیست که اهدافی را که مخالفان سیاسی از تعدیل قانونی اساسی دارند با اهداف رئیس جمهور کرزی دقیقا در مقابل یکدیگر قرار دارد.
     مخالفان در یک بعد عمومی، خواستار تغییر نظام ریاستی به پارلمانی میباشند که از این طریق قدرت رئیس جمهور کاهش یافته و پاسخگوی وی در برابر ملت از جنبه تشریفاتی به عرصه یی عملی تبدیل گردد. در حین حال آنان خواستار دادن سهم بیشتر برای انتخاب والیها به مردم اند.
    اما رئیس جمهور نگفت که کدام موارد در قانون مشکل ساز است که باید تغییر داده شود؟!
    قدرمسلم با توجه به رفتار و عملکرد آقای کرزی و اطرافیان وی این است که آنان خواستار استبدادی کردن قدرت، بیشتر از پیش می باشند تا در این صورت هیچ شخصی حتی یک پارلمان نیمه کاره هم مانعی بر سر راه اهداف رئیس جمهمور نگردد.
     حال براساس نظریه روزنامه چراغ، شاید موضوع کمی واضح شده باشد که چرا حلقات نزدیک به رئیس جمهوری تلاش دارند تا به هر شکلی که شده، حتی با پایمال کردن قانون و ارمانهای مردم، با ابطال نتایج انتخابات اکثریت را در پارلمان بدست آروند تا بتوانند اهداف خود را دنبال کرده و بر مردم تحمیل کنند.
    تعدیل قانون اساسی ضروریست اما این کار باید برای مردمی کردن نظام، مبارزه ای جدی و موثر با فساد و... صورت گیرد.

درپی توقیف تانکرهای نفت در ایران؛ اعتراضات در افغانستان ادامه دارد...


 ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
متاسفانه رهبری تظاهرات را نجیب الله کابلی شخص بدنام مذهبی برعهده داشت که در ترویج بی بند و باری اجتماعی و توهین به اعتقادات مذهبی شهرت دارد. 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تعدادی از ساکنان کابل برای دومین بار در چند روز اخیر علیه توقیف تانکرهای نفت در مرز ایران، علیه این کشور تظاهرات کردند.
     این مظاهره که صبح روز جمعه ازمقابل سفارت ایران در کابل آغاز و تا دفترسازمان ملل متحد ادامه یافت صدها تن از شهروندان کابل در ان شرکت نموده بودند.
     نجیب الله کابلی که رهبری این مظاهره را بر عهده داشت در گزارشی به رسانه ها گفت در صورتی که کشور ایران به خواسته های ما توجه نکند در آینده تظاهرات گسترده ای را علیه منافع آن کشور در سراسر افغانستان به راه می اندازیم.
     گفتنی است که در پایان این گردهمایی، تظاهرکنندگان قطعنامه ای حاوی خواست های خود تصویب کردند. در بخشی از این قطعنامه آمده است : از دولت افغانستان، از وزارت خارجه، وزارت مالیه و وزارت تجارت جداً تقاضا می کنیم که به عمل بالمثل دست بزنند و کالاهای ایرانی را تحریم نمایند.
     این در حالی است که روز چهارشنبه نیز شماری از شهروندان کابل در مقابل سفارت ایران راهپیمایی کردند و از دولت ایران خواستند که به تانکرهای متوقف شده اجازه حرکت و ورود به افغانستان را بدهد.
     معترضان، ضمن انتقاد از اقدام ایران در توقیف تانکرهای حامل مواد سوخت، از شهروندان افغان خواستند تا برای کاهش مصرف مواد سوختی، از وسایط نقلیه ای چون دو چرخه استفاده کنند.
     این در حالی است که اخیراً مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور در سفری به تهران، از مقامات ایران خواسته بود که به تانکرهای حامل سوخت برای افغانستان اجازه عبور بدهند.
    هرچند دولت ایران در پی این درخواست آقای فهیم، به چند تانکر اجازه حرکت دادند، اما صدها تانکر دیگر همچنان در مرزها شرقی ایران متوقف ماندند.
    گفته می شود این تانکرها حامل پطرول، دیزل و نفت هستند که از کشورهای عراق، ایران، قزاقستان و ترکمنستان برای مصرف داخلی در افغانستان خریداری شده است.
     ایران معتقد است این تانکرها جهت مصرف نظامیان ناتو به افغانستان ترانزیت می شود.اما مقامات دولت اعلام کردند که مقصد این تانکرها بازارهای داخلی کشور است و نیروهای خارجی از این سوخت استفاده نمی کنند.
     در پی متوقف شدن تانکرهای حامل مواد سوخت در مرزهای شرقی ایران، بهای این مواد در بازارهای کشور به شدت بالا رفته و باعث نگرانی های زیادی در فصل سرما در کشور شده است.
     متاسفانه رهبری تظاهرات را نجیب الله کابلی شخص بدنام مذهبی برعهده داشت که در ترویج بی بند و باری اجتماعی و توهین به اعتقادات مذهبی شهرت دارد.
 

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

دربازگشت والی هرات از امارات متحده عربی؛ هرات یکی از 8 زون اقتصادی کشور...


۱۳۸۹/۱۰/۱۳
معرفی هرات به عنوان یک ولایت با ظرفیت برای مبدل شدن به یکی از مراکز اقتصادی کشور و جلب علاقمندی ها برای سرمایه گذاری در این ولایت از جمله عمده ترین اهداف سفر داکتر صبا به امارات متحده عربی عنوان شده است 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معرفی هرات به عنوان یک ولایت با ظرفیت برای مبدل شدن به یکی از مراکز اقتصادی کشور و جلب علاقمندی ها برای سرمایه گذاری در این ولایت از جمله عمده ترین اهداف سفر داکتر صبا به امارات متحده عربی عنوان شده است.
      این مطلب را داکتر داوود صبا ، والی هرات در بازگشت از امارات متحده عربی عنوان کرد. والی هرات که روز دوشنبه هفته قبل بنابر دعوت رسمی کشور امارات متحده عربی عازم شهر دبی گردیده بود پس از بازگشت در جمع رؤسای ادارات در مهمانخانه میدان هوایی هرات گفت در جریان این سفر دیدارهایی را با وزیر دولت در امور خارجه ، نماینده خاص امیر امارات در امور افغانستان و پاکستان و وزیر تجارت آن کشور انجام داده است.
     گفتنی است که در جریان این دیدارها ، فرصتهای سرمایه گذاری در هرات تشریح و از تجار و سکتور خصوصی امارات دعوت شده است تا در بخشهای انکشافی ، اقتصادی و صنعتی در هرات سرمایه گذاری نمایند.
      به گزارش خبرگزاری پامیر، دکتر داوود صبا همچنین پیرامون دستاوردهای سفرش چنین گفت ؛ شما می دانید که فعلا در سطح افغانستان طرح بر آن است که ما هشت زون اقتصادی را ایجاد کنیم و هرات می تواند یکی از این زون ها مطرح شود و بیشتر کار سفر ما معرفی هرات از این جهت بود.
     والی هرات همچنان افزود؛ به نظر ما هرات امکاناتی را برای برقرار نمودن ارتباط تجارتی با امارات متحده عربی دارد که سایر ولایات از آن بهره مند نمی باشند.
      گفتنی است که همچنین ساخت یک شهرک در میدان هوایی هرات و ساخت انستیتوت زعفران هرات که بتواند زنجیره تولید زعفران را از نقطه نظر کیفیت تامین نموده و زعفران هرات دسترسی به مارکت های امارات متحده عربی پیدا نماید، از جمله مواردی اند که از سوی مقامات آن کشور وعده همکاری داده شده است.
      به گفته والی هرات در آینده ای نزدیک هیأت تجارتی امارات متحده عربی به هرات خواهند آمد تا فرصتهای سرمایه گذاری را مطالعه و زمینه را برای گسترش و توسعه تجارتی مساعد سازند.

آمریکا تا چه حدی وعده هایش را محقق کرده است؟


۱۳۸۹/۱۰/۱۱
معلوم نیست چگونه آمریکا افغانستان را بعد از عقب نشینی ترک خواهد کرد؟ آیا این یک عقب نشینی همراه با پیروزی خواهد بود یا همراه با شکست؟ 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، روزنامه دارالخلیج امارات در مقاله ای با عنوان تنگنای آمریکا درافغانستان نوشت بعد از گذشت یک سال از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا استراتژی جدیدی را در خصوص جنگ در افغانستان اعلام کرد، به نظر می رسد که دیگر راهی نیافته مگر اینکه مجبور به بازنگری در این استراتژی شده است.
       مسائل مهمی وجود دارد که بر مسئولیت اجرای بازنگری بر استراتژی آمریکا می افزاید به ویژه اینکه دعوت به بازنگری در استراتژی مذکور را مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بسیار پیش از این مطرح کرده بود و بعد از تصویب این استراتژی که تنها به مدت سه ماه به اجرا درآمد وی مجبور به کناره گیری از منصبش آن هم به علت انتقاد از سیاستهای دولت شد و این استراتژی عبارت بود از اینکه باید بر عملیات نظامی علیه طالبان و القاعده افزود.
      بعد از مک کریستال، جنرال دیوید پتروئیس، بر سر کار آمد که این اقدام را می توان گام اول در چارچوب بازنگری در استراتژی آمریکا عنوان کرد اما مرگ ریچارد هالبروک، فرستاده آمریکا در افغانستان و پاکستان بسیار غافلگیرانه بود و خلا سیاسی را در استراتژی مذکور برجای گذاشت.
     الخلیج در ادامه با اشاره به وعده های دولت آمریکا به عقب نشینی از افغانستان این سوال را مطرح می کند که واشنگتن تاکنون چه مقدار از وعده های خود را در افغانستان محقق کرده است و چگونه آمریکا افغانستان را بعد از عقب نشینی ترک خواهد کرد؟ آیا این یک عقب نشینی همراه با پیروزی خواهد بود یا عقب نشینی همراه با شکست؟
     ابهامات موجود در روند بازنگری اوباما در استراتژی جنگ افغانستان، همه و همه بیانگر وجود تردیدی است که بر این مسئله سایه افکنده است.
     اما همه شواهد حاکی از آن است که استراتژی افغانستان همچنان استراتژی بحران زده ای است و افغانستان هم اولین طرفی به شمار می رود که تاوان این استراتژی بحران زده را می پردازد.

به آینده نزدیک و روشن افغانستان امیدوار باشید


۱۳۸۹/۱۰/۱۱
با وجود کشته شدن اکثر فرماندهان طالبان و تخريب نسبى ماشين جنگى آنها،حلقاتى به مقاصد خاص سياسى خود،از اين شکست تروريستان نه تنها سخن نمى گویند بلکه مى کوشند تا طالبان را همچنان قوى و شجاع نشان دهند 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در اثر تشديد عمليات نظامى نيروهاى ملى و بين المللى، شمار زيادى از فرماندهان طالبان در نقاط مختلف کشور به قتل رسيده و تروريستان فوق العاده ضعيف شده اند و ديگر توان رزميدن را آن چنان که لازم است، ندارند.
      به همين گونه، در اثر فعاليت شبکه هاى استخباراتى کشور خنثى سازى مواد انفجارى و حملات انتحارى تروريستان و تخريب نسبى ماشين جنگى طالبان، آنها ديگر قادر نيستند که همانند گذشته دست به انفجار و انتحار بزنند، مـورال جنگى و آدم کشى آنها، قوت پيشين را از دست داده است.
      به نقل از شاهدان عينى از ولايات هلمند و قندهار که مراکز اصلى تروريستان شمرده مى شود، بيشتر فرماندهان طالبان کشته شده اند و اگر کدام شخصی مسئوليت فرماندهى طالبان را برعهده بگيرد در اسرع وقت، از سوى نيروهاى بين المللى به قتل مى رسد و اين سبب شده است که هيچ کسى حاضر به پذيرفتن مسئوليت فرماندهى نشود.
      اما با وجود کشته شدن فرماندهان مشهور تروريستان و تخريب نسبى ماشين جنگى آنها، حلقاتى در بيرون و دورن کشور به مقاصد خاص سياسى خود، از اين شکست تروريستان نه تنها سخن نمى گویند بلکه مى کوشند تا طالبان را همچنان قوى و شجاع نشان دهند و حتى براى آنان در کشورهاى حاشيه خليج خواهان دفتر رسمى شوند.
     روزنامه آرمان ملی در ادامه نوشته است حلقاتى که در درون نظام افغانستان جای گرفته اند و داراى تفکر طالبى هستند به بهانه هاى گوناگون نمى خواهند تروريستان سرکوب شوند و تلاش مى کنند جلو عمليات علیه طالبان را بگيرند.
     برخى از شبکه هاى استخبارات بين المللى که از طالبان استفاده ابزارى مى کنند نيز قصد سرکوب و نابودى طالبان را ندارند و همواره از دست بالاى تروريستان در جنگ سخن مى زنند و دورنماى افغانستان را تاريک نشان مى دهند.
     با توجه به همين ملاحظات، کسانى که در دولت افغانستان مردم و وطن شان را دوست دارند بايد چهره کسانى را که در دورن نظام افغانستان نفوذ کرده اند و از طالبان جانبدارى مى کنند، افشا سازند و به آنها اجازه ندهند که جلو عمليات نظامى علیه تروريستان را بگيرند.
     اگر اين امر مهم تحقق پيدا کند، گليم تروريستان از افغانستان جمع خواهد شد و صلح و ثبات در کشور برای همیشه برقرار خواهد ماند.
 

دیوید کامرون: 2011 سالی مهم برای افغانستان


۱۳۸۹/۱۰/۱۱
صدراعظم بریتانیا در پیام سال نو خود اعلام کرد سال 2011 در جنگ افغانستان که هزاران سرباز بریتانیایی نیز در آن سهم دارند، یک سال مهم و تعیین کننده خواهد بود 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سال 2011 میلادی برای افغانستان یک سال بسیار مهم خواهد بود.
      دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا بر این باور است که سال 2011 میلادی یک سال تعیین کننده و مهم در جنگ افغانستان خواهد بود.
      وی می گوید که حکومت بریتانیا از چند سال بدین سو درمورد تهدیدهایی که از سوی هراس افکنان ایجاد شده است، آگاه است و این تهدیدها نسبت به هر وقت دیگر بیشتر شده اند.
     به گزارش فرانس پرس؛ صدر اعظم بریتانیا در پیام سال نو خود می گوید که سال 2011 که روز شنبه آغاز می شود در جنگ افغانستان که هزاران سرباز بریتانیایی نیز در آن سهم دارند، یک سال مهم خواهد بود.
     کامرون در خطاب به سربازان کشورش اظهار داشت، سال نو که در آن در بعضی ولسوالی ها و ولایات افغانستان مسؤلیت امنیت به نیروهای افغان محول خواهد شد، یک سال تعیین کننده خواهد بود.
     وی می افزاید به هر اندازه ای که نیروهای امنیتی افغانستان بیشتر مسوولیت امنیت کشور خود را به عهده بگیرند به همان اندازه برای سربازان بریتانیایی زمینه مساعد ترمی شود که به وطن خود برگردند.
     صدر اعظم بریتانیا در پیام خود می گوید که حکومت بریتانیا از چند سال به این سو در مورد تهدید های که از سوی تروریزم بین المللی ایجاد شده است آگاه می باشد. او افزود این تهدیدها هنوز هم وجود دارد و نسبت به هر وقت دیگر بیشتر می باشد.
    به گفته آقای کامرون در سال 2011 مقامات بریتانیایی شاید نیاز داشته باشند که 24 ساعت کار کنند تا دسیسه ها و تهدید های را که بر ضد مردم و اقتصاد این کشور وجود دارد، خنثی سازند.
     نخست وزیر بریتانیا می افزاید که کشورش از ارزش ها و طریقه زندگی مردم خود دفاع خواهد کرد و کسانی که می خواهند به این ارزش ها تهدید بار آورند با مقاومت مردم این کشور روبرو خواهند شد.