۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

دومین کنفرانس مشترک چهار کشور؛ سهم افغانستان از مواد مخدر تنها بدنامی است!


۱۳۹۰/۶/۱۴
دومین کنفرانس مشترک چهار کشور؛
سهم افغانستان از مواد مخدر تنها بدنامی است!
سهم افغانستان از مواد مخدر بدنامی است، در حالی که بیشترین مفاد آن برای قاچاقچیان بین المللی می رسد. سهم دهاقین ما از معامله 68 میلیاردی مواد مخدر در جهان کمتر از 3 درصد می باشد!!! 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کشورهای افغانستان، روسیه، تاجیکستان و پاکستان روز دوشنبه خواستار مبارزه جدی با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر شدند.

در عین حال مقام روسی از تلاش های دولت افغانستان و جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرد.

مسئولان مبارزه با مواد مخدر این چهار کشور، در کنفرانسی در کابل مواد مخدر را برای امنیت منطقه خطرناک خواندند.

قابل ذکر است که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان میزبان کنفرانس دوره ای در رابطه با تلاش مشترک چهار کشور برای مبارزه با مواد مخدر می باشد.

ضرار احمد مقبل، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در روز اول این کنفرانس در کابل گفت که مواد مخدر مشکل جهانی است و مبارزه جهانی می خواهد.

ضرار احمد مقبل افزود تنفیذ قانون، معیشت بدیل، تداوی معتادین، مبارزه با قاچاقبران مواد مخدر و ایجاد فضای سالم زمینه هایی است که ما می توانیم با همکاری حل کنیم. همچنین قیمت بالای تریاک سبب شده است تا دهاقین به کشت تریاک روی آورند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر از کاهش 48 درصدی در کشت کوکنار خبر می دهد و می گوید که کشت کوکنار در افغانستان سابقه طولانی نداشته و در سال های جنگ بر مردم کشور تحمیل شده است.

براساس آمار وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، در سال گذشته تولید تریاک در کشور 48 درصد کاهش یافته اما تقاضا برای این ماده به حالت خود باقی است.

به گفته ضرار احمد مقبل، وزیر مبارزه با مواد مخدر، ثابت ماندن تقاضا برای تریاک نگرانی ها از افزایش کشت کوکنار در افغانستان را افزایش داده است.

آقای مقبل گفت در سال جاری 4000 هکتار زمین از کشت کوکنار پاک شده و بیشترین مزارع کشت کوکنار در هلمند نابوده شده اند.

این مقام دولت افغانستان گفت نیروهای امنیتی افغانستان در سال گذشته و سه ماه اول سال جاری بیش از 1500 عملیات را برای مبارزه با قاچاقچیان و نابودی ذخیره گاههای مواد مخدر انجام داده اند.

همچنین وی گفت طالبان سالانه 150 میلیون دالر از فروش مواد مخدر به دست می آورند. تمویل کننده اصلی مواد مخدر گروه های تروریستی در افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه می باشد.

مقام روسی نیز از برنامه مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده و آن را غیرجدی خوانده است.

در همین حال، ویکتور ایوانوف، رییس اداره مبارزه با مواد مخدر روسیه از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت با وجود حضور نیروهای بین المللی در ده سال گذشته مبارزه جدی با مواد مخدر صورت نگرفته است و این موضوع چراهای بسیاری را به دنبال خود کشانده است.

آقای ایوانوف گفت روسیه پس از اروپا بزرگترین قربانی مواد مخدر افغانستان است. کمک های پراکنده مانند کشت بدیل باعث کاهش کشت کوکنار نمی شود بلکه باید مزارع کوکنار از بین برده شوند و دهقانانی که کوکنار می کارند مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند.

به گفته این مقام روسی، تنها در ده سال اخیر یک میلیون تن به دلیل مواد مخدری که در افغانستان تولید می شود جان شان را از دست داده و 16 میلیون دیگر به مواد مخدر معتاد شده اند.

اما وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت سهم افغانستان از مواد مخدر بدنامی است، در حالی که بیشترین مفاد آن برای قاچاقچیان بین المللی می رسد.

او افزود مردم ما صد درصد بار ملامت و سرزنش جهانی را به خاطر کشت کوکنار و تولید تریاک می کشند اما سهم دهاقین ما از معامله 68 میلیاردی مواد مخدر در جهان کمتر از 3 درصد می باشد. این سهم اندک از یک معامله بزرگ و خطرناک نشان دهنده آن است که مردم افغانستان قربانی مواد مخدر می باشند.

مسوولان مبارزه با مواد مخدر تاجیکستان و پاکستان نیز در این کنفرانس خواستار مبارزه جدی با کشت و تولید مواد مخدر افغانستان شدند.

جنرال احمد حسین شکیل، رییس عمومی نیروهای مبارزه با مواد مخدر پاکستان گفت حضور نیروهای خارجی در افغانستان سبب کاهش تولید مواد مخدر نشده است.

همچنان جنرال رستم شاه نظر اوف، رییس کمیته دولتی کنترول مواد مخدر تاجیکستان گفت که این کشور با همکاری افغانستان تلاش می کند جلو قاچاق مواد مخدر از ولایت بدخشان افغانستان به تاجیکستان و سایر کشورهای آسیای میانه گرفته ش

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر