۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

آیا ليزبن مسئله غیرمنتظره ای برای افغانستان داشت؟


۱۳۸۹/۹/۱
آیا ليزبن مسئله غیرمنتظره ای برای افغانستان داشت؟
جامعه جهانی و به ويژه اشتراک کنندگان نشست ليزبن چگونه تعهدات خویش را عملی می کنند؟ هنوز رنگ معاهدات قبلی خشک نشده است که معاهده دیگری بر آنها افزوده مى شود! 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نشست سه روزه در ليزبن که در آن رهبران کشورهای عضو ناتو و بسیاری از کشور هایی که در افغانستان نیرو دارند، با یکدیگر مذاکره کردند، پایان یافت.

پایان این نشست سه روزه، متن اعلامیه ای بود که منتشر شد و عمده ترین نکات آن پیرامون افغانستان بود. در این اعلامیه شیرازه حمایت از افغانستان با در نظرداشت اولویتها همانا ارتقای ظرفیت های لازم برای نیروهای امنیتی می باشد.

این شیرازه بندی از آنجا مهم است که افغانستان در سال 2014 شاهد خواهد بود که چگونه جامعه جهانی از افغانستان آرام آرام پا به بیرون می گذارد و به اصطلاح "افغانها می دانند و حساب و کتابشان"... در حقیقت کنفرانس ليزبن مسئله در خور توجهی برای افغانستان که تازه بوده باشد، نداشت و در واقع رئیس جمهور دست خالی از آنجا بر گشت.

براساس نوشته های روزنامه آرمان ملی، ليزبن مسئله غیر منتظره ای برای مردم افغانستان نداشت که فوق العاده می بود و قابل دقت...

چنین کنفرانسی برای افغانستان می بایست همه آنچه را جامعه جهانی به افغانستان می کردند، دربرمی داشت و در واقع رئیس جمهور با استقبال از او در این کنفرانس دل خوش نموده است وگرنه کنفرانس های لندن و پاریس، برلین و کابل مسائلی همانند ليزبن داشته اند.

نکته مهم دیگر این است که جامعه جهانی و به ويژه اشتراک کنندگان نشست ليزبن چگونه تعهدات خویش را عملی می کنند؟ هنوز رنگ معاهدات قبلی خشک نشده است که معاهده دیگری بر آنها افزوده مى شود!

مسلم است که دولت افغانستان ظرفیت های لازم را برای باز پس گیری وظایف تامین امنیت از ناتو و شریکانش را ندارد، هنوز که هنوز است افغانستان نتوانسته است از زیر بار تعهداتش در کنفرانس کابل موفق به در آید.

توسعه و رشد فساد در دستگاه دولت افغانستان مايه نگرانی است و افغانستان در این راستا در جهان مقام دوم را کسب نموده است.

هرچند عاقدین، ضمانت کرده اند تا یکدیگر را یاری برسانند و افغانستان تا سه سال دیگر به درجه تواناییهای لازم برسد اما همگان می دانند که در فرجام این سالها نیز ما بازهم محتاج ديگران خواهیم بود زیرا هنوز افغانستان همراه با ناتو با نیروی طالبان و القاعده درگير است.

جامعه جهانی باید تا زمان به اجرا در آمدن تعهداتش در ليزبن، تعهدات گذشته جامعه جهانى را ارزیابی کند تا معلوم شود کار از کجا آغاز یابد و به کجا ختم شود.

در حالی که معلوم نیست سرنوشت جنگ چه می شود، دل بستن به این تعهدات واقع بینانه نیست. ليزبن باید همه توجهاتش را به پیروزی در جنگ افغانستان معطوف می داشت که متاسفانه نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر