۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

رک‌گویی باعث بهبود رابطه افغانستان و آمریکا می شود


۱۳۸۹/۸/۲۳
رک‌گویی باعث بهبود رابطه افغانستان و آمریکا می شود
عقب‌نشینی ناگهانی آمریکاییها خطرناك است اما می‌خواهم نظامیان آمریكایی حضور خود را به پایگاهها محدود كنند و بجای حملات مكرر به افغانستان بر روی مسائلی چون كمكهای امدادی و پروژه‌های توسعه‌ای در كشور متمركز شوند 


      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در مصاحبه ای با واشنگتن پست، از ایالات متحده خواسته است تا عملیات خود را در افغانستان کاهش دهد.
     حامد کرزی در این مصاحبه اعلام کرد که عملیات‌های شبانه نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده که باعث ناراحتی و آزردگی مردم افغانستان و تحریک طالبان می‌شود باید متوقف شود.
      رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبه اعلام کرد که از نیروهای آمریکایی می‌خواهد تا از جاده‌ها خارج شوند و در خانه‌های افغان‌ها نمانند.
      وی تصريح كرد كه آمريكا بايد به حملات نيروهای ويژه خود را كه بر خشم مردم افغان مي‌افزايد و می‌تواند بر شورش‌های طالبان بيافزايد، پايان دهد.
      وی افزود تمايل دارد نيروهای آمريكايی از جاده‌ها و خانه‌های افغان‌ها خارج شوند زيرا حضور طولانی مدت نظاميان خارجی در افغانستان تنها منجر به وخيم تر شدن اوضاع جنگ می شود.
      این گفته‌ها دقیقا بر خلاف نظرات دیوید پتروئیس، فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان است که سیستم عملیات‌های "کشتار-دستگیری" یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های او در کنترل طالبان است و ادعا می‌کند که افزایش 30هزار تنی نیروها باعث پیشرفت در عقب راندن این نیروهای مخالف شده‌است.
      حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت زمان کاهش عملیاتهای نظامی فرا رسیده‌ است. زمان کاهش حضور چکمه‌های نظامی در افغانستان فرار رسیده‌است. زمان دخالت‌های سر زده به زندگی روزانه مردم افغان فرا رسیده‌است.
      رئیس جمهور در پایان تصریح كرد كه عقب‌نشینی ناگهانی نظامیان خطرناك است اما می‌خواهد كه نظامیان آمریكایی حضور خود را به پایگاهها محدود كنند و تنها به عملیات‌های ضروری در مرز پاكستان اكتفا كنند و به جای حملات مكرر به افغانستان بر روی مسائلی چون كمك‌های امدادی و پروژه‌های توسعه‌ای در كشور متمركز شوند.
      در این مصاحبه یک ساعته که در دفتر کار حامد کرزی برگزار شده‌ بود وی افزود نمی‌خواهد ایالات متحده را مورد انتقاد قرار دهد اما شفافیت و رک‌گویی باعث بهبود رابطه دو طرف خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر