۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

هشدار سناتوران آمریکایی به پاکستان: از قاچاق مواد انفجاری به افغانستان خودداری کنید!


 ۱۳۹۰/۶/۶
هشدار سناتوران آمریکایی به پاکستان:
از قاچاق مواد انفجاری به افغانستان خودداری کنید!
شماری از سناتوران آمریکایی که در حال حاضر در اسلام آباد بسر می برند، بر دولت پاکستان فشار وارد کرده اند تا از قاچاق مواد انفجاری از خاک این کشور به افغانستان جلوگیری کنند 

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یک هیأت متشکل از 4 سناتور دموکرات امریکایی که درحال حاضر در اسلام آباد بسر می برند بر دولت پاکستان فشار وارد کرده اند تا از قاچاق مواد انفجاری از خاک این کشور به افغانستان جلوگیری کنند.
       این نمایندگان متشکل از سناتور شلدون وایت هاوس، مایکل بنت، ریچارد بلومنتل و باب کیسی می باشند.
       سناتور کیسی در یک کنفرانس خبری گفت که گفتگوهای او با رهبران ملکی و نظامی پاکستان بشمول سناتورها متمرکز بر اجرای استراتژی آن کشور برای کاهش صدور آمونیوم نایتریت یا کود کیمیایی به افغانستان بوده است.
        کیسی به خبرنگاران چنین گفت: من می‌خواهم که اجرای استراتیژی آنها را ببینم، آن وقت ما تواناتر خواهیم بود که آن را ارزیابی کنیم. اما پاکستان تا هنوز این استراتیژی را عملی نکرده اند... و این یکی از دلایلی است که من اینجا هستم.
      این سناتور امریکایی همچنان افزود؛ من فکر می‌کنم ما واقعا پیشرفت هایی داشته ایم که نظر خود را به رهبران پاکستان ابراز داشته و گفته ایم که ما خواهان نتایج سریع استراتیژی کاهش صادرات آمونیوم نایتریت به افغانستان می باشیم.
     موصوف گفت که این استراتیژی شامل اجرای بهتر قانون، آگاهی عمومی در پاکستان در مورد تهدیدات از طریق مواد کیمیایی، پیگرد بهتر این مواد با نشانی کردن آنها با رنگ کردن مشخص و یا ممانعت مرزی می باشد.
    کیسی در عین حال پس از ملاقات با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر و جنرال اشفاق کیانی، رییس ارتش پاکستان اظهار داشت ؛ به ما گفته شد که آنها اجرای این برنامه را در خزان آغاز خواهند کرد، اما تاریخ دقیقی ارایه نکردند.
    وی تأکید کرد که شورشیان همواره با استفاده از مواد انفجاری خودساختۀ شان برای هدف قرار دادن نیروهای افغانستانی و خارجی استفاده کرده اند. نیازاست تا اقداماتی را در برابر مواد انفجاری خودساختۀ شورشیان اتخاذ کنیم.
     به گفته وی سال گذشته 368 سرباز خدماتی مرد و زن امریکایی توسط بمب‌های کنار جاده و سازه‌های انفجاری کشته یا زخمی شدند. که 125 امریکایی توسط سازه های انفجاری کشته شدند.
      این در حالی است که پیش از این نیز وزارت دفاع افغانستان از اسلام آباد خواسته بود تا بر فابریکه های نایتریت آمونیم در آن کشور کنترل بیشتر داشته باشد. به گفته این وزارت بیش از 90 درصد ماین‌هایی که طالبان از آنها استفاده می‌کنند از این مواد ساخته می‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر