۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

افغانستان را به منطقه رقابت ابر قدرتها تبدیل نکنید


۱۳۸۹/۱۱/۲۱
باید توجه كنیم كه قصد واقعی آمریكا از احداث پایگاه در افغانستان چیست و احداث آن چه سودی را نصیب مقامات می‌كند و فراموش نکنیم که این پایگاهها بدون حضور نظامی آمریكا و افغانستان ممكن نیست 

     به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد كرزی، رئیس‌جمهور افغانستان اخیرا اعلام كرده است كه آمریكا در فكر ایجاد یك پایگاه نظامی دائمی در افغانستان است و مقامات آمریكایی این موضوع را با او در میان گذاشته‌اند.
     حامد كرزی تصریح كرده است كه تصمیم گیری در این مورد بر اساس منافع ملی افغانستان صورت خواهد گرفت و حرف آخر در این مورد، با افغانستان است.
     طرح احداث پایگاه نظامی دائم آمریكا در افغانستان چندی پیش نیز مطرح شده بود اما هم حكومت افغانستان و هم نماینده آمریكا آن را تكذیب كرده بودند.
     اسحاق نگارگر، كارشناس و مفسر مسائل سیاسی در گفتگو با رادیو بین‌المللی فرانسه درباره مطرح شدن دوباره این موضوع و تایید آن توسط رئیس‌جمهور افغانستان و موضع مردم افغانستان در قبال این مسئله اعلام كرد که این مسئله انتخاب مردم افغانستان نیست.
     اسحاق نگارگر افزود در چنین مواردی این مردم افغانستان نیستند كه استقلال خود را قربانی این مسائل می‌كنند بلكه حكومت‌های دست‌نشانده و دول سازش‌گری هستند كه بدون نمایندگی از جانب مردم افغانستان تصمیم‌گیری می‌كنند. در هر صورت این تصمیم مردم افغانستان نیست و تا امروز مردم این فرصت را پیدا نكرده‌اند كه رای و نظر خود را بدون جبر ابراز كنند.
     این کارشناس در ادامه افزود پیش از هر چیز، باید به این نكته توجه كنیم كه قصد و نیت واقعی آمریكا از احداث این پایگاه در افغانستان چیست و احداث آن چه سودی را نصیب مقامات آمریكا و افغانستان می‌كند. چنانچه هر دوی این مسائل را در نظر بگیریم مسئله سومی هم باقی می‌ماند و آن اینكه این پایگاه‌ها بدون حضور نظامی آمریكا و افغانستان ممكن نیست.
      وی همچنین تصریح كرد که حضور نظامی آمریكا در افغانستان بر آزادی، فرهنگ و دین افغان‌ها اثرات منفی بسیاری دارد. قصد آمریكا از احداث پایگاه‌های نظامی در این منطقه از جهان تهدید رقبای خود در منطقه است.
       اسحاق نگارگر، كارشناس مسائل سیاسی افزود احداث چنین پایگاههایی در افغانستان به روابط و مناسبات افغانستان با همسایگان خود صدمه جدی وارد می‌كند و افغانستان را به یك منطقه رقابت ابرقدرت‌ها تبدیل می‌كند كه در این صورت افغانستان در جریان این كشمكش‌ها استقلال و هویت ملی خود را از دست خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر