۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

خودسری ها در پروژه های بازسازی


 ۱۳۹۰/۶/۶
خودسری ها در پروژه های بازسازی؟!
مقامات وزارت اقتصاد از نواقص و کاستی‌های جدی در برخی‌ از پروژه‌های بازسازی در کشور خبر داده می‌گویند که شماری از مؤسسات و نهادهای حکومتی با استفاده از پول دولت، کارهای خود سر و ناقص انجام می‌دهند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بمنظور بررسی از تخطی ها و نارسایی ها در شماری از نهادهای دولتی، وزارت اقتصاد هر 6 ماه از کارکرد ادارات نظارت میکند.
       عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد کشور که روز شنبه به همین منظور در کابل صحبت می کرد گفت که بررسی‌هایی از سوی مقامات آن وزارت در سطح ولایت کابل صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که شماری از پروژه‌ها که از طریق بودجه دولت اجرا شده با نواقص و کمبودهای زیادی همراه بوده است.
        وی همچنان وزارت عودت و مهاجرین را در ساخت منطقه باریک آب به عدم توجه برای جلوگیری از حیف و میل شدن بیش از 5 میلیون دالر متهم کرد و دراین راستا چنین گفت: این پروژه مهاجرین نمی‌دانم که به کدام عنوان برای یک فامیل در نظر گرفته شده بود که هیچ نوع ضرورت‌های یک فامیل در نظر گرفته نشده بود، خانه‌ها همه خامه در نظر گرفته شده بود. موسسه تطبیق‌کننده که پاملرنه است و به گفته خودشان که کار 100 فیصد تکمیل شده بود دوباره 50 فیصد آن تخریب گردید است!این پروژه 7 میلیون دالری تعجب می‌کنم که چطور خانه‌های محدود ساخته شده است و این یکی از ضعیف ترین پروژه‌ها در سطح ولایت کابل بود.
        با این حال جماهیر انوری، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان هر چند حیف و میل 5 میلیون دالر در پروژه شهرک باریک آب را پذیرفت اما گفت که در این پروژها افزون بر وزارت مهاجرین وزرات شهرسازی و مؤسسه پاملرنه نیز سهیم بوده اند.
        در همین حال مسؤلان دفتر پاملرنه می‌گویند، مسؤلیت این کاستی به آنها نه، بلکه به دیگر ادارات بر می‌گردد که در بخش طرح نقشه این پروژه و مواد ساختمانی آن نظر داده اند.
        انجینیر روح الله، نماینده موسسه پاملرنه گفت که در قسمت شهرک مهاجرین، موسسه پاملرنه تنها نقش تطبیق‌کننده را داشته است در قسمت دیزاین و طرح پروژه و یا این که دو اتاق باشد یا سه اتاق کاری نداشته فقط پاملرنه مطابق به طرح و دیزاین که از سوی مؤسسه یو ان دی پی، وزارت مهاجرین در دسترس ما قرار گرفته،عمل کرده و ما آنرا تطبیق کردیم و بس.
        بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد، 1600 انجو و موسسه غیردولتی در کشور در بخش‌های مختلف پروژه‌سازی و تطبیق برنامه‌های انکشافی فعالیت دارد.
         وزیر اقتصاد گفت، کار بررسی و نظارت از کار پروژه‌هایی را نیز آغاز می‌کنند که توسط انجوها و کمک مالی موسسات غیر دولتی به پیش برده می‌شود.
          ارغندیوال همچنین تأکیدکرد که نتایج این بررسی‌ها را نه تنها در نشست‌ با نمایندگان وزارت خانه‌ها در میان می‌گذارد بلکه این نتایج را در جلسات کابینه نیز مطرح می‌کند تا جلو خود سری‌ها و نواقص در پروژه‌ها گرفته شود.
         به گفته مقامات وزارت اقتصاد هم اکنون 88 پروژه بازسازی و ساختمانی در مرکز و ولایات در حال اجرا است که بیش از یک میلیارد دالر به ان اختصاص داده شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر