۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

تبریک طالبان به تمامی مردم افغانستان


۱۳۸۹/۹/۲

تبریک طالبان به تمامی مردم افغانستان
طالبان توافق ناتو برای خارج کردن نیروها از افغانستان را خبر خوشی برای مردم افغانستان و کلیه دوستداران آزادی در جهان و شکستی برای دولت امریکا توصیف کردند و به تمامی مردم افغانستان تبریک گفتند
 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، طالبان توافق ناتو برای خارج کردن نیروها از افغانستان تا سال 2014 را یک خبر خوش برای مردم افغانستان و کلیه دوستداران آزادی در جهان و شکستی برای دولت امریکا توصیف کردند.

طالبان در بیانه خود به تمامی مردم افغانستان تبریک گفتند و این خبر را قدمی مثبت در افغانستان ارزیابی کردند.

طالبان با صدور بیانیه ای اعلام کردند که طرح ناتو برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان نشانه شکستب برای امریکا است که بالاخره به آن اعترف کرد و جتی زمان خروج نیز معلوم گردید.

در بخشی از این بیانیه آمده است توافق امضا شده در کنفرانس سران ناتو در روز شنبه نشان می دهد که امریکا موفق نشده است دیگر اعضای ناتو را به دادن کمک بیشتر یا سپردن تعهداتی مبنی بر ادامه عملیات نظامی در دراز مدت متقاعد سازد.

براساس توافق ليزبن و اطلاعات روزنامه آرمان ملی، بخش اعظم نیروی یکصد و پنجاه هزار تنی ناتو و دیگر کشورهای خارجی مستقر در افغانستان تا پایان سال 2014 کشور را ترک می کنند.

البته امریکا تاکید کرده است که آهنگ روند سپردن امنیت به خود افغان ها باید با شرایط و واقعیت ها در محل تطبیق داده شود و حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، نیز ابراز تمایل کرده است که این روند در پایان سال 2015 به سرانجام رسد.
قابل ذکر است که یکی دیگر از موفقیت های کنفرانس سران ناتو در ليزبن جلب موافقت روسیه برای همکاری در استقرار سلاح ضد موشکى ناتو و همکاری بیشتر با این پیمان در افغانستان است.

وضعیت کودکان افغان بهتر از لندن است!!!


۱۳۸۹/۹/۲
سیدول:
وضعیت کودکان افغان بهتر از لندن است!!!
در حالی که سازمان های حقوق بشر از وضعیت کودکان در افغانستان اظهار نگرانی می کنند ؛ نماینده ملکی ناتو در اظهاراتی مضحک و عجیب گفت کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشته است ، مارک سیدول، نماینده ملکی ناتو در کشور در اظهاراتی مضحک و عجیب اظهار داشت کودکان افغان از نظر آسایش وضعیتی به مراتب بهتر از کودکان لندن، گلاسگو و نیویورک دارند.

وی افزود در کابل و دیگر شهرهای افغانستان خطر انفجار و آسیب وارد شدن به کودکان بسیار کم است. بیشتر کودکان افغان در آرامش و در جامعه‌ای خانواده‌محور زندگی می‌کنند!

جاستین فورسیت، مدیر سازمان مدافع حقوق بشر موسوم به نجات كودكان در پاسخ به این اظهارات مضحک؛ ضمن گمراه‌کننده توصیف کردن این سخنان گفت افغانستان بدترین جایی است که یک کودک می‌تواند در آن به‌دنیا بیاید. یک کودک از هر چهار کودک افغان قبل از اینکه به سن پنج سالگی برسد، می‌میرد.

شورای شهر گلاسگو نیز با اعتراض به این مقایسه اعلام کرد که چنین مقایسه‌ای سبب خواهد شد که مردم شهرهایی چون گلاسگو، لندن و نیویورک با استخراج آمارهای مربوط به وضعیت کودکان افغان، بی‌اعتبار بودن سخنان سدویل را اشکار کنند.

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با بررسی تازه ای که در مورد اطفال انجام داده از افزایش خشونت ها و عدم دسترسی اطفال به تعلیم و تربیت و خدمات صحی و تجاوزات جنسی بر آنان ابراز نگرانی نموده ارقام تکان دهنده ای را ارائه کرده است.

خانم حمیده برمکی ، مسؤل بخش اطفال این کمسیون روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، افزون بر عدم دسترسی اطفال به خدمات صحی و اعتیاد دهها هزار طفل به مواد مخدر، افزایش تجاوزات جنسی بر اطفال نگرانی این کمسیون را بیشتر نموده است.

وی اظهار داشت در شش ماه اول 1389 ما با حدود 2800 طفل مصاحبه داشتیم که در حدود 12.5 درصد آنها هنوز هم حق دسترسی به تعلیم و تربیت را ندارند، 7 درصد در مناطق شهری و 30 درصد در مناطق روستای به خدمات صحی دسترسی ندارند. 80 درصد کلینیک های که در سطح افغانستان وجود دارد تسهیلات لازم صحی را در خود ندارد.

نادر نادری، یکی از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز گفت:کودکان در افغانستان نسبت به تمام شهرهای مورد اشاره نماینده ناتو و حتی نسبت به کشورهای همسایه افغانستان در منطقه مشکلات و مصائب بیشتری دارند.

این در حالی است که سازمان ملل در ماه اوت اعلام کرد که یک هزار و 271 غیرنظامی افغان در شش ماه نخست سال میلادی جاری کشته شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داشته است.این سازمان خاطرنشان کرد که تلفات کودکان در افغانستان نیز 55 درصد افزایش یافته است.

قابل ذکر است که در پی واکنش ها و انتقادها از اظهارنظر نماینده ناتو، وی درصدد توجیه حرف خود برآمد و با انتشار بیانیه ای مدعی شد که مطلب به خوبی ادا نشده است و مقایسه با شهرهای غربی توجهات را از منظور اصلی او دور کرده است.وی افزود مخاطب این حرف من کودکان انگلیسی بودند!

آیا ليزبن مسئله غیرمنتظره ای برای افغانستان داشت؟


۱۳۸۹/۹/۱
آیا ليزبن مسئله غیرمنتظره ای برای افغانستان داشت؟
جامعه جهانی و به ويژه اشتراک کنندگان نشست ليزبن چگونه تعهدات خویش را عملی می کنند؟ هنوز رنگ معاهدات قبلی خشک نشده است که معاهده دیگری بر آنها افزوده مى شود! 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نشست سه روزه در ليزبن که در آن رهبران کشورهای عضو ناتو و بسیاری از کشور هایی که در افغانستان نیرو دارند، با یکدیگر مذاکره کردند، پایان یافت.

پایان این نشست سه روزه، متن اعلامیه ای بود که منتشر شد و عمده ترین نکات آن پیرامون افغانستان بود. در این اعلامیه شیرازه حمایت از افغانستان با در نظرداشت اولویتها همانا ارتقای ظرفیت های لازم برای نیروهای امنیتی می باشد.

این شیرازه بندی از آنجا مهم است که افغانستان در سال 2014 شاهد خواهد بود که چگونه جامعه جهانی از افغانستان آرام آرام پا به بیرون می گذارد و به اصطلاح "افغانها می دانند و حساب و کتابشان"... در حقیقت کنفرانس ليزبن مسئله در خور توجهی برای افغانستان که تازه بوده باشد، نداشت و در واقع رئیس جمهور دست خالی از آنجا بر گشت.

براساس نوشته های روزنامه آرمان ملی، ليزبن مسئله غیر منتظره ای برای مردم افغانستان نداشت که فوق العاده می بود و قابل دقت...

چنین کنفرانسی برای افغانستان می بایست همه آنچه را جامعه جهانی به افغانستان می کردند، دربرمی داشت و در واقع رئیس جمهور با استقبال از او در این کنفرانس دل خوش نموده است وگرنه کنفرانس های لندن و پاریس، برلین و کابل مسائلی همانند ليزبن داشته اند.

نکته مهم دیگر این است که جامعه جهانی و به ويژه اشتراک کنندگان نشست ليزبن چگونه تعهدات خویش را عملی می کنند؟ هنوز رنگ معاهدات قبلی خشک نشده است که معاهده دیگری بر آنها افزوده مى شود!

مسلم است که دولت افغانستان ظرفیت های لازم را برای باز پس گیری وظایف تامین امنیت از ناتو و شریکانش را ندارد، هنوز که هنوز است افغانستان نتوانسته است از زیر بار تعهداتش در کنفرانس کابل موفق به در آید.

توسعه و رشد فساد در دستگاه دولت افغانستان مايه نگرانی است و افغانستان در این راستا در جهان مقام دوم را کسب نموده است.

هرچند عاقدین، ضمانت کرده اند تا یکدیگر را یاری برسانند و افغانستان تا سه سال دیگر به درجه تواناییهای لازم برسد اما همگان می دانند که در فرجام این سالها نیز ما بازهم محتاج ديگران خواهیم بود زیرا هنوز افغانستان همراه با ناتو با نیروی طالبان و القاعده درگير است.

جامعه جهانی باید تا زمان به اجرا در آمدن تعهداتش در ليزبن، تعهدات گذشته جامعه جهانى را ارزیابی کند تا معلوم شود کار از کجا آغاز یابد و به کجا ختم شود.

در حالی که معلوم نیست سرنوشت جنگ چه می شود، دل بستن به این تعهدات واقع بینانه نیست. ليزبن باید همه توجهاتش را به پیروزی در جنگ افغانستان معطوف می داشت که متاسفانه نداشت.

متن سخنرانی رییس جمهور در لیزبن

 ۱۳۸۹/۹/۱
اگر ما از یک جانب خواهان ایجاد همکاری های درازمدت میان افغانستان و ناتو هستیم، از سوی دیگر خود را نیز باید متعهد بسازیم که توانمندی های همدیگر را تقویت کنیم 


جلالتمآب سرمنشی سازمان ناتو، جلالتمآب سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد، عالی جنابان! خانم ها و آقایان!

اجازه دهید در ابتدا از دولت پرتغال و شهروندان لیزبن برای استقبال و مهمانوازی ایشان از ما تشکر کنم. افتخار دارم در چنین نشستی که ناتو می کوشد این پیمان را در برابر چالش های امنیتی جهانی قرن 21 روح تازه ببخشد، صحبت نمایم. با این تحول جدید، سازمان ناتو همکار دوامدار دولتی در افغانستان خواهد بود که تعهد کرده است رهبری امور امنیتی و توسعه وی کشور خود را خودش به عهده گیرد. بعد از حملات القاعده در نیویارک و حملات متعاقب در سایر نقاط جهان، بخوبی اینرا درک کردیم که دهشت افگنی یک تهدید مستمر علیه امنیت جمعی همه ماست.

افغانستان و ناتو در محو این پدیده دارای منافع و اهداف مشترک می باشند. بنابرین، همکاری موثر کلید موفقیت ما در این تلاش مشترک است. نه سال قبل، مردم افغانستان با ایالات متحده امریکا و سایر متحدین ائتلاف بین المللی برای مبارزه علیه تروریزم جهانی دست بدست هم دادند.
ما راه طولانی را پیموده ایم. میخواهم مراتب امتنان مردم افغانستان را برای نقشی که ناتو مخصوصاً با قربانی های که مردان و زنان شما بخاطر کمک به مردم افغانستان برای بیرون آمدن از ویرانی و ترور متحمل شده اید، ابراز نمایم.

مردم افغانستان به استقلال و حاکمیت کشور شان افتخار می کنند. با درنظرداشت اجماع ملی، من سال گذشته تعهد کردم که رهبری تامین امنیت افغانستان را تا سال 2014 افغانها برعهده میگیرند. بنابرین، انتقال موثر امنیت، مسئولیت های شما را کاهش میدهد و همزمان اعتماد مردم را به این همکاری افزایش میدهد. یک جا با شما، ما تهداب نیرومندی را گذاشته ایم و اکنون ما روی یک روند انتقال برگشت ناپذیر و قابل حفظ کار می کنیم.

تصمیم رئیس جمهور اوباما برای ازدیاد نیروها و منابع کافی غرض مختل ساختن و شکست القاعده که حکومت های شما نیز از آن پشتیبانی کرده اند زمینه را برای موفقیت هموار ساخته است. ما با همکاری نزدیک با جنرال پتروئیس،فرمانده عمومی ناتو و آقای سیدویل ،نماینده ارشد ملکی ناتو به پیشرفت های به سوی هدف مشترک مان نایل آمده ایم. پختگی این همکاری امروز این فرصت را برای ما میدهد که مسائل دشوار را حل نموده و راه حل برای انها جستجو کنیم.

ما روی مسائل مورد نگرانی جدی مردم افغانستان بخصوص موضوع تلفات افراد ملکی، گرفتاری ها، برخورد غیرقانونی برخی از شرکت های امنیتی و در بعضی حالات برخورد ناتو، با همکاران آیساف خود در حال گفتگو هستیم. نیاز داریم تا روی این مسائل صحبت کنیم و آن را در فضای همکاری و مساعی مشترک حل نماییم. جستجوی راه حل دایمی به این معضل بدون شک در درک مشترک از هدف مان که همانا جایگزین ساختن افغانها به عوض نیروهای بین المللی است، نهفته می باشد.

عالی جنابان!
در چنین زمانی که شهروندان شما با مشکلات و مشقات اقتصادی مواجه هستند، شما ما را برای ساختن نهاد های نیرومند و باثبات حمایت و کمک میکنید، از شما ممنون هستیم. با اینکه مردمان شما قربانی های زیادی را متحمل می شوند، ما سوالات آنها را در مورد ظرفیت و توانمندی افغانستان برای حل مشکلات حکومت داری ضعیف و فساد اداری درک میکنیم. مردم افغانستان نیز این نگرانی ها را درک می کنند. بنابرین، من امروز یکبار دیگر اعلام می دارم که با شما کار خواهیم کرد تا وضعیت حکومت داری بهتر شده و حاکمیت قانون تامین گردد و می دانیم که این یگانه کلیدی برای کسب رضایت خاطر مردم برای صلح و سعادت است.

دیدگاه ما این است که تمامی نهاد ها را در قالب یک دولت کارا که بر مبنی حاکمیت قانون استوار بوده و توامندی انجام وظیفه اش در مقابل مردم را داشته باشد، منسجم بسازیم و نیز بتواند به مثابه یک عنصر مهم برای ثبات منطقه نیز مطرح باشد.

این نهاد ها شکل دهنده یک نظام دموکراتیک می باشد که از طریق آن شهروندان افغانستان شناخته شده و خود صاحب و محافظ این نظام خواهند بود. در حالیکه مبارزه با تروریزم تمرکز اصلی فعالیت های شما در کشور ما است، اما آنچه را که مردم افغانستان پس از سه دهه جنگ و خشونت به آن بیشتر تاکید دارند صلح و آرامش است. همان قدر که مردم شما امنیت میخواهند، مردم افغانستان نیز نیازمند و خواستار صلح عادلانه استند. با استفاده از این فرصت میخواهم از حمایت شما از برنامه های افغانستان برای تامین صلح به ویژه برگزاری جرگه مشورتی صلح و ایجاد شورای عالی صلح ابراز امتنان نمایم.

عالی جنابان!
اگر ما از یک جانب خواهان ایجاد همکاری های درازمدت میان افغانستان و ناتو هستیم، از سوی دیگر خود را نیز باید متعهد بسازیم که توانمندی های همدیگر را تقویت کرده، راهبرد های مشترک را تعقیب نموده و تفاوت های موجود در مرکب دفاع، دیپلوماسی و انکشاف را برطرف کنیم، وسایل و امکانات را به رسیدن به اهداف بسیج بسازیم و از منابع به شکل شفاف و پاسخگو استفاده کنیم. در این خصوص، ما انتظار داریم همکاران بین المللی مان تعهدات شان را که در کنفرانس های لندن و کابل مبنی بر به مصرف رساندن 50 فیصد منابع و کمک های شان از طریق حکومت افغانستان و نیز تنظیم تمامی منابع به اساس اولویت های دولت افغانستان، عملی بسازند.

مطابق به قانون اساسی، نظام دولت در افغانستان مرکزی است، بنابرین ما میخواهیم تا منابع را که حکومت های شما فراهم میکنند باید به شکلی مصرف گردد که حکومت افغانستان را تقویت نموده، حاکمیت ملی را تحکیم نموده و موفقیت دولت را گسترش دهد. ما از روش موثر ناتو در افغانستان که فعالیت های انکشافی را همزمان با تلاش های نظامی علیه تروریزم به پیش می برند، تقدیر میکنیم. اما، شیوه های موازی کمک رسانی در این کشور، پاسخگوئی و کفایت کاری را زیر سوال میبرند در حالی که برنامه های ملی می تواند نهاد های مرکزی را تقویت کرده و زمینه مشارکت بیشتر مردم را مساعد سازد.

بنابرین، ما از همکاران خود تقاضا میکنیم تا با ما یک جا شده و برنامه های ملی موجود را توسعه داده و برنامه های جدید را طرح نمایند. ما مخصوصاً باید باهم کار کنیم تا روند انتقال در ولایات را از طریق یک روش جامع و سازنده تنظیم کنیم. نهاد های امنیتی ما هنوز نیازمند تجهیزات و وسایل هستند. فراهم آوری امکانات و مربیان بیشتر پولیس و نیروهای مسلح می تواند در موفقیت روند انتقال خیلی مهم باشد.

ما همواره از عواقب ناگوار غیرعمدی قرارداد های بین المللی که بر اقتصاد، سیاست و جامعه ما اثر منفی میگذارد، ابراز نگرانی کرده ایم. ما از بازنگری طرزالعمل اعطای قرارداد های ناتو و نیز از تعهدات این سازمان بخاطر پالیسی جدید آن بنام " نخست افغانها" استقبال میکنیم. ترجیح دادن به سکتور خصوصی افغانی میتواند تاثیر جداً سازنده را در تنظیم بازار منحیث یک نیروی ثبات آفرین به بار آورد. فراهم ساختن دستیابی آفغانستان به بازارهای کشور های عضو ناتو/آیساف نیز میتواند صلح و رفا در این کشور را تحکیم نماید. با موفقیت روند انتقال، از استفاده بهتر این فرصت ها برای ایجاد زمینه های دیگر به شهروندان افغانستان استقبال می کنیم.

خانمها و آقایان!
همانگونه که در مورد توقعات و انتظارات مردم افغانستان از همکاران ناتو صحبت کردم، میخواهم یکبار دیگر تعهدات حکومت خود را برای انجام مسئولیت هایش در قبال تامین امنیت و حاکمیت قانون برای مردم افغانستان و نیز فراهم آوری فرصت ها برای استفاده از توامندی های مردم مان تجدید کنم. در این خصوص، میخواهم تاکید کنم که از دست آورد های زنان افغان حمایت کرده و آنرا گسترش خواهیم داد.

مردم، ما را از نیاز تطبیق اصلاحات در نهاد های دولتی مطلع نگاه میکنند. بنابرین، ما به یک روش جامع برای آوردن اصلاحات متعهد هستیم. در برابر فساد اداری مبارزه خواهیم کرد، چون این پدیده اعتماد مردم به نهاد های حکومتی را تضعیف می کند. این را بخوبی درک کرده ایم که تلاش های ما به صلح و ثبات بستگی به همکاری منطقوی دارد.

بنابرین، از متحدین و همکاران خود میخواهیم تا در جنگ با تروریزم اعتماد منطقوی را جلب نمایند. ما همیاری و همکاری فعال شما را برای تحقق چارچوب امنیت و انکشاف برای همکاری های منطقوی که بتواند زمینه برای صلح، رفا و امنیت مشترک را مساعد سازد، نیاز داریم. با تعهد برای رفتن به سوی اهداف مشترک مان، ما باید یک سلسله اقدامات لازمی را نیز تطبیق نمائیم.

برای ارزیابی پیشرفت ها در مورد روند انتقال امنیت و گسترش زمینه های تجارت و فعالیت های انکشافی با همکاران، حکومت افغانستان پیشنهاد میکند که جلسه را در ماه نوامبر سال 2011 میلادی در شهر بن، آلمان میزبانی کند و آرزو می کنیم که حکومت جمهوری آلمان همانند گذشته لطف کرده سهولت ها را در اختیار ما بگذارند.

عالی جنابان!
صلح و شکیبایی بلندترین ارزش های دین مبین اسلام است و مردم افغانستان که نقش بسزای را در رونق و شکوفایی تمدن اسلامی ایفا کرده اند از جمله مورثین این میراث غنی و پرافتخار هستند. این بیش از یک ملیارد مسلمان است و نه القاعده که ارزش های تمدن شکیبا و پرتحمل دین اسلام را می پرورانند. اسلام هراسی که یک مرض رو به گسترش است در جهان امروزی باید هیچ جایگاهی نداشته باشد و نه منافع شما و نه همکاری ما را تامین می کند. در واقع، این تفاهم تمدن هاست و نه تضاد آنها که راه را برای آینده هموار می سازد. یک افغانستان دارای حاکمیت که توانائی تامین امنیت و سلامت شهروندان خود را داشته باشد و در برابر تهدید تروریزم ایستادگی کند و عنصر مهم ثبات منطقوی باشد، برای صلح و امنیت جهانی ضروری است. این هدف والا به ما انرژی و توان می بخشد که برای برداشتن این موانع بیشتر از پیش عزم راسخ داشته باشیم. تشکر


افشای اسامی نامزدان متقلب



  ۱۳۸۹/۸/۳۰
سرانجام کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی نتایج بررسیهایش را به کمیسیون مستقل انتخابات سپرد و اسامی نوزده نامزد پیروز انتخابات پارلمانی که حذف شدند نیز اعلام شد 

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی اسامی نوزده تن از کاندیدان پیروز در انتخابات پارلمانی را بعلت کاربرد تقلب ها و تخطی های انتخاباتی از فهرست نامزدان حذف کرد.

اسامی این نامزدان که هفت تن از آنان عضو کنونی پارلمان و دیگران نزدیکان شماری از کارمندان بلندپایه دولتی می باشند، به شرح زیر است:

احمد وحید طاهری، برادر رئیس شورای امنیت ملی، حاجی عزیز احمد نادم، الحاج رحیمه جامی، محمد معروف فضلی: نامزدان پیروز ولایت هرات

حشمت الله کرزی، پسر کاکای رئیس جمهور کرزی، نیازمحمد حاجی امیرلالی: نامزدان پیروز ولایت قندهار

حاجی محمد رحیم کتوازی، برادر معاون ولایتی ریاست عمومی امنیت ملی: نامزد پیروز ولایت پکتیکا

داکتر محمد نسیم مدبر، برادر فرمانده پولیس ولایت فاریاب و عاشق الله وفا: نامزدان پیروز ولایت بغلان

حاجی فاضل سید خیلی، برادر فرمانده پولیس ولایت قندوز و نامزد پیروز ولایت پروان

وحیدالله کلیم زی: نامزد پیروز ولایت وردک

گل محمد پهلوان: نامزد پیروز ولایت فاریاب

دادستان عبدالرئوف: نامزد پیروز ولایت بدخشان

حمیدالله طوخی، حاجی محمد اسماعیل زابلی: نامزدان پیروز ولایت زابل

حاجی معلم میرولی: نامزد پیروز ولایت هلمند

عبدالولی حمیدی و مسعود بخته ور: نامزدان پیروز ولایت فراه

لحاج احمدخان سمنگانی: نامزد پیروز ولایت سمنگان.

که در این میان، حمیدالله طوخی، حاجی امیرلالی، الحاج احمدخان سمنگانی، حاجی عزیز احمد نادم، الحاج رحیمه جامی، احمد وحید طاهری و سید محمد شفیق از اعضای فعلی مجلس نمایندگان هستند.

رای‌های 19 نامزد پیروز نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات پارلمانی در حالی باطل اعلام می‌شود که پیش از این چهار نامزد پیروز دیگر نیز از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به دلیل داشتن رای‌های تقلبی و استعفا نکردن از وظایف دولتی‌شان از لیست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف شده بودند و قرار است این متهمین به تقلب به دادگاه عالی کشور معرفی شوند.

ظاهرا تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی نهایی بوده و تصمیم‌هایی که تاکنون از سوی این کمیسیون گرفته شده، برگشت‌ناپذیر می‌باشد.

براساس گزارشات کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از برگزاری انتخابات در 27 سنبله تا کنون بیش از پنج هزار هشتصد و پنجاه شکایت انتخاباتی به این نهاد رسیده که آنها را به سه بخش الف، ب و ج دسته بندی نموده اند که دو هزار و پانصد شکایت شامل دسته الف و جزء شکایات تاثیر گذار بر انتخابات بوده است و سبب گردیده تا کمیسیون شکایات انتخاباتی 334 محل دیگر را نیز به دلیل تخطی‌های گسترده‌ی انتخاباتی در 22 ولایت افغانستان باطل نماید.

در حال حاضر خوست با باطل شدن 102 محل ، لوگر 36 محل، زابل 20 محل، نورستان 17 محل، ارزگان 16 محل، کابل 16 محل، بلخ 15، پکتیا 15 محل و فاریاب 14 محل از ولایت‌هایی هستند که به دلیل تقلب‌های انتخاباتی رای‌های‌شان از سوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باطل شناخته شده است.

پیش از این مقام‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی برخی حلقه‌های دولتی را متهم به اعمال فشار جهت آوردن تغییر در نتیجه‌ی بررسی‌های این کمیسیون ساخته بود ولی اکنون مدعی این هستند که تسلیم هیچ گونه فشار نشده‌اند.

ولی ده ها تن از کاندیدان طی یک نشست خبری اعلامیهء کمسیون شکایات انتخاباتی را در خصوص حذف تعدادی از کاندیدان، عوام فریبانه خواندند و گفته اند که این تصمیمات سراسر آمیخته با تقلب است و برای مردم افغانستان قابل قبول نیست لذا مردم تصمیم گرفته اند که تظاهرات خود را به صورت شدید تر در اکثر ولایات راه اندازی نمایند.

در میان این همه داد و قال مسئولان کمیسیون انتخابات و نمایندگان معترض، هیچ کس از آرای تلف شده مردمی که با هزار امید بهای صندوقهای رای رفته اندسخن نمی‌گوید. وقتی کمیسیون شکایات انتخاباتی 334 محل رای‌دهی را به دلیل تخطی‌های گسترده باطل اعلام می‌کند، فقط بخشی از وظایفش را انجام داده است، اما در این میان چه مقدار از آرای سالم نیز باطل اعلام شده است، مساله‌ای است که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی آن است. صیانت از آرای مردم وظیفه‌ی چه کس و چه نهادی است؟

این‌که تعدادی از نامزدان ظاهرا برنده ناکام اعلام شوند، جای تاثر و تاسف نیست و البته جای قدردانی از زحمات اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز دارد، اما آرای آن مردمی که صادقانه پای صندوق رای آمدند، به چه جرمی باطل اعلام می‌شوند و آیا در انتخاباتهای اینده نیز باید منتظر چنین تقلبهایی باشیم یا خیر؟




 ۱۳۸۹/۸/۳۰امروز ؛

کمیسیون شکایات انتخاباتی اسامی شماری از نامزدانی که در نتایج اولیه انتخابات با آرای تقلبی برنده اعلام شده بودند را افشا و کلیه آرای مربوط به آنان را باطل اعلام می کند .


به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی امروز شنبه گفت که آرای شماری از نامزدان پیروز در نتایج ابتدایی انتخابات فردا باطل اعلام می کند.

احمد ضیا رفعت، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می گوید که نامهای آن نامزدانی که با آرای تقلبی پیروز شده اند افشا خواهند شد.

وی در گزارشی به طلوع نیوز گفت؛ کمیسیون شکایات در کنفرانس خبری که روز شنبه دارد اعلام می کند که شماری از نامزدان برندۀ نتیجۀ ابتدایی که رأی های چشم گیر تقلبی به نفع شان اختصاص یافته بود تمام رأی های شان در سطح ولایت مربوط باطل اعلام می شود.

در برخی از گزارشها آمده است که بیش از 20 تن از نامزدانى که در فهرست ابتدایی نتایج برنده اعلام شده اند، از فهرست نهایی حذف خواهند شد.

درهمین حال کمیسیون مستقل انتخابات گفت که در حالی که یک ماه از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی می گذرد اما هنوزهم نتایج نهایی بررسی های کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی به این کمیسیون فرستاده نشده است.

اما کمیسیون شکایات گفته است که نتایج بررسی های شکایت های اولویت الف را به کمیسیون انتخابات فرستاده اند و باقیماندۀ این بررسی ها نیز فرستاده خواهند شد.

رفعت تصریح کرد که با فرستادن این بررسی ها به کمیسیون انتخابات تغییراتی اساسی در نتایج انتخابات صورت خواهد گرفت.رفعت همچنین گفت که بررسی ها در مورد سایر شکایات که در گروههای ب و ج قرار دارند و تعداد آن نیز به حدود 3 هزار شکایت می رسد، ادامه دارد.

تابش فروغ، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز در این راستا اظهار داشت امروز بر اساس وعده هایی که کمیسیون شکایت های انتخاباتی داشتند، آخرین فرصت به خاطر دریافت گزارش نهایی این کمیسیون است و امیدوارهستیم که ما این گزارش را دریافت کنیم و پس از فیصله تطبیق کنیم و پس از تطبیق اعلام کنیم.

اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو


۱۳۸۹/۸/۳۰
در اجلاس لیزبن؛
اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو
دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو با گذشت 7 سال تلاش و قربانی های مشترک معتقد هستند که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بر این همکاری و دوستی دراز مدت یکبار دیگر تاکید صورت گیرد 



اعلامیه جمهوری اسلامی افغانستان و سازمان ناتو به شرح ذیل می باشد:
متن
1- با درک اینکه تامین ثبات و رفاه در افغانستان در واقع برای تامین امنیت منطقه مربوط به اتلانتیک شمالی از اهمیت استراتیژیک برخوردار است، دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو با گذشت 7 سال تلاش و قربانی های مشترک معتقد هستند که اکنون زمان آن فرا رسیده است تا بر این همکاری و دوستی دراز مدت یکبار دیگر تاکید صورت گیرد.

توانائی های افغانستان برای به عهده گرفتن رهبری امور مهم مانند حکومت داری، توسعه و امنیت به شکل روز افزون ارتقا می یابد. با حمایت متداوم سیاسی، توسعه وی و بشردوستانه دفتر نمایندگی ملل متحد در افغانستان و با احترام به حاکمیت ملی و رهبری افغانستان، حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، سازمان ناتو و سایر متحدین در قالب نیروی کمک به امنیت یا آیساف می کوشند تا زمینه را برای تطبیق و تحقق روند انتقال مسئولیت ها طبق چارچوب که از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی در کنفرانس بین المللی کابل در جولای 2010 تائید گردید، فراهم نمایند.

روند انتقال، تلاش های ناتو را برای کمک به مردم افغانستان به هدف رسیدن به صلح دایمی و عادلانه تحکیم بخشیده و نیز آغاز این روند فرصت های را به حکومت افغانستان و ناتو فراهم می نماید تا همکاری شانرا که در واقع مکمل ماموریت امنیتی آیساف و فراتر از آن است، تجدید و تحکیم بیشتر نمایند.


اصول و هدف

2- این اعلامیه در پرتو تلاش های بین المللی تحت رهبری ملل متحد به منظور حمایت از افغانستان منحیث جز یک روش جامع ترتیب گردیده است. این اعلامیه با درنظرداشت مندرجات اعلامیه مشترک حکومت افغانستان و ناتو مورخ 6 سپتامبر 2006 و در مطابقت با برنامه های موجود همکاری مانند برنامه کمک به افغانستان که اخیراً در شورای اتلانتیک شمالی در اول مارچ 2010 به تصویب رسید و نیز برنامه همکاری نخست افغانها ترتیب گردیده است.

همچنان، مواد این اعلامیه در روشنی احکام مندرج ستراتیژی انکشاف ملی افغانستان ترتیب گردیده است.

3- ناتو یکبار دیگر تعهد درازمدت خود را برای یک افغانستان مستقل، دیموکراتیک، امن و باثبات که بار دیگر به پایگاه امن دهشت افگنان و تروریزم مبدل نگردد و نیز برای یک آینده بهتر برای مردم افغانستان اعلام می دارد. جهت نیل بر این هدف و درک اینکه افغانستان همکار مهم ناتو است، این سازمان مصمم است از نهاد های امنیتی افغانستان با فراهم آوری کمک های ذیل حمایت متداوم نماید:
- تامین و بهبود ظرفیت و توانائی این نهاد ها برای مقابله موثر با تهدیدات علیه امنیت، ثبات و تمامیت افغانستان و نیز برای کمک به امنیت منطقه
- فراهم آوری کمک ها با احترام کامل به حاکمیت و رهبری افغانستان و نیز اینکه این کمک ها باید در مطابقت با قانون اساسی افغانستان و قانون بین المللی صورت گرفته و قربانی ها و تلاش های جاری مردم افغانستان برای رسیدن به صلح احترام گردد.

4. حکومت جمهوری اسلامی افغانستان تعهداتش را برای تحقق مسئولیت های ذیل تجدید میکند:

- تامین امنیت، حکومت داری و انکشاف و توسعه با درنظرداشت تعهدات اش در کنفرانس لندن در جنوری 2010 و کنفرانس کابل در جولای 2010 در خصوص مبارزه با تروریزم، رشد اقتصاد، مبارزه با فساد اداری، امنیت منطقوی و همکاری های اقتصادی و احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان.

- همکاری دوامدار با ناتو و کمک با ناتو جهت تطبیق فعالیت ها طبق چهارچوب این اعلامیه
- درک اهمیت و نیاز به همکاری وسیع منطقوی، هماهنگی و اعتماد سازی میان افغانستان و همکاران منطقوی اش طبق اعلامیه استانبول.

5. دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ناتو مشورت و گفتگو ها را روی مسائل مورد نگرانی ستراتیژیک گسترش میدهند.


محتویات
6- تدابیر موثر همکاری ها باید مطابق به اولویت ها و نیازمندی های حکومت افغانستان و نیز با درنظرداشت توانائی ناتو برای حمایت متداوم از این کمک ها اتخاذ گردد. این تدابیر شامل موضوعات ذیل می گردد:
- ایجاد میکانیزم برای گفتگوهای سیاسی و نظامی
- ادامه استفاده از صندوق وجهی ناتو برای کمک و حمایت از ارتقای ظرفیت نهاد های امنیتی حکومت افغانستان
- ادامه همکاری با ناتو برای کمک به تطبیق این اعلامیه با درک مشترک از اینکه ناتو هیچ خواست و عزمی برای ایجاد حضور دایمی نظامی در افغانستان نداشته و نمی خواهد از حضورش در افغانستان علیه ملت های دیگر استفاده کند
- ناتو به ماموریت آموزشی خود در افغانستان ادامه خواهد داد و این کمک ها طبق نیاز و تابع فیصله شورای اتلانتیک شمالی برای رفع نیازمندی های امنیتی افغانستان ادامه می یابد.

ایجاد یک برنامه جداگانه برای همکاری های اضافی در چارچوب برنامه کمک به افغانستان و سایر اولویت ها و مکانیزم های موجود؛ استفاده از امکانات ناتو برای همکاری های بیشتر طبق تقاضا های حکومت افغانستان. این تقاضا ها شامل ساحات ذیل می گردد:
- کمک برای انکشاف و اصلاحات وزارت های سکتور امنیتی و سایر نهاد های ملی
- کمک برای ارتقای سطح مسلکی، ظرفیت، توامندی ها و مهارت های نیروهای امنیتی افغان بشمول توانائی ها برای مقابله با تهدیدات تروریزم و قاچاق مواد مخدر از طریق ارائه برنامه های آموزشی و حمایت واحد های تخصصی افغانی
- دستیابی مناسب به کورس های آموزشی ناتو ، نهاد ها و تجارب نظامی و ملکی این سازمان.

7- همکاری های عملی مندرج این اعلامیه قرار ذیل صورت می گیرد:
- طبق پروسیجر و طرزالعمل های نافذه حکومت افغانستان و ناتو تصویب میگردد ( از طرف ناتو، کشور های عضو شورای اتلانتیک شمالی تصمیم می گیرند )
- بر مبنای واقعیت های موجود استوار بوده و مطابق به طرزالعمل حکومت افغانستان و ناتو تمویل می گردد
- یک ترکیب از فعالیت های داخل و بیرون کشوری مانند ارائه کورس های مناسب، تبادلات کارشناسان، آموزش های اختصاصی و برگزاری سیمینار ها
- به شکلی طرح ریزی میگردد که تاثیرات آن درازمدت بوده و به خود کفائی افغانستان کمک نماید
- جلوگیری از تکرار عین کمک ها توسط کشور های عضو ناتو.
 

اداره و بازنگری

8- افغانستان و ناتو مشورت و گفتگو ها را در مورد همکاری ها طبق احکام مندرج این اعلامیه آغاز خواهند کرد.
9- برنامه همکاری های مندرج این اعلامیه باید به شکل منظم توسط حکومت افغانستان و ناتو از طریق پروسه مشترک تصویب گردد.

10- این اعلامیه و برنامه همکاری ها طبق احکام این اعلامیه باید در وقفه های نه کمتر از 3 سال به سطح مسئولین ارشد سیاسی مورد بازنگری قرار گیرد. افغانستان میخواهد بحث ها در مورد موافقت روی چگونگی نیروها را با ناتو در خلال سه سال آینده آغاز نماید. دفتر مشترک هماهنگی ها از نحوه تطبیق درست توافقنامه تخنیکی-نظامی همچنان نظارت کرده و آن را مورد بازبینی قرار میدهد.

11. کشور های غیر عضو ناتو به ویژه کشور های عضو آیساف باید این فرصت را داشته باشند و نیز تشویق گردند تا در فعالیت های مندرج این اعلامیه بشمول ارائه کمک های مالی بعد از موافقت ناتو و حکومت افغانستان سهم بگیرند. هرگونه فعالیت های دوجانبه میان حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و هر دولت دیگر خارج از مواد این اعلامیه می باشد.

منازل مسکونی افغانها بوسیله آمریکا تخریب می شود؟!


۱۳۸۹/۸/۲۹
ارتش آمریكا در اقدامی به تخریب منازل مسكونی افغانهایی كه بدلیل افزایش عملیات نظامی خارجیها خانه‌هایشان را ترك كرده بودند،اقدام كرده است.با آغاز این عملیات،روستاییان از ترس گرفتار شدن در معركه جنگ منازل خود را ترک كرده‌اند


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در شرایطی كه بدلیل افزایش عملیات نظامی نیروهای خارجی در جنوب افغانستان، مردم این منطقه منازل خود را ترك كرده‌اند، ارتش آمریكا در اقدامی كه مقابله با مخالفین دولت می‌خواند، به تخریب این ساختمان‌های مسكونی روی آورده است.

ارتش آمریكا در اقدامی كه مدعی است برای جلوگیری از پناه دادن به مخالفین دولت در افغانستان انجام می‌شود، به تخریب منازل مسكونی افغان‌هایی كه بدلیل افزایش عملیات نظامی نیروهای خارجی خانه‌های خود را ترک كرده بودند، اقدام كرده است.

براساس نوشته های نشریه گلوب، ارتش آمریكا با الگوبرداری از جنگ ویتنام برای آنچه كه جلوگیری از استفاده نیروهای طالبان از منازل روستایی و برحذر داشتن افغان‌ها از پناه دادن به آنان می‌خواند، طرحی را برای تخریب بی‌سر و صدای منازل مسكونی خالی از سكنه و خانه كسانی كه به طالبان كمك كنند، تهیه كرده است.

این صفحه از عملكرد آمریكاییها در ویتنام در حالی بازگشایی شده است كه یگان‌های رزمی ارتش این كشور در قالب اجرای طرح افزایش نیرو در جنوب افغانستان عملیات گسترده‌ای را برای آرام‌سازی مناطق دچار بحران در جنوب این كشور آغاز كرده است.

با آغاز عملیات فراگیر ارتش آمریكا در جنوب افغانستان، روستاییان از ترس گرفتار شدن در معركه جنگ منازل خود را ترك كرده‌اند و همین موضوع نیز باعث شده است تا عملكرد آمریكا در زمینه تخریب منازل مسكونی آنان انعكاس چندانی نداشته باشد.

هدف ناتو از اشغال افغانستان چیست؟


۱۳۸۹/۸/۲۹

نتایج یک بررسی تازه حکایت از آن دارد که بیش از 90 درصد مردم افغانستان نمی دانند چرا نیروهای ناتو به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرده و آن را به اشغال خود درآورده است! 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نتایج یک بررسی تازه حکایت از آن دارد که بیش از 90 درصد مردم افغانستان نمی دانند چرا نیروهای ناتو به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرده و آن را به اشغال خود درآورده است!

بررسی شورای بین المللی امنیت و توسعه نشان می دهد 92 درصد از مردم افغان شرکت کننده در این تحقیق اصلا راجع به حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 چیزی نشنیده اند.

این در حالی است که مقام های ناتو، پس از نزدیک به یک دهه اشغال نظامی افغانستان، در اجلاس لیسبون سرگرم آن هستند تا مقدمات ادامه اشغال افغانستان برای چند سال آینده را فراهم کنند.

نورین مک دونالد، رییس این شورای بین المللی می گوید این عدم آگاهی درباره دلیل حضور نیروهای ناتو در افغانستان علت اصلی دیدگاه بسیار منفی مردم نسبت به عملیات ما در افغانستان است.

براساس اطلاعات آنتی وار، نتایج حاصل از این بررسی همچنین نشان داد که بیشتر مردم در جنوب افغانستان جدایی طلبند و خواهان تشکیل کشور مستقل پشتونستان هستند که البته برخی از مناطق قبایلی پاکستان را هم در بر می گیرد.

چهل درصد مردم جنوب افغانستان طبق این بررسی معتقدند هدف ناتو از اشغال افغانستان از میان برداشتن اسلام است.

نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در سال 2001 و در پی حمله های تروریستی طالبان به خاک آمریکا و به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کردند.

هدف ناتو از اشغال افغانستان چیست؟


۱۳۸۹/۸/۲۹

نتایج یک بررسی تازه حکایت از آن دارد که بیش از 90 درصد مردم افغانستان نمی دانند چرا نیروهای ناتو به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرده و آن را به اشغال خود درآورده است! 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نتایج یک بررسی تازه حکایت از آن دارد که بیش از 90 درصد مردم افغانستان نمی دانند چرا نیروهای ناتو به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرده و آن را به اشغال خود درآورده است!

بررسی شورای بین المللی امنیت و توسعه نشان می دهد 92 درصد از مردم افغان شرکت کننده در این تحقیق اصلا راجع به حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 چیزی نشنیده اند.

این در حالی است که مقام های ناتو، پس از نزدیک به یک دهه اشغال نظامی افغانستان، در اجلاس لیسبون سرگرم آن هستند تا مقدمات ادامه اشغال افغانستان برای چند سال آینده را فراهم کنند.

نورین مک دونالد، رییس این شورای بین المللی می گوید این عدم آگاهی درباره دلیل حضور نیروهای ناتو در افغانستان علت اصلی دیدگاه بسیار منفی مردم نسبت به عملیات ما در افغانستان است.

براساس اطلاعات آنتی وار، نتایج حاصل از این بررسی همچنین نشان داد که بیشتر مردم در جنوب افغانستان جدایی طلبند و خواهان تشکیل کشور مستقل پشتونستان هستند که البته برخی از مناطق قبایلی پاکستان را هم در بر می گیرد.

چهل درصد مردم جنوب افغانستان طبق این بررسی معتقدند هدف ناتو از اشغال افغانستان از میان برداشتن اسلام است.

نیروهای ناتو به رهبری آمریکا در سال 2001 و در پی حمله های تروریستی طالبان به خاک آمریکا و به بهانه مبارزه با تروریسم افغانستان را اشغال کردند.

۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

لندسی گراهم:از اظهارات اخیر حامد کرزی متحیر شده ام


۱۳۸۹/۸/۲۴
از اظهارات اخیر حامد کرزی متحیر شده ام
در سه ماه گذشته حملات شبانه نیروهای خاص امریکایی سبب کشتن و یا دستگیری حدود 370 تن از رهبران شورشیان شده است 


لندسی گراهم سناتور امریکایی از حزب جمهوری خواه می گوید که وی از اظهارات حامد کرزی رییس جمهور افغانستان متحیر شده است.
     اخیراً رییس جمهور کرزی در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفته که وی خواهان کاهش عملیات نظامی امریکا در افغانستان می باشد. رییس جمهور افغانستان از طریق این روزنامه خواهان خاتمه حملات شبانه توسط نیروهای امریکایی نیز شده است.
      به گفته رییس جمهور کرزی این عملکرد های نیروهای امریکایی سبب می شود تا مردم نا راض و با طالبان شورشی یکجا شوند.
      به گزارش رادیو آزادی ، اظهارات حامد کرزی برخلاف موقف جنرال دیوید پیترویس قوماندان نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان است، زیرا کشتن و دستگیری شورشیان هدف اصلی ستراتیژی ضد شورش وی می باشد.
      سناتور گراهم اخیراً با تعداد از سناتوران امریکایی با رییس جمهور کرزی در کابل ملاقات کرد. گراهم ملاقاتش را با کرزی خوب توصیف کرد. وی همچنان گفت که قوماندان های نظامی امریکا برایش گفتند که حملات شبانه علیه طالبان بسیار موثر واقع شده است.
      به گفته سناتو گراهم آنها با رییس جمهور کرزی بطور واضح حرف زدند و ایجاد دو میدان هوایی دایمی در افغانستان بخش از این گفتگو ها بود. گراهم همچنین گفت که هیچ اختلاف میان جنرال پیترویس و رییس جمهور کرزی در مورد ستراتیژی وجود ندارد.
     رییس جمهور کرزی در مصاحبه با واشنگتن پست گفته است که اظهارات وی انتقاد از امریکا نیست، بلکه از خلوص نیت است و آنچه کرزی گفت، وی می خواهد کینه میان دو کشور از بین برود.
     به نوشته واشنگتن پست در سه ماه گذشته حملات شبانه نیروهای خاص امریکایی سبب کشتن و یا دستگیری حدود 370 تن از رهبران شورشیان شده است.
      در مورد آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان سناتور گراهم گفت که سال 2014 برای خروج نیروها نسبت به سال 2011 بیشتر واقعبینانه است.
      بارک اوباما رییس جمهور امریکا جولای 2011 را آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تعیین کرده بود ولی حالا اداره او تاریخ تعیین شده را کم اهمیت جلوه می دهد. رییس جمهور کرزی نیز گفته است که نیروهای افغان تا سال 2014 آماده خواهند شد تا مسوولیت امنیتی را در کشور به عهده بگیرد.

رک‌گویی باعث بهبود رابطه افغانستان و آمریکا می شود


۱۳۸۹/۸/۲۳
رک‌گویی باعث بهبود رابطه افغانستان و آمریکا می شود
عقب‌نشینی ناگهانی آمریکاییها خطرناك است اما می‌خواهم نظامیان آمریكایی حضور خود را به پایگاهها محدود كنند و بجای حملات مكرر به افغانستان بر روی مسائلی چون كمكهای امدادی و پروژه‌های توسعه‌ای در كشور متمركز شوند 


      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در مصاحبه ای با واشنگتن پست، از ایالات متحده خواسته است تا عملیات خود را در افغانستان کاهش دهد.
     حامد کرزی در این مصاحبه اعلام کرد که عملیات‌های شبانه نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده که باعث ناراحتی و آزردگی مردم افغانستان و تحریک طالبان می‌شود باید متوقف شود.
      رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبه اعلام کرد که از نیروهای آمریکایی می‌خواهد تا از جاده‌ها خارج شوند و در خانه‌های افغان‌ها نمانند.
      وی تصريح كرد كه آمريكا بايد به حملات نيروهای ويژه خود را كه بر خشم مردم افغان مي‌افزايد و می‌تواند بر شورش‌های طالبان بيافزايد، پايان دهد.
      وی افزود تمايل دارد نيروهای آمريكايی از جاده‌ها و خانه‌های افغان‌ها خارج شوند زيرا حضور طولانی مدت نظاميان خارجی در افغانستان تنها منجر به وخيم تر شدن اوضاع جنگ می شود.
      این گفته‌ها دقیقا بر خلاف نظرات دیوید پتروئیس، فرمانده نیروهای ائتلاف در افغانستان است که سیستم عملیات‌های "کشتار-دستگیری" یکی از اصلی‌ترین راهبرد‌های او در کنترل طالبان است و ادعا می‌کند که افزایش 30هزار تنی نیروها باعث پیشرفت در عقب راندن این نیروهای مخالف شده‌است.
      حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، اظهار داشت زمان کاهش عملیاتهای نظامی فرا رسیده‌ است. زمان کاهش حضور چکمه‌های نظامی در افغانستان فرار رسیده‌است. زمان دخالت‌های سر زده به زندگی روزانه مردم افغان فرا رسیده‌است.
      رئیس جمهور در پایان تصریح كرد كه عقب‌نشینی ناگهانی نظامیان خطرناك است اما می‌خواهد كه نظامیان آمریكایی حضور خود را به پایگاهها محدود كنند و تنها به عملیات‌های ضروری در مرز پاكستان اكتفا كنند و به جای حملات مكرر به افغانستان بر روی مسائلی چون كمك‌های امدادی و پروژه‌های توسعه‌ای در كشور متمركز شوند.
      در این مصاحبه یک ساعته که در دفتر کار حامد کرزی برگزار شده‌ بود وی افزود نمی‌خواهد ایالات متحده را مورد انتقاد قرار دهد اما شفافیت و رک‌گویی باعث بهبود رابطه دو طرف خواهد شد.

سناريوي جديد انگليس براي ادامه حضور در افغانستان



۱۳۸۹/۸/۲۳
سناریوی جدید انگلیس برای ادامه حضور در افغانستان!!
بسیاری از مقامات انگلیسی بارها مدعی شده‌اند كه انگلیس بعلت تامین امنیت ملی خود به مبارزه در افغانستان ادامه می‌دهد،پس اظهارات ریچاردز درخصوص عدم توانایی غرب برای شكست القاعده سناریوی جدید این کشور است 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جنرال سر دیوید ریچاردز، فرمانده جدید نیروهای نظامی انگلیس در افغانستان در پیامی جدید اعتراف كرد و هشدار داد كه شكست شبكه القاعده هیچگاه محقق نمی‌شود.

       روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشته است هشدارهای جنرال سر دیوید ریچاردز در حالی مطرح شده است كه هیلاری كلینتون، وزیر خارجه آمریكا اعتراف كرده است كه القاعده و طالبان ساخته‌ دست آمریكا است.
       فرمانده جدید نیروهای مسلح انگلیس در افغانستان ضمن اعتراف به چنین مسئله‌ای اعلام كرد از آنجاییكه غرب نمی‌تواند القاعده را شكست دهد، خطراتی از جانب این شبكه متوجه انگلیس است كه این بدان مفهوم است كه برای حداقل 30 سال آینده، امنیت ملی انگلیس در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
       بسیاری از مقامات انگلیسی بارها مدعی شده‌اند كه انگلیس به علت تامین امنیت ملی انگلیس به مبارزه در افغانستان علیه طالبان و القاعده ادامه می‌دهد، بنابراین اظهارات فرمانده جدید نیروهای مسلح انگلیس در افغانستان در خصوص عدم توانایی غرب برای شكست القاعده می‌تواند سناریوی جدیدی برای ادامه حضور انگلیس در افغانستان باشد.
       وی اینگونه ادامه داد كه ارتش و دولت انگلیس به علت عدم درک آنچه كه در افغانستان در خطر بود، مقصر هستند و به همین دلیل مردم افغانستان نیز از عدم توانایی ناتو برای محقق ساختن وعده‌های خود خسته هستند.
       بر اساس این گزارش، از آغاز سال 2001 كه آمریكا به افغانستان حمله كرد، 343 نظامی انگلیسی در سراسر افغانستان كشته شدند.

رييس بعدي پارلمان كيست؟




۱۳۸۹/۸/۲۳
آیا قانونی ریاست دور بعدی پارلمان را برعهده می گیرد؟
به نظر می رسد رقبای قانونی برای نامزدی ریاست پارلمان رسول سیاف، از رهبران جهادی، رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان، لطیف پدرام، رهبر حزب كنگره ملی می باشند 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد یونس قانونی، رییس کنونی مجلس نمایندگان بامداد شنبه از نامزدیش برای ریاست دور بعدی مجلس نمایندگان خبر می دهد

      آقای قانونی نامزدیش را برای پست ریاست مجلس نمایندگان در حالی اعلام می کند که تاکنون نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده است.
      درهمین حال، براساس اطلاعات طلوع نیوز، رییس کنونی مجلس نمایندگان، آوازه ها را پیرامون دیدارش با رییس جمهورکرزی و تقاضای ادامه کار در مجلس تا چهار سال دیگر بی بنیاد می خواند و اظهار داشت باید برای این پست شخصی شایسته انتخاب شود نه اینکه اساس انتخاب، مسائل بی اهمیت باشد.
       وی با اعلام این مطلب كه در آستانه انتخابات ریاست پارلمان دوم افغانستان، برخی از رسانه های دست به انتشار خبرهای كاذبی علیه وی زده اند، گفت اینگونه دسیسه‌ها مانع این هدف من نخواهند شد.
       وی همچنین از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد تا نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را بدون در نظرداشت دیدگاههای قومی و منطقه ای اعلام کند.
       محمد یونس قانونی، رییس کنونی مجلس نمایندگان می افزاید تاخیر در اعلام نتایج به دردسر جدی برای مردم مبدل شده است.
       اعلام نتایج انتخابات مجلس نمایندگان بنابر بررسیهای تقلب و تخطی های انتخاباتی به تاخیر افتاده است که اخیرا کمیسیون شکایات انتخاباتی پرونده 413 نامزد مجلس نمایندگان را که متهم به تقلب و تخطی استند به دادستانی کل معرفی کرده است.
       از سوی دیگر، شماری از نامزدان معترض هشدار داده اند که اگر تقلب ها و تخلف های این انتخابات به گونه درستی بررسی نشوند کشور با فاجعه ملی روبرو خواهد شد.
       وی در نخستین انتخابات آزاد افغانستان برای گزینش رییس جمهور، از رقبای سرسخت حامد کرزی بود و یک میلیون و سیصد هزار رای را از آن خود کرد که 3.16 درصد کل آرا محسوب می‌شد.
      یونس قانونی همچنین در انتخابات پارلمانی افغانستان نیز شرکت کرد و با رای بالای مردم کابل، وارد این مجلس شد.
      شعار انتخاباتی او، طرح دکترین نوین افغانستان و تاکید بر قانونمندی، شایسته سالاری و پاسخگویی دولت در برابر نهادهای ملی بود.
      با تشکیل پارلمان منتخب مردم افغانستان در ماه دسامبر سال 2005 میلادی، قانونی با به دست آوردن 122 رای به ریاست مجلس نمایندگان انتخاب شد.
      رقیب اصلی وی در رقابت برای ریاست مجلس، عبدالرسول سیاف از رهبران بنیادگرای مجاهدین بود که 117 رای به دست آورد.
      قانونی اولین كاندید سمت ریاست پارلمان آینده افغانستان در حالی این خبر را به طور رسمی اعلام كرد كه تاكنون نتایج نهایی انتخابات اعلام نشده است.
      به نظر می رسد رقبای قانونی، رسول سیاف، از رهبران جهادی، رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان، لطیف پدرام، رهبر حزب كنگره ملی و دیگر مدعیان این سمت باشند.

تقدير از شهردار كابل



۱۳۸۹/۸/۲۳

برخلاف همیشه؛
اینبار ازسوی نمایندگان مجلس تقدیر صورت گرفت
این نخستین باری است که شهردار کابل مورد ستایش مجلس نمایندگان افغانستان قرار می گیرد. پیش از این شهردارهای کابل همواره مورد انتقاد شهروندان کابل و حتی نمایندگان مجلس بوده اند. 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مجلس نمایندگان افغانستان به پاس خدمات محمد یونس نواندیش، شهردار کابل از وی تقدیر به عمل آورد.
      این نخستین باری است که شهردار کابل مورد ستایش مجلس نمایندگان افغانستان قرار می گیرد. پیش از این شهردارهای کابل همواره مورد انتقاد شهروندان کابل و حتی نمایندگان مجلس بوده اند.
       محمد یونس نواندیش، شهردار کابل که برای توضیح فعالیت‌های این نهاد به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود، گفت در هشت و نیم ماه پس از تقررش در این نهاد مبارزه با فساد اداری را آغاز کرده است و در حال حاضر هیچ یک از کارمندان شهرداری که متهم به فساد اداری باشند، از سوی وی مصوون نیستند.
       قیرریزی سرک‌ها، ساخت پل‌ها،‌ پارک‌های تفریحی و غرس نهال‌ها برای سرسبزی از عمده‌ترین فعالیت‌های این اداره بوده است که به گفته شهردار کابل، یک تعدادی از این از پروژه‌ها تکمیل شده و در بیشتر پروژه‌ها کار به صورت عملی در جریان است.
       یونس قانونی، رئیس مجلس نمایندگان نیز گفت او در مدتی کوتاه، کارهای زیادی انجام داده است. در این مدت تحرک جدیدی در شهرداری کابل به وجود آمده است.
       یونس قانونی همچنین بیان داشت پشت این بینش جدید به وجود آمده، استراتژی و برنامه کاری خوب بایجاد شده، زحمت کشی شبانه روزی وجود دارد.
       رئیس مجلس افزود این آغازیبسیار خوبی است و جای تقدیر و تحسین دارد. من به نمایندگی از نمامی اعضای مجلس، به شهرداری کابل، خصوصا آقای نواندیش تبریک عرض می کنم.
       در نشست مجلس نمایندگان که بیشتر به تمجید از کارکردهای شهردار کابل اختصاص یافته بود، شماری از نمایندگان نیز برخی پرسش‌ها را در مورد ماسترپلان شهری و ایجاد ترمینال‌های عمومی مطرح کردند.
       شهردار کابل گفت تهیه ماسترپلان جدید شهر کابل از سوی موسسه جایکای جاپان پیش برده می‌شود و تا سال آینده نیز آماده خواهد شد.
       وی همچنین ابراز داشت در حال بررسی قرارداد ساخت چهار ترمینال عمومی با یک شرکت خارجی می‌باشد.
       براساس اطلاعات بی بی سی و روزنامه هشت صبح، یونس نواندیش در پی انتقادات رسانه ها و حتی تشکیل پرونده فساد از سوی دادگاه برای عبدالاحد صاحبی، شهردار پیشین، به این مقام رسید.
       آقای صاحبی از سوی یک دادگاه در کابل به چهار سال زندان محکوم شد اما حمایت حامد کرزی، رئیس جمهوری از وی باعث شد که پرونده فساد مالی علیه او بسته شود.
       نمایندگان مجلس به انتقاد از مقام‌های حکومتی شهرت دارند اما این نخستین باری است که آنها از فعالیت یک مقام حکومت طرفداری می کنند و وی را مورد تحسین قرار می دهند.

۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

غصب مسجدی توسط وزیر دفاع افغانستان؟!


۱۳۸۹/۸/۲۲
غصب مسجدی توسط وزیر دفاع افغانستان؟!


      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در جوار منزل شخصى جنـرال رحيم وردک، وزير دفاع کشور مسجدى به نام احمد شاه مسعود قرار دارد که در گذشته بيشتر باشندگان و دکانداران ساحه شش درک در آن نمازهاى پنج گانه شان را ادا مى کردند اما آن مسجد به وسيله جنـرال عبدالرحيم وردک غصب گرديده و از ورود نمازگزاران در آن مسجد جلوگيرى به عمل مى آورند.

       روزنامه آرمان ملی در ادامه نوشته است از زمانى که اين مسجد غصب گرديده است بجای نمازگزاران، افرادى وابسته به وزير دفاع در آن رفت و آمد دارند و در يکى از برنامه هاى شش و نيم تلويزيون طلوع از اين مسجد به عنوان زندان شخصى نيز ياد گرديد.

      تاکنون معلوم نگرديده است که وزير دفاع چرا اين مسجد را غصب کرده است؟

مردم منتظرند بشنوند:



23-8-89
مردم منتظرند بشنوند:
دومین دور انتخابات پارلمانی باطل اعلام شد!
وزارت داخله به راحتی می تواند به استفاده از افراد مورد اعتماد خود در ولایات و همچنین کمک گرفتن از معلمین وزارت معارف به صرف کمترین هزینه انتخابات مطمئن تری را برگزار نماید و به این ترتیب لااقل انتخابات در کشورمان نیز سیستماتیک و به سبک دیگر کشورها میشود 


        به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سه ماه از دومین دور انتخابات پارلمانی میگذرد و هنوز نتیجه آن نامشخص است. در هیچ کجای جهان سابقه ندارد که یک انتخابات بیش از شش ماه وقت تمام دولتمردان یک کشور را بگیرد به گونه ای که هر روز دغدغه ای جدید به وجود آید و سیاستمداران را از انجام دیگر کارها بازدارد.

         متاسفانه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هر روز تعداد بیشتری از آراء مردم را باطل اعلام مینماید و روز به روز به شمار حوزه هایی که در آنها تقلب گسترده صورت گرفته است اضافه میشود و این یعنی اینکه اصلا نمی شود به کمیسیون انتخابات اعتماد کرد.

         طی چند انتخاباتی که در این دهه در کشور برگزار شد، کمیسیون مستقل انتخابات همیشه متقلب و شاهد تقلب بوده ، ولی اکنون با گذشت زمان تقلب هم تخصصی تر شده است یعنی همیشه تقلب از کمیسیون جلوتر می باشد به نحوی که حتی دلسوزان این کمیسیون هم توان مقابله با تقلب را ندارند.

          زمانی که بیش از هزار تن از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات به عنوان متقلب به دادگاه عالی کشور معرفی شوند، دیگر از این کمیسیون چه انتظاری می توان داشت. وقتی کمیسیون مستقل انتخابات نتواند جلوی تقلب کارمندانش را بگیرد چگونه میتواند با تقلب نامزدان و هواداران آنها مقابله نماید.

         این طرز عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان آگاه مسائل سیاسی بیان نمایند که افغانستان نیاز به کمیسیون انتخابات ندارد. زیرا در همه جای جهان این وزارت داخله است که انتخابات را برگزار می نماید و همگان میدانیم کمیسیون انتخابات در حالت اضطرار در کشورمان به وجود آمد. زمانیکه وزارت داخله هنوز استوار نشده بود.

          ولی اکنون که وزارت داخله مدعی تامین امنیت در سراسر کشور می باشد، باید افغانستان نیز از حالت اضطرار خارج شود تا ضمن اینکه مردم ما احساس امنیت بیشتری میکنند، با منحل شدن کمیسیون مستقل انتخابات مخارج گزاف این کمیسیون نیز منحل شود.

          وزارت داخله به راحتی می تواند به استفاده از افراد مورد اعتماد خود در ولایات و همچنین کمک گرفتن از معلمین وزارت معارف به صرف کمترین هزینه انتخابات مطمئن تری را برگزار نماید و به این ترتیب لااقل انتخابات در کشورمان نیز سیستماتیک و به سبک دیگر کشورها میشود.

از سوی دیگر این انتخابات با این همه معترض فایده ای ندارد. هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون از آرایی که نامزدان به دست آورده اند باطل اعلام شده است. بسیاری از نامزدانی که در ولایاتشان رتبه های خوبی را کسب نموده بودند به دلایل واهی حذف شده اند. صندوقهای مفقود شده در زمان انتخابات تازه در تحویل خانه های کمیسیون های انتخاباتی یافت می شوند. بیش از 400 نفر از کاندیدان متهم به جعل و دغل کاری به دادستانی کل معرفی می گردند.

این همه نارضایتی و این همه تقلب گواه این واقعیت است که ابتدا باید زمینه های تقلب در انتخابات بررسی و راه جلوگیری از آن اعمال می شد و سپس انتخابات برگزار می گردید، نه اینکه اول انتخابات برگزار کنیم سپس به دنبال تقلب و راه های تقلب بگردیم.

به هر حال کارشناسان شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، پس از برگزاری جلسه مشورتی در این باره به این نتیجه رسیدند که بهترین راه اعلام باطل شدن انتخابات از سوی رئیس جمهور است. زیرا در درجه اول احتمال شورش توسط نمایندگان معترض که بعضا دارای حامیان فراوانی نیز هستند، در اقصا نقاط کشور وجود دارد که این سبب ناامنی بیشتر کشور میگردد.

از سوی دیگر این معترضین به ملت خواهند قبولاند که پارلمان جدید با زور و رشوت تشکیل شده است و نقش بستن این تفکر در اذهان عمومی ملت ما بسیار ناگوار است زیرا افغانستان کشوری رو به دموکراسی است و این اصلا به نفع هیچ کس نیست که مردم افغانستان فکر کنند پارلمانشان تقلبی می باشد.

باید متذکر شده که می دانیم زمینه برگزاری انتخابات مجدد فعلا وجود ندارد و تعیین هفت وزیر باقیمانده کابینه نیز به پارلمان جدید موکول شده است و این یعنی ضرورت اعلام شدن نتیجه نهایی انتخابات. ولی بنا به دلایل فوق به گمان می رسد که اگر این انتخابات باطل اعلام شود ضرر آن بسیار کمتر از آن است که احتمال وقوع آن وجود دارد.

وضعيت برندگان انتخابات : تغییراتی اساسی در راه است...


23-8-89
تغييرات اساسي در راه است...

شماری از نامزدانی که در فهرست ابتدایی بازنده اعلام شده بودند در فهرست نهایی به عنوان برنده اعلام خواهند شد و بر عکس شماری از برندگان به بازندگان تبدیل خواهند شد 


       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد ضیا رفعت، سخنگوی كمیسیون شكایات انتخابات از تغییرات گسترده درنتایج نهایی انتخابات پارلمان خبر می دهد.

       وی روزشنبه اعلام کرد که بررسی های این کمیسیون نشان می دهند؛ شماری از نامزدانی که در فهرست ابتدایی بازنده اعلام شده بودند در فهرست نهایی به عنوان برنده اعلام خواهند شد و بر عکس شماری از برندگان به بازندگان تبدیل خواهند شد.

       رفعت بدون اشاره به نام این افراد تأکید کرد تا دو روز دیگر کار رسیدگی شکایت های انتخاباتی پایان می یابد.

        وی همچنین افزود، تاكنون كمیسیون شکایات انتخابات هیچ نامزدی را به اتهام تقلب درانتخابات به دادستانی کل این كشور معرفی نكرده است. رفعت تصریح کرد، فهرست 413 نامزدی را كه كمیسیون مستقل انتخابات به اتهام تخلف به كمیسیون شكایات ارائه كرده بود ،صرفا جهت اطلاع دراختیار دادستانی کل قرارگرفته است.

        اما این در حالی است که دادستانی کُل از آغاز بررسی ها در بارۀ پرونده های این نامزدان سخن می گوید.

         تقلب در انتخابات پارلمانی به یک چالش عمده مبدل شده است. شمار زیادی از کاندیدانی نیز که در دومین دور این انتخابات موفق نشده اند با راه اندازی تظاهراتی خواهان برگزاری مجدد انتخابات شده اند.

         البته باید منتظر ماند ودید که چه کسانی قرار است وارد لیست برندگان شوند، ما همچنان امیدواریم که مقامات کمیسیون شکایات با صداقت و مسؤلیت پذیری و بدون توجه به قومیت به این روند ادامه دهند.

۱۳۸۹ آبان ۱۹, چهارشنبه

آیا کمیسیون انتخابات مستقل عمل می کند؟


۱۳۸۹/۸/۲۰
نامزدان معترض می گویند کسی را که پاک است از محاسبه چه باک است. اگر واقعا کمیسیون مستقل انتخابات مستقلانه عمل نموده است و کارمندان آن تقلب نکرده اند، اجازه بدهند دادستانی کل در این باره تحقیق نماید



        به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، قریب به سه ماه از انتخابات می گذرد و هنور نتایج نهایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده و روز به روز بر تعداد آرای باطل شده افزوده می شود.

      بر همین منوال امروز نیز کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای 15 محل رای دهی را از ولایات خوست، لوگر، جوزجان و هلمند باطل اعلام کرد تا میزان آراء باطله به بیش از یک و نیم میلیون رای برسد، چیزی که شاید در تاریخ دیگر کشورهای جهان بی سابقه باشد.

     مسئولان محترم نیز در پاسخ به این سوال که علت باطل شدن این آرا چیست و آیا مگر ناظران انتخاباتی شاهد بر عملکرد حوزه نبوده اند، می گویند: این تصمیم بر اساس بررسی های شکایات دریافتی اتخاذ شده است و در صورتی که نامزدان به این تصمیم قانع نباشند می توانند به کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی استیناف خواهی کنند.

     این جواب که بیشتر طلبکارانه می باشد تا مسئولانه، سبب شده است تا مردم فکر کنند که آراء آنان بازیچه اهداف سیاسی شده و بی خود و بی جهت به خود زحمت شرکت در انتخابات را داده اند. این طرز تفکر زمانی قویتر می شود که گفته می شود، كميسيون انتخابات افغانستان به تازگي  ۵۰۰ صندوق رأی را كه قبلاً مفقود شده بود، پيدا كرده و پس از شمارش آن، نتيجه را اعلام خواهد كرد.

     به گفته محترم نور محمد نور منشی مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات دهها هزار اوراق رای دهی شمارش نشده در انتخابات پارلمان که به صندوقهای رای دهی انداخته شده بودند، بصورت ناگهانی در تحویل خانه های کمیسیونهای مستقل انتخاباتی در 511 مرکز رای دهی یافت شده اند.

    ولی آیا این مطلب واقعا منطقی به نظر می رسد؟ به همین دلیل ظاهرا چاره ای نیست جز اینکه بگوییم علتهایی وجود دارد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تحت آن فشارها نمی تواند تعداد دقیق اوراق رای دهی را که در انتخابات پارلمانی به صندوقهایی رای دهی ریخته شده است،معلوم کند زیرا ابتداء رقم 4 میلیون، چند روز بعد 5.3 میلیون و بالاخره 1.3 میلیون ورق رایدهی فاقد اعتبار اعلام گردید.

     در این مطلب قصد نداریم زحمات شبانه روزی اعضای کمیسیون انتخابات را بی ارزش جلوه دهیم. آنها به دفترهای ولایتی این کمیسیون در 34 ولایت هدایت داده اند تا در هر ولایت بعضی از صندوق های رأی دهی را بازشماری کنند و در صورتی که در صندوق های بازشماری شده تفاوت رأی موجود باشد، این تفاوت ها در نتیجه نهایی مد نظر گرفته خواهد شد.

      مقامات کمیسیون شکایات، تاکنون به 90 فیصد شکایت‌های انتخاباتی که بر رأی‌های محل‌های خاص و نتایج انتخابات تاثیرگذار بودند، رسیدگی کرده‌اند و بقيه شكايات تا چند روز ديگر پايان مي‌يابد. که در نتیجه آن کمیسیون سمع شکایات و اعتراضات پرونده های 418 نامزد را که به جعل کاریها و دغل بازی ها متهم شده به دادستانی کل ارسال داشته است.

     اما مظاهرات نامزدانی که به پارلمان راه نیافته اند و طرفداران آنها، گویای مطلب دیگری جز این است. این افراد مظاهره کننده می گویند برخی از اعضای کمیسیون انتخابات متهم به تقلب هستند که به گفته مسئولان دادستانی کل تاکنون بیش از 30 شکایت همراه از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات با اسناد از سوی نامزدان به این نهاد قضایی کشور رسیده است.

    دادگاه عالی کشور مدعی این است که بر بنیاد ماده 50 قانون کارمندان دولت، صلاحیت آن را دارد که درباره عملکرد کمیسیون مستقل انتخابات تحقیق نماید ولی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان بر استقلال این کمیسیون تاکید کرده و گفته است هیچ نهادی به جز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی حق دخالت در کار این کمیسیون را در پیوند با انتخابات ندارد.

      معترضان می گویند کسی را که پاک است از محاسبه چه باک است. اگر واقعا کمیسیون مستقل انتخابات مستقلانه عمل نموده است و کارمندان آن تقلب نکرده اند، اجازه بدهند دادستانی کل در این باره تحقیق نماید. در غیر اینصورت آنها به این مظاهرات خود ادامه خواهند داد و اسناد مربوطه را در اختیار رسانه های عمومی قرار می دهند.

     بالاخره باید منتظر ماند تا ببینیم نتیجه این کشمکش فی مابین کمیسیون انتخابات، دادگاه عالی و نامزدان معترض به کجا ختم می شود؟

فشار رئیس جمهور بر من به هیچ وجه صحت ندارد


۱۳۸۹/۸/۱۹

هیچگونه فشاری از سوی رییس جمهور بر کمیسیون شكایات انتخاباتی نبوده اما هنوزهم برخی حلقات در داخل و بیرون به صورت مستقیم و غیرمستقیم فشار وارد می کنند 



به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ‌احمدضیا رفعت، عضو و سخنگوی كمیسیون شكایات انتخاباتی گفت بهتر است شایعات را گسترده نکنید، این موضوع را که رئیس جمهور بر من فشار وارد کرده است به هیچ وجه صحت ندارد.

        هیچگونه فشاری از سوی رییس جمهور بر کمیسیون نبوده اما برخی حلقات در داخل و بیرون به صورت مستقیم و غیرمستقیم فشار وارد می کنند.

      از سوی دیگر، ‌احمدضیا رفعت اعلامیه ای را که تحت نام اعلامیه مشترک کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی می باشد و درباره بازشماری آرای حوزه های انتخاباتی ولایت بدخشان و شماری از محل های رای دهی ولایت ننگرهار پخش شده بود، بی اعتبار می داند.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات از رسانه ها خواسته است تا از نشر این اعلامیه خودداری کنند.

     براساس اطلاعات تلویزیون طلوع، برخی از رسانه ها گزارش داده اند که رییس جمهور کرزی می خواهد با وارد کردن فشار بر کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی برخی از نامزدان پیروز را از فهرست نهایی نتایج حذف کند.

‌     احمدضیا رفعت می گوید تاکنون به 90 درصد شکایات دسته اول رسیدگی شده و تلاشها ادامه دارد تا پیش از فرا رسیدن عید قربان تمامی این شکایات بررسی شوند.

     سخنگوی كمیسیون شكایات انتخاباتی در یک کنفرانس خبری در کابل، این مساله را رد کرد که گویا رییس جمهور کرزی خواهان حذف نام برخی از نامزدان پیروز از فهرست نتایج نهایی انتخابات پارلمانی است.

      وی هشدار دادستانی کل را غیرقانونی دانسته علاوه کرد تا زمانیکه کار کمیسیون ها به پایان نرسد، اعمال فشار، هیچ تاثیری روی کار ما نخواهد داشت.

یافت هزاران ورق رایدهی شمارش نشده در تحویلخانه ها



۱۳۸۹/۸/۱۹

دهها هزار اوراق رای دهی شمارش نشده در انتخابات پارلمان به صندوقهای رای دهی انداخته شده بودند،بصورت ناگهانی در تحویل خانه های کمیسیونهای مستقل انتخاباتی افغانستان یافت شده اند 



      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نور محمد نور، منشی مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفته است دهها هزار اوراق رای دهی شمارش نشده در انتخابات پارلمان به صندوقهای رای دهی انداخته شده بودند، بصورت ناگهانی در تحویل خانه های کمیسیونهای مستقل انتخاباتی افغانستان یافت شده اند.

       نور محمد نور بیان داشته است اطلاعات فاش شده در وسایل اطلاعات جمعی درباره اینکه کمیسیون بطور غیر منتظره اوراق رای دهی را پیدا کرده که تابحال شمار نشده بودند، تایید کرد.

       به گفته منشی مطبوعاتی کمیسیون مستقل انتخابات، اوراق شمارش نشده را کارمندان کمیسیون های منطقوی در 511 مرکز رای دهی پیدا کرده اند.

       وی همچنین گفت البته زمانیکه کمیسیون های ولایتی این اوراق رای دهی را یافتند، آنها در حضور شاهدان شمارش شدند.

       کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نمی تواند تعداد دقیق اوراق رای دهی را معلوم کند که در انتخابات پارلمانی به صندوق های رای ریخته شده اند. ابتداء رقم 4 میلیون، چند روز بعد 5.3 میلیون و بالاخره 1.3 میلیون ورق رایدهی فاقد اعتبار اعلام گردید.

       براساس اطلاعات روزنامه چراغ، هم زمان کمیسیون سمع شکایات و اعتراضات دوسیه های 418 نامزد را که به جعل کاریها و دغل بازی ها متهم شده به دادستانی کل ارسال داشته است که از جمله آنها 60 نماینده برحال پارلمان شامل می باشند.

       در عین حال، در کابل و ولایات دیگر تظاهرات نامزدان که به پارلمان راه نیافته و طرفداران انها جریان دارند که لغو انتخابات و برگزاری انتخابات نو را مطالبه می کنند.

اعلامیه شورای متحد ملی:


19-8-89



اعلامیه شورای متحد ملی:
نکوهش حکومت به دست درازی در مسأله انتخابات
شورای متحد ملی می گوید با آنکه انتخابات پارلمانی با تقلبات گسترده همراه بود اما حکومت می خواهد بر اساس یک سناریوی از پیش تنظیم شده توسط دادستانی کل در امور مربوط به کمیسیون انتخابات دست درازی کند


      به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، دومین انتخابات پارلمانی همراه با کاستی ها، تخلف ها، تخطی ها، تقلب ها و تهدید های امنیتی، در 27 سلنبه سال روان برگزار گردید. اما نتایج نهایی آن خلاف انتظار تا کنون اعلان نشده است.

      بربنیاد گزارش های رسیده کار کمیسیون انتخابات، اسباب قناعت حکومت را فراهم ننموده و از آن فراتر باعث پریشانی و خشم تیم حاکم نیز گردیده است؛ به گونه ای که یک روز پس از انتشار نتایج ابتدایی انتخابات رییس جمهور از مصلحت بینی در گزینش نمایندگان در ولایت غزنی سخن راند.

        طبق تازه ترین گزارشها فرمایش های در سایر ولایت ها نیز داشته است که بر اساس آن می باید نامزد های برنده جای خود را به نامزدهای بازنده تعویض دارند، تا برنامه های تمامیت خواهانه حکومت زمینه تحقق پیدا نماید.

       زمانی که خواسته های حکومت با مانع روبرو می گردد، دادستانی کل بربنیاد یک سناریوی تنظیم شده از سوی حلقات معیین در دستگاه حاکم، به دست درازی آشکار می پردازد و کمیسیون انتخابات را زیر فشار قرار می دهد.

       دادستانی کل کشور بعنوان اداره ی حراست از تطبیق قانون طبعاً حق دارد تا در صورت قانون شکنی ها مواردی را که جرم پنداشته شده اند به بررسی گیرد؛ اما به دو دلیل نحوه ی برخورد آن به مثابه اعمال فشار غیر قانونی به کمیسیون مستقل انتخابات برای تامین مقاصد معیین سیاسی حکومت تلقی می شود:

       نخست این که تثبیت و تشخیص موارد دارای وصف جرمی در روند انتخابات، از صلاحیتهای کمیسیون بررسی شکایت های انتخاباتی است و هر گونه تلاش برای نقض و سلب این صلاحیتها قانون شکنی آشکار می باشد و دو دیگر آنکه چون به حکم قانون انتخابات، بررسی تمام شکایت های شخصیت ها و نهاد های حقیقی و حقوقی از روند انتخابات صریحاً از وظایف کمیسیون بررسی شکایات است، پس باید بررسی های دادستانی نیز از مجرای این کمیسیون صورت پذیرد.

    ازاین بابت است که ما حق داریم این نگرانی را مطرح کنیم که اعمال فشار مستقیم به کمیسیون انتخابات و تعیین ضرب الاجل میتواند به منظور مداخله در روند انتخابات، بخاطر اهداف معیین سیاسی تیم حاکم برنامه ریزی شده باشد.

     بنابرین نحوه دخالت دادستانی کل از چند رهگذر خلاف قانون پنداشته می شود:

1- کمیسیون مستقل انتخابات، مطابق مفاد قانون اساسی افغانستان، نهاد مستقلی است که هیچ نهاد حکومتی نمی تواند، در مسایل مربوط به آن مداخله نماید. هر گونه دست درازی در امور کمیسیون مستقل انتخابات، استقلالیت کمیسیون را صدمه زده و انتخابات را زیر سوال می برد.

2-رسیدگی به کلیه شکایات وکاستی های انتخابات طبق قانون به کمیسیون بررسی شکایات تعلق می پذیرد و شناسایی مواردیکه وصف جرمی دارند نیز به کار کمیسیون بررسی شکایات پیوند دارد و داستانی کل تنها ازمجرای این کمیسیون صلاحیت انجام بررسی را دارد.

3-وقتی دادستانی کل عرایض شاکیان انتخابات را می پذیرد، در واقع خلاف قانون عمل می دارد و در کار کمیسیون بررسی شکایات مداخله می نماید. از سوی دیگر آن گاهی که می پرسد، چرا کمیسیون انتخابات در فلان محل آرایی را بی اعتبار شناخته است، در یک موضوع مدنی پرداخته است که خارج از حوزه ی صلاحیتهای خود گام برمی دارد.

4-هر گاه دادستانی کل دست از مداخله برندارد و اعلان نتایج انتخابات را به تاخیر اندازد، در واقع با یک برنامه ی کلان ملی مخالفت ورزیده و آسیب های زیادی را متوجه کشورنموده است.

       شورای متحد ملی افغانستان با توجه به مطالبی که ذکرش گذشت، خواستار آن است تا کمیسیون بررسی شکایات بیش ازاین نباید از مسؤلیت های خویش شانه خالی نماید و اختیار خود را به دست دیگران دهد. تامین فضای باز عاری از هر گونه فشار برای کمیسیون انتخابات وظیفه مهم نهاد های ملی و بین المللی است، تا هرچه زود ترزمینه ی اعلام نتایج انتخابات پارلمانی فراهم گردد.

ومن الله التوفیق
کمیته اجرائی
شورای متحد ملی افغانستان