۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

وضعیت کودکان افغان بهتر از لندن است!!!


۱۳۸۹/۹/۲
سیدول:
وضعیت کودکان افغان بهتر از لندن است!!!
در حالی که سازمان های حقوق بشر از وضعیت کودکان در افغانستان اظهار نگرانی می کنند ؛ نماینده ملکی ناتو در اظهاراتی مضحک و عجیب گفت کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است ، مارک سیدول، نماینده ملکی ناتو در کشور در اظهاراتی مضحک و عجیب اظهار داشت کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند.

وی افزود در کابل و دیگر شهرهای افغانستان خطر انفجار و آسیب وارد شدن به کودکان بسیار کم است. بیشتر کودکان افغان در آرامش و در جامعه‌ای خانواده‌محور زندگی می‌کنند!

جاستین فورسیت، مدیر سازمان مدافع حقوق بشر موسوم به نجات كودكان در پاسخ به این اظهارات مضحک؛ ضمن گمراه‌کننده توصیف کردن این سخنان گفت افغانستان بدترین جایی است که یک کودک می‌تواند در آن به‌دنیا بیاید. یک کودک از هر چهار کودک افغان قبل از اینکه به سن پنج سالگی برسد، می‌میرد.

شورای شهر گلاسگو نیز با اعتراض به این مقایسه اعلام کرد که چنین مقایسه‌ای سبب خواهد شد که مردم شهرهایی چون گلاسگو، لندن و نیویورک با استخراج آمارهای مربوط به وضعیت کودکان افغان، بی‌اعتبار بودن سخنان سدویل را اشکار کنند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با بررسی تازه ای که در مورد اطفال انجام داده از افزایش خشونت ها و عدم دسترسی اطفال به تعلیم و تربیت و خدمات صحی و تجاوزات جنسی بر آنان ابراز نگرانی نموده ارقام تکان دهنده ای را ارائه کرده است.

خانم حمیده برمکی ، مسؤل بخش اطفال این کمسیون روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، افزون بر عدم دسترسی اطفال به خدمات صحی و اعتیاد دهها هزار طفل به مواد مخدر، افزایش تجاوزات جنسی بر اطفال نگرانی این کمسیون را بیشتر نموده است.

وی اظهار داشت در شش ماه اول 1389 ما با حدود 2800 طفل مصاحبه داشتیم که در حدود 12.5 درصد آنها هنوز هم حق دسترسی به تعلیم و تربیت را ندارند، 7 درصد در مناطق شهری و 30 درصد در مناطق روستای به خدمات صحی دسترسی ندارند. 80 درصد کلینیک های که در سطح افغانستان وجود دارد تسهیلات لازم صحی را در خود ندارد.

نادر نادری، یکی از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفت:کودکان در افغانستان نسبت به تمام شهرهای مورد اشاره نماینده ناتو و حتی نسبت به کشورهای همسایه افغانستان در منطقه مشکلات و مصائب بیشتری دارند.

این در حالی است که سازمان ملل در ماه اوت اعلام کرد که یک هزار و 271 غیرنظامی افغان در شش ماه نخست سال میلادی جاری کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.این سازمان خاطرنشان کرد که تلفات کودکان در افغانستان نیز 55 درصد افزایش یافته است.

قابل ذکر است که در پی واکنش ها و انتقادها از اظهارنظر نماینده ناتو، وی درصدد توجیه حرف خود برآمد و با انتشار بیانیه ای مدعی شد که مطلب به خوبی ادا نشده است و مقایسه با شهرهای غربی توجهات را از منظور اصلی او دور کرده است.وی افزود مخاطب این حرف من کودکان انگلیسی بودند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر