۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو


۱۳۸۹/۸/۳۰
در اجلاس لیزبن؛
اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو
دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو با گذشت 7 سال تلاش و قربانی های مشترک معتقد هستند که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بر این همکاری و دوستی دراز مدت یکبار دیگر تاکید صورت گیرد 



اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو به شرح ذیل می باشد:
متن
1- با درک اینکه تامین ثبات و رفاه در افغانستان در واقع برای تامین امنیت منطقه مربوط به اتلانتیک شمالی از اهمیت استراتیژیک برخوردار است، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو با گذشت 7 سال تلاش و قربانی های مشترک معتقد هستند که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بر این همکاری و دوستی دراز مدت یکبار دیگر تاکید صورت گیرد.

توانائی های افغانستان برای به عهده گرفتن رهبری امور مهم مانند حکومت داری، توسعه و امنیت به شکل روز افزون ارتقا می یابد. با حمایت متداوم سیاسی، توسعه وی و بشردوستانه دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان و با احترام به حاکمیت ملی و رهبری افغانستان، حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، سازمان ناتو و سایر متحدین در قالب نیروی کمک به امنیت یا آیساف می کوشند تا زمینه را برای تطبیق و تحقق روند انتقال مسئولیت ها طبق چارچوب که از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی در کنفرانس بین المللی کابل در جولای 2010 تائید گردید، فراهم نمایند.

روند انتقال، تلاش های ناتو را برای کمک به مردم افغانستان به هدف رسیدن به صلح دایمی و عادلانه تحکیم بخشیده و نیز آغاز این روند فرصت های را به حکومت افغانستان و ناتو فراهم می نماید تا همکاری شانرا که در واقع مکمل ماموریت امنیتی آیساف و فراتر از آن است، تجدید و تحکیم بیشتر نمایند.


اصول و هدف

2- این اعلامیه در پرتو تلاش های بین المللی تحت رهبری ملل متحد به منظور حمایت از افغانستان منحیث جز یک روش جامع ترتیب گردیده است. این اعلامیه با درنظرداشت مندرجات اعلامیه مشترک حکومت افغانستان و ناتو مورخ 6 سپتامبر 2006 و در مطابقت با برنامه های موجود همکاری مانند برنامه کمک به افغانستان که اخیراً در شورای اتلانتیک شمالی در اول مارچ 2010 به تصویب رسید و نیز برنامه همکاری نخست افغانها ترتیب گردیده است.

همچنان، مواد این اعلامیه در روشنی احکام مندرج ستراتیژی انکشاف ملی افغانستان ترتیب گردیده است.

3- ناتو یکبار دیگر تعهد درازمدت خود را برای یک افغانستان مستقل، دیموکراتیک، امن و باثبات که بار دیگر به پایگاه امن دهشت افگنان و تروریزم مبدل نگردد و نیز برای یک آینده بهتر برای مردم افغانستان اعلام می دارد. جهت نیل بر این هدف و درک اینکه افغانستان همکار مهم ناتو است، این سازمان مصمم است از نهاد های امنیتی افغانستان با فراهم آوری کمک های ذیل حمایت متداوم نماید:
- تامین و بهبود ظرفیت و توانائی این نهاد ها برای مقابله موثر با تهدیدات علیه امنیت، ثبات و تمامیت افغانستان و نیز برای کمک به امنیت منطقه
- فراهم آوری کمک ها با احترام کامل به حاکمیت و رهبری افغانستان و نیز اینکه این کمک ها باید در مطابقت با قانون اساسی افغانستان و قانون بین المللی صورت گرفته و قربانی ها و تلاش های جاری مردم افغانستان برای رسیدن به صلح احترام گردد.

4. حکومت جمهوری اسلامی افغانستان تعهداتش را برای تحقق مسئولیت های ذیل تجدید میکند:

- تامین امنیت، حکومت داری و انکشاف و توسعه با درنظرداشت تعهدات اش در کنفرانس لندن در جنوری 2010 و کنفرانس کابل در جولای 2010 در خصوص مبارزه با تروریزم، رشد اقتصاد، مبارزه با فساد اداری، امنیت منطقوی و همکاری های اقتصادی و احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان.

- همکاری دوامدار با ناتو و کمک با ناتو جهت تطبیق فعالیت ها طبق چهارچوب این اعلامیه
- درک اهمیت و نیاز به همکاری وسیع منطقوی، هماهنگی و اعتماد سازی میان افغانستان و همکاران منطقوی اش طبق اعلامیه استانبول.

5. دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو مشورت و گفتگو ها را روی مسائل مورد نگرانی ستراتیژیک گسترش میدهند.


محتویات
6- تدابیر موثر همکاری ها باید مطابق به اولویت ها و نیازمندی های حکومت افغانستان و نیز با درنظرداشت توانائی ناتو برای حمایت متداوم از این کمک ها اتخاذ گردد. این تدابیر شامل موضوعات ذیل می گردد:
- ایجاد میکانیزم برای گفتگوهای سیاسی و نظامی
- ادامه استفاده از صندوق وجهی ناتو برای کمک و حمایت از ارتقای ظرفیت نهاد های امنیتی حکومت افغانستان
- ادامه همکاری با ناتو برای کمک به تطبیق این اعلامیه با درک مشترک از اینکه ناتو هیچ خواست و عزمی برای ایجاد حضور دایمی نظامی در افغانستان نداشته و نمی خواهد از حضورش در افغانستان علیه ملت های دیگر استفاده کند
- ناتو به ماموریت آموزشی خود در افغانستان ادامه خواهد داد و این کمک ها طبق نیاز و تابع فیصله شورای اتلانتیک شمالی برای رفع نیازمندی های امنیتی افغانستان ادامه می یابد.

ایجاد یک برنامه جداگانه برای همکاری های اضافی در چارچوب برنامه کمک به افغانستان و سایر اولویت ها و مکانیزم های موجود؛ استفاده از امکانات ناتو برای همکاری های بیشتر طبق تقاضا های حکومت افغانستان. این تقاضا ها شامل ساحات ذیل می گردد:
- کمک برای انکشاف و اصلاحات وزارت های سکتور امنیتی و سایر نهاد های ملی
- کمک برای ارتقای سطح مسلکی، ظرفیت، توامندی ها و مهارت های نیروهای امنیتی افغان بشمول توانائی ها برای مقابله با تهدیدات تروریزم و قاچاق مواد مخدر از طریق ارائه برنامه های آموزشی و حمایت واحد های تخصصی افغانی
- دستیابی مناسب به کورس های آموزشی ناتو ، نهاد ها و تجارب نظامی و ملکی این سازمان.

7- همکاری های عملی مندرج این اعلامیه قرار ذیل صورت می گیرد:
- طبق پروسیجر و طرزالعمل های نافذه حکومت افغانستان و ناتو تصویب میگردد ( از طرف ناتو، کشور های عضو شورای اتلانتیک شمالی تصمیم می گیرند )
- بر مبنای واقعیت های موجود استوار بوده و مطابق به طرزالعمل حکومت افغانستان و ناتو تمویل می گردد
- یک ترکیب از فعالیت های داخل و بیرون کشوری مانند ارائه کورس های مناسب، تبادلات کارشناسان، آموزش های اختصاصی و برگزاری سیمینار ها
- به شکلی طرح ریزی میگردد که تاثیرات آن درازمدت بوده و به خود کفائی افغانستان کمک نماید
- جلوگیری از تکرار عین کمک ها توسط کشور های عضو ناتو.
 

اداره و بازنگری

8- افغانستان و ناتو مشورت و گفتگو ها را در مورد همکاری ها طبق احکام مندرج این اعلامیه آغاز خواهند کرد.
9- برنامه همکاری های مندرج این اعلامیه باید به شکل منظم توسط حکومت افغانستان و ناتو از طریق پروسه مشترک تصویب گردد.

10- این اعلامیه و برنامه همکاری ها طبق احکام این اعلامیه باید در وقفه های نه کمتر از 3 سال به سطح مسئولین ارشد سیاسی مورد بازنگری قرار گیرد. افغانستان میخواهد بحث ها در مورد موافقت روی چگونگی نیروها را با ناتو در خلال سه سال آینده آغاز نماید. دفتر مشترک هماهنگی ها از نحوه تطبیق درست توافقنامه تخنیکی-نظامی همچنان نظارت کرده و آن را مورد بازبینی قرار میدهد.

11. کشور های غیر عضو ناتو به ویژه کشور های عضو آیساف باید این فرصت را داشته باشند و نیز تشویق گردند تا در فعالیت های مندرج این اعلامیه بشمول ارائه کمک های مالی بعد از موافقت ناتو و حکومت افغانستان سهم بگیرند. هرگونه فعالیت های دوجانبه میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و هر دولت دیگر خارج از مواد این اعلامیه می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر