۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

فیصله ای غیرقانونی اما ضروری!!


۱۳۹۰/۶/۱
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هر چند فیصله اخیر کمیسیون انتخابات را درباره پیروز اعلام کردن ۹ نامزد ناکام به مجلس، قانونی نمی داند اما این فیصله را برای پایان بخشیدن به بحران موجود یک نیاز جدی می داند 
     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هشدار می دهد که هرگاه فیصله کمیسیون مستقل انتخابات عملی نشود نظام حکومت فلج خواهد شد.
این بنیاد هرچند فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات را درباره پیروز اعلام کردن ۹ نامزد ناکام به مجلس نمایندگان، قانونی نمی داند اما این فیصله را برای پایان بخشیدن به بحران موجود یک نیاز جدی می داند.
جانداد اسپین غر، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه کشور، عملی شدن این تصمیم را برای پایان بخشیدن بحران موجود و تنشها میان قوای سه گانه دولت ضروری می داند و هشدار می دهد که اگر این فیصله عملی نشود پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.
وی در این راستا چنین گفت: اگر فیصله تطبیق نشود این بحران دوام پیدا می کند و می تواند تمام سیستم حکومت را فلج کند و بیشتر به منافع مردم ضرر بزند. این قانونی نیست؛ اما به خاطر برآمدن این بحران می تواند ضروری باشد در صورتی که همه ما کمک کنیم تا این فیصله قابلیت قبول پیدا کند.
انتظار می رفت که پس ارفرمان رییس جمهور کرزی به کمیسیون مستقل انتخابات و فیصله این کمیسیون پس از بررسی هایش جنجالهای انتخاباتی پایان می یابد اما این اقدام کمیسیون انتخابات با واکنش تند نامزدان معترض و ائتلاف حمایت از قانون مجلس نمایندگان روبرو شد.
ائتلاف پارلمانی حمایت از قانون سلب صلاحیت 9 تن از نمایندگان کنونی پارلمان توسط کمیسیون انتخابات را غیرقانونی خوانده گفت که تصمیم اخیر تحت فشارهای سیاسی گرفته شده است.
در همین حال احمد ضیا رفعت، عضو پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی براین باور است که تصمیم نهایی کمیسیون مستقل انتخابات بحران را درافغانستان شدت خواهد بخشید.
هر چند تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات با واکنشهای تندی مواجه شده است اما از سویی هم شماری ازحقوق دانان و آگاهان سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران موجود در کشورعملی شدن تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را ضروری می دانند.
به باور آنان اگر فیصله کمیسیون انتخابات تطبیق نشود بحران گسترش می یابد و منافع ملی کشور نیز با خطر مواجه می گردد.
گفتنی است که سرانجام فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در یک نشست خبری اعلام نمود که در نتیجه بررسی های انجام شده آنها، اسامی 9 تن از نمایندگان برحال مجلس حذف و افرادی جدیدی به جای انها معرفی شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر