۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

افشای اسامی نامزدان متقلب



  ۱۳۸۹/۸/۳۰
سرانجام کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نتایج بررسیهایش را به کمیسیون مستقل انتخابات سپرد و اسامی نوزده نامزد پیروز انتخابات پارلمانی که حذف شدند نیز اعلام شد 

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اسامی نوزده تن از کاندیدان پیروز در انتخابات پارلمانی را بعلت کاربرد تقلب ها و تخطی های انتخاباتی از فهرست نامزدان حذف کرد.

اسامی این نامزدان که هفت تن از آنان عضو کنونی پارلمان و دیگران نزدیکان شماری از کارمندان بلندپایه دولتی می باشند، به شرح زیر است:

احمد وحید طاهری، برادر رئیس شورای امنیت ملی، حاجی عزیز احمد نادم، الحاج رحیمه جامی، محمد معروف فضلی: نامزدان پیروز ولایت هرات

حشمت الله کرزی، پسر کاکای رئیس جمهور کرزی، نیازمحمد حاجی امیرلالی: نامزدان پیروز ولایت قندهار

حاجی محمد رحیم کتوازی، برادر معاون ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی: نامزد پیروز ولایت پکتیکا

داکتر محمد نسیم مدبر، برادر فرمانده پولیس ولایت فاریاب و عاشق الله وفا: نامزدان پیروز ولایت بغلان

حاجی فاضل سید خیلی، برادر فرمانده پولیس ولایت قندوز و نامزد پیروز ولایت پروان

وحیدالله کلیم زی: نامزد پیروز ولایت وردک

گل محمد پهلوان: نامزد پیروز ولایت فاریاب

دادستان عبدالرئوف: نامزد پیروز ولایت بدخشان

حمیدالله طوخی، حاجی محمد اسماعیل زابلی: نامزدان پیروز ولایت زابل

حاجی معلم میرولی: نامزد پیروز ولایت هلمند

عبدالولی حمیدی و مسعود بخته ور: نامزدان پیروز ولایت فراه

لحاج احمدخان سمنگانی: نامزد پیروز ولایت سمنگان.

که در این میان، حمیدالله طوخی، حاجی امیرلالی، الحاج احمدخان سمنگانی، حاجی عزیز احمد نادم، الحاج رحیمه جامی، احمد وحید طاهری و سید محمد شفیق از اعضای فعلی مجلس نمایندگان هستند.

رای‌های 19 نامزد پیروز نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات پارلمانی در حالی باطل اعلام می‌شود که پیش از این چهار نامزد پیروز دیگر نیز از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به دلیل داشتن رای‌های تقلبی و استعفا نکردن از وظایف دولتی‌شان از لیست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده بودند و قرار است این متهمین به تقلب به دادگاه عالی کشور معرفی شوند.

ظاهرا تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی نهایی بوده و تصمیم‌هایی که تاکنون از سوی این کمیسیون گرفته شده، برگشت‌ناپذیر می‌باشد.

براساس گزارشات کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از برگزاری انتخابات در 27 سنبله تا کنون بیش از پنج هزار هشتصد و پنجاه شکایت انتخاباتی به این نهاد رسیده که آنها را به سه بخش الف، ب و ج دسته بندی نموده اند که دو هزار و پانصد شکایت شامل دسته الف و جزء شکایات تاثیر گذار بر انتخابات بوده است و سبب گردیده تا کمیسیون شکایات انتخاباتی 334 محل دیگر را نیز به دلیل تخطی‌های گسترده‌ی انتخاباتی در 22 ولایت افغانستان باطل نماید.

در حال حاضر خوست با باطل شدن 102 محل ، لوگر 36 محل، زابل 20 محل، نورستان 17 محل، ارزگان 16 محل، کابل 16 محل، بلخ 15، پکتیا 15 محل و فاریاب 14 محل از ولایت‌هایی هستند که به دلیل تقلب‌های انتخاباتی رای‌های‌شان از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باطل شناخته شده است.

پیش از این مقام‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی برخی حلقه‌های دولتی را متهم به اعمال فشار جهت آوردن تغییر در نتیجه‌ی بررسی‌های این کمیسیون ساخته بود ولی اکنون مدعی این هستند که تسلیم هیچ گونه فشار نشده‌اند.

ولی ده ها تن از کاندیدان طی یک نشست خبری اعلامیهء کمسیون شکایات انتخاباتی را در خصوص حذف تعدادی از کاندیدان، عوام فریبانه خواندند و گفته اند که این تصمیمات سراسر آمیخته با تقلب است و برای مردم افغانستان قابل قبول نیست لذا مردم تصمیم گرفته اند که تظاهرات خود را به صورت شدید تر در اکثر ولایات راه اندازی نمایند.

در میان این همه داد و قال مسئولان کمیسیون انتخابات و نمایندگان معترض، هیچ کس از آرای تلف شده مردمی که با هزار امید بهای صندوقهای رای رفته اندسخن نمی‌گوید. وقتی کمیسیون شکایات انتخاباتی 334 محل رای‌دهی را به دلیل تخطی‌های گسترده باطل اعلام می‌کند، فقط بخشی از وظایفش را انجام داده است، اما در این میان چه مقدار از آرای سالم نیز باطل اعلام شده است، مساله‌ای است که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی آن است. صیانت از آرای مردم وظیفه‌ی چه کس و چه نهادی است؟

این‌که تعدادی از نامزدان ظاهرا برنده ناکام اعلام شوند، جای تاثر و تاسف نیست و البته جای قدردانی از زحمات اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز دارد، اما آرای آن مردمی که صادقانه پای صندوق رای آمدند، به چه جرمی باطل اعلام می‌شوند و آیا در انتخاباتهای اینده نیز باید منتظر چنین تقلبهایی باشیم یا خیر؟




 ۱۳۸۹/۸/۳۰امروز ؛

کمیسیون شکایات انتخاباتی اسامی شماری از نامزدانی که در نتایج اولیه انتخابات با آرای تقلبی برنده اعلام شده بودند را افشا و کلیه آرای مربوط به آنان را باطل اعلام می کند .


به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز شنبه گفت که آرای شماری از نامزدان پیروز در نتایج ابتدایی انتخابات فردا باطل اعلام می کند.

احمد ضیا رفعت، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می گوید که نامهای آن نامزدانی که با آرای تقلبی پیروز شده اند افشا خواهند شد.

وی در گزارشی به طلوع نیوز گفت؛ کمیسیون شکایات در کنفرانس خبری که روز شنبه دارد اعلام می کند که شماری از نامزدان برندۀ نتیجۀ ابتدایی که رأی های چشم گیر تقلبی به نفع شان اختصاص یافته بود تمام رأی های شان در سطح ولایت مربوط باطل اعلام می شود.

در برخی از گزارشها آمده است که بیش از 20 تن از نامزدانى که در فهرست ابتدایی نتایج برنده اعلام شده اند، از فهرست نهایی حذف خواهند شد.

درهمین حال کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در حالی که یک ماه از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی می گذرد اما هنوزهم نتایج نهایی بررسی های کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی به این کمیسیون فرستاده نشده است.

اما کمیسیون شکایات گفته است که نتایج بررسی های شکایت های اولویت الف را به کمیسیون انتخابات فرستاده اند و باقیماندۀ این بررسی ها نیز فرستاده خواهند شد.

رفعت تصریح کرد که با فرستادن این بررسی ها به کمیسیون انتخابات تغییراتی اساسی در نتایج انتخابات صورت خواهد گرفت.رفعت همچنین گفت که بررسی ها در مورد سایر شکایات که در گروههای ب و ج قرار دارند و تعداد آن نیز به حدود 3 هزار شکایت می رسد، ادامه دارد.

تابش فروغ، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این راستا اظهار داشت امروز بر اساس وعده هایی که کمیسیون شکایت های انتخاباتی داشتند، آخرین فرصت به خاطر دریافت گزارش نهایی این کمیسیون است و امیدوارهستیم که ما این گزارش را دریافت کنیم و پس از فیصله تطبیق کنیم و پس از تطبیق اعلام کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر