۱۳۹۱ دی ۱۲, سه‌شنبه

اعضای کابینه طالبان به دولت کرزی پیوستند


اعضای کابینه طالبان به دولت کرزی پیوستند!

صلاح الدین ربانی: آزادی این افراد مهم است. ما این اقدام مقام‌های پاکستانی را ستایش می‌کنیم. البته امیدواریم زندانیان آزاد شده برای صلح کار کنند. این افراد آزاد شده اختیار دارند که محل زندگی شان را پس از بیرون شدن از زندان خود تعیین کنند، افغانستان، پاکستان یا کشوری دیگر 

 ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، چند روزی است که بحث استیضاح یازده وزیر کابینه در مجلس جاری است تا بالاخره وکیل صاحبان نظر نهایی خود را در این رابطه اعلام کردند.

نمایندگان مجلس پس از بررسی طرح استیضاح یازده وزیر، با اکثریت آرا از استیضاح چهار وزیر کابینه به شمول وزیر داخله، وزیر دفاع، وزیر انکشاف شهری و وزیر تحصیلات عالی صرف نظر کردند. دلیل خط خوردن این وزیران از لیست استیضاح شوندگان هم این بود که این وزراء در سال 1390 در سمت هایی که انجام وظیفه می کنند ، حضور نداشتند.

اما هفت وزیر دیگر که سال گذشته کمتر از پنجاه درصد بودجه خود را صرف کردند به زودی استیضاح خواهند شد که عبارتند از: وزیر اطلاعات و فرهنگ ، وزیر انرژی و آب ، وزیر معارف ، وزیر مبارزه با مواد مخدر ، وزیر معادن، وزیر تجارت و وزیر اقتصاد.

این اخبار استیضاح وزیران در حالی جریان دارد که خبرها حاکی از آن است که دولت پاکستان چهار عضو ارشد طالبان را به درخواست شورای عالی صلح افغانستان از زندان آزاد کرده است.

ملا نورالدین ترابی وزیر عدلیه حکومت طالبان،
ملا عبدالباری والی پیشین طالبان،
ملا الله ‌داد معاون پیشین وزارت مخابرات طالبان و
ملا اعظم محافظ پیشین ملا عمر، افرادی هستند که مقامات پاکستانی ها آنها را از زندان رها ساخته اند.

پیش از این گفته می شود انورالحق مجاهد، پسر مولوی محمدیونس خالص رهبر پیشین حزب اسلامی خالص نیز جزء آزاد شدگان است اما ظاهرا نام وی منتشر نشده است. همچنین دولت و شورای عالی صلح در تلاش بوده‌ اند که نام ملا عبدالغنی مشهور به ملا برادر را هم شامل فهرست زندانیانی که آزاد می‌شوند، قرار دهند اما در این باره موافقت حاصل نشد.

محترم صلاح ربانی رییس شورای عالی صلح که آزادی این افراد ثمره سفر وی پاکستان است، در این رابطه گفت: آزادی این افراد مهم است. ما این اقدام مقام‌های پاکستانی را ستایش می‌کنیم. البته امیدواریم زندانیان آزاد شده برای صلح کار کنند. این افراد آزاد شده اختیار دارند که محل زندگی شان را پس از بیرون شدن از زندان خود تعیین کنند، افغانستان، پاکستان یا کشوری دیگر.

خوب الحمدالله که برادران ناراضی جناب کرزی و کاکازاده های جناب ربانی به آغوش وطن بازگشتند. لابد قرار است بعد از استیضاح هفت وزیر مذکور و احتمالا رد صلاحیت ایشان، برخی از این آزاد شدگان جایگزین آنها شوند. که البته در کشور بی در و پیکری همچون افغانستان هیچ اتفاقی عجیب و غریب نیست.

البته باید متذکر شویم که جناب نورالدین ترابی وزیر عدلیه طالبان، ظاهرا حالش مساعد نیست. وی که اهل ارزگان و از افراد نزدیک به ملا عمر بود، در جنگ علیه شوروی یک چشم و یک پای خود را از دست داد و در حال حاضر که شصت سال دارد، دیگر شاید حوصله وزارت داری را نداشته باشد.

هرچند شورای عالی صلح امیدوار است که از نفوذ وی در میان فرماندهان طالبان استفاده کند و بتواند روند مصالحه را تسریع بخشد. اما شاید برخی از مردم به یاد داشته باشند که وی در زمان وزارتش به این شهرت داشت که در جلوی وزارتخانه می‌نشست و شیوه لباس پوشیدن مردم را بررسی می‌کرد و بعد آن حکم های افراطی اجرایی می شد.

به هر حال ما نیز مانند دیگران خوشحالیم که بالاخره طالبانی که آمریکا در دامن پاکستان پرورش داد و آل سعود آنها را حمایت کرد، دوباره به کابینه دولت باز می گردند و دوباره روز از نو، روزی از نو تکرار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر