۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

سازمان ملل متحد: بحران انتخاباتی پایان می یابد!


۱۳۹۰/۶/۱
سازمان ملل متحد:
بحران انتخاباتی پایان می یابد!
دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در کشور در بيانيه اي حمايت خود را از فیصله اخير كميسيون مستقل انتخابات مبني بر خروج 9 نماينده پارلمان اعلام کرد و افزود این تصمیم به بحران ها نقطه پایان می گذارد 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در کشور امروز سه شنبه در بيانيه اي حمايت خود را از فیصله اخير كميسيون مستقل انتخابات مبني بر خروج 9 نماينده پارلمان اعلام کرد.

در بيانيه آمده است که تصميم اخير كميسيون مستقل انتخابات افغانستان به بحران موجود اين كشور پايان مي بخشد.

نماينده ویژه سازمان ملل متحد در این بیانیه از تلاش هاى همه افراد بشمول رئيس جمهور کرزى ستايش نموده است که در راستاى خاتمه دادن به بحران بوجود آمده در نتايج انتخابات قبلى پارلمان؛ تلاش به خرج داده اند.

در بیانیه چنین آمده است: کار راستين بايد حالا آغاز يابد، مردم افغانستان از پارلمان ، حکومت، قوۀ قضايه توقع دارند تا در داخل ساحات تعريف شده و روشن استعداد و در مطابقت با قانون اساسى و ساير قوانين مربوط،عمل کنند تا به کشورشان ترقى و خوشحالى را ببار بياورند.

يوناما مى گويد که آنها در راستاى حمايت از مردم افغانستان و نهادهاى دموکراتيک، بگونه کامل متعهد اند.

گفتنی است که كميسيون مستقل انتخابات روز يكشنبه هفته جاري بر اساس حكم رئيس جمهور کرزی، در يك تصميم نهائي اعلام داشت كه 9 نماينده پارلمان بايد اخراج شوند و افراد جديد جاي آنان را بگيرند.

این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات با واکنش تند مجلس و نامزدان معترض مواجه شد. نمایندگان به ویژه ائتلاف حمایت از قانون این فیصله را غیرقانونی دانسته اعلام کرده اند که از ورود افراد جدید به پارلملن جلوگیری خواهند کرد از سوی دیگر نامزدان معترض نیز همچنان خواستار تطبیق فیصله دادگاه ویژه و استیناف هستند.

پس از برگزاری دومین دور انتخابات مجلس نمایندگان در سنبله سال 1389، مشخص شد که تقلبات گسترده ای در این پروسه صورت گرفته است.سرانجام با بررسی های صورت گرفته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و همچنین کمیسیون سمع شکایات، نتایج انتخابات پارلمانی اعلام شد.

اما شمار زیادی از مردم و نامزدانی که در این انتخابات ناکام مانده بودند ، این نتایج را رد کرده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند.در نهایت دادگاه ویژه ای برای بررسی مجدد نتایج انتخابات به پیشنهاد دادگاه عالی و فرمان رییس جمهور کرزی ایجاد شد.

پس از چند ماه دادگاه ویژه نتایج خود را اعلام کرد که بر اساس ان 62 تن از نمایندگان فعلی پارلمان به دلیل تقلب و تخلفات انتخاباتی اخراج و افراد دیگری باید جایگزین آنان می شدند.

اعلام فیصله دادگاه ویژه خود جرقه ای بود برای شعله ور شدن بحران انتخابات، از یک سو نمایندگان پارلمان با شنیدن این فیصله بر لغو دادگاه ویژه تأکید کردند و از رییس جمهور خواستند که این دادگاه را ملغی اعلام کند . انان هشدار دادند با اخراج حتی یک نماینده ، پارلمان را ترک خواهند کرد.

سرانجام رییس جمهور به محکمه استیناف وظیفه سپرد تا فیصله دادگاه ویژه را یک بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.چندی بعد دادگاه استیناف نیز نتایج بررسی خود را اعلام کرد و بر نتایج دادگاه ویژه مهر تأیید زد.

اما کشمکش های انتخاباتی خاتمه که نیافت پیچیده تر شد و در نهایت رییس جمهور کرزی تحت فشارهای سیاسی شدید تصمیم گرفت برای حل بحران انتخاباتی این موضع را به کمیسیون مستقل انتخابات محول کند.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز پس از یک هفته بررسی، در يك تصميم نهائي اعلام داشت كه 9 نماينده پارلمان بايد اخراج شوند و افراد جديد جاي آنان را بگيرند اما باز هم این فیصله طرفین درگیر را راضی نکرد و تنشها همچنان ادامه دارد.

هر چند با وجود این که نمایندگان پارلمان به شدت به این فیصله واکنش نشان داده اند اما برخی گزارشات حاکی از آن است که احتمال دارد برخی از 9 نماينده جديد به دنبال برخي مسائل سياسي پشت پرده از حضورشان در پارلمان خودداری ورزند تا شايد بحران سياسي خاتمه پيدا كند!

گفتنی است با وجود این که برخی نهادها بشمول یوناما از فیصله اخیر کمیسیون انتخابات حمایت کرده است اما ریاست جمهوی تاکنون واکنشی به این فیصله نشان نداده و خاموشی اختیار کرده است؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر