۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

ی اس آی، بزرگترین تهدیدی برای افغانستان


۱۳۹۰/۶/۱۶
آی اس آی، بزرگترین تهدیدی برای افغانستان
یک سناتور امریکایی اخیراً هشدار داده است که پاکستان تهدیدی عمده برای افغانستان به حساب می آید و اداره استخبارات نظامی این کشور بزرگترین خطر را برای حکومت افغانستان تشکیل می دهد 



پاکستان تهدیدی عمده برای افغانستان به حساب می آید و اداره استخبارات نظامی این کشور بزرگترین خطر را برای حکومت افغانستان تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب را مارک کرک سناتور امریکایی از حزب جمهوریخواه پس از سفر دو هفته ای خود به منطقه گفت و افزود که شبکه حقانی توسط اداره استخبارات پاکستان یا آی اس آی، حمایت می شود.

این سناتور آمریکایی همچنین خاطرنشان ساخت که بیانات مقامات حکومت پاکستان که عکس این موضوع را می رسانند، دروغ محض است.
وی گفت: بگذارید به طور واضح بگویم که بسیاری از امریکایی ها به خاطر حمایت آی اس آی از شورشیان در افغانستان، در آن جا کشته شده اند.
سناتور کرک همچنان افزود وقت آن رسیده است که در مورد کمک ایالات متحده امریکا که نتیجه معکوس را به همراه داشته است، تجدید نظر شود.

شبکه حقانی که با طالبان در ارتباط است، خطرناک ترین دشمن نیروهای امریکایی در شرق افغانستان محسوب می شود.جلال الدین حقانی یکی از قوماندان های جهادی پیشین، این شبکه را بنیاد گذاشت و اکنون پسرش سراج الدین حقانی رهبری آن را برعهده دارد.

واشنگتن هر دو آنان را به حیث تروریستان جهانی قلمداد می کند. این شبکه به انجام مرگبارترین حملات علیه نیروهای امریکایی در افغانستان مقصر دانسته شده است.

در سال 2009 میلادی، افراد مربوط به این شبکه با یک حمله انتحاری در داخل یک پایگاه نظامی امریکا در ولایت خوست ، هفت کارمند اداره استخبارات مرکزی ایالات متحده امریکا را کشتند.

سناتور کرک همچنان گفته است که این شبکه به یک نیروی بسیار خطرناک، مرگبار و سرطانی در افغانستان مبدل شده است. او گفته است که در نتیجه مأموریتش به منطقه، نظرش در مورد پاکستان تغییر خورده است.

این سناتور امریکایی همچنین اظهار داشته است که برای اولین بار در سال 2008 میلادی به حیث مأمور ارشد احتیاط در بخش استخبارات در افغانستان خدمت کرده بود.وی گفت که در آن زمان فکر می کرد که وضعیت پاکستان پیچیده است و با توجه به منافع امریکا درین کشور باید از راه دیپلوماتیک با آن برخورد شود.

اما اکنون، سناتور کرک گفته است که با آن نظر دیگر موافق نیست و در مورد کمک های امریکا با پاکستان باید تجدید نظر شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر