۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

طالبان؛ عاملی برای بدنام سازی علمای دینی


۱۳۹۰/۶/۱۵
طالبان؛ عاملی برای بدنام سازی علمای دینی
طالبان با سربازگیری از میان نوجوانان فاجعه می آفرینند و ادعا دارند که اهل مدارس دینی هستند. طالبانی که آدم می کشند و کودکان را استخدام می کنند، اهل مدرسه نیستند و برای توطئه و بدنام کردن اهل مدرسه و علمای دینی فعاليت می كنند. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان با لحن تندی از عملکرد طالبان انتقاد کرده و این گروه را یک حرکت فاجعه آفرین خوانده است.

آقای ربانی در دومین اجلاس جوانان افغانستان گفت مدارس دینی در گذشته شخصیت هایی همانند مولانا جلال الدین بلخی را به جامعه تقدیم می کرد اما امروز همین مدارس به مراکز صدور افراطیت تبدیل شده اند.

رئیس شورای عالی صلح اظهار داشت حرکتی به نام طالبان با سربازگیری از میان نوجوانان فاجعه می آفرینند و ادعا دارند که اهل مدارس دینی هستند. طالبانی که به نام اهل مدرسه آدم می کشند و کودکان را استخدام می کنند، اهل مدرسه نیستند و برای توطئه و بدنام کردن اهل مدرسه و علمای دینی فعاليت می كنند.

برهان الدین ربانی پیش از این در مورد برنامه مصالحه دولت افغانستان با طالبان ابراز خوش بینی کرده و گفته بود که با اعضای شورای کویته در ابوظبی دیدار داشته است اما این نخستین باری است که برهان الدین ربانی پس از عهده دار شدن ریاست شورای عالی صلح با لحنی تند در برابر طالبان صحبت می کند.

اعضای شورای عالی صلح از ميان رهبران فرماندهان سابق جهادي تعیین شده و رهبری اين شورا برای مشروعيت منطقه ای و بين المللی به كشورهای مختلف از جمله تركيه، پاكستان و ايران سفر كرده است.

تاکنون طالبان تمایلی برای مذاکرات صلح با دولت نشان نداده اند و هر بار، تقاضای مقامات افغانستانی به مذاکره با طالبان، با یک رشته حملات مرگبار این گروه همراه بوده است.

با این حال، ملا محمد عمر، رهبر طالبان در پیامی که به مناسبت عید فطر منتشر کرده بود، به شکل غیرمستقیم از تمایل خود برای پایان دادن به بحران در افغانستان صحبت کرد و گفت که در این زمینه هر راه مشروع می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گفته برخی از كارشناسان، اگر طالبان در خواستهای شورای عالی صلح را جدی می گرفتند از حجم حملات خود كم می كردند اما تاكنون طالبان چنين كاری را انجام نداده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر