۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه


    ۱۳۹۰/۶/۶
آل سعود عامل کشتار عراقیها

     یک مسئول ارشد حزب الدعوه اسلامی عراق تاکید کرد که عربستان سعودی با صدور فتواهای تکفیری به کشتار عراقی ها روی آورده است.

     "علی الادیب" در سخنرانی خود در همایش " نقش علمای مذهبی در آشتی ملی" در مرکز فرهنگی بغداد با اشاره به فعالیت گروه سلفی های وهابی در بیشتر مناطق عراق گفت: در برخی دانشگاههای عراق واحدهای درسی گنجانده شده است که تفکرات سلفی های تکفیری را آموزش می دهد.

وی افزود: باید برای اجرای پیمان مکه شجاعت به خرج داد و علمای دینی باید نقش برجسته ای در زمینه اجرای این پیمان ایفا کنند.

علمای اهل شیعه و سنت عراق چند سال پیش در شهر مکه مکرمه زیر نظر عربستان "پیمان مکه" را برای جلوگیری از خونریزی در عراق و تقویت وحدت این کشور به امضا رساندند.

این نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: سلفی های وهابی هنوز در بسیاری از مراکز فرهنگی و دانشگاهها و دانشکده های عراق فعالیت دارند.

مقامات عراقی از زمان سرنگونی رژیم صدام در آوریل سال 2003 میلادی تاکید می کنند عربستان و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به گروههای تروریستی پناه می دهند و از آنها برای اجرای اقدامات تروریستی در عراق حمایت مالی و تسلیحاتی می کنند

افشاگری یک نظامی آمریکایی در افغانستان


  ۱۳۹۰/۶/۶
افشاگری یک نظامی آمریکایی در افغانستان



یک مسلمان چینی الاصل که اهل ایالت "نیوجرسی" است و در ارتش آمریکا فعالیت می کند، از جزئیات مذاکرات ایالات متحده با طالبان پرده برداشت.

این نظامی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در یادداشت افشاگرانه خود نوشت: من مامور مخفی ام و با داشتن 100 نیرو به عنوان فرمانده طالبان برای آمریکا فعالیت می کنم. دوره آموزشی خود را در واشنگتن با هدف نابودی افغانستان و کشتن مردم گذراندم.

به گفته این عضو ارتش آمریکا، هدف تمام طرح های ارتش آمریکا استهاله فرهنگ و امنیت افغانستان است. تمام آمریکایی ها در پی یافتن مکانی امن برای گفتگو با طالبان هستند زیرا برگزاری این نشست برای ارتش ایالات متحده و اعضای طالبان که توسط آمریکا آموزش دیده اند بسیار ضروری است.

این تبعه آمریکایی در ادامه این یادداشت خود نوشت: ارتش آمریکا به ما گفته تا به کاروان نیروهای افغانی که تحت نظارت "مطیع الله خان" رئیس پلیس بزرگراه قرار دارد، حمله کنیم. آنها همچنین تسلیحاتی را در اختیار ما قرار داده اند اما قادر به متوقف کردن این کاروان نیستیم زیرا مطیع الله خان نیروی بیشتری در اختیار دارد.

وی گفت: طالبان که از مذاهب و قبیله های مختلف بوده، اعتقاد و ایمان خود را به ارتش آمریکا فروخته اند. آمریکایی ها به ما می گویند زمان آن فرا رسیده تا اقدامات مناسب را انجام داده و در ازای ارائه خدمات بهتر پول بیشتری را دریافت کرده و از خانواده شما نگهداری می شود اما همه این ادعاها پوچ است، بنابراین پس از مدت طولانی ارتش آمریکا را رها کرده و تصمیم گرفتم تا به منزل خود بازگردم.

این تبعه آمریکایی تاکید کرد: دولت آمریکا به هر عضو طالبان 500 دلار و به هر سرکرده 1000 دلار و همچنین رادیو، کارت اعتباری و سلاح های پر از گلوله و وسیله پرتاب موشک را می دهد

گروه اصلاح طلبان پارلمان در حال فروپاشی...؟!


 ۱۳۹۰/۶/۶
گروه اصلاح طلبان پارلمان در حال فروپاشی...؟!
گروه اصلاح طلبان تشکیل شده بود تا از دولت حمایت کند. اکنون که نتوانسته است به اندازه هزینه ای که دولت برای آنها کرده بود کار کند، باید منحل شود 

       به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، به گفته برخی از منابع در پارلمان، گروه اصلاح طلبان در قصر شورای وزیران جلسه ای تشکیل دادند و در آن جلسه معلوم شد که گروه پارلمانی اصلاح طلبان در حال نابودی است.
       این نمایندگان که نیمی از اعضای مجلس را تشکیل می دهند، از همان ابتدا گفته بودند که خواست اعضای مجلس واگذاری پرونده انتخابات به کمیسیون مستقل انتخابات بود که از سوی حکومت فرمان داده شده است.
      به گفته این منابع، وزیر امور پارلمانی در این زمینه گفته است که گروه اصلاح طلبان تشکیل شده بود تا از دولت حمایت کند. اکنون که نتوانسته است به اندازه هزینه ای که دولت برای آنها کرده بود کار کند، باید منحل شود.
      وزیر امور پارلمانی اظهار داشته است که گروه اصلاح طلبان باید می توانست انسجام گروههای دیگر را سست کند و آنها را از بین ببرد اما اکنون با وجود فیصله رئیس جمهور گروههایی مانند ائتلاف پارلمانی هنوز هم پا برجاست و به مخالفت خود با دولت ادامه می دهد
      به گفته این منابع، جلسه گروه اصلاح طلبان به خاطر عدم موضع گیری واحد اعضا برگزار شده بود که وزیر امور پارلمانی با انتقاد از موضع گیری متضاد اعضا از آنها خواست که بیشتر توجه کنند و الا این گروه منحل خواهد شد.
      این منابع گفته اند که به دلیل این سخنان وزیر امور پارلمانی، برخی از وکلا از شدت خشم و ناراحتی از پارلمان بیرون شده و جلسه را ترک گفتند.
      بر اساس اطلاعات برخی منابع، گروه اصلاح طلبان برای حمایت از سیاست های دولت در درون پارلمان شکل گرفته بود و جلسه امروز هم به دلیل به توافق نرسیدن بر سر ریاست این گروه به تشنج كشیده شد.

خودسری ها در پروژه های بازسازی


 ۱۳۹۰/۶/۶
خودسری ها در پروژه های بازسازی؟!
مقامات وزارت اقتصاد از نواقص و کاستی‌های جدی در برخی‌ از پروژه‌های بازسازی در کشور خبر داده می‌گویند که شماری از مؤسسات و نهادهای حکومتی با استفاده از پول دولت، کارهای خود سر و ناقص انجام می‌دهند 

      به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بمنظور بررسی از تخطی ها و نارسایی ها در شماری از نهادهای دولتی، وزارت اقتصاد هر 6 ماه از کارکرد ادارات نظارت میکند.
       عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد کشور که روز شنبه به همین منظور در کابل صحبت می کرد گفت که بررسی‌هایی از سوی مقامات آن وزارت در سطح ولایت کابل صورت گرفته و نتایج نشان می دهد که شماری از پروژه‌ها که از طریق بودجه دولت اجرا شده با نواقص و کمبودهای زیادی همراه بوده است.
        وی همچنان وزارت عودت و مهاجرین را در ساخت منطقه باریک آب به عدم توجه برای جلوگیری از حیف و میل شدن بیش از 5 میلیون دالر متهم کرد و دراین راستا چنین گفت: این پروژه مهاجرین نمی‌دانم که به کدام عنوان برای یک فامیل در نظر گرفته شده بود که هیچ نوع ضرورت‌های یک فامیل در نظر گرفته نشده بود، خانه‌ها همه خامه در نظر گرفته شده بود. موسسه تطبیق‌کننده که پاملرنه است و به گفته خودشان که کار 100 فیصد تکمیل شده بود دوباره 50 فیصد آن تخریب گردید است!این پروژه 7 میلیون دالری تعجب می‌کنم که چطور خانه‌های محدود ساخته شده است و این یکی از ضعیف ترین پروژه‌ها در سطح ولایت کابل بود.
        با این حال جماهیر انوری، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان هر چند حیف و میل 5 میلیون دالر در پروژه شهرک باریک آب را پذیرفت اما گفت که در این پروژها افزون بر وزارت مهاجرین وزرات شهرسازی و مؤسسه پاملرنه نیز سهیم بوده اند.
        در همین حال مسؤلان دفتر پاملرنه می‌گویند، مسؤلیت این کاستی به آنها نه، بلکه به دیگر ادارات بر می‌گردد که در بخش طرح نقشه این پروژه و مواد ساختمانی آن نظر داده اند.
        انجینیر روح الله، نماینده موسسه پاملرنه گفت که در قسمت شهرک مهاجرین، موسسه پاملرنه تنها نقش تطبیق‌کننده را داشته است در قسمت دیزاین و طرح پروژه و یا این که دو اتاق باشد یا سه اتاق کاری نداشته فقط پاملرنه مطابق به طرح و دیزاین که از سوی مؤسسه یو ان دی پی، وزارت مهاجرین در دسترس ما قرار گرفته،عمل کرده و ما آنرا تطبیق کردیم و بس.
        بر اساس ارقام ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد، 1600 انجو و موسسه غیردولتی در کشور در بخش‌های مختلف پروژه‌سازی و تطبیق برنامه‌های انکشافی فعالیت دارد.
         وزیر اقتصاد گفت، کار بررسی و نظارت از کار پروژه‌هایی را نیز آغاز می‌کنند که توسط انجوها و کمک مالی موسسات غیر دولتی به پیش برده می‌شود.
          ارغندیوال همچنین تأکیدکرد که نتایج این بررسی‌ها را نه تنها در نشست‌ با نمایندگان وزارت خانه‌ها در میان می‌گذارد بلکه این نتایج را در جلسات کابینه نیز مطرح می‌کند تا جلو خود سری‌ها و نواقص در پروژه‌ها گرفته شود.
         به گفته مقامات وزارت اقتصاد هم اکنون 88 پروژه بازسازی و ساختمانی در مرکز و ولایات در حال اجرا است که بیش از یک میلیارد دالر به ان اختصاص داده شده است.

گزیده هایی از گنجینه باختر در کشورهای جهان نمایش داه می شود.


    ۱۳۹۰/۶/۶
باختر، بزرگترین گنجینه جهان
گنجینه باختر که موجودیت آن بیش از 25 سال مبهم بود، اکنون به سراسر جهان می گردد تا پیشینه غنی فرهنگ افغانستان را به جهانیان بشناساند و نگاه جهانیان را نسبت به افغانستان دگرگون سازد 

گزیده هایی از گنجینه باختر در کشورهای جهان نمایش داه می شود.

گنجینه ای که موجودیت آن بیش از 25 سال مبهم بود و هیچ کس نمی دانست که باارزش ترین گنجینه جهان که در سال 1978میلادی توسط گروه باستان شناسی افغانستان- شوروی در طلا تپه شبرغان پیدا شد در کجاست.

در نخستین روزهای سال1978میلادی ویکتورسریانیدی، باستان شناس نامدارشوروی بالای همین تپه بالای شهر شبرغان ایستاده بود.ناگهان اندیشه ای در او پدید آمد وهمین فکر سبب شد که بزرگ ترین گنجینه جهان پس از 2000 سال ابهام پیدا شود .درجریان این 2000 سال بسیاری از جهان گشایا و شاهان و حتی بسیاری ازماجراجویان به دنبال این گنج در این بخش جهان می گشتند.

اما هیچ کس نمی دانست که گنجینه بزرگ باختر که میراث حاکمیت دوران یونان باختر که پس از تصرفات اسکندر است در کجاست.

بسیاری در بلخ به دنبال این گنجینه می گشتند و بسیاری هم متیقن شده بودند که وجود چنین گنجی افسانه ای بیش نیست.ویکتورسریانیدی به این نتیجه رسید که در کنار معبد3000ساله ای که در کنارتپه طلا قراردارد باید گورهای شاهان و شاهزادگان قرارداشته باشد.

در اوایل زمستان سال 1978میلادی افغانستان دریک حالت بحرانی قرار داشت.پس از کودتای هفت ثور و سقوط دولت محمد داوود خان در یک سال دو رهبر حکومت کشته شدند.

در جای جای افغانستان گروه های چریکی برای مقابله باحکومت به میان آمده بودند و حکومت انقلابی از شوروی تقاضای کمک کرده بود.یک روز قبل از آنکه ارتش سرخ شوروی وارد افغانستان شود،سریانیدی توانست با یافتن یک پارچه طلاتوانست به یافتن یکی از دو بزرگ ترین و باارزش ترین گنجینه های طلای جهان دست یابد.

در این روز سریانیدی با دیدن این پارچه طلای ناب نخستین گور را پیدا کرد.در این گور که یک تابوت سرباز که با پوست حیوانات پوشیده شده بود قرارداشت و برفراز ان یک بام موقتی ساخته شده بود.

در داخل تابوت یک شه بانوی پوشانی که سرتاپا با طلا مزین شده بود آرام گرفته بود.گروه مشترک افغانستان- شوروی به رهبری سریانیدی که ده سال رابه دنبال تپه های آی خانوم به دنبال بقایای تمدن پوشانی به کاوش مشغول بود باور نمی کرد که به گنجینه باختر دست یافته است.

گورها یکی پس از دیگری پیدا می شدند.گروه سریانیدی هفت گور را پیدا کرد که در آنها 6 شه بانوی 15 تا 45 سال و یک شاهزاده پوشانی دفن بودند.گمان می رفت که همه شاهزادگان در یک زمان مرده باشند. آنان موقع رفتن به گورهایشان تحفه های شگفت انگیز طلایی با خود داشتند.نه یکی و دوتا بلکه 20هزار و 618 پارچه طلای ناب را با خود به گورهایشان برده بودند.

این آثار در شکلهای کوپیت ها یا خدایان عشق ماهیان و جانوران افسانه ای به گونه ای هنرمندانه طراحی و با سنگ های قیمتی گوهرنشانی شده بودند.اجساد زنان داخل این گورها طوری به نظر می آمدند، که هنگام مرگ خیلی تزیین شده بودند.در این قبرها صدها صفحه مختلف الشکل طلایی که بر روی لباسهای زنان مذکور به طورمحکم دوخته شده بودند به دست آمدند.

اما این همه آثار هنری بی همتا از طلای ناب چگونه پدید آمده بود؟

بر بنیاد یافته های تاریخ ،تمدن یونان باختری پس ازفتح باختر توسط اسکندر مقدونی در 327پیش از میلاد بنا نهاده شد و رفته رفته این منطقه به یکی از مناطق تمدن خیز آن زمان مبدل شد.

پس از ان صحرا نشینان جلگه های آسیای میانه به طرف جنوب به حرکت درآمدند.آنان در قلمرو یونان باختری قدرت را به چنگ آوردند و شاهنشاهی بزرگ کوشانیان را بنیاد نهادند.

با گذشت زمان این صحرا نشینان آسوده حال شدند و با تاجرانی که از سوریه به چین سفر می کردند،مالیات بستند و با بازرگانانی که در جاده مشهور ابریشم می گذشتند به تجارت پرداختند.

آنان از این راه طلای زیادی اندوختندو هنر زرگری و کنده کاری طلا را رواج دادند.به این ترتیب بودکه آوازه گنجهای فراوان باختر به سراسر جهان رسید.
اما این گنج در بدترین زمان ممکن کشف شد.ویکتورسریانیدی در یک وضعیت بحرانی قرار داشت.اوضاع امنیتی هر روز بدتر می شد و انان باید با سرعت کار می کردند.باستان شناسان هر روز به ثبت و عکس برداری اثار می پرداختند و در پایان کار آثار را در یک اتاقک لاک و مهر شده که در مراقبت جدی قرارداشت می گذاشتند.

اما هیولای جنگ باستان شناسان را نگذاشت که کارشان را تمام کنند آنان در حالی که تازه گور هفتم را یافته بودند مجبور شدند کاوشهایشان را نیمه کاره رها کنند وآثار بدست آمده را برداشته به کابل بروند.اما هیچ کس ندانست که در گور هفتم چه بود!

پس از ترک باستان شناسان این گور باسرعت تاراج شد وکاوشهای غیر فنی دیگر این منطقه را به کلی ویران کرد و به این ترتیب باستان شناسان موفق نشدند که با کاوش و جستجوی بیشتر در گورهای پیدا شده در مورد زندگی و باورهای سلسله کوشانیان تحقیق کنند.

گنجینه طلای باختر به موزه کابل منتقل شد و ثبت گردید.اگرچه سریانیدی اصرار داشت تا پایان جنگ این گنجینه به یونسکو سپرده شود و در یک کشور بیطرف نگهداری شود اما این تقاضا پذیرفته نشدو سریانیدی به اتحاد شوروی بازگشت.

در سال 1989میلادی ده سال از کشف باارزش ترین گنجینه جهان می گذشت،اما اوضاع افغانستان بدتر از هر زمان دیگر بود.قشون سرخ افغانستان راترک کرده بود و حکومت افغانستان دریک حالت متزلزل قرار داشت.و هر آن ممکن بود که سقوط کند.

پس گنجینه طلای باختر را باز هم خطر بزرگی تهدید می کرد.اما یک فرد دور اندیش که اوضاع مملکت را بیش از هر کسی می دانست به فکر نجات بزرگ ترین ثروت کشورش و جهان افتاد. او داکتر نجیب الله رییس جمهور وقت بود.

داکتر نجیب الله در یک عملیات فوق سری گنجینه طلای باختر را از موزیوم کابل به خزانه بانک مرکزی برد که دروازه ای به ارگ ریاست جمهوری دارد و امن ترین نقطه در کشور است انتقال داد.

او هر پارچه از طلا را در میان پنبه پیچید و میا ن صندوقهایی کهنه گذاشتودر گاوصندوق بانک مرکزی افغانستان و در یک زیر زمین سه طبقه ای که یک شاهکار معماری است قرارداد این زیر زمین با پیچیده ترین تدابیر امنیتی توسط یک شرکت المانی در زمان نادر خان ساخته شده بود.و گاو صندوقی دارد که توسط هفت قفل محافظت می شد.

وبرای بازکردن این گاو صندوق باید تمامی هفت کلید موجود باشد تا قفل ها به ترتیب باز شوند.اگر کلیدی بدون ترتیب به داخل قفلها انداخته شود،کلید داخل قفل گیر می کند و امکان باز شدن گاوصندوق از بین می رود.
داکترنجیب شخصا صندوقها را مهرو لاک کردو هفت کلید گاوصندوق را به هفت تن از معتمدان بانک ملی سپرد و از انها تعهد گرفت که درب گاوصندوق راجز برای رییس جمهور یا یک رهبر قانونی افغانستان به روی هیچ کس دیگری نگشایند.

پس از آن کم کم شایعه گم شدن گنجینه باختر بالا گرفت،شماری می گفتند که روسها این گنجینه رابا خود برده اند و شماری هم می گفتند که داکتر نجیب آنها را به روسها فروخته است.و این آوازه ها زمانی اوج گرفتند که حکومت داکتر نجیب سقوط کرد اما او درباره گنجینه باختر خاموشی اختیار کرد.

با شدت گرفتن جنگ های تنظیمی در کابل هیچ کس نمی دانست که برسر گنجینه باختر چه آمده است.حتی آوازهایی از فروش این آثار در بازارهای جهانی پخش شدندو شماری می گفتند که این طلاها آب شده و برای خرید سلاح مصرف شده است.

این اوازه ها جهان را و بیشتر ویکتور سریانیدی را ناراحت می کرد .با پیروزی طالبان اوضاع از این هم بدتر شد.درنخستین روزهای حاکمیت طالبان داکترنجیب که نگهبان باارزش ترین گنجینه جهان بود با برادرش به دست طالبان کشته شد و در چهارراه اریانا به دار آویخته شد.

گروه طالبان تمامی عکسها و مجسمه های باستانی را نمادی از بت پرستی دانست و تمامی تابلوها و مجسمه های هنری را که به دستشان افتاد نابود کردند.

با فروپاشیدن تندیسهای بودا در بامیان دیگر امیدی برای مخفی ماندن گنجینه باختر وجود نداشت اما طالبان چندین بار به سراغ زیر زمین بانک مرکزی رفتندوکارمندان راتهدید کردندکه در گاو صندوق راباز کنند اما از هفت نفری که کلید را داشتند فقط یک نفر در بانک مانده بود و همه هفت نفر به مناطق دیگر جهان گریخته بودند.

تنها کلیدی که دست این کارمند بود چون کلید اول نبود کلید بند ماندو کارمند بانک مرکزی به جرم همکاری نکردن با طالبان بیش از سه ماه را در زندان طالبان ماند.

طالبان چندین بار کوشش کردند که درب گاو صندوق راباز کنندو حتی خواستند که درب را منفجر سازند اما تمام کوشش های طالبان برای انفجار درب این گاو صندوق بی نتیجه ماند.

سرانجام در دوم می سال2003میلادی،حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و اشرف غنی احمد زی، وزیر مالیه وقت به خزانه بانک مرکزی رفتند.

آنها تصور می کردند که پشت این درها به ارزش نود میلیون دالر شمش های طلا خواهد بود و از اینکه به جز یک تن از هفت تنی که کلیدها را داشتند در افغانستان نبودند متخصصی از شرکت سازنده گاوصندوق از المان خواسته شده بود.وی هر هفت قفل را باز کرد در این میان یک تن بیشتر از همه قلبش می تپید و یکتور سریانیدی با موهای سفید و با گذشت بیست و شش سال بسیار مضطرب بود و نمی دانست که چه چیزی خواهد دید.

اما در کنار 90 میلیون دالر شمش طلا ،صندوقهای فولادی با مهرداکتر نجیب الله وجود داشتند.وقتی این صندوقها گشوده می شوند سریانیدی با حیرت می بیند که گنجینه باختر میان آنها محافظت شده است.

در حالی که داکتر نجیب نگهبان اصلی این گنج دیگر زنده نیست و به دست طالبان کشته شده است.گنجی که با گنج توتانخ آمون از فراعنه مصر مقایسه می شود و نه کمتر از آن. این گنج اکنون به سراسر جهان می گردد تا پیشینه غنی فرهنگ افغانستان را به جهانیان بشناساند و نگاه جهانیان را نسبت به افغانستان دگرگون سازد.

زلمی خلیلزاد: موافقتنامه استراتژیک باید تعریف شود


  ۱۳۹۰/۶/۶
زلمی خلیلزاد:
موافقتنامه استراتژیک باید تعریف شود
پیمان استراتژیک یک مواففت‌نامه‌ تجارتی نیست که فقط از بُعد مالی و اقتصادی به آن پرداخته شود؛ این پیمان باید راهکردی جامع برای امنیت، ثبات پایدار، توسعه‌ زیربناها و انکشاف نهادهای دموکراتیک باشد 

      داکتر زلمی خلیلزاد، سفیر سابق آمریکا در افغانستان مقاله ای را پیرامون پیمان استراتژیک با آمریکا به شرح ذیل نگاشته است:
       پیمان استراتژیک یک مواففت‌نامه‌ تجارتی نیست که فقط از بُعد مالی و اقتصادی به آن پرداخته شود؛ این پیمان باید راهکردی جامع برای امنیت، ثبات پایدار، توسعه‌ زیربناها و انکشاف نهادهای دموکراتیک باشد.
     افغانستان باید به خودکفایی همه‌جانبه، به‌ویژه امنیتی و اقتصادی دست یابد یا باید ساختارهای آشوبگرانه در منطقه تغییر کند تا افغانستان از گزند مداخلات ویرانگر مصون بماند.
     در حالی که روند خروج قوای بین‌المللی و انتقال فرماندهی امور امنیتی به نیروهای افغانستان در مراحل اولیه قرار دارد، طرح‌ریزی پلان‌های شوم برای ناکام کردن دوباره افغانستان آغاز گردیده است.
     در نبود یک استراتژی دقیق و قابل اطمینان، خلاء نیروهای بین‌المللی به عناصر مداخله‌گر فرصت خواهد داد تا اوضاع را یک دهه به عقب برگردانده و افغانستان را بار دیگر در جنگ‌های داخلی فرو برد. خروج تدریجی نیروهای ناتو و امریکا نباید منجر به سقوط تدریجی افغانستان گردد.
    افغان‌ستانی ها باید دقيق‌تر و استراتژیک بیندیشند و در مورد آینده‌ کشورشان با دقت و هوشیاری تصمیم گرفته و با انتخاب بهترین متحد استراتژیک، مداخلات منطقوی و چالش‌های داخلی را دفع نمایند. تشخیص و انتخاب بهترین دوست برای افغانستان ناممکن نیست، چون در ناملایمات ۳۵ سال گذشته افغانستانی‌ها آنهايی را که دعواى برادری و هم‌کیشی داشتند به‌خوبی شناختند. چه از لحاظ منافع بهتر و بیشتر و چه از لحاظ اعتماد و پایداری، امریکا بهترین گزینه برای عقد یک پيمان، ایتلاف بلندمدت سیاسی، نظامی و اقتصادی برای افغانستان می‌باشد.
      بستن یک پیمان مستحکم استراتژیک با ایالات متحده، افغانستان را کمک خواهد کرد تا ‌نه‌تنها با چالش‌های موجود امنیتی و مداخلات بیرونی ایستادگی کند بلکه به اهداف درازمدت انکشافی، دولتداری و سیاسی خود دست یابد. بهبود امنیت و رشد اقتصادی دو ضرورت حیاتی افغانستان است که آینده‌ بیشتر از ۲۷ میلیون افغانستانی به آن وابسته است. افغانستان نمی‌تواند بدون حضور نظامی و کمک‌های اقتصادی بلندمدت امریکا و متحدینش، به اهداف ملی خود نایل آید.
     دولت افغانستان همچنین می‌تواند در چوکات یک پیمان استراتژیک با امریکا چگونگی مبارزه علیه دهشت‌افگنی را تعیین نموده مشکلاتی چون تلفات غیرنظامیان، تلاشی‌های شبانه و توقیف افراد مظنون به تروریزم توسط نیروهای بین‌المللی را حل و فصل کند. از طریق تاسیس پایگاه‌های مشترک نظامی افغانستانی و امریکا، نه تنها می‌توان که به عوامل ناامنی و شورشگری رسیدگی به‌موقع نمود بلکه روند آموزش و تجهیز نیروهای ملی را هم ادامه داد. پایگاه‌های مشترک نظامی می‌تواند هم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را قانونمند سازد و هم در تامین شفافیت در فعالیت‌ها و ایجاد هماهنگی بسیار موثر واقع گردد.
      اما شبکه‌های خرابکار و مداخله‌گر، فعالیت‌های وسیع تبلیغاتی را جهت مغشوش نمودن اذهان عامه در مورد مسیر آینده‌ روابط افغانستان و امریکا انجام می‌دهند. افغانستانی‌ها باید بار دیگر، فریب این پروپاگندای پوچ را نخورند. این قضاوت نادرست که امریکا به هرقیمتی مایل به انعقاد یک معاهده یا اعلامیه استراتژیک با افغانستان است، خامی محض است. افغانستان نه یک کشور کاملا اشغال‌شده است و نه هم امریکا متمایل به ایجاد ساختارهای استعمارگرایانه در این کشور است. افغانستان و امریکا دو کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی بوده و هرنوع اتحاد و روابط استراتژیک میان‌شان مبتنی بر اساسات منافع دو جانبه باید باشد.
      اوضاع منطقه و جهان بهتر از هر وقت دیگر به نفع افغانستان است. پس از جنگ سرد ایالات متحده و متحدین اروپایی‌اش چه از لحاظ اقتصادی و سیاسی و چه از لحاظ قدرت نظامی، حریفی ندارد. در یک همسایگی افغانستان، جمهوری اسلامی ایران است که از بدو تاسیس با ایالات متحده و جهان غرب مشکلات عمیق ایدیولوژیک دارد. خوشبختانه افغانستان نه با غرب مشکل ایدیولوژیک دارد و نه هم پیرو ایدیولوژی دیگران است. در همسایگی دیگر افغانستان، جمهوری اسلامی پاکستان است که طی چند سال اخیر بنابر پالیسی‌های غلط دستگاه‌های نظامی و استخباراتی‌اش هم مردم پاکستان را قربانی دهشت‌افگنی نموده و هم بر حیثیت دولت پاکستان شدیدا لطمه وارد نموده است.
      جامعه‌ جهانی و به‌ویژه ایالات متحده اعتماد کامل بر ارتش و استخبارات پاکستان را از دست داده است و به همین دلیل ایام چک‌های سفید واشنگتن به اسلام‌آباد به پایان رسیده است. در چنین یک جغرافیای نامطمئن، دولت ایالات متحده در جستجوی یک شریک درازمدت استراتژیک در منطقه است. شرط اساسی واشنگتن برای یک پیمان استراتژیک واضح است:
      تروریستان نباید مجددا در منطقه به قدرت دست یابند. اتفاق نیک این است که این شرایط با منافع ملی افغانستان کاملا  وفق دارد. افغانستانی‌ها که خود قربانی تروریزم بوده‌اند، هیچ‌گاهی نمی‌خواهند کشورشان میدان بازی ایدیولوژی‌های افراطی و ضد غربی گردد.
     افغانستانی‌ها این حق را دارند و باید از آن حراست ورزند که با کی و روی چه شرایطی روابط استراتژیک درازمدت می‌بندند. حقايق بالا نشان مي‌دهد كه هم ايالات متحده امريكا و هم افغانستان در شرايط فعلى به یکدیگر نياز دارند.
    دوستى استراتژيك بين اين دو كشور از يك‌طرف منافع ملى درازمدت امريكا را محفوظ مي‌دارد و از طرف دیگر به افغانستان موقع مي‌دهد تا به پاى خود ايستاد شده و راه ترقى را در پيش گيرد.
    درس تلخی را که افغانستانی‌ها از تاریخ بارها آموخته‌اند این است که صلح، رفاه و ترقی فقط با چند شعار آرمان‌گرایانه حاصل نمی‌گردد بلکه واقع‌بینی و درست‌اندیشی سیاسی را می‌طلبد که طی آن رهبران و تصمیم‌گیران منافع ملی را بر احساسات و عواطف شخصی ترجیح دهند. آنهایی که با عواطف شخصی زمام کشور را رهبری می‌نمایند، در حق ملت جفا می‌کنند. رهبران افغانستان باید صادقانه و بدون ملاحظات شخصی‌شان در مورد فواید درازمدت و اضرار ممکنه‌ ایجاد روابط استراتژیک با ایالات متحده امریکا به مردم معلومات بدهند/ هشت صبح

هشدار سناتوران آمریکایی به پاکستان: از قاچاق مواد انفجاری به افغانستان خودداری کنید!


 ۱۳۹۰/۶/۶
هشدار سناتوران آمریکایی به پاکستان:
از قاچاق مواد انفجاری به افغانستان خودداری کنید!
شماری از سناتوران آمریکایی که در حال حاضر در اسلام آباد بسر می برند، بر دولت پاکستان فشار وارد کرده اند تا از قاچاق مواد انفجاری از خاک این کشور به افغانستان جلوگیری کنند 

        به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یک هیأت متشکل از 4 سناتور دموکرات امریکایی که درحال حاضر در اسلام آباد بسر می برند بر دولت پاکستان فشار وارد کرده اند تا از قاچاق مواد انفجاری از خاک این کشور به افغانستان جلوگیری کنند.
       این نمایندگان متشکل از سناتور شلدون وایت هاوس، مایکل بنت، ریچارد بلومنتل و باب کیسی می باشند.
       سناتور کیسی در یک کنفرانس خبری گفت که گفتگوهای او با رهبران ملکی و نظامی پاکستان بشمول سناتورها متمرکز بر اجرای استراتژی آن کشور برای کاهش صدور آمونیوم نایتریت یا کود کیمیایی به افغانستان بوده است.
        کیسی به خبرنگاران چنین گفت: من می‌خواهم که اجرای استراتیژی آنها را ببینم، آن وقت ما تواناتر خواهیم بود که آن را ارزیابی کنیم. اما پاکستان تا هنوز این استراتیژی را عملی نکرده اند... و این یکی از دلایلی است که من اینجا هستم.
      این سناتور امریکایی همچنان افزود؛ من فکر می‌کنم ما واقعا پیشرفت هایی داشته ایم که نظر خود را به رهبران پاکستان ابراز داشته و گفته ایم که ما خواهان نتایج سریع استراتیژی کاهش صادرات آمونیوم نایتریت به افغانستان می باشیم.
     موصوف گفت که این استراتیژی شامل اجرای بهتر قانون، آگاهی عمومی در پاکستان در مورد تهدیدات از طریق مواد کیمیایی، پیگرد بهتر این مواد با نشانی کردن آنها با رنگ کردن مشخص و یا ممانعت مرزی می باشد.
    کیسی در عین حال پس از ملاقات با یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر و جنرال اشفاق کیانی، رییس ارتش پاکستان اظهار داشت ؛ به ما گفته شد که آنها اجرای این برنامه را در خزان آغاز خواهند کرد، اما تاریخ دقیقی ارایه نکردند.
    وی تأکید کرد که شورشیان همواره با استفاده از مواد انفجاری خودساختۀ شان برای هدف قرار دادن نیروهای افغانستانی و خارجی استفاده کرده اند. نیازاست تا اقداماتی را در برابر مواد انفجاری خودساختۀ شورشیان اتخاذ کنیم.
     به گفته وی سال گذشته 368 سرباز خدماتی مرد و زن امریکایی توسط بمب‌های کنار جاده و سازه‌های انفجاری کشته یا زخمی شدند. که 125 امریکایی توسط سازه های انفجاری کشته شدند.
      این در حالی است که پیش از این نیز وزارت دفاع افغانستان از اسلام آباد خواسته بود تا بر فابریکه های نایتریت آمونیم در آن کشور کنترل بیشتر داشته باشد. به گفته این وزارت بیش از 90 درصد ماین‌هایی که طالبان از آنها استفاده می‌کنند از این مواد ساخته می‌شوند.

درگیری در خانه ملــــــــــت!!


 ۱۳۹۰/۶/۵
هر دم از این باغ بری می رسد؛
درگیری در خانه ملــــــــــت!!
جلسه امروز مجلس نمایندگان پس از آنکه گروه پارلمانی اصلاح طلبان از فيصله کميسيون انتخابات حمايت نمود، به خشونت و درگیری گرائید 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، جلسه امروز شنبه مجلس نمایندگان پس از آنکه گروه پارلمانی اصلاح طلبان از فيصله کميسيون انتخابات حمايت نمودند، به خشونت گرائید.
      شهزاده شاهد یکی از اعضای گروه اصلاح طلبان در جلسه امروز مجلس، حمایت گروه اصلاح طلبان را از فیصلۀ کمیسیون انتخابات به گونه رسمی اعلام نمود.
     اعضای این گروه تأکید کردند که در شرایط موجود به مصلحت نیاز است و پارلمان باید با عملی ساختن فیصله کمیسیون مستقل انتخابات به بحران موجود پایان بدهد.
     آنان از رئیس جمهور نیز خواستند تا نمایندگانی را که به موجب تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات، متضرر می شوند، اعاده حیثیت کند.
       این اظهارات درحالی مطرح می شود که مجلس نمایندگان در 7 مصوبه، 5 فیصله، 5 اعلامیه و یک مکتوب رسمی، هرگونه تغییر در ترکیب مجلس را مخالف قانون اساسی و قانون انتخابات خوانده است.
       پیش از این ، تمام اعضای پارلمان متحد در مقابل حکومت ایستاده بودند و هرنوع تغییر در ترکیب مجلس را غیرقانونی می دانستند.
       گفتنی است که گروه اصلاح طلبان هر چند قبل بر این تغییر در ترکیب مجلس را قبول نداشتند اما با نگرانی از وضعیت امنیتی کشور، خواستار توقف تحصن ائتلاف حمایت از قانون بودند و ادامه تحصن اعضای ائتلاف حمایت از قانون را برای کشور بحران زا می دانستند.
        به باور آنان، اگر ائتلاف حمایت از قانون به تحصن خود در ساختمان شورای ملی پایان ندهد احتمال دارد که در میان دو مجلس نفاق به وجود آید و شورای ملی نیز به خطر بیفتد.
        برخی ایجاد گروه اصلاح طلبان را شکافی میان اعضای مجلس دانسته و می گویند که این گروه زمانی ایجاد گردید که رییس جمهور مسؤلیت فیصله نهایی در مورد جنجال های انتخاباتی را بر عهده کمیسیون مستقل انتخابات گذاشت . این گروه به حمایت از حکومت متهم شده بود.
        حال نیز با فاصله یک روز از اعلام حمایت رییس جمهور از فیصله کمیسیون مستقل انتخابات، شاهد هستیم که گروه اصلاح طلبان نیز از این فیصله حمایت کرد.
        این اقدام گروه اصلاح طلبان سبب شد تا یک بار دیگر خانه ملت شاهد خشونت هایی باشد.بر اساس گزارشات رسیده میان دو ائتلاف درگیریهای لفظی و گاهاً فیزیکی رخ داد ؟!!
        اعضای گروه اصلاح طلبان بعد از آغاز خشونت ها در جریان جلسه، به رسم اعتراض مجلس را ترک کردند.
        درگیری در خانه ملت نشان می دهد که بر خلاف انتظار رییس جمهور بحران انتخاباتی همچنان ادامه دارد . ریاست جمهوری روز جمعه از تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات حمایت کرد و اعلام داشت که تمامی قضایای مربوط به انتخابات پارلمانی پایان تلقی می گردد!
             اما گویا این قصه سر دراز دارد ...

بحران انتخاباتی در آستانه خاموشی یا ...؟!


  ۱۳۹۰/۶/۵
بحران انتخاباتی در آستانه خاموشی یا ...؟!
اعلام حمایت ریاست جمهوری از فیصله کمیسیون انتخابات با واکنش شماری از نامزدان معترض و آگاهان سیاسی در کشور روبرو شد؛ آنان این اقدام رییس جمهور را غیرقانونی و شانه خالی کردن از مسؤلیتهای حکومتی می دانند 



به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حمایت ریاست جمهوری از فیصله نهایی کمیسیون انتخابات با واکنش برخی از نامزدان معترض مواجه شد و آنان تأکید کردند که بر موضع گذشته خود استوار هستند.

نامزدان معترض بر این باورند که پس از فیصله محکمه، جای گفتگو برای ریاست جمهوری و برای هیچ نهاد دیگری وجود ندارد و آنچه ایشان باید انجام دهد این است که حکم دادگاه ویژه و استیناف را مورد تطبیق قرار دهد تا رییس جمهور توانسته باشد مسؤلیتهای قانونی، حقوقی و اخلاقی خود را انجام داده باشد.

به باور آنان هر نوع سخن گفتن دیگر غیر از این کار، غیرقانونی و شانه خالی کردن از مسؤلیتهای حکومتی است که ریاست جمهوری دارد.

در همین حال برخی از آگاهان سیاسی در کشور بر این باورند که حکومت تصمیم ندارد به بحران انتخابات پایان دهد وگرنه راه کارهای عملی برای پایان دادن به این بحران وجود دارد.

به گفته آنان، ریاست جمهوری پیش از اعلام حمایت، باید دیدگاههای اعضای مجلس و نامزدان معترض را برای فیصله نهایی در نظر می گرفت.

گفتنی است که کمیسیون انتخابات اخیراً در پی دستور رییس جمهور کرزی به بررسی جنجالهای انتخاباتی پرداخت و در نتیجه 9 تن از اعضای کنونی مجلس را از 8 ولایت به دلیل پایین بودن آرای شان سلب صلاحیت کردو به جای آنان نامزدان شاکی از این ولایت را معرفی و به انان تصدیق نامه های عضویت مجلس را توزیع نمود.

با این حال رییس جمهور کرزی که چند روزی سکوت اختیار کرده بود سرانجام از فیصله کمیسیون انتخابات اعلام حمایت کرد.

این در حالی است که اعضای مجلس نمایندگان، فیصله کمیسیون انتخابات را با اکثریت آراء رد کرده و آن را غیرقانونی می دانند و هشدار داده اند که از ورود نامزدان جدید جلوگیری خواهند کرد . از سوی دیگر نامزدان معترض بشمول 9 نامزدی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده اعلام شدند بر تطبیق محکمه استیناف تاکید دارند و می گویند که همه 62 نامزد برنده از سوی محکمه باید وارد خانه ملت شوند.

شماری از نامزدان معترض نیز خواستار انحلال پارلمان و انتخابات مجدد در کشور شده‌اند.

سخنگویان ریاست جمهوری گفته‌اند با فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات تمام قضایای مربوط به انتخابات پایان‌یافته تلقی می‌شود.اما اینکه آیا با حمایت حکومت از فیصله کمیسیون انتخابات ، بحران در کشور خاتمه خواهد یافت یا خیر؟! گذشت زمان پاسخگو خواهد بود.

سؤال دیگری که در این راستا به ذهن می رسد این است که ايجاد دادگاه ويژه با صرف میلیونها دالر در این میان چه ضرورتی داشت؟!

با ایجاد این گونه سؤالات وهزاران سؤال دیگر در نهایت به این نتیجه می رسیم که بازیهای پشت پرده زیادی در دنیای سیاست در حال اجراست که بیشتر اوقات از ان بی خبریم...!

والی بلخ خطاب به جامعه جهانی: در برابر حملات غاصبانه اسرائیل سکوت نکنید



والی بلخ خطاب به جامعه جهانی:
در برابر حملات غاصبانه اسرائیل سکوت نکنید
جامعه جهانی باید در مقابل حملات غاصبانه رژیم صهیونیستی در برابر مناطق فلسطینی سکوت خود را بشکند و اجازه ندهد تا تیغ اسرائیل بیش از این بر حلقوم مردم فلسطین کشیده شود 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در شهر مزار شریف و در بلخ از روز جهانی قدس با برگزاری همایشی با شکوه گرامیداشت صورت گرفت.
      این همایش در مسجد روضه شریف و با اشتراک جمعی از مسؤلین بلند پایه دولتی و رییس و اعضای شورای اخوت اسلامی شمال و نیز با حضور مردم متدین شهر مزار شریف برگزار شد.
      سخنرانان در این مراسم ضمن دعوت مسلمانان به وحدت گفتند:قدس آزاد نمی گردد مگراینکه مسلمانان جهان حول محور قرآن و دین مقدس اسلام متحد و یک پارچه شوند.
      به گفته آنان رمز پیروزی مردم مسلمان در وحدت و هم دلی آنهاست.
      همچنین در این همایش عطامحمد نور، والی بلخ در پیامی حمایت از مردم فلسطین را حق مشروع مسلمانان جهان دانسته و از استعمارگران خواسته است که حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را توسط خودشان به رسمیت بشناسند.
      والی بلخ در عین حال از جامعه جهانی خواست تا در برابر حملات غاصبانه رژیم صهیونیستی در برابر مناطق فلسطینی سکوت خود را بشکند واجازه ندهد تا تیغ اسرائیل بیش از این بر حلقوم مردم فلسطین کشیده شود.
      معاون والی بلخ نیز که در این گردهمایی اشتراک کرده بود،از طالبان و شبکه القاعده خواست به جای کشتار مسلمانان در کشورهای اسلامی به ویژه افغانستان ادعای جهادگری خویش را در مقابله با رژیم غاصب اسرائیل نمایان سازند.
      روز جهانی قدس هم زمان با جمعه آخر ماه مبارک رمضان همه ساله بزرگداشت میشود و مسلمانان همه ساله همبستگی خود را با مردم فلسطین نشان میدهند.

در پایان این مراسم در قطعنامه شورای اخوت اسلامی دفاع از آزادی قدس شریف حق مشروع مردم فلسطین دانسته شده است.

۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه


۱۳۹۰/۶/۱
عملیات امید 12 در هرات همچنان ادامه دارد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در پی عملیاتی تحت نام امید 12 در مربوطات ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات چهار مخالف مسلح دولت کشته و چهار مخالف و یک سرباز اردوی ملی زخمی شده اند.

این عملیات با مساعی مشترک نیروهای اردو، امنیت و پولیس ملی به منظور سرکوبی مخالفان مسلح دولت در مربوطات ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات آغاز گردیده است.

دگرمن نجیب الله نجیبی، سخنگوی قول اردوی 207 ظفر گفت که در جریان عملیات امید 12 چهار مخالف مسلح دولت کشته و چهار تن دیگر از آنان زخم برداشته اند.

براساس اطلاعات روز، دگرمن نجیب الله نجیبی افزود که در این عملیات 6 قریه از وجود مخالفان مسلح دولت در ولسوالی پشتون زرغون پاکسازی گردیده است.

ایجاد تحولات امنیتی در افغانستان


۱۳۹۰/۶/۱
ایجاد تحولات امنیتی در افغانستان...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در جریان 24 ساعت گذشته، 50 مخالف مسلح دولت افغانستان کشته و بازداشت شده اند.

وزارت داخله کشور با نشر بیانیه خبری گفته است نیروهای افغانستانی و بین المللی طی 24 ساعت گذشته، 13 عملیات مشترک را در ولایات کابل، پروان، بلخ، بدخشان، قندهار، هلمند، زابل، میدان وردک، پکتیا و هرات راه اندازی کرده اند که در نتیجه 16 مخالف دولت کشته و بیش از 30 تن دیگر بازداشت شده اند.

در خبری دیگر، براساس اطلاعات خبرگزاری پامیر، دو عضو گروه طالبان در ولایت جنوبی هلمند کشته شدند.

تاکنون طالبان در این باره واکنشی نشان نداده است.

غربیها میلیونها دالر به طالبان کمک کرده‌اند!



غربیها میلیونها دالر به طالبان کمک کرده‌اند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رمضان بشردوست، وزیر سابق برنامه ‏ریزی افغانستان از برنامه هدفمندسازی غرب برای رساندن پول به طالبان از طریق پیمانکاران غربی خبر داد و به عنوان مثال شرکت لویس برگر آمریکایی را یکی از واسطه‌های انتقال پول به طالبان بیان کرد.

رمضان بشردوست اظهار داشت شرکت‏های امنیتی که نیروهای آمریکایی برای حفاظت از کاروان‏های تدارکاتی خود با آنها قرارداد عقد می ‏کنند، تنها فعالیت نظامی ندارند بلکه کارگزاران اطلاعاتی هستند که با اهداف خاصی تاسیس شده اند.

وزیر سابق برنامه‏ ریزی افغانستان تاکید کرد در زمانی ‏که به عنوان وزیر برنامه‏ریزی افغانستان ایفای وظیفه می‏کردم، حدود شش ماه در مورد شرکت‏های امنیتی که با نام NGO ثبت شده بودند، بررسی‏های دقیقی انجام داده و با مقامات عالی رتبه و نمایندگان این کشورها در افغانستان در میان گذاشتم.

وی همچنین تصریح کرد از این گفتگوها به این نتیجه رسیدم که آنها بهتر از من می‏دانند که پول مالیات دهندگان غربی چگونه در افغانستان حیف و میل می‏شود یا در اختیار طالبان قرار می‌گیرد.

رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت دقیق به یاد دارم زمانی که اسنادی را در اختیار سفیر ایتالیا قرار دادم به من گفت "آقای وزیر من این مسائل را بهتر از شما می‌دانم اما با افشا و پی گیری این مسائل، پست من به عنوان سفیر به مخاطره خواهد افتاد به همین دلیل نمی‌خواهم این گونه رازها را افشا کنم".

رمضان بشردوست افزود زمانی که با مقامات آمریکایی در مورد شرکت لویس برگر صحبت کردم، آنها به طور ضمنی به من تفهیم کردند که این یک شرکت اطلاعاتی و سیاسی است به همین دلیل نیازی نیست که در مورد فعالیت مالی لویس برگر تحقیق شود.

به گفته این عضو پارلمان، کشورهای خارجی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از ابتدا می‌دانستند که پول‌ مالیات دهندگان کشورشان در کجا و چگونه مصرف می‌شود.

به گفته وی و بر اساس اطلاعات فارس نیوز، اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر بررسی پول‌هایی که در افغانستان حیف و میل شده و یا در اختیار طالبان قرار گرفته است، به منظور فریب اذهان عمومی و مالیات دهندگان آمریکایی است.

وی علت اصلی استعفای ریچارد سون، سر بازرس آمریکا در امور بازسازی افغانستان را همین امر دانست و گفت زمانی که وی متوجه شد که نمی‌تواند مانع انتقال پول به جیب طالبان یا دیگر گروه‌های افراطی شود، استعفا را ترجیح داد.

رمضان بشردوست، عضو پارلمان افغانستان اظهار داشت سرنوشت جنگ در افغانستان را مافیای اقتصادی آمریکا تعیین می‏کند زیرا 90 درصد کمک‌های آمریکا به افغانستان به جیب آنها واریز می‌شود و 10 درصد دیگر در اختیار مافیایی اقتصادی افغانستان قرار می‏گیرد.

رمضان بشردوست فاش کرد شرکت‌های امنیتی مستقر در ولایت ارزگان که وظیفه انتقال تدارکات نیروهای آمریکایی را بر عهده دارند، با طالبان همدست هستند و نیمی از پول داده شده به آنها در اختیار طالبان قرار می‌گیرد به همین دلیل هیچگاه کاروان‌های تدارکاتی و نظامی نیروهای آمریکایی در ارزگان مورد حمله طالبان قرار نمی‌گیرند.

وی هشدار داد بازی خطرناکی علیه منافع ملی مردم افغانستان راه اندازی شده است.

روز گذشته نیروهای خارجی در بدخشان 12تن را با خود بردند


 روز گذشته نیروهای خارجی در بدخشان 12تن را با خود بردند

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نیروهای اسپیشل فورس امریکایی طی عملیاتی درولسوالی درایم ولایت بدخشان دوازده تن را به اتهام همکاری با مخالفان مسلح دولت با خود بردند.


عبدالمعروف راسخ، سخنگوی والی بدخشان اذعان کرد که در عملیاتی که در ولسوالی درایم آن ولایت انجام شده است، نیروهای خارجی 12 فرد ملکی را باخودشان برده اند.

عبدالمعروف راسخ تصریح داشت افرادی که به اتهام همکاری با مخالفان دولت از سوی نیروهای خارجی بازداشت شده اند شامل یک ملا امام مسجد و چند تن از شاگردان مکتب می باشند که هیچ نوع رابطه ای با مخالفان نداشته اند.

به باور سخنگوی والی بدخشان و اطلاعات روز، عملیات انجام شده در عدم هماهنگی با نیروهای امنیتی افغانستانی صورت گرفته که تاحال نیروهای بین المللی در این مورد به آنها کدام معلوماتی ارایه نکرده اند.

وی افزود تلاش به منظور رهایی افرادی که در عملیات نیروهای خارجی در ولسوالی درایم بازداشت شده اند جریان دارد و امید است که در زودترین فرصت این افراد رها شوند.

از سوی دیگر، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در تماس با رسانه ها وقوع این عملیات را در ولسوالی درایم بدخشان تایید کرده، می گوید که این عملیات حوالی ساعت یک شب گذشته صورت گرفت که با مقاومت شدید طالبان مواجه گردید.

وی علاوه داشت که در عملیات مذکور به افراد آنان هیچ آسیبی وارد نشده اما نیروهای امریکایی چند تن از افراد ملکی را با خودشان برده اند.

کشف 2شبکه مخابراتی پس از 3سال فعالیت دزدانه


 ۱۳۹۰/۶/۱
کشف 2شبکه مخابراتی پس از 3سال فعالیت دزدانه


 به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده است که دو شبکه مخابراتی غیرقانونی را که علیه منافع اقتصادی و امنیتی کشور فعالیت داشته، از بین برده است.


خیر محمد فیضی، عضو شورای نظارت بر خدمات مخابراتی افغانستان گفت که این دو شبکه را یک ایرانی، یک پاکستانی و دو افغانستانی اداره می کردند.

آقای فیضی گفت که این دو شبکه در شهرهای کابل و پلخمری در ولایت بغلان بدون مجوز رسمی و به گونه ای پنهانی فعالیت داشته اند.

به گفته این مقام وزارت مخابرات، محل فعالیت و مسئولان آنها به کمک شرکت های مخابراتی و نهادهای امنیتی مشخص و وسائل آنها ضبط و در اختیار وزارت مخابرات افغانستان قرار گرفته است.

وی همچنین افزود که شبکه ای که در کابل فعالیت داشته، سه دستگاه مخابراتی در اختیار داشته است که به طور مجموعی توانایی به کار انداختن بیش از 300 سیم کارت موبایل را داشته است.

به گفته خیر محمد فیضی، عضو شورای نظارت بر خدمات مخابراتی افغانستان، مسئولان این شبکه که یک شهروند ایرانی و یک افغانستانی بوده اند، به وسیله این دستگاهها خدمات مخابراتی غیرقانونی برای تامین تماسهای بین المللی ارائه می کردند.

بر اساس اطلاعات بی بی سی، خیر محمد فیضی افزود که این دو فرد فرار کرده و در حال حاضر تحت پیگرد پولیس قرار دارند.

عضو شورای نظارت بر خدمات مخابراتی همچنین گفت که شبکه دیگر که در شهر پلخمری فعالیت داشت هم سه دستگاه در اختیار داشته اما دستگاههای آن در مقایسه با دستگاه شبکه اولی کوچکتر بوده است.

وی افزود که این شبکه متعلق به یک شهروند پاکستانی و یک افغانستانی بوده است که در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند.

او اظهار داشت که این دو شبکه از سه سال بدین سو در افغانستان فعالیت داشته و هزاران سیم کارت مربوط به شبکه های مخابراتی خصوصی در افغانستان را در اختیار داشته اند.

آن گونه خیر محمد فیضی، عضو شورای نظارت بر خدمات مخابراتی افغانستان گفت این شبکه های مخابراتی روزانه هزاران دالر به شرکت های مخابراتی خصوصی و دولت افغانستان خسارت رسانده اند.

آقای فیضی بیان کرد که این احتمال هم وجود دارد که از این دو شبکه علیه امنیت و مصالح ملت افغانستان هم استفاده شده باشد.

تنها راه حل بحران پارلمان، دادن رشوت می باشد!


۱۳۹۰/۶/۱
تنها راه حل بحران پارلمان، دادن رشوت می باشد!
دولت برای اینکه به بحرانهای انتخاباتی پایان دهد و از وقوع حوادث بدتر جلوگیری کند، به 9 نفر از کاندیدان متعرض مقامهای بلند حکومتی مانند ولسوالی ها، فرماندهی های امنیه، مقام ولایت و معینیتها را در قبال کناره گیری از پارلمان پیشنهاد داده است 

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، پس از صدور حکم جدید رئیس جمهور کرزی مبنی بر اعلان نتیجه نهایی انتخابات پارلمان توسط کمسیون مستقل انتخابات، بالاخره روز گذشته این کمیسیون 9 تن از نامزدهای معترض انتخابات پارلمانی را برنده اعلام کرد و صلاحیت همین تعداد از اعضای کنونی پارلمان را سلب نمود.

با این تصمیم جدید کمیسیون انتخابات، مشکل دیگری به وجود آمد. آن هم اینکه این 9 نفر بازنده حاضر به ترک کرسی های خود نبوده اند و همچنان معتقدند که در حق آنان اجحاف صورت گرفته است.

به همین منظور دولت در یک ابتکار جالب برای رفع این بحران به 9 نفری که از سوی کمیسیون انتخابات، برنده اعلام شده‏اند، کرسی‏های دولتی مهمی را پیشنهاد کرده و در مقابل از آنان خواسته است تا از عضویت در پارلمان دست بردارند.

این پست‏ها شامل مقام های بلند حکومتی مانند ولسوالی ها، فرماندهی های امنیه، مقام ولایت و معینیتها می باشد که براساس آخرین اخبار رسیده کاندیدانی از ولایت‏های بدخشان، سمنگان، فاریاب، بغلان و زابل این پیشنهاد دولت را پذیرفته ‏اند.

گفته می شود پارلمان کشور نیز از این تصمیم دولت استقبال کرده و ضمن بیان حمایت از حکومت، این مصالحه را بهترین راه حل برای پایان دادن به بحران به وجود آمده ارزیابی کرده است.

به نظر برخی آگاهان مسائل سیاسی این تصمیم که ظاهرا در جلسه مشاوره مابین رئیس جمهور و معاونینشان اتخاذ شده است، شاید روش صحیحی برای رفع اختلافات نباشد، اما در اوضاع کنونی مصلحت عمومی این موضوع را می پذیرد زیرا تا زمانیکه نمایندگان پارلمان درگیر اینگونه مسائل باشند، نمی تواند به مسائل مهمتری رسیدگی نمایند.

از سوی دیگر وجود این معترضان که ظاهرا از پشتوانه محکمی نیز برخوردار بوده اند که توانستند بعد از یکسال احقاق حق نمایند، سبب می شد تا صلاحیت مجلس با حضور 69 وکیل متقلب زیر سوال برود، اما هنگامی که معترضی وجود نداشته باشد پارلمان نیز با خیالی آسوده تر به کار خود ادامه خواهد داد .

در این میان ادعاهای برخی از وکیلان مجلس نیز جالب توجه می باشد. از جمله اینکه برخی از این 9 تن که باید براساس حکم جدید کمیسیون مستقل انتخابات کرسی خود را واگذار نمایند، گفته اند: اگر از سوی ریاست جمهوری نیز به آنها چنین پیشنهادی شود، به هیچ وجه آن را با آرای مردم معامله نخواهد کرد.

به گفته این وکیل صاحبان، آنان به هیچ صورتی نمی‏توانند اعتبار و رأی مردم را با پست‏های دولتی معامله کنند زیرا این رای مردم است که ارزش و اعتبار دارد نه پست و مقام دولتی!!!

ما نیز با این وکیلان به کرسی چسبیده، موافقیم و می گوییم خدا کند که اینگونه باشد. به امید روزی که در افغانستان عزیز شاهد اینگونه مسائل و بحران ها نباشیم.

آخرین هشدار مجلس سنا به مقامهای افغانستان!


  ۱۳۹۰/۶/۱
آخرین هشدار مجلس سنا به مقامهای افغانستان!
باز هم وزیر خارجه، رئیس شورای امنیت و رئیس امنیت ملی در مجلس سنا شرکت نکرده و به مجلس بی احترامی کرده اند. باز هم هشدار می دهیم که بر خلاف میل مجلس سنا عمل نکنند 



به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا گفت که باز هم وزیر خارجه، رئیس شورای امنیت و رئیس امنیت ملی در جلسه عمومی سنا شرکت نکرده و به مجلس بی احترامی کرده اند.

محمد علم ایزدیار اظهار داشت باز هم به این مقام ها هشدار می دهیم که دیگر این حرکت غیر قانونی را انجام ندهند و بر خلاف میل مجلس سنا عمل نکنند.

معاون اول مجلس سنا بیان کرد که این افراد ما را مجبور کرده اند که در نامه ای از حامد کرزی، رئیس جمهور بخواهیم تا طبق مواد 93 و 103 قانون اساسی، مانع بی اعتنایی این مقام ها به مجلس شده و آنها را به مجلس فراخوانند که در غیر اینصورت آنان را از وظایف خود سبکدوش کرده و سلب صلاحیت نمایند.

به گفته وی، در صورتیکه رئیس جمهور هم نتواند مانع بی اعتنایی این افراد به مجلس سنا شوند ما این افراد را به دادستانی عالی معرفی کرده و سلب صلاحیت آنان را خواهیم خواست.

زلمی زابلی، سناتور ولایت زابل گفت این افراد خائنین به مملکت باید خطاب شوند که در فکر منافع ملی نیستند و از پاسخ دادن به نمایندگان مردم واهمه دارند و فقط رئیس جمهور را بدنام کرده اند.

خالقداد بلاغی، سناتور ولایت کابل بیان کرد که باید این افراد به دادستانی عالی معرفی شوند تا این مقام ها درک کنند که بی اعتنایی به نمایندگان مردم معنا ندارد و نباید انجام شود.

خالقداد بلاغی اظهار داشت که این مقام ها مسئولیت داشتند تا به نمایندگان مردم پاسخ دهند که برای افغانستان چه کردند و در بحران دست داشته در افغانستان به چه مقدار دست داشته اند. آنها باید این معلومات را به ما می دادند تا به اوضاع کشور رسیدگی گردد.

قابل ذکر است که چندین هفته است که مجلس سنا، داکتر زلمی رسول، وزیر خارجه، داکتر رنگین دادفر اسپنتا، رئیس شورای امنیت، رحمت الله نیبل، رئیس عمومی امنیت ملی را برای پاسخگویی به مجلس سنا فراخواندند اما این افراد از شرکت در مجلس امتناع ورزیده و حضور نیافتند.

سازمان ملل متحد: بحران انتخاباتی پایان می یابد!


۱۳۹۰/۶/۱
سازمان ملل متحد:
بحران انتخاباتی پایان می یابد!
دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در کشور در بيانيه اي حمايت خود را از فیصله اخير كميسيون مستقل انتخابات مبني بر خروج 9 نماينده پارلمان اعلام کرد و افزود این تصمیم به بحران ها نقطه پایان می گذارد 


به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد در کشور امروز سه شنبه در بيانيه اي حمايت خود را از فیصله اخير كميسيون مستقل انتخابات مبني بر خروج 9 نماينده پارلمان اعلام کرد.

در بيانيه آمده است که تصميم اخير كميسيون مستقل انتخابات افغانستان به بحران موجود اين كشور پايان مي بخشد.

نماينده ویژه سازمان ملل متحد در این بیانیه از تلاش هاى همه افراد بشمول رئيس جمهور کرزى ستايش نموده است که در راستاى خاتمه دادن به بحران بوجود آمده در نتايج انتخابات قبلى پارلمان؛ تلاش به خرج داده اند.

در بیانیه چنین آمده است: کار راستين بايد حالا آغاز يابد، مردم افغانستان از پارلمان ، حکومت، قوۀ قضايه توقع دارند تا در داخل ساحات تعريف شده و روشن استعداد و در مطابقت با قانون اساسى و ساير قوانين مربوط،عمل کنند تا به کشورشان ترقى و خوشحالى را ببار بياورند.

يوناما مى گويد که آنها در راستاى حمايت از مردم افغانستان و نهادهاى دموکراتيک، بگونه کامل متعهد اند.

گفتنی است که كميسيون مستقل انتخابات روز يكشنبه هفته جاري بر اساس حكم رئيس جمهور کرزی، در يك تصميم نهائي اعلام داشت كه 9 نماينده پارلمان بايد اخراج شوند و افراد جديد جاي آنان را بگيرند.

این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات با واکنش تند مجلس و نامزدان معترض مواجه شد. نمایندگان به ویژه ائتلاف حمایت از قانون این فیصله را غیرقانونی دانسته اعلام کرده اند که از ورود افراد جدید به پارلملن جلوگیری خواهند کرد از سوی دیگر نامزدان معترض نیز همچنان خواستار تطبیق فیصله دادگاه ویژه و استیناف هستند.

پس از برگزاری دومین دور انتخابات مجلس نمایندگان در سنبله سال 1389، مشخص شد که تقلبات گسترده ای در این پروسه صورت گرفته است.سرانجام با بررسی های صورت گرفته از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و همچنین کمیسیون سمع شکایات، نتایج انتخابات پارلمانی اعلام شد.

اما شمار زیادی از مردم و نامزدانی که در این انتخابات ناکام مانده بودند ، این نتایج را رد کرده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند.در نهایت دادگاه ویژه ای برای بررسی مجدد نتایج انتخابات به پیشنهاد دادگاه عالی و فرمان رییس جمهور کرزی ایجاد شد.

پس از چند ماه دادگاه ویژه نتایج خود را اعلام کرد که بر اساس ان 62 تن از نمایندگان فعلی پارلمان به دلیل تقلب و تخلفات انتخاباتی اخراج و افراد دیگری باید جایگزین آنان می شدند.

اعلام فیصله دادگاه ویژه خود جرقه ای بود برای شعله ور شدن بحران انتخابات، از یک سو نمایندگان پارلمان با شنیدن این فیصله بر لغو دادگاه ویژه تأکید کردند و از رییس جمهور خواستند که این دادگاه را ملغی اعلام کند . انان هشدار دادند با اخراج حتی یک نماینده ، پارلمان را ترک خواهند کرد.

سرانجام رییس جمهور به محکمه استیناف وظیفه سپرد تا فیصله دادگاه ویژه را یک بار دیگر مورد بررسی قرار دهد.چندی بعد دادگاه استیناف نیز نتایج بررسی خود را اعلام کرد و بر نتایج دادگاه ویژه مهر تأیید زد.

اما کشمکش های انتخاباتی خاتمه که نیافت پیچیده تر شد و در نهایت رییس جمهور کرزی تحت فشارهای سیاسی شدید تصمیم گرفت برای حل بحران انتخاباتی این موضع را به کمیسیون مستقل انتخابات محول کند.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز پس از یک هفته بررسی، در يك تصميم نهائي اعلام داشت كه 9 نماينده پارلمان بايد اخراج شوند و افراد جديد جاي آنان را بگيرند اما باز هم این فیصله طرفین درگیر را راضی نکرد و تنشها همچنان ادامه دارد.

هر چند با وجود این که نمایندگان پارلمان به شدت به این فیصله واکنش نشان داده اند اما برخی گزارشات حاکی از آن است که احتمال دارد برخی از 9 نماينده جديد به دنبال برخي مسائل سياسي پشت پرده از حضورشان در پارلمان خودداری ورزند تا شايد بحران سياسي خاتمه پيدا كند!

گفتنی است با وجود این که برخی نهادها بشمول یوناما از فیصله اخیر کمیسیون انتخابات حمایت کرده است اما ریاست جمهوی تاکنون واکنشی به این فیصله نشان نداده و خاموشی اختیار کرده است؟!

  ۱۳۹۰/۶/۱
ائتلاف ملی تغییر و امید:
کمیسیون انتخابات اشتباه کرد!
کمیسیون انتخابات و آقای معنوی مانند گذشته ثابت کردند که استقلال کمیسیون و تصامیم مستقلانه هیأت رهبری آن بدون هدایت و دستور ارگ نشینان خواب است و خیال است و جنون ! 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در پی اعلام فیصله کمیسیون انتخابات مبنی بر حذف 9 تن از نمایندگان مجلس، ائتلاف ملی تغییر و امید نیز به این تصمیم واکنش داد و آن را اشتباه خواند.

ائتلاف ملی تغییر امید طی گزارشی هشدار داده است که این فیصله سبب ایجاد بحران تازه و تقابل میان گروههای مختلف در کشور خواهد شد.

به باور این ائتلاف ، فضل احمد معنوی که در 6 ماه گذشته به نماد مقاومت علیه فشارهای حکومت برای ایجاد تغییر در ترکیب مجلس نمایندگان تبدیل شده بود، سر انجام مانند تندیس یخ در آفتاب ذوب شد و به ابزار بی خاصیت و گپ شنو حکومت تبدیل شد.

ظاهراً قرار نبود که معنوی قهرمان شود و یک خاطره غرور انگیز از خود به یادگار گذارد ، همانگونه که صدای غیرت افغانستانی کرزی در برابر پاکستان به یک متل خنده آور تبدیل شده است شعار خواب است وخیال است وجنون آقای معنوی هم به یک ضرب المثل مضحک تبدیل می شود .

اگر چه تغییرات ایجاد شده چندان نظر گیر و قابل توجه نیست و ظاهراً معنوی و دوستان ارگ نشینش کوشیدند تا با انتساب اشتباهات به کمیسیون شکایات که حالا وجود ندارد به تبرئه کمیسیون مستقل انتخابات بپردازند و یک راه خروج آبرومندانه معنوی از مخمصه پیدا کنند .

ائتلاف ملی تغییر امید همچنین افزود که مسأله مهم این است که نقش تغییر در ترکیب کنونی یک عمل ناروا وغیر قانونی است چه اینکه یک نفر باشد یا بیشتر و نقش تسلیمی معنوی یک امر مذموم و ناپسند است ، انصراف معنوی از اصول قانونی که شعارش را می داد، توجیه وی مبنی بر از روی اجبار چنین کرده است ، قلباً راضی به آوردن تغییر نبوده است از بار گناه معنوی نمی کاهد، او می توانست با مقاومت و دفاع از جایگاه قانون به یک چهره ملی و قانونگرا تبدیل شود و جایگاه واقعاً معنوی بلندی در افکار مردم افغانستان پیداکند اما ظاهراً وی لیاقت و شانس این بزرگی و شایستگی را نداشته است!

اقدام آقای معنوی راه را برای قانون شکنی های بیشتر در کشور باز کرده و یک سنت غلط را در پروسه دموکراتیک کشور گذاشته که هر گاه ارباب قدرت و رؤسای جمهور نتایج انتخابات ها را به نفع خود ندیدند با اعمال نفوذ در نتایج تغییر دهند.

ائتلاف ملی تغییر امید به رهبری داکتر عبدالله بر این باور است که اعلان فیصله اخیر کمیسیون انتخابات چه عملی شود یا نشود شکاف در مجلس نمایندگان را عمیق تر خواهد کرد و تنش ها و کشمکش در خانه ملت را مزمن و پیچیده خواهد ساخت .

علاوه بر آن 62 نامزدی که منتظر ورود به مجلس نمایندگان در پناه حکم محکمه ویژه بودند اکثریت غالبشان اکنون احساس ناکامی می کنند و فکر می کنند که وسیله بازی قدرتهای سیاسی شده اند و از شخصیت آنان ظرف شش ماه گذشته بعنوان وسیله زدن حریف و به چالش کشاندن نهادهای اساسی دولت استفاده شده است و ممکن است که اینان سر خورده از حکومت و خشمگین از کمیسیون به صف ناراضیان حکومت بپیوندند و یا اینکه با وعده های مالی و پست و مقام دیگر حکومت مدتی خاموش بمانند اما هیچگاه تاثیرات ناراحت کننده این بازی از ذهن و ضمیر شان بیرون نخواهد رفت .

ائتلاف ملی تغییر امید در نهایت خاطرنشان ساختند که کمیسیون انتخابات و آقای معنوی مانند گذشته ثابت کردند که استقلال کمیسیون و تصامیم مستقلانه هیأت رهبری آن بدون هدایت و دستور ارگ نشینان خواب است و خیال است و جنون !

در برابر فیصله کمیسیون انتخابات می ایستیم؟!


۱۳۹۰/۶/۱
اعضای گروه اصلاح طلبان:
در برابر فیصله کمیسیون انتخابات می ایستیم؟!
تا زمانی که کمیسیون مستقل انتخابات مشخص نسازد که بر چه معیاری 9 تن از اعضای پارلمان را از حق وکالت محروم ساخته است، در برابر فیصله آن ایستادگی خواهیم کرد 

تا زمانی که تحقیقات گسترده در مورد فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات صورت نگیرد، در برابر آن ایستادگی خواهیم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، این مطلب را شماری از اعضای ائتلاف اصلاح طلبان در پارلمان بیان داشتند و افزودند که تاکنون معلوم نیست که کمیسیون انتخابات به کدام اساس 9 تن از اعضای پارلمان را از حق وکلات محروم ساخته است.

شیر ولی وردک، یکی از اعضای این ائتلاف در این راستا گفت که باید معیارهایی که براساس آن کمیسیون مستقل انتخابات این فیصله را کرده، روشن شود.

وی اظهار داشت: تا اندازه ای که من می فهمم بدبختانه قسمی معیارها در نظر گرفته شده است که نه فیصله محکمه تطبیق شده و نه آن معیارهایی که در نظر گرفته اند برای مردم واضح نیست.بسیار کسانی است که در فیصله محکمه موجود نبوده اما حال آمده اند. ما باید معلوم کنیم که کدام معیار را تعیین کرده اند.کمیسیون انتخابات باید معلوم کند که به اساس کدام معیار فیصله کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می گردد که پیش از این گروه اصلاح طلبان از فرمان رییس جمهور کرزی مبنی بر محول کردن تصمیم نهایی به کمیسیون انتخابات حمایت کرده بودند و با انتقاد از ائتلاف حمایت از قانون از تحصن خودداری کرده بودند.

اما اکنون و در پی اعلام فیصله کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر حذف 9 نماینده برحال و جایگزینی افراد جدیدی به جای انها، اعضای گروه اصلاح طلبان نیز به این فیصله به دیده شک می نگرند!

شماری از نمایندگانی که از سوی کمیسیون انتخابات از حق وکالت محروم شده اند نیزبا غیرقانونی خواندن فیصله کمیسیون انتخابات اعلام کردند که هیچ کس نمی تواند حق وکالت را از آنها بگیرد و آنان از پارلمان بیرون نخواهند شد.

ائتلاف حمایت از قانون هم این فیصله کمیسیون انتخابات را غیر قانونی خوانده و گفته است به هیچ کس اجازه نمی دهند که به طور غیر قانونی وارد مجلس نمایندگان شود.

این در حالی است که فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات، در یک نشست خبری از تصمیم این کمیسیون دفاع کرده و آن را مطابق با قانون و فرمان رییس جمهور کرزی خواند.

معنوی هر چند پذیرفت که ورود به این زیر فشار بوده است اما تصمیم دربارۀ نامزدان بر بنیاد قانون و اسنادی بوده که در بایگانی کمیسیون وجود داشته است.به گفتۀ معنوی این تصمیم با در نظر داشت مصالح ملی کشور و برای پایان دادن به بحران کنونی که روی همه چیز تأثیر گذاشته، اتخاذ شده و با نهایی شدن نتیجه هیچ تغییری در آن ممکن نیست.

فیصله ای غیرقانونی اما ضروری!!


۱۳۹۰/۶/۱
بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هر چند فیصله اخیر کمیسیون انتخابات را درباره پیروز اعلام کردن ۹ نامزد ناکام به مجلس، قانونی نمی داند اما این فیصله را برای پایان بخشیدن به بحران موجود یک نیاز جدی می داند 
     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هشدار می دهد که هرگاه فیصله کمیسیون مستقل انتخابات عملی نشود نظام حکومت فلج خواهد شد.
این بنیاد هرچند فیصله اخیر کمیسیون مستقل انتخابات را درباره پیروز اعلام کردن ۹ نامزد ناکام به مجلس نمایندگان، قانونی نمی داند اما این فیصله را برای پایان بخشیدن به بحران موجود یک نیاز جدی می داند.
جانداد اسپین غر، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه کشور، عملی شدن این تصمیم را برای پایان بخشیدن بحران موجود و تنشها میان قوای سه گانه دولت ضروری می داند و هشدار می دهد که اگر این فیصله عملی نشود پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت.
وی در این راستا چنین گفت: اگر فیصله تطبیق نشود این بحران دوام پیدا می کند و می تواند تمام سیستم حکومت را فلج کند و بیشتر به منافع مردم ضرر بزند. این قانونی نیست؛ اما به خاطر برآمدن این بحران می تواند ضروری باشد در صورتی که همه ما کمک کنیم تا این فیصله قابلیت قبول پیدا کند.
انتظار می رفت که پس ارفرمان رییس جمهور کرزی به کمیسیون مستقل انتخابات و فیصله این کمیسیون پس از بررسی هایش جنجالهای انتخاباتی پایان می یابد اما این اقدام کمیسیون انتخابات با واکنش تند نامزدان معترض و ائتلاف حمایت از قانون مجلس نمایندگان روبرو شد.
ائتلاف پارلمانی حمایت از قانون سلب صلاحیت 9 تن از نمایندگان کنونی پارلمان توسط کمیسیون انتخابات را غیرقانونی خوانده گفت که تصمیم اخیر تحت فشارهای سیاسی گرفته شده است.
در همین حال احمد ضیا رفعت، عضو پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی براین باور است که تصمیم نهایی کمیسیون مستقل انتخابات بحران را درافغانستان شدت خواهد بخشید.
هر چند تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات با واکنشهای تندی مواجه شده است اما از سویی هم شماری ازحقوق دانان و آگاهان سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران موجود در کشورعملی شدن تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را ضروری می دانند.
به باور آنان اگر فیصله کمیسیون انتخابات تطبیق نشود بحران گسترش می یابد و منافع ملی کشور نیز با خطر مواجه می گردد.
گفتنی است که سرانجام فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه در یک نشست خبری اعلام نمود که در نتیجه بررسی های انجام شده آنها، اسامی 9 تن از نمایندگان برحال مجلس حذف و افرادی جدیدی به جای انها معرفی شدند.

حکومت با نه نماینده پارلمان مصالحه انجام داده است!


۱۳۹۰/۵/۳۱
حکومت با نه نماینده پارلمان مصالحه انجام داده است!
دولت برای اینکه به بحرانهای انتخاباتی پایان دهد و از وقوع حوادث بدتر جلوگیری کند، با 9 کاندیدی که برنده اعلام شده اند، مصالحه انجام داده است 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عطاءالله حبیب، نماینده مردم قندهار در پارلمان گفت که دولت افغانستان برای اینکه به بحرانهای انتخاباتی پایان دهد و از وقوع حوادث بدتر جلوگیری کند، با نه کاندیدی که از طرف کمیسیون انتخابات برنده اعلام شده اند، مصالحه صورت گرفته است.
عطاءالله حبیب اظهار داشت که دولت به این نه نماینده کرسی های بلند حکومتی همانند ولسوالی ها، فرماندهی های امنیه، مقام ولایت و معینیتها پیشنهاد کرده است.
این نماینده پارلمان بیان کرد دولت افغانستان مجبور است برای پایان دادن به بحرانها مصلحتهایی را در نظر بگیرد و ما از این اقدام حکومت حمایت می کنیم.
حبیب اندیوال، نماینده زابل در پارلمان گفت جلسه ای میان رئیس جمهور و معاونین ایشان برگزار شده بود که بر اساس آن تصمیم گرفته شد تا برای پایان دادن به بحرانهای موجود به نه تن از نامزدان برنده وطایف دولتی پیشنهاد گردد.
آقای اندیوال ابراز کرد که این کار به مصلحت افغانستان و مردم کشور است و باید همگان آن را بپذیرند.
سید منورشاه بهادری نماینده مردم هرات در پارلمان گفت بهترین راه را دولت انتخاب کرده است چرا که برای پایان دادن به بحرانها باید گام مثبتی برداشته شود.
بررسی های کمیسیون مستقل انتخابات نشان می دهند که نه تن کرسی های شان را در پارلمان از دست خواهند داد.
یک مقام کمیسیون مستقل انتخابات گفت کسانی که کرسی هایشان را در پارلمان از دست خواهند داد، نمایندگان ولایات هرات، هلمند، زابل، پکتیکا، فاریاب، بدخشان، سمنگان و بغلان هستند.