۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

رييس بعدي پارلمان كيست؟




۱۳۸۹/۸/۲۳
آیا قانونی ریاست دور بعدی پارلمان را برعهده می گیرد؟
به نظر می رسد رقبای قانونی برای نامزدی ریاست پارلمان رسول سیاف، از رهبران جهادی، رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان، لطیف پدرام، رهبر حزب كنگره ملی می باشند 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد یونس قانونی، رییس کنونی مجلس نمایندگان بامداد شنبه از نامزدیش برای ریاست دور بعدی مجلس نمایندگان خبر می دهد

      آقای قانونی نامزدیش را برای پست ریاست مجلس نمایندگان در حالی اعلام می کند که تاکنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده است.
      درهمین حال، براساس اطلاعات طلوع نیوز، رییس کنونی مجلس نمایندگان، آوازه ها را پیرامون دیدارش با رییس جمهورکرزی و تقاضای ادامه کار در مجلس تا چهار سال دیگر بی بنیاد می خواند و اظهار داشت باید برای این پست شخصی شایسته انتخاب شود نه اینکه اساس انتخاب، مسائل بی اهمیت باشد.
       وی با اعلام این مطلب كه در آستانه انتخابات ریاست پارلمان دوم افغانستان، برخی از رسانه های دست به انتشار خبرهای كاذبی علیه وی زده اند، گفت اینگونه دسیسه‌ها مانع این هدف من نخواهند شد.
       وی همچنین از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد تا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را بدون در نظرداشت دیدگاههای قومی و منطقه ای اعلام کند.
       محمد یونس قانونی، رییس کنونی مجلس نمایندگان می افزاید تاخیر در اعلام نتایج به دردسر جدی برای مردم مبدل شده است.
       اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان بنابر بررسیهای تقلب و تخطی های انتخاباتی به تاخیر افتاده است که اخیرا کمیسیون شکایات انتخاباتی پرونده 413 نامزد مجلس نمایندگان را که متهم به تقلب و تخطی استند به دادستانی کل معرفی کرده است.
       از سوی دیگر، شماری از نامزدان معترض هشدار داده اند که اگر تقلب ها و تخلف های این انتخابات به گونه درستی بررسی نشوند کشور با فاجعه ملی روبرو خواهد شد.
       وی در نخستین انتخابات آزاد افغانستان برای گزینش رییس جمهور، از رقبای سرسخت حامد کرزی بود و یک میلیون و سیصد هزار رای را از آن خود کرد که 3.16 درصد کل آرا محسوب می‌شد.
      یونس قانونی همچنین در انتخابات پارلمانی افغانستان نیز شرکت کرد و با رای بالای مردم کابل، وارد این مجلس شد.
      شعار انتخاباتی او، طرح دکترین نوین افغانستان و تاکید بر قانونمندی، شایسته سالاری و پاسخگویی دولت در برابر نهادهای ملی بود.
      با تشکیل پارلمان منتخب مردم افغانستان در ماه دسامبر سال 2005 میلادی، قانونی با به دست آوردن 122 رای به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شد.
      رقیب اصلی وی در رقابت برای ریاست مجلس، عبدالرسول سیاف از رهبران بنیادگرای مجاهدین بود که 117 رای به دست آورد.
      قانونی اولین كاندید سمت ریاست پارلمان آینده افغانستان در حالی این خبر را به طور رسمی اعلام كرد كه تاكنون نتایج نهایی انتخابات اعلام نشده است.
      به نظر می رسد رقبای قانونی، رسول سیاف، از رهبران جهادی، رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان، لطیف پدرام، رهبر حزب كنگره ملی و دیگر مدعیان این سمت باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر