۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

آیا کمیسیون انتخابات مستقل عمل می کند؟


۱۳۸۹/۸/۲۰
نامزدان معترض می گویند کسی را که پاک است از محاسبه چه باک است. اگر واقعا کمیسیون مستقل انتخابات مستقلانه عمل نموده است و کارمندان آن تقلب نکرده اند، اجازه بدهند دادستانی کل در این باره تحقیق نماید



        به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قریب به سه ماه از انتخابات می گذرد و هنور نتایج نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده و روز به روز بر تعداد آرای باطل شده افزوده می شود.

      بر همین منوال امروز نیز کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای 15 محل رای دهی را از ولایات خوست، لوگر، جوزجان و هلمند باطل اعلام کرد تا میزان آراء باطله به بیش از یک و نیم میلیون رای برسد، چیزی که شاید در تاریخ دیگر کشورهای جهان بی سابقه باشد.

     مسئولان محترم نیز در پاسخ به این سوال که علت باطل شدن این آرا چیست و آیا مگر ناظران انتخاباتی شاهد بر عملکرد حوزه نبوده اند، می گویند: این تصمیم بر اساس بررسی های شکایات دریافتی اتخاذ شده است و در صورتی که نامزدان به این تصمیم قانع نباشند می توانند به کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی استیناف خواهی کنند.

     این جواب که بیشتر طلبکارانه می باشد تا مسئولانه، سبب شده است تا مردم فکر کنند که آراء آنان بازیچه اهداف سیاسی شده و بی خود و بی جهت به خود زحمت شرکت در انتخابات را داده اند. این طرز تفکر زمانی قویتر می شود که گفته می شود، كميسيون انتخابات افغانستان به تازگي  ۵۰۰ صندوق رأی را كه قبلاً مفقود شده بود، پيدا كرده و پس از شمارش آن، نتيجه را اعلام خواهد كرد.

     به گفته محترم نور محمد نور منشی مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات دهها هزار اوراق رای دهی شمارش نشده در انتخابات پارلمان که به صندوقهای رای دهی انداخته شده بودند، بصورت ناگهانی در تحویل خانه های کمیسیونهای مستقل انتخاباتی در 511 مرکز رای دهی یافت شده اند.

    ولی آیا این مطلب واقعا منطقی به نظر می رسد؟ به همین دلیل ظاهرا چاره ای نیست جز اینکه بگوییم علتهایی وجود دارد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تحت آن فشارها نمی تواند تعداد دقیق اوراق رای دهی را که در انتخابات پارلمانی به صندوقهایی رای دهی ریخته شده است،معلوم کند زیرا ابتداء رقم 4 میلیون، چند روز بعد 5.3 میلیون و بالاخره 1.3 میلیون ورق رایدهی فاقد اعتبار اعلام گردید.

     در این مطلب قصد نداریم زحمات شبانه روزی اعضای کمیسیون انتخابات را بی ارزش جلوه دهیم. آنها به دفترهای ولایتی این کمیسیون در 34 ولایت هدایت داده اند تا در هر ولایت بعضی از صندوق های رأی دهی را بازشماری کنند و در صورتی که در صندوق های بازشماری شده تفاوت رأی موجود باشد، این تفاوت ها در نتیجه نهایی مد نظر گرفته خواهد شد.

      مقامات کمیسیون شکایات، تاکنون به 90 فیصد شکایت‌های انتخاباتی که بر رأی‌های محل‌های خاص و نتایج انتخابات تاثیرگذار بودند، رسیدگی کرده‌اند و بقيه شكايات تا چند روز ديگر پايان مي‌يابد. که در نتیجه آن کمیسیون سمع شکایات و اعتراضات پرونده های 418 نامزد را که به جعل کاریها و دغل بازی ها متهم شده به دادستانی کل ارسال داشته است.

     اما مظاهرات نامزدانی که به پارلمان راه نیافته اند و طرفداران آنها، گویای مطلب دیگری جز این است. این افراد مظاهره کننده می گویند برخی از اعضای کمیسیون انتخابات متهم به تقلب هستند که به گفته مسئولان دادستانی کل تاکنون بیش از 30 شکایت همراه از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات با اسناد از سوی نامزدان به این نهاد قضایی کشور رسیده است.

    دادگاه عالی کشور مدعی این است که بر بنیاد ماده 50 قانون کارمندان دولت، صلاحیت آن را دارد که درباره عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات تحقیق نماید ولی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان بر استقلال این کمیسیون تاکید کرده و گفته است هیچ نهادی به جز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی حق دخالت در کار این کمیسیون را در پیوند با انتخابات ندارد.

      معترضان می گویند کسی را که پاک است از محاسبه چه باک است. اگر واقعا کمیسیون مستقل انتخابات مستقلانه عمل نموده است و کارمندان آن تقلب نکرده اند، اجازه بدهند دادستانی کل در این باره تحقیق نماید. در غیر اینصورت آنها به این مظاهرات خود ادامه خواهند داد و اسناد مربوطه را در اختیار رسانه های عمومی قرار می دهند.

     بالاخره باید منتظر ماند تا ببینیم نتیجه این کشمکش فی مابین کمیسیون انتخابات، دادگاه عالی و نامزدان معترض به کجا ختم می شود؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر