۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

بحران انتخاباتی در آستانه خاموشی یا ...؟!


  ۱۳۹۰/۶/۵
بحران انتخاباتی در آستانه خاموشی یا ...؟!
اعلام حمایت ریاست جمهوری از فیصله کمیسیون انتخابات با واکنش شماری از نامزدان معترض و آگاهان سیاسی در کشور روبرو شد؛ آنان این اقدام رییس جمهور را غیرقانونی و شانه خالی کردن از مسؤلیتهای حکومتی می دانند 



به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حمایت ریاست جمهوری از فیصله نهایی کمیسیون انتخابات با واکنش برخی از نامزدان معترض مواجه شد و آنان تأکید کردند که بر موضع گذشته خود استوار هستند.

نامزدان معترض بر این باورند که پس از فیصله محکمه، جای گفتگو برای ریاست جمهوری و برای هیچ نهاد دیگری وجود ندارد و آنچه ایشان باید انجام دهد این است که حکم دادگاه ویژه و استیناف را مورد تطبیق قرار دهد تا رییس جمهور توانسته باشد مسؤلیتهای قانونی، حقوقی و اخلاقی خود را انجام داده باشد.

به باور آنان هر نوع سخن گفتن دیگر غیر از این کار، غیرقانونی و شانه خالی کردن از مسؤلیتهای حکومتی است که ریاست جمهوری دارد.

در همین حال برخی از آگاهان سیاسی در کشور بر این باورند که حکومت تصمیم ندارد به بحران انتخابات پایان دهد وگرنه راه کارهای عملی برای پایان دادن به این بحران وجود دارد.

به گفته آنان، ریاست جمهوری پیش از اعلام حمایت، باید دیدگاههای اعضای مجلس و نامزدان معترض را برای فیصله نهایی در نظر می گرفت.

گفتنی است که کمیسیون انتخابات اخیراً در پی دستور رییس جمهور کرزی به بررسی جنجالهای انتخاباتی پرداخت و در نتیجه 9 تن از اعضای کنونی مجلس را از 8 ولایت به دلیل پایین بودن آرای شان سلب صلاحیت کردو به جای آنان نامزدان شاکی از این ولایت را معرفی و به انان تصدیق نامه های عضویت مجلس را توزیع نمود.

با این حال رییس جمهور کرزی که چند روزی سکوت اختیار کرده بود سرانجام از فیصله کمیسیون انتخابات اعلام حمایت کرد.

این در حالی است که اعضای مجلس نمایندگان، فیصله کمیسیون انتخابات را با اکثریت آراء رد کرده و آن را غیرقانونی می دانند و هشدار داده اند که از ورود نامزدان جدید جلوگیری خواهند کرد . از سوی دیگر نامزدان معترض بشمول 9 نامزدی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده اعلام شدند بر تطبیق محکمه استیناف تاکید دارند و می گویند که همه 62 نامزد برنده از سوی محکمه باید وارد خانه ملت شوند.

شماری از نامزدان معترض نیز خواستار انحلال پارلمان و انتخابات مجدد در کشور شده‌اند.

سخنگویان ریاست جمهوری گفته‌اند با فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات تمام قضایای مربوط به انتخابات پایان‌یافته تلقی می‌شود.اما اینکه آیا با حمایت حکومت از فیصله کمیسیون انتخابات ، بحران در کشور خاتمه خواهد یافت یا خیر؟! گذشت زمان پاسخگو خواهد بود.

سؤال دیگری که در این راستا به ذهن می رسد این است که ايجاد دادگاه ويژه با صرف میلیونها دالر در این میان چه ضرورتی داشت؟!

با ایجاد این گونه سؤالات وهزاران سؤال دیگر در نهایت به این نتیجه می رسیم که بازیهای پشت پرده زیادی در دنیای سیاست در حال اجراست که بیشتر اوقات از ان بی خبریم...!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر